Uppehållstillstånd

Memman

Inlägg av Memman » 2009-06-17 15:21

Hur har det gått Lovelyloo? Har ni fått något svar än?
Jag är också mitt i processen, så är lite nyfiken.. :)

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Lovelyloo » 2009-06-20 16:41

Memman skrev:Hur har det gått Lovelyloo? Har ni fått något svar än?
Jag är också mitt i processen, så är lite nyfiken.. :)

Jadu, det verkar stå stilla.
Jag har ringt och ringt men det tycks inte hjälpa.
Vi har inte fått något svar än :(
Ändå sa dom att i Juni senast skulle vi ha fått svar.. typiskt!

soffepoffe8
Flitig
Flitig

Inlägg av soffepoffe8 » 2009-06-20 23:13

Det kanske är många som sökt just ni så det tar tid. När min man sökte var han på intervju 21 aug och fick svar i början på november. Så drygt 2 månader.

Hoppas det inte dröjer för länge då =)

Memman

Inlägg av Memman » 2009-06-21 19:43

Oj, ja jag förstår att det är tröttsamt när man inte får någon respons!

Vi var på intervju i Ankara 17/3 efter 4 veckor fick jag hem papprena, alltså ganska så genomsnittlig väntetid vad jag förstått. Jag skickade in pappren efter några dagar, skickade med passtämplar, två foton och sen inga mer "bevis". Jag skrev att jag kunde ordna fram mer om det skulle behövas, men istället så skrev jag mycket om vår relation och hur vi tänkt oss framtiden. På tisdagen la jag brevet på lådan och redan på torsdagen ringde handläggaren upp! Hon ville bara kolla lite mer om hur vi tänkt oss sommaren och om jag skulle dit först innan min kille skulle hit pga administrativa detaljer. Naturligtvis kunde hon inte ge mig något svar på telefon utan bad mig återkomma när jag visste mer om hur vi ville ha det.

Jag mailade henne i onsdags om våra planer, en timme senare hade jag fått svar om att hon skulle försöka ta ett beslut så snart som möjligt! Jag måste säga att jag blev väldigt imponerad över hennes effektivitet, fler såna åt migrationsverket... :D SÅ nu är det bara att vänta och se vad beskedet blir.. Ditt lär snart vara klart också Lovelyloo!

Memman

Inlägg av Memman » 2009-06-26 09:04

Hej igen,

Jag fick brev hem igår om att vi fått UT den 23/6... :D. Så kul, nu känns det verkligen på riktigt!!!

Lycka till till alla er som väntar!

Tilda83

Inlägg av Tilda83 » 2009-06-29 11:38

Hejsan alla!
Först vıll jag saga grattıs tıll er som snart far era pojkvanner tıll Sverıge:) Jag och mın kılle ska snart ga ıgenom den har processen och försöker förbrılt
lasa alla möjlıga tradar dar man kan fınna svaren och det mesta har jag fatt svar pa. MEN nı som har gatt ıgenom detta och dar er kılle ınte har gjort mılıtartjanstgörıngen hur har det gatt att fıxa pass, fragade dem nagontıng om detta da och kan det blı problem? Enlıgt mıgratıonsverket sa spelar det ıngen roll om man gjort mılıtaren eller ej nar man söker anknytnıng sa sa mycket ar jag med men det har med passet ar jag lıte oskaker pa da det lıgger ı Turkıets hander:/ Mın kılle har skjutıt upp sın tjanstgörıng pga av studıer och har heller ınte fatt nan ınkallelse efter att han slutade studera. Och sen förstass hehe vad ar det för fına fragor dem staller:)

Tacksam för svar fran er som vet:)
Ta hand om er sa lange!

Kram Tilda!!

Kaisa_Tasan
Flitig
Flitig
Kontakt:

Hej Tilda

Inlägg av Kaisa_Tasan » 2009-06-29 15:35

Hejsan,

Tackar säger vi tillbaka till dig :) (Tror nog alla säger det hehe) Ni kan ansöka eftersom han har haft en uppskovsplan med dom, men eftersom han inte gjort militären så finns ju alltid risken att det blir avslag, men den risken finns ju hos alla oavsett militären eller inte .. Passen får dom ändå fast dom inte varit i militären, det behövs inget sådant papper till det.

Så länge han inte fått mönstrings papperna så kan han ansöka.. Dom frågar olika frågor, om familjen både hans och din, ekonomi och planer, en massa olika saker!

Ha det bra!

Tilda83

Inlägg av Tilda83 » 2009-06-29 15:57

Hejsan ıgen!!

Tusen tack för det snabba svaret:) Vı ska nu tıllbaka tıll Istanbul för att ansöka och förhoppnıngsvıs gar allt som det ska:) Lıte avıs pa er andra som redan gatt ıgenom detta..:)

Ha det gott alla!

