Detur från Sundsvall, Nä, fy f*n!

Nivven

Detur från Sundsvall, Nä, fy f*n!

Inlägg av Nivven » 2011-03-23 12:07

F*n va vi ångrar oss nu.

Vi har bokat en resa med Detur till Alanya i Oktober.
Nu, efter att ha ringt har vi fått reda på den preliminära avgångstiden som visst är 20.45.
Då är man ju inte på plats förrän 5-6 tiden den 24 så där blev man blåst på en dag direkt...så vi ville ju avboka resan, men det kommer kosta oss 500 kr per person, så nu håller vi på resan till 22 dagar före och avbokar då, det kostar även det 500 kr per person...
När vi bokade stod det att den preliminära avgångstiden var 00.00, men nu är alltså avgångstiden över 20 timmar senare, och den tiden är ju inte spikad heller.
Vad jag förstått så måste resebolagen ha en preliminär avgångstid när man bokar, men enligt Detur så sätter de ut tiden 00.00 när de själva inte vet...
Jag anser nu att vi ska kunna avboka resan för att:
De har väsentligt ändrat avtalet till våran nackdel eftersom de preliminärt har senarelagt våran resa med 20 tim och 45 minuter.och dessutom inte själva meddelat detta.
Visst, vi förstod ju självklart att utresan inte skulle vara kl 00.00, men det är en principsak att även Detur ska hålla sig till regler och avtal!
Detur tolkar deras egna resevillkor och även de allmänna resevilkoren för charterresor på sitt eget lilla sätt, till deras förmån.

Efter detta kommer vi ALDRIG mer resa med Detur, och efter vad jag läst så är det många som tänker i samma banor.
Förstår inte att Detur inte är mer rädd om sitt redan så skamfilade rykte, det är verkligen dåligt här i Sundsvall med omnejd iaf.

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2011-03-25 23:16

hej!

Jag tycker att ni borde reagerat när flygtiden stod 00.00 att det inte var en riktig avgångstid. Kollade ni med Detur innan ni beställde resan?
Åker själv på en resa med annat bolag och där stod det iallafall att flygtiden ej var fastställd. Ringde och kollade och fick då till svar att det är luftfartsverket som bestämmer de olika flygbolagens avgångstider och de hade inte fått tiden från dem. Så då var det bara att välja boka i "blindo" eller vänta tills tiden var fastställd.

Nivven

Inlägg av Nivven » 2011-03-26 10:22

Jo, förvisso.
Men hur än det är med detta så måste även Detur följa de regler som finns, och de säger klart och tydligt att de måste sätta ut en avgångstid när de säljer resorna, i annat fall tydligt skriva att det är når de bara höftar till med. Men i vårat fall har de inte påpekat att den utsatta tiden inte på nåt sätt gäller, vi har tom biljett med avgångstid 00.00.
Förövrigt fick jag upplysningen att det är flygbolaget som bestämmer flygtiderna och ingen annan.
Det spelar ingen roll, vem f*n vill betala en bra bit över 10 000 kr för 6 dagar, eller rättare sagt 5 dagar då en dag givetvis försvinner till stor del när man är trött och sliten, kommer ju fram vid 5-6 tiden på morgonen...och måste ju kliva upp på natten när vi ska hem igen..Nä, inget för oss iaf.
Hade vi inte haft med 9 åringen så hade ju tiden inte spelat så stor roll....

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2011-03-27 18:01

Hej!
Kan inte låta bli att skriva igen. Det går ju också flyg till Turkiet med Ving och Fritidsresor från Sundsvall. Men dessa åker ju kl 19 från Sundsvall. Hur du än tänker så blir det 6 dagar därnere och det är alltid så att det brukar bli resan åt ena hållet som inte blir så bra-
Har man också otur kan man få åka lång tid inne i Alanya innan man kommer till hotellet. I höstas var vi inte på hotellet förrän halv fem på morgonen vi åkte då från Arlanda men med flygförsening som också inträffar.
Vart tänker du bo?
Jag kan förstå att då du åker med barn att det är jobbigt med tiden.
Men byt och ta ett hotell i Side som bara är halva tiden av transfern och minst lika trevligt när man har barn, Detur har ju också hotell där.
Lycka till för Turkiet är underbart.

