Mat

Post Reply
maaria
Flitig
Flitig

Mat

Post by maaria » 2009-06-07 13:26

Jag vill gärna ha lite synpynkter och tips på den bulgariska maten.

Robban
Superflitig
Superflitig

Post by Robban » 2009-06-07 15:10

Jag tycker den bulgariska maten är lite trist, om man jämför mot den turkiska. Dom använder så gott som bara salt o peppar. En maträtt som jag tyckte var god heter kawarma(tror jag). En lerkruka som man får till bordet(kokhet) I den är det grönsaker, svamp, fläsk el kyckling m.m. som en gryta. Den var helt suverän! Pizza, pasta var smaklöst..

Lonny

Post by Lonny » 2009-06-14 19:37

Har varit i Bulg. 14 ggr. Maten tycker jag är god - och vällagad . Dom är ett köttätande folk , som verkligen kan tillaga kött . Deras inhemska maträtter är spännande att prova. Kavarma förståss - mustig köttgryta, med svamp och annat i .
Man har fler grytor som är värd att prova. Grönsaker av alla slag , samt deras Shopska sallad med riven fårost /fetaost över. Påminner om den grekiska, men dom lägger på osten hel. Potatisen är jättefin. Ett flertal fiskrätter . Annan mat finns också förståss , internationell sådan , mycket att välja på. Stora rika portioner , och mycket mat för pengarna !

Becks
Flitig
Flitig

Post by Becks » 2009-07-05 22:49

Robban wrote:Jag tycker den bulgariska maten är lite trist, om man jämför mot den turkiska. Dom använder så gott som bara salt o peppar. En maträtt som jag tyckte var god heter kawarma(tror jag). En lerkruka som man får till bordet(kokhet) I den är det grönsaker, svamp, fläsk el kyckling m.m. som en gryta. Den var helt suverän! Pizza, pasta var smaklöst..
Håller med dig helt o hållet smaklöst salt peppar och en jävla massa tomat tyckte all mat smakade tomat.. äter man dyrt så smakar det bättre...

Akta er för chikenkepap. som de kallar det... oftast är köttet rött i mitten. hade 5 polare som blev magsjuka av strandens chikenkepap...

ligger många bra resturanger med gott kött som är grillar klyftpotatis till det o lite bearnesås

nyamy

Post by nyamy » 2009-07-06 17:00

Vi är i Sunny Beach nu för tredje gången. Vi har varit nöjda med maten alla gånger vi varit här och håller med tidigare inlägg om att den bulgariska maten är vällagad och smakrik. Faktum är att gatumaten i form av bakad potatis, kyckling kebab och pannkakor med olika fyllningar är både god och väldigt prisvärd. Däremot ska man ska hålla sig ifrån de dyra turistrestaurangerna och leta sig till de mindre ställena uppe vid bazarområdet ovanför huvudgatan. Där får man god bulgarisk mat till bra pris.

När det gäller kryddning så är maten inte kryddstark som standard men det går att få den rejält het om man säger till vid beställning. Kyckling och fläskkött är det som bulgarerna är bäst på. Nötköttet är onödigt dyrt eftersom det är importerat och ofta av dålig kvalitet. Biff med bearnaisesås kan man äta hemma.

När det gäller att bli sjuk av mat så har vi blivit nog så sjuk på svenska pizzerior och endast en gång i Sunny Beach och det var inte pga gatumaten.

DAVIEE

Post by DAVIEE » 2009-07-16 15:10

Becks wrote:
Robban wrote:Jag tycker den bulgariska maten är lite trist, om man jämför mot den turkiska. Dom använder så gott som bara salt o peppar. En maträtt som jag tyckte var god heter kawarma(tror jag). En lerkruka som man får till bordet(kokhet) I den är det grönsaker, svamp, fläsk el kyckling m.m. som en gryta. Den var helt suverän! Pizza, pasta var smaklöst..
Håller med dig helt o hållet smaklöst salt peppar och en jävla massa tomat tyckte all mat smakade tomat.. äter man dyrt så smakar det bättre...

Akta er för chikenkepap. som de kallar det... oftast är köttet rött i mitten. hade 5 polare som blev magsjuka av strandens chikenkepap...

ligger många bra resturanger med gott kött som är grillar klyftpotatis till det o lite bearnesås

Det va ett jävla jidder om den där kebaben.. har vart där nere ett flertal ggr och två av dom har jag i stort sätt endast levt på chikenkebab och pizza slices.. tre ggr åt jag på KFC, det va det närmaste restaurang besöket jag kom :P.. kan man äta skräpmat i sverige på en pizzeria/gatukök så pallar man med maten där.. dom där kebab stängerna hänger där i kanske 2 timmar innan dom är slut.. och i sverige kanske 2 dagar.. undrar vart det gror mäst bakterier? i sunny beach ska man bara leva.. ät och drick vad du vill.. blir du kass i magen så fins det apotek.. ta reda på vad olika mag mediciner heter i sverige så är det bara att plocka ut där nere.. dom frågar inte efter recept direkt =P

ROCK ON!!!!!

Post Reply