Memman

Inlägg av Memman » 2009-06-29 17:21

Hejsan!

Ja, jag säger också tack.. :D

Anågende militären har du ju redan fått svar och jag har ingen erfarenhet av den situationen. Men just när det gäller intervjun så var den väldigt harmlös. Min kille satt i intervju 15-20 minuter och svarade på frågor om när vi träffats och lite rumtomkring det. Han fick berätta om hur vi tänkt oss framtiden. På beslutsunderlaget jag fick stog det (standard gissar jag) att vi lämnat liknande uppgifter och inget annat framkommit som anledning till att neka honom UT. Alltså behöver man inte skicka med så mycket "bevis" heller, vill de ha kärleksbbrev etc så frågar de efter det.. :wink:

Lycka till med allt!

Tilda83

Inlägg av Tilda83 » 2009-06-29 21:20

Hejsan!

Ja det verkar juh rällativt enkelt det här, hoppas det går igenom för oss också. Har juh trots allt bott ihop här i Turkiet till och från i långa perioder i snart 1,5 år så nog vet vi mycket om varandra. Har en kompis som gör intervjun imorn i ankara så jag lär nog fråga ut henne också hehe! Men först Pass sen ansökan och kallelse till Intervju och sen hoppas jag det löper på smidigt:) Något annat speciellt man behöver veta eller tänka på?
Vad gör era Killar nu och hur trivs dem i sverige?

Kram Tilda!

Becks
Flitig
Flitig

Inlägg av Becks » 2009-07-05 22:35

Skulle vilja veta lite mer om turistvisum i turkiet. min sambo är polsk så hon måste söka detta på flygplatsen.. någon som vet mer om detta ... skulle bli väldigt glad om någon har någon info till oss.. tack på förhand

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Lovelyloo » 2009-07-12 20:17

Tänkte bara informera Er om att i fredags fick jag ett brev hem i postlådan om att min kille nu fått uppehållstillstånd och att kopia är skickad till ambassaden i Ankara :) ÄNTLIGEN! :lol:

tone
Bofast
Bofast

Inlägg av tone » 2009-07-13 08:18

:D Grattis! Vad roligt för er! :D

Tilda83

Inlägg av Tilda83 » 2009-07-23 15:15

Hejsan alla igen!!

Lovelyoo: Stort grattis till dig:)

Vi har nu precis fixat pass och ska få Nüfus översatt. Imorn ska jag maila till ankara och få tid för intervju men dem sa att dem håller på att bokar för 2:ra veckan i september nu så det lärväl dröja lite. tänkte kolla vad era killar hade med sig på intervjun förutom alla papper och kopior?
Allt är så osäkert hela tiden det gör en juh galen:/ jag menar man kan juh inte vara säker på om man får ja eller nej phu.

Ha det gott alla!!

Tilda

Memman

Inlägg av Memman » 2009-09-03 23:32

Hejsan!

Hur går det med allt för er här i tråden? Blir det några fler UT och för er som har, blir det hitflytt snart?
Min kille kommer 24/9, känns jättekul och spännande... :D

Kram på er!

Tilda83

Inlägg av Tilda83 » 2009-09-04 20:05

Heejsan igen alla!

Å grattis till ännu en som fått UT och lycka till:)
Min kille ska på intervju den 26 sep i Istanbul så vi kommer sakta men säkert framåt. men att gå å vänta e juh jobbigt. Vad gör allas killar här i Sverige, har dem fått jobb etc. Jag är lite nyfiken.

Kram Tilda

Yenge!
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Yenge! » 2009-09-05 20:52

Kan berätta lite om vår historia att bygga upp ett liv här:). Min man har bott i Sverige i lite mer än två år nu. Fick UT i juni 07 blir det väll. Vi väntade i ca 5 månader på svar, jag bor i Sthlm och där är ju väntetiden lite längre, tråkigt nog. Han anmälde sig till Sfi så fort han kom hit men då det är så många som söker in så fick han tyvärr inte plats i gruppen i augusti utan fick vänta till oktober på att få börja de obligatoriska sex veckorna för att se i vilken grupp man passan in i. kan säga att den tiden var rätt jobbig för oss båda, han i ett nytt land utan vänner, familj och sysselsättning, jag med konstant dåligt samvete då jag var borta mycket i jobbet. som ett extra plus lyckades min man skära handen så illa att det inte var säkert om han någonsin skulle kunna använda två av fingrarna ordentligt igen. :cry: tack och lov så lyckades kirurgerna lappa ihop fingrarna på honom. När han väl började på Sfi så gick allt rätt fort för honom, han flyttades upp till näst svåraste gruppen (om den heter d eller något sådant) fick ett extra jobb på ett lager i ett par veckor som gav honom goda referenser vilket gjorde mycket för honom då han sökte jobb. Via arbetsförmedlingen fick han hjälp via ett sk instegsjobb att få ett arbete så efter 7 månader här i Sverige fick han en heltidsanställning på en restaurang och där är han kvar än och trivs! Mitt bästa råd jag kan ge är att ställa in sig på att den första tiden blir väldigt tuff, att din kille måste vara besedd på att kämpa som f-n med språket, att hitta vänner och jobb! Själv måste du vara beredd att satsa 110% på att stötta, stötta och uppmuntra honom i svåra stunder för lätt är det inte. Men ångrar oss gör vi inte och min man är en riktig ängel, jag är verkligen glad att ha min fina man vid min sida! Önskar er lycka till med allt, det går om man vill:) Kram, Monica

