Hotell smartline konaktepe alanya

Post Reply
Micke och Lisbeth

Hotell smartline konaktepe alanya

Post by Micke och Lisbeth » 2014-01-01 19:32

Hej vi är en familj som ska åka till Turkiet och bo på hotellet Smartline Konaktepe i Alanya, är det någon här som bott där och som kan ge oss lite mer information om hotellet än den man får från Ving. Gärna lite allmän information också om området och vad man kan göra, vi är helt gröna när det gäller Turkiet så alla tips och råd tas vänligen emot. :D

Merhaba
Flitig
Flitig

Post by Merhaba » 2014-01-13 10:24

Jag har ingen erfarenhet av hotellet du nämner men det verkar ligga en bit utanför Alanya, närmare den mindre staden Konakli. Enligt mig finns det inte så jättemycket att göra i just det området förutom att sola och bada (stranden är fin). Det byggdes dock en liten vattenpark i centrala Konakli (En bit från ert hotell på andra sidan stora vägen) häromåret som kan vara värd ett besök om man har barn och inte väljer den lite större i Alanya istället.

Det verkar även vara ett all-inclusive hotell vilket är lite synd då maten tenderar att vara väldigt turistanpassad på sådana och man missar stor del av den fantastiska matkulturen som finns i Turkiet. Det bör väl dock finnas någon inhemsk bra restaurang i Konakli-området som ni kanske kan besöka någon dag för lite variation (har ingen jag kan rekommendera på rak arm men försök hitta någon mindre och som känns "genuin" för bästa mat och pris).

Jag skulle rekommendera att ni åtminstone tar er in till Alanya för en heldag och då tar er upp till slottet och tar in den häpnadsväckande utsikten. Jag antar att ni inte har tillgång till bil men det går gott om bussar in till Alanya hela dagarna, och taxi är inte heller jättedyrt (kör mot taxameter). Att strosa runt lite nere vid hamnen är också väldigt mysigt, dag som kväll.

En dag vid dim-floden (Dim Çay) är också att rekommendera med god mat i de enkla restaurangerna med pontoner i den kylande floden där man sitter. Kan vara lite omständigare att ta sig dit men Ving erbjuder förmodligen utflyktspaket dit (lite dyrare än att ordna det själv men betydligt enklare för en förstagångsresenär). Även en dagstur på Manavgat-floden på de stora träbåtarna är trevligt, kan förmodligen bokas som separat utflykt med Ving även det.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
Turkietforum - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.

Post Reply