Nivven

Inlägg av Nivven » 2011-03-27 18:38

Nä, vi åker inte alls till turkiet, resan ska avbokas.
Vi valde en resa till Gran Canaria istället.
Och detur har sett oss som resenärer med dom för sista gången....

Maria_1979
Flitig
Flitig

Inlägg av Maria_1979 » 2011-03-27 21:05

Men hur kan du få det till att det är flygbolaget som bestämmer avgångstiderna?
Hur skulle det gå på flygplatserna tror du, om varje bolag skulle bestämma sina egna tider??

Så är det att boka charter, se till att veta avgångstiden vid bokningstillfället nästa gång så slipper ni bli besvikna.
Jag har rest med Detur tidigare o tycker att de är jättebra!

Nivven

Inlägg av Nivven » 2011-03-27 22:08

Maria 1979:

Du, det är flygbolagen som bestämmer sina avgångstider,I alla fall enligt Deturs personal.

Sen när det gäller avgångstider har jag en biljett här framför mig där det står avgångstid 00.00 och inget annat.
Hur tycker du det ska vara för att det ska vara mer glasklart???
Jag har rest nu 2 ggr per år i snart 30 år, och har aldrig varit med om maken.
Senast redigerad av 2 Nivven, redigerad totalt 2011 gång.

Mariiie
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Mariiie » 2011-03-28 04:04

Nivven: Du skriver ju i ditt allra första inlägg att du förstod att avgångstiden inte skulle vara 00:00. Jag är ledsen, men bokar ni en resa där ni inte känner till vilken den eg. avgångstiden är, så måste ni ju givetvis vara beredda på att den kan bli när som helst under det dygnet. Så om man t.ex då reser med barn, inte har nära till flygplatsen eller annat som kan tänkas bli ett problem, så bör man ju inte boka en resa med icke fastställd avgångstid. Jag själv bor ganska så långt från närmsta flygplats och skulle aldrig ha bokat en resa motsvarande er. Jag reser också mycket 3-5 gånger per år utomlands.

Jag är ledsen att du är upprörd och förstår att det inte blev som ni hade tänkt, tråkigt :(, men tyvärr kan jag inte alls hålla med dig om och lägga skulden på Detur här.

/Marie

Mariiie
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Mariiie » 2011-03-28 04:10

Sen kan det omöjligtvis vara det enskilda flygbolaget som bestämmer sina egna flygtider. Då skulle ju alla flygbolag kunna lägga samma avgångstid på sina avgångar och det skulle bli kaos på flygplatserna. Där är det ju nogrannt med att ett plan åt gången lyfter och landar, inte att alla gör det på samma gång eller på samma tider. Så självklart så är det någon typ av samordnande instans som sätter avgångstiderna för flygbolagen, det är ju inte så speciellt svårt att räkna ut. Sen kan säkert flygbolagen ha önskemål och förhandla till sig speciella avgångstider, men dom har ju knappast friheten att sätta sina egna tider.

/Marie

Nivven

Inlägg av Nivven » 2011-03-28 09:05

De abslout fasta flygtiderna är först 14 dagar före avresedag, och inget annat, men att Detur ska flytta tillbaka avgångstiden 14-15 timmar tvivlar jag på.
Dessutom finns det regler och förordningar om detta.
För det första får man inte sälja en resa utan preliminär avgångstid, och om "avgångstiden ändras MER ÄN 8 TIMMAR har resenären rätt att utan kostnad frångå avtalet".
Detta står att finna i Deturs egna regler på deras hemsida. Jag tror det var punkt 6.
Alltså, Detur har sålt en resa med avgångstid 00.00. Det kunde ändra den 8 timmar, dvs till 08.00 på morgonen, men de flyttade den 20 tim och 45 minuter.
Ni får tycka och tro och vända och vrida på detta hur nu vill, jag anser ändå att de ska hålla sig till sina egna regler.
Efter koll med konsumentombudsman och deras jurist bedömmer dom att vi har rätt, och nu väntar vi på svar från Detur och mom det blir negativs ska frågan överlåtas till ARN.
Och när det gäller vem som bestämmer flygtiderna rekommenderar jag att ni ringer till Detur, det är dom själva som gett mig den upplysningen!

