Uppehållstillstånd

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Uppehållstillstånd

Inlägg av Lovelyloo » 2009-02-08 14:49

Hej!

Min pojkvän var i Ankara på intervju för UT för 1,5 vecka sedan.
Vad är det som händer härnäst nu?
Vad kan jag göra, för att ev. skynda på allt eller ngt?

Tacksam för svar

jusifin

Inlägg av jusifin » 2009-02-08 15:35

Min pojkvän var oxå där för ungefär en vecka sen på intervjuv för UT. undrar oxå vad som händer här näst? :)

sevgili
Flitig
Flitig

Vänta

Inlägg av sevgili » 2009-02-12 18:16

Ni kan inte göra något annat än att vänta:) På migrationsverkets hemsida står allt väldigt lätt förklarat steg för steg i ett anknytningsärende.

Kaisa_Tasan
Flitig
Flitig
Kontakt:

jo ni kan påverka

Inlägg av Kaisa_Tasan » 2009-04-27 11:20

först tjatade jag, sen väntade jag men inget speciellt hände .. jag ringde upp handläggaren och hon sa att hon hade skickat papperna till beslutfattaren och jag ringde till henne .. Igen så tjatade jag i början sen blev det tyst i 2 veckor och sen ringde jag henne varje dag i 3 dagar sen fick min man sitt UT! Så påverka kan ni göra! Vet ni vart era papper är? Vet ni vem som har dom? Vet ni vad som händer efter?

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Re: jo ni kan påverka

Inlägg av Lovelyloo » 2009-04-27 13:34

Kaisa_Tasan skrev:först tjatade jag, sen väntade jag men inget speciellt hände .. jag ringde upp handläggaren och hon sa att hon hade skickat papperna till beslutfattaren och jag ringde till henne .. Igen så tjatade jag i början sen blev det tyst i 2 veckor och sen ringde jag henne varje dag i 3 dagar sen fick min man sitt UT! Så påverka kan ni göra! Vet ni vart era papper är? Vet ni vem som har dom? Vet ni vad som händer efter?

Jag vet ingenting jag om vad som händer med papperen jag skickade till migr.verket. Har ringt en gång och då hade hon jag talade med inte hunnit gå igenom det än.. Är väl 3 veckor sedan nu..

Kaisa_Tasan
Flitig
Flitig
Kontakt:

ring igen och igen ..

Inlägg av Kaisa_Tasan » 2009-04-27 14:00

ring hela tiden, varje gång du ringer måste hon/han ta upp era papper igen .. det e bara att ligga på och påminn dom "hallå vi väntar"

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Re: ring igen och igen ..

Inlägg av Lovelyloo » 2009-04-27 14:03

Kaisa_Tasan skrev:ring hela tiden, varje gång du ringer måste hon/han ta upp era papper igen .. det e bara att ligga på och påminn dom "hallå vi väntar"

Japp, det har du iofs rätt i. :) Ska ta och ringa nu genast o höra vad dom pysslar med!

Minna

säger de ja?

Inlägg av Minna » 2009-05-10 13:41

Hej har en fråga till alla er som redan gått igenom processen med att söka uppehållstillstånd. Jag och min pojkvän håller förfullt på att fylla i ansökan som han ska lämna till ambassaden. Det är jätte härligt att vi nu kommer igång och börjar resan mot en gemensam vardag. Men jag vågar trots allt inte bli för glad. Eller hoppas för mycket. Risken finns ju att vi får avslag på ansökan. Jag undrar alltså vad som normal krävs för att relationen ska anses som seriös? Vad är era erfarenheter?

