hur gick det? förhållanden med turkar

Skriv svar
kranial
Flitig
Flitig

hur gick det? förhållanden med turkar

Inlägg av kranial » 2009-11-10 23:57

Kanske uttjatat ämne, men jag är nyfiken....=)

Ni som sökt UT med era turkiska killar för några år sedan. Han kom hit...sen då? hur gick det? Det vore roligt att höra både bra och dåliga versioner. Och är det någon som skriver om en dålig version av ett förhållande, snälla andra, var då inte taskig och säg att turken bara ville ha ett pass, pengar osv det kan ni ägna er åt i någon annan tråd.

Mariiie
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Mariiie » 2009-11-12 14:30

INGEN har svarat på denna tråd. Jag kan bara tolka det som att det gick åt hel**te för typ 90% av er alla där ute. Inte så konstigt dock, när 95% av alla killar i turistorterna beter sig som grisar, o vill komma till Sverige för att de tror att pengarna växer på träd här.

/Marie

Yenge!
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Yenge! » 2009-11-12 21:30

Jaha, då kan väll jag svara med att jag är fortfarande gift med min man. varit gifta i 3, 5 år och han har bott här i Sverige i nu snart 2,5 år. Vi har det bra tillsammans, är osams ibland precis som alla andra par är, oavsett om man kommer båda från samma land eller ej :) . Förstår inte riktigt resonemanget med att alla turkiska killar ska tro att det är så lätt att skaffa pengar här. Min man får jobba som vilken annan svensk som hellst om han vill få pengar. Vill gärna poängtera att man har ingen som hellst rätt till hjälp med försörjning då ens partner flyttar hit utan man får enkelt klara sig på en lön i början och ev. sparade pengar. Jag hoppas det har gått bra för de flesta vars kille flyttat hit och jag tror faktiskt det märks väldigt snart i ett förhållande om killen bara är ute efter att få försörjning här, för mig låter det rätt svårt att helt lyckas fejka att man är kär i två år innan man har rätt till permanent UT.

kranial
Flitig
Flitig

Inlägg av kranial » 2009-11-12 21:59

Hmm det är tråkigt att många har den uppfattningen, men lite kan jag förstå oxå. Det jag själv är lite nyfiken på när jag skrev om hur det gick med förhållanden och de som slutade dåligt, var det så att killen fick nog av sverige? Jag är oxå gift med min turk och han har bott här några år (han har ett svenskt pass, så det jag behöver inte oroa mig för det längre) Men pengarna växer ju inte på träd, man får jobba ganska hårt för dom. Och dessutom så umgås vi svenskar inte med varandra på samma sätt som dom gör i turkiet, har ingen familj här, vintrarna är långa och mörka. Jag har flera gånger fått frågan: kan vi inte flytta till turkiet istället? En kompis till min man ska flytta tillbaka till turkiet efter många år i sverige, han säger att han helt enkelt har fått nog av detta land.

Yenge!
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Yenge! » 2009-11-12 22:49

Ja, jag håller nog med dig om att just den sociala biten nog är svårast. Speciellt då man kommer från ett väldigt öppet land där man umgås med familj, vänner så mycket mer än här. Min man får riktiga "längta hem" attacker då och då. Även om han fått många nya vänner här i Sverige som han umgås med så är det inte riktigt samma sak som i Turkiet, där man alltid ställer upp för varandra och tom ägaren till kvartrsbutiken blir en nära vän som man pratar med långa stunder!

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Lovelyloo » 2009-11-13 11:53

Hej!

Jag träffade min kille sommaren 2007. I augusti -09 kom han hit, har nu varit här i tre månader på sitt uppehållstillstånd.
Inte för att det gått lång tid än, men än så länge går det bra. Känns bara bli bättre och bättre. Tungt med ekonomin och såna saker som måste finnas. Lite jobbigt är det givetvis för honom med omställningar också, men han vill så gärna så det går bra ändå. Jag tror man måste ge allt sin tid, för än är vi inte "normala". Många småbråk och tjafs handlar ju inte om oss, utan om problem o tankar som växer inuti en. Men allt blir bara bättre :) Och att turkar skulle komma hit för pengar är en ganska rolig sak i sig, jag förstår inte hur dom skulle lyckas få pengar? Isåfall är jag intresserad av svar på det, för vi behöver pengar! Hahaha :lol:

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-11-15 10:38

Lovelyloo skrev:Hej!

Jag träffade min kille sommaren 2007. I augusti -09 kom han hit, har nu varit här i tre månader på sitt uppehållstillstånd.
Inte för att det gått lång tid än, men än så länge går det bra. Känns bara bli bättre och bättre. Tungt med ekonomin och såna saker som måste finnas. Lite jobbigt är det givetvis för honom med omställningar också, men han vill så gärna så det går bra ändå. Jag tror man måste ge allt sin tid, för än är vi inte "normala". Många småbråk och tjafs handlar ju inte om oss, utan om problem o tankar som växer inuti en. Men allt blir bara bättre :) Och att turkar skulle komma hit för pengar är en ganska rolig sak i sig, jag förstår inte hur dom skulle lyckas få pengar? Isåfall är jag intresserad av svar på det, för vi behöver pengar! Hahaha :lol:
Att turkar,mörkhyade,asiater,araber osv.osv.skulle komma till Sv.för pengar skull är en grej som fastnat deras syn på hur ett "välbärgat"sv.är.Dock ser det ej det i verkligheten det riktiga sv.utan de ser endast det"paradis Sv."som många talar om i utlandet så det är mestadels en myt detta "underbara"Sv.där pengar växer på träd osv...
Nej skämt o sido-bilden av detta Sv.finns hos många många utländska som vill till Sv.för att sv.är ett land där man har exvis soc.bidrag,barnbidr(vilket man har i andra länder med ej de summor-oftast mindre- vi har i sv.)man kan gå(förr)till soc.få pengar utan behöva göra ngt.
OCH i deras mått räknat så är det rätt stora summor man får -i sv.inte alls så mkt-men ex.i Turkiet,Tn.(som jag skriver mkt.om)så är det massa pengar...
Så det är en bild som byggts på av andra utländska som vart o bott i Sv.för att sedan återvända till sitt hemland o sen kanske ej alla säger som det verkligen är utan man förskönar den bild av sv.som utländkska så ingen ska se att man ej har de så bra i landet....
sen har man riktigt otur hamnar man i kriminalitet där man iof.KAN få snabba pengar MEN sen är det en annan femma vilket tar överhand...pengar eller hjärna....

