African village

per740

African village

Inlägg av per740 » 2008-03-15 16:04

Hej!

Jag ska snart bo på African village i Bakau. Jag undrar om någon som bott där vet om rummen har fläkt och myggnät för sängen? Finns det safebox förvaring för pengar o dyl? Tar de extra betalt för något av dessa?

Jag läste också någonstans att det fanns små stränder runt cape point halvön där man kunde vara lite mer för sig själv? Stämmer det och hur tar man sig isåfall dit?

Har någon förslag på en/två dags tripp till Senegal som man kan göra på egen hand med lokaltrasport? (vi är ganska erfarna resenärer)

Tack på förhand!

Cat
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Cat » 2008-03-15 17:01

Dina frågor har mångfaldigt besvarats i tidigare forumtrådar. Ta dig lite tid att leta igenom dem. Bara när jag gjorde ett snabb genomkoll så hittade jag african villige i rubriken till minst fem andra trådar. Jag önskar dig en trevlig resa.

per740

Inlägg av per740 » 2008-03-15 18:11

Hej Cat,

Naturligtvis hade jag sökt i forumet innan. Dock inte tillräckligt eftersom frågan om safebox och myggnät faktiskt fanns besvarad (om än lite trixigare och hitta eftersom ett svar fanns i ett äldre forum). Jag ber om ursäkt för det.

Om det finns fläkt på rummet och om det finns flera mindre välkända stränder vid cape point har jag dock ännu inte lyckats hitta info om.

När jag ser en enkel fråga som jag själv redan besvarat i ett forum brukar jag svara igen eller länka till mitt tidigare svar om frågan är mer komplicerad. Det tar inte mer tid än att skriva ett svar av den typ du gjorde. Att det står "African village" i rubriken betyder ju inte att svaret finns där ;-)
Hoppas du inte tar illa upp.

sigrid

Inlägg av sigrid » 2008-03-15 19:27

Hej

Jag o sonen skall bo på african vill. nu på måndag den 17 i 2 veck. Jag har bara bott på cape point förrut. Men har fått veta att man skall bet ectra för tvätt o man får hoppas på att man får en kyl. Cape point var väldigt lätt med allt det där. Men hoppas också på att få ett säkerhetsskåp. ev mygg när kanske man får köpa,

iza
Superflitig
Superflitig

Re: African village

Inlägg av iza » 2008-03-16 23:42

Hej, myggnät finns i fönstren men inte för sängen, fläkt kan man hyra på hotellet men nästan billigare att köpa en liten bordsfläkt o lämna till någon när man åker hem. Safebox finns i receptionen och kostar extra. Kylskåp kan man få om inte alla uthyrda...o kostar extra. När jag bott där så har inte myggen varit så besvärliga, däremot värmen när man kommer hem på em...kall öl från kylen är inte helt fel då :)

Du kan promenera till Cape point genom byn Bakau. När du kommer ut från african village, tar du till vänster och går tills du passerar kraftmarket och ser en liten "rondell". ta till vänster där och snart är du i cape point...taxi kostar inte så mycket o kan vara skön första gången innan man vänjer sig vid värmen. Sen går det att promenera strandvägen också om man har stadiga sandaler. Det är ofta ödsligt i cape point då restaurangen (har glömt vad den heter...måste åka snart :oops: ) där blivit rätt dyr, om du går till höger sett från restaurangen o följer stranden så hittar du lite små ställen o det är väldigt lungt.

ha en bra semester

per740 skrev:Hej!
Jag ska snart bo på African village i Bakau. Jag undrar om någon som bott där vet om rummen har fläkt och myggnät för sängen? Finns det safebox förvaring för pengar o dyl? Tar de extra betalt för något av dessa?

Jag läste också någonstans att det fanns små stränder runt cape point halvön där man kunde vara lite mer för sig själv? Stämmer det och hur tar man sig isåfall dit?

Tack på förhand!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-03-18 20:01

per740 skrev: om det finns flera mindre välkända stränder vid cape point har jag dock ännu inte lyckats hitta info om.
Hela Gambias kust är en enda lång sandstrand, ca 8 mil utan avbrott! :-) Nedanför varje hotell är stranden mera befolkad, och promenerar man en bit bort, blir det mera folktomt. Åker man (eller promenerar) långt söderut hittar man riktigt ödsliga tomma stränder. Det är väl de som är de "mindre välkända". Sanden är lika bra överallt. På några få ställen kan det vara lite stenigt, men inte överdrivet.

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-05-18 22:44

Hejsan!

Vi bodde på African Village i 2 veckor nu i december. Där fanns som nån nämt tidigare, myggnät för fönsterna. Men på vårt rum så hade vi även mygnät över sängen. Dock så vet jag att det inte finns på alla rum. MEn vi bodde i "längorna" och där fanns i alf myggnät. Vi hade ingen fläkt eller kylskåp. Däremot så rekomenderar jag faktiskt att antingen hyra eller köpa en fläkt, för det blir riktigt varmt på rummet. Vi fick reda på 2 dagar innan vi skulle åka hem att det gick å hyra fläkt å då va det inte så lönt. Så vi körde med en hårfön som vi satte på kyla när vi blev för varma. haha.

Det är väldigt lyhört på hotellet och rummet vi bodde på va kanske inte det finaste. Men vad gör det, vi sov ju i stort sätt bara där. Stranden på hotellet var väldigt stenig så vi föredrog att vara på Cape point stranden. Vi fick skjus dit varje dag av några vi lärde känna där nere. Men det är inte så långt att gå, kanske 10 min. Men stränderna på Cape Point var helt underbara, rena paradiset.

