Resa med 1åring??

Skriv svar
Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Resa med 1åring??

Inlägg av Lovelyloo » 2011-06-11 20:51

Någon som har erfarenhet av att resa med ett liiitet barn på 1,5 år cirka.
Bra eller dåligt? Bättre att flyga natt eller dagtid? Viktigt att tänka på? Vad som helst som jag kan behöva veta..

Rog
Kontakt:

Inlägg av Rog » 2011-06-12 04:41

Varit i Tunisen med en 11månaders, inga problem. Checka in vagnen, kostar inget utom en plastsäck om man önskar. Tog med burkmat och tetravälling. solskyddsfaktor 50, flickan var lika blek när hon kom hem. Ett år är perfekt ålder, inte så snabba än så passa på och njut av resan. =)

tone
Bofast
Bofast

Inlägg av tone » 2011-06-13 11:23

Har ochså åkt med barnen sedan dom var små! Perfekt! Dom älskar ju att bada o pula i sanden;-) Turkiet e ju underbart att resa till med barn, turkarne e så otroligt barnvänliga! Men som Rob här innan sa...hög solskyddsfaktor, kanske ta me lite burk mat? (annars går de att köpa). Solhatt, hink, spade...Kan va utepå kvällarna då barnen somnat i vagnen..Har haft topp på de resor ja gjort när barnen va små!(nu e dom 11 o 16) :D Åker me dom 1 juli, trallalla

Esperanza

Inlägg av Esperanza » 2011-06-13 21:07

Vi åkte förra året med vår ena dotter som då var lite drygt ett år. Tyckte också att det gick bra. Vi åkte på kvällen och det tyckte jag var bäst, för hon somnade snart och sov hela flygresan - perfekt :lol:

Kolla bara med BVC så hon/han har hunnit få alla vaccinationer ( till ex mässling härjar ju för fullt just nu på många ställen utomlands).

Trevlig resa!

Maria_1979
Flitig
Flitig

Inlägg av Maria_1979 » 2011-06-16 22:08

Vi kom hem från Turkiet för några veckor sedan, o jag ahde då lillkillen på 1½ med mig dit :-)
Funkade perfekt - småbarn har inte så höga krav utan trivs alldeles utmärkt vid både pool o strand, med en hink o spade eller annat att pyssla med.
Och turkarna är så barnvänliga, det är inga problem när man går ut o äter om kvällarna, de gullar o leker gärna med barnen!
På många restauranger finns det leksaker/små lekhörnor.
Allt till en liten finns att köpa där nere, förutom vällingen då. Burkmaten kanske inte riktigt är densamma heller, jag ahr aldrig testat den men sett att det finns.
Dock åt min lillkille vanlig mat då vi var där, hade inte med någon burkmat.

Jag föredrar helt klart att flyga på kvällen/natten så att lillkillen sover under resan, men på ditresan sist så var han vaken (flyget gick 17.40) hela resan o det funkade bra det med! På hemresan på natten sov han hela resan dock!

Esperanza

Inlägg av Esperanza » 2011-06-17 20:52

Jag har aldrig sett att det funnits vanlig barnmat på burk där, bara lite fruktpuréer. De har vi testat och är väl ungefär som hemma. Kanske kan vara bra att veta :o

Vi hade faktiskt med barnmat eftersom jag var lite nojig över att hon kunde bli sjuk eller så av den mat som serveras på restauranger och sånt där (säkert onödigt egentligen).

Maria_1979
Flitig
Flitig

Inlägg av Maria_1979 » 2011-06-18 09:13

Esperanza skrev:Jag har aldrig sett att det funnits vanlig barnmat på burk där, bara lite fruktpuréer. De har vi testat och är väl ungefär som hemma. Kanske kan vara bra att veta :o

Vi hade faktiskt med barnmat eftersom jag var lite nojig över att hon kunde bli sjuk eller så av den mat som serveras på restauranger och sånt där (säkert onödigt egentligen).
Jodå det finns både barnmat o fruktpureér, men inte alls i samma utsträckning som här hemma.

Esperanza

Inlägg av Esperanza » 2011-06-18 13:37

Jaha, se där! :) Det hade jag totalt missat, vet du typ i vilka affärer det finns? Blir kanske en resa till Bodrum i september, kan ju vara bra att veta då :lol:

Maria_1979
Flitig
Flitig

Inlägg av Maria_1979 » 2011-06-19 22:31

Esperanza skrev:Jaha, se där! :) Det hade jag totalt missat, vet du typ i vilka affärer det finns? Blir kanske en resa till Bodrum i september, kan ju vara bra att veta då :lol:
När det var aktuellt för mig att handla barnmat i Turkiet så var vi i Icmeler, o där fanns det på de båda största matbutikerna där. Minns dock ej vad de hette!