Sen är det många andra orsaker som leder till att många skiljer sig med sina turkar och även andra länders män,(har en väninna till mig som va gift med en turk flera år sen,de e skilda nu sen flera år tillb.)
En av de stora anledningarna nämns redan i denna tråd lite att de har så tråkigt o livet här e ej detsamma som i deras land..MEN man ska nog oxå tänka på att då man gifter sig med en man av annan kultur,religion -i vissa fall-att de har en helt annan syn på fam.livet med en tillsammans med en kvinna,framtidsplaner osv...

JAg vet att min väninna som va gift tidigare hade stora problem med att han ville sända alla sina pengar tilkl sin fam.i Turkiet och sedan använda hennes till alla räkningar ,mat osv..sen behövde pappan till han en bil o han gjorde allt för att skaffa fram pengar till den,sen va de det enda efter de andra...som sagt dfe är skilda sen flrea år tillbaka men hon hade stora problem just med att honom då hon<"ej fick"va med annan man,deras son skulle ej ha en annan pappa,hon va hora,inte bra,han misshandlade henne pga.dessa orsaker i flera års tid efter deras skillsmässa..
MEN det finns oxå luckliga slut där utgången ej alltid är detsamma som hos min väninna..tyvärr råkade hon ut för honom...
O vi säger som så,är du själv av samma kultur o är uppfostrad så så är det helt normalt att hjälpa din fam.på detta sätt men är du av en annan kultur så KAN de bli krockar,inte alla nu är lika men många e så...
Sedan exvis att kvinnan tar hand om nbarnen hemma,tar hand om hemmet,inte är ute så mkt.kanske ej ngt.alls i vissa kulturer är en annan stor skillnad på sv-ar o deras kvinnor..Där blir de ju en krock i vårt "öppna"samhälle eller hur man ska uttrycka sig...,
SJälv är jag gift med en man från Tn.där vi oxå har en del diskussioner om just kultur o traditioner (vilket e iof.mkt.intressant hehe)o visst har vi våra duster osv...men vem har ej de i ett äktenskap...?
Så där är en del av orsakerna till skiljeäktenskap i Sv.men sen som sagt ALLA Är ej så många lever lyckligt oxå i hela livet :)

Mariiie
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Mariiie » 2009-11-16 12:29

TILL ja : )

TACK för att du skrev sanningen om både lyckliga och olyckliga förhållanden mellan svenskar och turkar. Jag blir bara så himla irriterad på alla som försöker försköna verkligheten gällande förhållanden mellan Svenska kvinnor och Turkiska män. En del par lyckas o lever lyckliga i alla sinda dagar, men det är LÅNGT ifrån verkligheten för de flesta, tror jag. De allra flesta som har försökt sig på ett förhållande med en turkisk man kan nog inte instämma i den harmoniska idylliska bilden som en del vill framhäva. Men som sagt, visst finns det de som lyckas. Men jag skulle bli förvånad om övervägande delen av de som svarar på denna tråd var de som det gick åt hel**te för. Självklart så är det ju övervägande de som lyckats som svarar.

/Marie

Yenge!
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Yenge! » 2009-11-16 13:08

Ja, jag har inte skrivit för att försköna verkligheten för ett svenskt-turkiskt par. Grundar mig på min egen erfarenhet samt av de turkar/par jag träffat här i Sverige genom min man som iaf mina ögon verkat ha ett liv inställt på att leva tillsammans resten av livet med studier, jobb och familj osv. Dvs, inte att leva på den ena och gå ut och festa och göra vad man vill. Jag har förstått att det finns tjejer som åker ner till Turkiet (eller andra länder), festar så mycket som möjligt och umgås med en massa turkiska killar och så mycket har jag förstått under mina Turkiet vistelser att ett sådant förhållande sällan kommer att lyckas, den turkiska mentaliteten har ingen som hellst respekt för ett sådant beteende av en tjej. Jag säger inte att det är rätt men så är fakta helt enkelt. Det finns säkert sådana förhållanden som fungerar de med, men jag tror att de flesta fall där förhållandet mellan en svensk tjej och turkisk kille fungerar bra så måste tjejen faktiskt vara en riktigt j-a svår tjej att få tag på med rätt mycket skin på näsan!

kranial
Flitig
Flitig

Inlägg av kranial » 2009-11-26 02:52

Yenge!
pratar du turkiska? kan du hjälpa mig med en översättning? maila mig i sånnafall på tranquillity6@hotmail.com

Skriv svar