Tips?

Skriv svar
Alanya2011
Flitig
Flitig

Tips?

Inlägg av Alanya2011 » 2011-10-16 11:24

Hej!

Jag och sambon funderar på att åka till Thailand nästa vinterhalvår. Dock har jag lite funderingar.
När under svenska vinterhalvåret ska man åka? Vet att det är någon gång mellan nov-feb, men när är det bäst att åka och när är det billigare? Sen undrar jag även med vilket resebolag man bör boka med? Vi har tänkt att åka 3 veckor.
Tar gärna emot tips på hur man ska lägga upp sin resa och vart man bör semestra, vilken standard bör man ta på hotellen och bör man ha AL?

Tack på förhand!

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2011-10-16 12:14

Mitten av december till mitten av februari ska man undvika om man vill ha lite billigare semester, själva föredrar vi att åka i slutet av april till slutet av juni, då är allt halva priset både på boende och reskostnad samt shopping.
Västra sidan, typ Phuket passar absolut bäst under den tiden ni avser att åka, resebolag ska ni över huvudtaget inte tänka på om ni inte har massor av pengar, boende är det lättaste att hitta, är hur mycket som helst, om man undviker jul och nyår, bara att söka och kolla, fördelen är ju att ni får se rummen innan ni bokar, passar det inte er, så är det ju bara att gå till nästa. Utflykter gör ni via de lokala resebyråerna till mindre än halva priset mot de svenska resebyråerna. Jag skulle föreslå att ni bokar med Thai Air direktflyg till Bangkok och vidare till Phuket, kolla in kampanjpriserna eller låt Odenresor ta hand om resandet. LYCKA TILL !!!

Maggan900
Bofast
Bofast

Inlägg av Maggan900 » 2011-10-16 17:54

Hejsan...För min del så föredrar jag att resa från Dec-April om man inte vill se regn och trista stränder med röd flagg och en massa skit som blåser in från havet. Om man reser för första gången till Thailand så är det inte fel att resa med charter men det beror ju på hur resvan man är?
Att det blir billigare boende är ju inte så konstigt på sommaren eftersom det inte finns så mycket turister då och på många turistorter så har många restauranger stängt för säsongen,men allt beror ju på vad man är ute efter,detta är bara mina egna erfarenheter..Hoppas ni hittar något som passar er... Vad menar ni med AL ? Kan det vara All-Inclusive ? Isåfall är det helt meningslöst för det finns hur mycket god och billig mat som helst både på restauranger och på gatan...

Mvh Maggan
8)

Alanya2011
Flitig
Flitig

Inlägg av Alanya2011 » 2011-10-16 18:18

Tack för era snabba svar! :) Det är ju isåfall vår första gång i Thailand och vi vill ju uppleva underbart hav och stränder, shopping, god mat och samtidigt kunna hitta på olika saker för att upptäcka landet. Men det blir nog som ni säger en resa någon gång mellan dec-feb. Jag menade All-Inclusive ;) Men då vet vi att vi INTE ska välja det ;)

Ni råder oss att boka flyg för sig och boka hotell nere på plats? Men VAR bör vi åka någonstans tycker ni för att kunna uppleva det vi önskar? Finns ju HUR många ställen som helst verkar det som..

Tack återigen för era svar!!

Evert
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Evert » 2011-10-20 21:01

Ni har väldigt många olika ställen att välja på, allt beror på vad ni egentligen är ute efter och vilken standard ni kräver.
Är ni bekväma och egentligen vill ha allt ordnat innan ni åker eller är ni flexibla.
Först gäller det, östra, södra eller västra sidan?
Alternativ 1. Börja med att flyga till Thailand med Thai och samtidigt med huvudresan köp till flyg till Chiang Mai. Börja med att ta er direkt till Chiang Mai från Bangkok, åk där runt och bekanta och upptäck de olika pärlor som allt finns (framförallt hantverket), fortsätt sedan med flyg till Hat Yai (via Bangkok) eventuellt kan ni åka tåg till Bangkok (en underbar upplevelse). Från Hat Yai tar ni er via Pak Bara ut till Koh Lipe, när ni tröttnat på den ö fortsätter ni med Tiger Line travel's båtar norrut, stanna till några dagar på bl.a. Koh Bulon, eventuellt på Koh Lanta och Phi Phi. Nu har ni Phuket kvar och eller Khao Lak med utflykter till Simillianöarna.
Räkna nu inte med att hinna med allt utan ta dagen som den kommer, stanna till och bara njut.
Alternativ 2 Börja med Chiang Mai men i stället för Koh Lipe väljer ni Koh Samet + Koh Chang med avslutning på några dagar i Pattaya för shopping.
Alternativ 3 Ta er direkt ned Koh Samui, där har ni sedan möjlighet att välja, en vecka på Koh Samui + en vecka på Koh Phangan + ta flyget till U-Tapao och avsluta med några dagar på Koh Samet och sedan via Pattaya ta er till Bangkok eller från Koh Phangan (med Lomprayaha) åka vidare via Koh Tao och sen Chumphon till Bangkok.
Själva har vi några ggr. valt en vecka var på Samui och Phangan + 5 dagar på Koh Samet med en avslutning för bl.a shopping i Pattaya, alla är vi dock som tur är olika.
Koh Samuialternativet ska ni INTE välja under December, stor regnrisk
Personligen skulle jag avråda från att tillbringa för mycket tid på Phuket - totalt tillrättalagt för turisterna, ok bekvämt men INTE Thailand.

Skriv svar