Vi har nu varit tillsammans i ca 1,5 år. Jag har träfat hans föräldrar och syskon, vi har "bott ihop" i sammanlagt 5 månader, dvs jag har varit ner till Turkiet och hälsat på i långa omgångar, ca en eller två månader åt gången. Under den här tiden vi varit tillsammans har han även gjort militärtjänst i 6 månader, och då har vi såklart varit ifrån varandra helt. Vad tror ni? Kan vårt förhållande anses seriöst nog för att få UT? Förstår att det är omöjligt för någon att veta säkert, men jag måste fråga för att inte göra det kommande halvåret av väntan ännu värre av min strss och oro för ett nej...

kranial
Flitig
Flitig

Inlägg av kranial » 2009-05-11 00:20

Det är viktigt att bevisa att ni faktiskt har en relation. Fyller han i sina papper så blir han kallad till en intervju där dom frågar en massa personliga frågor om hur väl ni faktiskt känner varandra. Sedan så tror jag det är mest vanligt att du får papper hemskickade till dig från Migrationsverket där du får redogöra för eran relation. Du kan alltid skicka med kort, telefonräkningar, stämplar från passet, allt för att bevisa att ni har en relation. Framstår den som seriös så tror jag inte att det är några som helst problem för honom att komma hit. Lycka till ni har en lång och spännande resa framför er.

Minna

Inlägg av Minna » 2009-05-11 12:22

Tack! Jag har ganska bra koll på processen, och har kollat på alla papper som ska fyllas i. Både av honom och längre fram även av mig. Det som oroar mig är egentligen inte att vår relation inte är seriös nog (jag vet ju, och han vet ju), utan att vi inte ska lyckas förmedla det :) Och man undrar hur länge man ska har varit tillsammans för att Mig.verket ska tycka att det är seriöst, eller hur mycket man ska ha träffats... Tolkningen av "seriöst" känns liksom inte helt självklar... Men det är väl bara att tuta och köra och trycka på dem allt vi kan rota fram som visar att vi faktisk ÄR seriösa... :)

Känns spännande och bra att vi gör det här nu, men på samma gång lite märkligt. Att en person på en myndighet ska sitta och tolka och nagelfara vår relation och gräva i i detaljer och ifrågasätta om vårt förhållande är äkta... Känns konstigt och trots att jag förstår att det måste vara så här, känner mig ändå lite förolämpad :D Som att vårt förhållande inte är lika "riktigt" eller "fint" som om han kommit från sverige eller något annat EU-länd...Att behöva visa telefonräkningar och passtämplar och "bevisa" att vi är tillsammans på riktigt bara för att vi vill flytta ihop som alla andra.

Ojojoj nu blev det lite frustration på slutet... Främst är jag faktiskt bara glad över att vi snart får vara tillsammans. För det får vi, går inte med på något annat :D

Yenge!
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Yenge! » 2009-05-12 09:26

Jag tror inte du behöver oroa dig! Jag tror de på migrationsverket hellre beviljar än nekar ett uppehållstillstånd. Ni har varit tillsammans rätt länge, du har varit där och hälsat på, träffats hans familj osv så det blir nog inga problem för er.
Stort lycka till :D

Minna

Inlägg av Minna » 2009-05-12 16:23

Skönt att höra. Längst in tror väl jag också att det kommer att gå vägen. Men man vågar liksom inte hoppas för mycket... :) Nu håller vi tillsammans på med hans ansökan, och sen har ju jag ganska gott om tid på mig att förbereda mig innan det bli min tur.

kranial
Flitig
Flitig

Inlägg av kranial » 2009-05-14 00:11

visst är det frustrerande att behöva bevisa för andra osv. Jag kände mig jättedum när vi gick igenom det där. Men tänk oxå på alla som vill ha en enkelbiljett till europa som faktiskt lurar tjejer. Jag kommer ihåg när min man gick på sfi, en hel del av hans vänner från turkiet hade tjejer som de inte älskade, varpå jag frågade min man....men varför är dom tillsammans då, och han tittade på mig och säger ja men du vet, de vill ha sitt uppehållstillstånd osv.

