Giftermål

Post Reply
sri

Giftermål

Post by sri » 2007-02-19 13:47

hejsan jag ska åka ner till sri lanka och gifta mig med min pojkvän jag undrar hur allt komme gå till när jag ska försöka få honom hit till sverige sedan. Jag själv är svensk medborgare sen 8 år tillbaka.
Jag undrar oxå efter att han har kommit hit kan vi då åka utomlands tillexempel till london med svensk uppehållstillstånd för vi båda har släkt och vänner där och är ofta i london själv.eller måste vi vänta i 3 år för att han ska bli svensk medborhare för att vi ska kunna åka dit. jag undrar oxå kan man bosätta sig vart som helst om han har svensk uppehållstillstånd i ett EU land tilexempel london. Jag tänker nämligen plugga vidare i london och vill ju att min man ska va med. kan någon svara på allt detta snälla

kranial
Flitig
Flitig

Post by kranial » 2007-02-19 19:51

Om du skall åka och gifta dig i sri lanka så antar jag att det är med någon därifrån. Ja det är väl samma som övriga i detta forum, fast med turkiska män. Om det nu är så att din man får ett uppehållstillstånd så brukar det vanligtvis vara två år som man först får det för att sedan ansöka om förlängning. Ni kan ej åka och bosätta er i ett annat eu land, dock har ni rätt att åka dit som turist utan att han då behöver ett visum (eftersom han har ett svenskt) men ni får bara stanna i detta land i max 90 dagar. Ni kan inte heller åka till england på ett svenskt visum, alltså om du ej är svensk medborgare. England liksom de brittiska öarna och öststaterna (estland, lettland och litauen och säkert fler) kan du ej åka till då dessa ej ingår i schengen.

Lanka

Re: Giftermål

Post by Lanka » 2007-08-03 08:20

Hej, trevligt att läsa dina frågor. Håller själv på med dessa frågar i ämnet. Det finns bra råd att få via ambassaden, där hittar du blanketter och info hur man skall gå tillväga för att söka Visum och medborgarskap.

Det är inte lätt och smidigt, tvärtom, men jag har bra kontakt med myndigheter osv.

Skall du gifta dig på Srilanka, underlättar det om du läser på "blanketterna" om reglerna för att gifta sig på S-L samt få giftermålet godkänt även i Sverige.

Mvh. Ran Stockholm.
Är själv adopterad från ön och insatt i ämnet.. ;).

LYCKA TILL ;)

Grizzlybear75

Giftemål

Post by Grizzlybear75 » 2007-08-31 19:09

Hejsan
Jag är själv gift men en kvinna från Sri Lanka och vad du ska göra eftergiftemålet är att söka uppehålls tillstånd på

VFS Swedish Visa Application Centre
120/A Havelock Road
Colombo 5
telefon 4541770
eller deras hem sida
www.VFS-sweden.com
där får du svar på de flesta frågor.

Du kan inte bosätta dig i EU land på svenskt uppehållstillstånd och det är inte säkert att ni kan resa till London utan visum för att Storbritanien är inte medlem i Schengen. Uppehållstillståndet gäller bara för resor inom Schengen utan att behöva ha visum. Därför behövs visum för London men kolla med migrationsverket eller UD vad som gäller.

Plastic

Post by Plastic » 2015-10-04 14:24

192.168.1.1
The same interested me!

Post Reply