farmor
Superflitig
Superflitig

Inlägg av farmor » 2011-03-30 16:43

När det gäller vem som bestämmer flygtiden får man ju svar utifrån hur man frågar. Tolkningar kan ju alltid variera ;)

Men för mig står det helt klart att det INTE är de olika flygbolagen som bestämmer vilken tid de ska resa. Vilken jäkla röra det då skulle vara på flygplatser och uppe i luften.

Den exakta tiden för avresa beror ju på vilken slot-tid flyget får och vilken flygrutt de måste flyga. Det är ju nämligen inte piloten som bestämmer när, var och hur han flyger.

farmor
Superflitig
Superflitig

Inlägg av farmor » 2011-03-30 16:59

6. Arrangörens ändringar före avresa

Detur förbehåller sig rätten att företa ändringar av de avtalsvillkor som gäller för denna resa. Vid sådana ändringar gäller bestämmelserna i Lagen om paketresor. Ändringar skall meddelas resenären så snart som möjligt. Såvida inte annat angivits är det vid avtalets ingående angivna flygprogrammet preliminärt. Det definitiva flygprogrammet ska meddelas resenären så snart som möjligt och senast 14 dagar före avresan. Om det definitiva flygprogrammet enligt meddelande som sägs i föregående stycke avviker från det preliminära med mer än åtta timmar skall resenären vara berättigad att frånträda avtalet om resan inte påbörjats. Detta gäller inte tillkomna mellanlandningar som orsakar en avvikelse i flygprogrammet med mindre än åtta timmar. Om resenären frånträder resan, skall hela det belopp resenären erlagt för resan återbetalas. Frånträde skall ske snarast och senast fyra dagar efter det att resenären informerats om det definitiva flygprogrammet. Förändring av det preliminära flygprogrammet berättigar inte resenären till prisavdrag, ersättningsresa, skadestånd eller annan kompensation.

Vad du skrev skulle du ju resa i höst. Den definitiva tiden beslutas ju senast 14 dagar före avresan som du kan se här ovanför.
Ska man hänvisa till deras regler måste man ju läsa vad där står- Du kan ju inte veta nu hur den definitiva tiden kommer att bli i oktober månad.

Det är ju du som bokat resan och när du ångrat dig måste du skriva ner bolaget. Jag kan inte se att de har ansvar för att du ångrar dig.

Nivven

Inlägg av Nivven » 2011-03-30 20:17

Har Du inte fattat vad jag skrivit eller spelar du bara dum, eller har du inte ens läst?

Varför finns det besserwissrar överallt som dessutom kommer med gamla fakta som redan är skrivet?

Sk*t samma, detta kommer lämnas in till ARN (Allmänna reklamationsnämden) , vi (Vi och konsumentombudsmannen och dennes jurist) väntar bara på svaret från Detur.
Alla gör vi som vi vill, men Detur blir det inte mer för oss, och även för många av de jag känner.

Robban
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Robban » 2011-03-30 21:49

Vi bor i Luleå o när vi åker till Turkiet så åker vi alltid från Stockholm. Vi förlorar alltid en dag när man åker från Luleå.

farmor
Superflitig
Superflitig

Inlägg av farmor » 2011-03-30 23:29

Jag förstår precis vad det handlar om. Gör du?

Alla tycker inte som du. Om du inte kan acceptera att andra kan ha andra synpunkter så kanske du ska låta bli att skriva. Men det är ju givetvis ditt val.