kranial
Flitig
Flitig

Inlägg av kranial » 2009-09-10 04:25

Håller helt och hållet med Yenge. Var beredd på att det kommer att bli tufft. Min man kom hit våren 2006, och det tog 2.5 år innan han fick ett fast jobb. Det var enormt påfrestande för oss båda, men framför allt för honom att vara beroende av någon annan. Sen är det ett ganska tufft klimat vi lever i här i sverige. Vintern är lång, vi umgås inte alls på samma sätt som de gör i turkiet. Så det gäller att vara stark och bita ihop när det är jobbigt.

Sedan så tror jag det beror mkt på vart man bor. Jag avslutade min utbildning 2006, fick jobb i stockholm i samma veva som min man kom hit. Vi har bott i Stockholms innerstad hela tiden. Här har det aldrig funnits någon hjälp att få av arbetsförmedlingen, låter helknäppt! men de gånger som vi varit desperata och frågat, bett om hjälp att skaffa ett jobb till honom så har vi fått svaret att vi har inte dessa resurser här. Det som kan hjälpa är om ni skriver er på någon adress i någon förort då de har mera resurser att ta hand om invandrare. Så för våran del har det den första tiden att leva på min lön. Han har aldrig fått några bidrag av något slag.

Tilda83

Inlägg av Tilda83 » 2009-12-15 12:03

Hejsan Alla!

Vi fick nu UT för ca en månad sen och han ska nu komma hit den 25 dec:)
Men han har som sagt inte gjort militären, någon som vet om det fortfarande är osäkert att han kan passera tullen eller är det OK nu då har an har visum till Sverige? Dem har juh inte kallat in honom på 5 år så varför nu? Men någon som vet vore jag tacksam för svar, snopet om nått händer så nära mål:/

Kan väl tycka att skulle det vara problem borde han juh knappast varken fått sitt pass eller gett oss UT eller?

KRAM

Tilda

mlm

Inlägg av mlm » 2010-05-25 09:32

Vill börja med att gratulera alla som är färdiga och fått UT och äntligen har sina älsklingar här ;)

Sitter själv i en situation med försök till UT för min kille från Turkiet, han ska egentligen på intervju nu 1/6. Han har varit gift förut med en kvinna från Tyskland skild där sedan 2006 men fortfarande registrerad som gift i Turkiet pga att hon egentligen behöver åka ner för att de gemensamt måste ansöka om skilsmässa även där. Nu är det ju självklart så att hon inte vill göra det och detta betyder vad jag förstått att han måste sköta allt själv och att det kostar en MASSA pengar.

Han har varit i kontakt med en advokat för att se till att processen ska börja eftersom det behövs ett bevis för det enligt migrationsverket här i Sverige som jag fick jag veta när jag var i kontakt med dem.

Enligt advokaten skulle det hela kosta ca 3000lira ( typ 15 000:- ) och han skulle garanterat vara skild om 6mån men jag ställer mig nu frågan, KAN DET VERKLIGEN KOSTA SÅ PASS MYCKET eller blir han grundlurad av advokaten eller kanske jag som blir grundlurad av honom vilket jag inte vill tro efter de 2 åren vi varit tillsammans och han är verkligen den som är rädd för att jag inte ska orka vänta eftersom han som han behöver sommaren på sig att tjäna ihop pengar till det

(så han har INTE bett mig om hjälp och det skulle han inte göra heller eftersom han tycker jag har slängt ut så mycket pengar på alla resor och dyl de här åren eftersom det är jag som pendlat ner till honom och som han säger att nu måste han ta sitt ansvar i det hela).

Min önskan är nu att det är någon annan som har erfarenhet av detta eller kunskap om hur det funkar angående skilsmässor där nere för just nu känns det som all luft gått ur mig :(

Ha det gott

Skriv svar