Minna

Inlägg av Minna » 2009-05-14 17:09

Joo visst är det väl så. Att folk slinker igenom systemet och dumpar tjejen efter att de tagit sig in. Men det är väl just de tankegångarna som gör mig frustrerad också. Att min kille automatiskt ska behöva misstänkliggöras bara för att vi gemensamt kommit fram till att Sverige är det bästa alternativet för oss. Han är högutbildad och har definitivt större möjligheter till ett bra jobb i Turkiet, där har han sitt nätverk, sitt språk, sin arbetslivserfarenhet, sina vänner och sin familj.. Och när han för min skull är beredd att lämna allt det för en ganska osäker tillvaro i Sverige med Sfi, smygrasism och fördomar... Ja då tycker jag att det känns frustrerande att han ska behöva misstänkas för att "vilja ta sig in i Europa"... För den utbildade övre medelklassen är det nog betydligt bekvämare att stanna kvar hemma i Turkiet än att ta sig till Europa, om det är ett bra liv man är ute efter. Alla i Turkiet vill inte emigrera. (det tror jag i och för sig de flesta i det här forumet vet, jag riktar mig inte mot er, det är bara allmän irritation över att så många tror att 80 000 000 turkar skulle invadera Europa om de bara fick chansen...pfff)

Som sagt, lite frustrerande är det. Men jag förstår så klart att man måste kolla i fall förhållanden är seriösa.. Dubbelt.

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Lovelyloo » 2009-05-26 11:45

Hej!

Vi har fortfarande inte fått svar från migr.verket, trots telefonsamtal dit.
Har väntat många månader nu och jag börjar tappa hoppet.
Har en fråga till Er som gått i genom detta, när svaret kommer, hur går det till? Ett papper i min brevlåda? Ett REKbrev? Eller vad?

Tacksam för svar.

Kaisa_Tasan
Flitig
Flitig
Kontakt:

det kan ta lååång tid

Inlägg av Kaisa_Tasan » 2009-05-27 15:11

Hej,

Hur länge har ni väntat? Om din kille har skrivit en fullmakt till dig så kommer migrationsverket ringa upp dig, men har han inte gjort det så ringer dom till honom ,samma dag faxar migrationsverket beslutet till turkiet.

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Re: det kan ta lååång tid

Inlägg av Lovelyloo » 2009-05-27 23:58

Kaisa_Tasan skrev:Hej,

Hur länge har ni väntat? Om din kille har skrivit en fullmakt till dig så kommer migrationsverket ringa upp dig, men har han inte gjort det så ringer dom till honom ,samma dag faxar migrationsverket beslutet till turkiet.

Han var på intervju i slutet på januari. Aha, då kommer alltså dom ringa honom. Så migrationsverket ringer alltså upp honom? Trodde det var ambassaden jag :) Se vad lite man vet!

Kaisa_Tasan
Flitig
Flitig
Kontakt:

borde komma

Inlägg av Kaisa_Tasan » 2009-05-28 07:45

ring upp till handläggaren nu i början av juni, det borde vara klart nu i juni, brukar ta runt 3 - 4 månader .. uppfyller han kraven så är det inga problem, men ex om han ej gjort militären så borde ni ha en typ upskovsplan med dom lr så :)

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Re: borde komma

Inlägg av Lovelyloo » 2009-05-28 07:51

Kaisa_Tasan skrev:ring upp till handläggaren nu i början av juni, det borde vara klart nu i juni, brukar ta runt 3 - 4 månader .. uppfyller han kraven så är det inga problem, men ex om han ej gjort militären så borde ni ha en typ upskovsplan med dom lr så :)
Uppskovsplan? Vad betyder det? :?

Kaisa_Tasan
Flitig
Flitig
Kontakt:

planering

Inlägg av Kaisa_Tasan » 2009-05-28 07:54

typ en planering med turkiska mydigheter/militären om att han får skjuta upp på militären (oftast mot en summa pengar) om du har msn så adda mig, lättare att förklara allt där. Min msn finns på min profil :)

Skriv svar