Ordet är väl fritt. Jag är ingen besserwisser, men det är min åsikt. Men vissa är viktigpettrar vilket är ett alldeles utmärkt svenskt ord, som duger bra för mig.

Men det viktigaste när man köper en resa är ju att man vet vad man köper.

farmor
Superflitig
Superflitig

Inlägg av farmor » 2011-03-30 23:40

Ett litet tillägg.
Du har ju själv skrivit om att du endast har preliminär avgångstid. Du skriver inget om en definitiv avgångstid vilket är den som de 8 timmarna räknas utifrån.

Jag har endast läst vad du skrivit och vad som står i Deturs skirvning om ändringar före avresa.

Om det är de uppgifter som gäller kan du ju inte hävda att Detur har gjort fel.
Sen får vi ju se vad KO och ARN säger.

Att du är besviken är en annan sak och vilka vi reser med eller inte, väljer vi själva.

Mariiie
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Mariiie » 2011-03-31 06:28

Det var ju det jag sa. Detur har rätten på sin sida - villkoren är ju solklara i det här fallet och det finns inget mer att diskutera om. Oavsett vad ARN dömer så anser jag att Detur inte har gjort fel utifrån sina villkor, vad man nu tycker om själva villkoren är ju dock en annan sak. Men jag skulle personligen aldrig boka en resa där avgångstiden inte är bestämd och förstår inte hur någon kan göra det i ett sånt här läge. Det är ju skillnad på om man kanske skall resa med enkel biljett till ett resmål och stanna där länge och har möjligheten att resa lite när som helst, men på en 1-veckas resa så är det ju lite väl vågat och kanske en smula dumdristigt tycker jag personligen.

MVH
Marie

farmor
Superflitig
Superflitig

Hur har det gått

Inlägg av farmor » 2011-04-26 20:34

Hur har det gått med Detur och ARN?

farmor
Superflitig
Superflitig

Inlägg av farmor » 2011-05-21 10:54

skulle var intressant att få höra hur det gått. Eller vad tycker ni?

stina70

Inlägg av stina70 » 2011-06-03 01:55

Du kan omöjligt ha fått en biljett om du ska åka i oktober, då denna fås ca 20 dagar innan avresa när slutbetalningen har skett - en bokningsbekräftelse har du fått, men ingen biljett!

När du har rest så mycket, är det förvånande att du uppvisar så stor brist på kunskap på området....

Det är ju solklart att Detur har rätten på sin sida. Så här fungerar det för alla charterbolag, de har inte alla avtal med flygbolagen färdiga när de börjar sälja sina resor (vilket sker ca 1år innan avresa!), och än mindre bestämt vilja flygtiderna är för alla sina avgångar. Så tänk över hur det då skulle vara om de inte kunde börja sälja utan att ha tiderna klara, för att inte prata om alla de kunder som vill kunna boka långt i förväg. Är helt övertygad om att de allra flesta kunder väljer att boka utan att ha en tid klar! Sen förstår jag inte hur man kan resonera att 00.00 är en "fastslagen" tid och att tiden har flyttats fram över 20 timmar. 00.00 är säkert bara för att datasystemet kräver en tid när de lägger in flygprogrammet!!

Sen när det gäller tiden i Turkiet, lycka till med att hitta en resa där du har 7 hela dagar på något resmål - underrätta gärna mig då... ; :wink:
I princip alltid så har du en bra tid och en dåligare tid, antingen sen avresa fr Sverige eller tidig avresa från destinationen. Sen får man ju faktiskt tänka på att om man flyger fr Sthlm så har man oftast minst en övernattning, så då är ju frågan vad man väljer att prioritera! Så hur du än räknar så har du 6 hela dagar på plats, så ett tips till dig resvane resenär, sov inte bort hela första dagen, om du inte vill sno på dygnet förstås ;)

PS, jag är resebyråanställd, iofs ny, men någorlunda koll har jag :wink:

Skriv svar