Så det finns säkert på övriga större vauhus/matbutiker också!

Esperanza

Inlägg av Esperanza » 2011-06-21 19:52

Oki, ska kolla när vi är där då, kollade på Tansas och Migros i Alanya förra året, men där fanns det inte, bara frukt då.

Tack för svaret!

Christin3
Flitig
Flitig

Inlägg av Christin3 » 2011-10-03 21:13

Kanske fel svar för dig men jag skulle aldrig någonsin åka med en så liten, såg flera små nu när jag var ner i juli och föräldrarna var inte på stranden mer än 30min innan barnen var jätte heta o ledsna för dom klarade inte av den värmen.
Vi kommer åka för första gången med barn i sommar och då är hon sex år. Hon har själv förstått att hon inte skulle tycka det var roligt där då hon kan tycka att den svenska sommaren kan vara varm o "jobbig". Vi kommer åka i början på juni, innan det blivit riktigt hett.

pangun

Inlägg av pangun » 2011-10-04 12:17

Ja precis varför ska man åka med småbarn över huvudtaget, finns ingen anledning. Jag blir skogstokig på flyget på alla ungar som gråter och skriker, springer omkring och sitter och sparkar en i ryggen, och föräldrarna säger inget. Nu när vi flög i september var det ett gäng med små grabbar som sprang omkring på planet, så tillsist fick flygvärdinnan säga till dem. Sen förstår jag inte heller varför man tar med sig nyfödda bebisar och småbarn till denna värme man har svårt själv ibland att klara hettan, och då ska föräldrarna oxå ta hand om barnen och se till att de inte får solsting och magsjuka kan inte bli mycket till semester och avkoppling.Nä vänta med att resa tills barnen har någon behållning av det.

Lovelyloo
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Lovelyloo » 2011-10-24 13:55

Nej, jag håller egentligen med er! Jag anser också att det är dumt och onödiga risker att resa med så pass små barn, absolut! Men nu råkar det vara så att mitt barns pappa är från Turkiet och farmor, farfar, m.fl. vill träffa barnbarnet, har så velat sedan han föddes. Jag skjuter på det så gott jag kan men tillslut lär man måsta fara iaf..... :?

pangun

Inlägg av pangun » 2011-10-24 23:26

Nämen då förstår jag att du vill resa dit, då är det ju ingen "vanlig" semester resa, och att dem vill träffa sitt barnbarn. Lycka till!

Maria_1979
Flitig
Flitig

Inlägg av Maria_1979 » 2011-10-26 16:10

Christin3 skrev:Kanske fel svar för dig men jag skulle aldrig någonsin åka med en så liten, såg flera små nu när jag var ner i juli och föräldrarna var inte på stranden mer än 30min innan barnen var jätte heta o ledsna för dom klarade inte av den värmen.
Vi kommer åka för första gången med barn i sommar och då är hon sex år. Hon har själv förstått att hon inte skulle tycka det var roligt där då hon kan tycka att den svenska sommaren kan vara varm o "jobbig". Vi kommer åka i början på juni, innan det blivit riktigt hett.
Men precis som vi vuxna så är ju alla barn olika!
Jag har varit iväg till Turkiet med min äldsta sen han var 3 år, o han har fixat 40 grader alldeles galant! Vi har badat hela dagarna - o han älskar det!
Lillkillen som nu är 2 år har också varit med tre gånger utomlands (Turkiet o Kreta), o vi har visserligen inte haft några 40 grader då, men likväl 30-35, o det har inte heller varit några problem. Han har lekt på stranden dagarna i ända, eller vid poolen, o sen har han sovit i vagnen i skuggan när han har varit trött.

Att det blir jobbigt med skrikande småbarn på flyget, det köper jag, för det tycker ju vi som föräldrar också :cry:
Men bortsett från det så kan det funka alldeles utmärkt att fara ut o se världen med småbarn! :D
Alla känner vi våra barn bäst, o känner man att det funkar så ser jag ingen anledning att vänta till en viss ålder på abrnet.
men alla är vi olika, o tur är väl det!

carlos
Flitig
Flitig

Inlägg av carlos » 2012-03-12 01:23

Hej. Var dotter har svensk mamma och turkisk pappa. Hon föddes ı sverige men nar hon var 7 veckor gammal for jag till Alanya med henne. Det var i slutet pa augusti och det gick hur bra som helst bade dit och hem. Förra aret akte vi ner nar hon var 10 manader och akte hem efter 4 manader och hon har inte fallt en tar pa planet, varken i start eller landning. Tank pa att ha med nagon mat barnet tycker om bara och nagon favoritleksak. Tror det kommer att ga jattebra för er.

Lycka till =)
MVH Susanne

Skriv svar