Prissättning på flygresor (till Thailand)

Skriv svar
Hyperboré

Prissättning på flygresor (till Thailand)

Inlägg av Hyperboré » 2012-07-16 16:02

Trots att jag har flugit till Thailand många gånger har jag ännu inte fattat prissättningen. När det gäller flygstolar hos charterbolagen uppfattar jag det som att de kör med ”fasta priser”, dvs samma pris från det att de ”släpper” biljetterna. Sedan kanske de kan tänka sig sälja billigare som ”sista minuten”, om de har några platser kvar när det är någon eller några veckor kvar till avgång.

Men reguljärflybolagen förstår jag mig inte på. Jag trodde ett tag att det var billigast att boka så tidigt som möjligt, dvs att det har ett antal platser med lägre priser, ett antal med mellanpris och ett antal med högre priser (allt gällande ekonomiklass) och att de billigaste naturligtvis säljs först.

Men sedan verkar det som att de ibland ”släpper” nya biljetter med ett lägre pris vid ett visst datum.

Finns det något system i detta? Eller är det olika för varje bolag? Allt för att vi inte ska förstå?

Kan någon erfaren förklara?

Evert
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Evert » 2012-07-17 18:51

Allt handlar om tillgång men framförallt efterfrågan.
När datorprogrammet märker att försäljningen inte går som förväntat körs en ny s.k. lågprisdrive.
Nu t.ex har Thai en drive på "billiga" biljetter över jul och nyår. Inte är det många som är direkt billiga dessutom är de mest eftersökta datumen redan slut. Eller?
Fortsätter konjukturen att vara nedåtgående kommer det troligtvis ut en ny omgång "billiga" biljetter om ca 2-3 månader.
Ca 10 veckor innan beräknad avresa görs oftast de mest förmånliga biljettinköpen, förutom dessa s.k. lågprisdriver som kommer lite då och då.
Ibland kan biljettpriset skilja på flera tusen kronor bara man är lite flexibel med avresedatum och eller hemresedatum.
Dessutom lämnar charterbolagen tillbaka redan reserverade platser, vet ej hur långt innan avresedagen de måste göra detta, spelar också en viss roll när det gäller s.k. billiga biljetter.
Med lite flax kan man fynda billiga biljetter med bara någon veckas framförhållningen, framförallt under s.k. lågsäsong.

thailandsguiden.net
Kontakt:

Inlägg av thailandsguiden.net » 2012-08-16 10:54

Tack Evert för en riktigt bra förklaring, har också varit fundersam över hur det fungerar med prissättningen av flygbiljetter.

Skriv svar