Underhållningen och maten på hotellet va jätte bra. Underhållning i stort sätt varje kväll. Maten va en aningen dyrare än om man åt utanför, men det va riktig gott. Frukost buffèn va inte den bästa kanske, men man blev ju mätt. Fanns bröd, smör, ost, kaffe, te, juice. Ja det mesta.

Nästa gång jag åker ner kommer jag bo på samma hotell, men denna gången tänkter jag betala lite extra så jag får ett rum med balkong och havsutsikt. =) Va inne i ett av dom rummen, och det rummet hade kyl och spisplattor. Sen vet jag dock inte om dom hyrt kylen för lite extra pengar. Men jag tyckte rummen i "längorna" var alldeles för lyhörda, och sen e det ju mysigt med en balkong :lol:

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

kyl

Inlägg av Gabriellur » 2008-05-21 00:08

vi ska bo på african village i november/december och vi har bokat lägenhetshotell med havsutsikt och då var det spis och kyl i lägenheten....
men det blir nog till att köpa en fläkt vad jag förstår?!

gabriella

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-05-21 00:25

Vilket datum kommer ni åka? Vi kommer nog åka den 4 december för att stanna i 2 veckor. :lol:

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-05-21 09:36

Jag lägger en länk här till ett foto på en gata i Serrekunda där man kan handla fläktar. Bilden finns på en facebooksida som tillhör en vän.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=7 ... =696192632
Hoppas länken fungerar... Kanske kräver den inloggning till facebook.
Fläktpriset har jag ingen aning om.

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

...

Inlägg av Gabriellur » 2008-05-21 11:44

Vi åker den 24/11 och stannar i 2 veckor, alltså vi åker hem den 8:e december

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-05-21 12:31

Då ses vi kanske i Gambia ju. :D Längtar redan till dom underbara stränderna och värmen.

Tjej90
Flitig
Flitig

african village

Inlägg av Tjej90 » 2008-09-24 18:13

Har läst om hotell African village och det verkar ju helt Ok.
Något jag reagerade emot var att man inte får ta med sin pojkvän från Gambia på rummet. Det lät ju inte alls kul......
Jag tycker ju att när jag reser ensam får jag betala nästan 800 kronor extra för ensamtillägg.......så dumt, då ska man ju ha rätt att ha en gäst någon kväll.
Är det helt kört menar ni??
Jag såg då även endast på flygstolar,men det är ju mycket dyrare än man tar en charter.
Kan någon berätta om det är så JUST på det hotellet, eller det gäller alla hotell som går genom resebolag??

Ritva
Bofast
Bofast

Re: african village

Inlägg av Ritva » 2008-09-24 23:46

Tjej90 skrev: Jag såg då även endast på flygstolar,men det är ju mycket dyrare än man tar en charter.
"Charter" alltså beställningsflyg kan vara antingen med eller utan hotell. Charter utan hotell kallas "endast flygstol" Bara MyTravel (under dem Ving) ordnar charter från Sverige till Gambia. Sedan finns det ju dyrare flygstolar med ordinarie flygbolag, de flygen kallas reguljärflyg. Det finns det flera av. Dessa är vanligtvis av högre kvalitet på många sätt än de billiga charterflygen.

Om pojkvänner på rummet kan jag tyvärr inte svara någonting annat än att de flesta hotell debiterar extra om någon extra person ska bo på rummet. Att charterbolaget redan har debiterat, betyder inte att hotellet har fått mera.

Jag har ingen erfarenhet av hotell överhuvudtaget i Gambia. Någon annan kan säkert svara bättre.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2008-09-25 08:43

Det här inlägget kanske skulla ha hamnat under en "killar på rummet"-tråd, men jag skriver här ändå. Eftersom jag endast bott på BB hotel, så känner jag bara till deras regler. Pojkvänner eller flickvänner som skall övernatta, skall skrivas in som hotellgäster och därmed betala för sig, som vilken annan gäst. När jag har ett affärsmöte med en, av mig, anställd gambiska och det sker på hotellrummet, så skall hon skriva in sig i vaktkuren vid gaten. Hon skriver sedan ut sig när hon lämnar hotellet. Om jag får besök av t.ex en f.d minister, alltså lite "finare" folk, så går han bara raka vägen till mitt rum och de anställda bugar och bockar. Det här är ju ingen skillnad från ett hotell i Sverige. Man kan inte ta in besökare till rummet utan att de registreras och övernattande betalar för sig. Säkerhet och ekonomi.

IJ
Superflitig
Superflitig

nattgäst

Inlägg av IJ » 2008-09-25 20:29

Det är nog lika på alla Vinghotell, du får ha nattgäst men får betala för det. Kommer ni i sällskap får han följa dej på dagen och om han kommer ensam ringer de dej eller kommer o frågar om det är OK eller om de känner dej och vet vilka som är ok gå direkt, Men de märker ju om han stannar över natten och då får du betala i receptionen på morron. Om du vet han skall stanna hela semestern är det bästa betala i förskott när du kommer och även för frukost om han skall äta med dej. Det är en summa per natt för nattgäst, men betydligt billigare än om du bokar dubbelrum för 2 hemifrån. Även om du tycker du betalt 800 per vecka för dubbelrum för eget bruk har jag hört det kostar. Det är så på en del guesthouse också, men på en del är det samma pris för rummet oavsett det är en el 2 personer, men då finns inte frukost

Tjej90
Flitig
Flitig

african village

Inlägg av Tjej90 » 2008-09-26 12:50

Tack för svaren.....
Är det någon som vet hur mycket man kan få betala för 2-3 nätter för en extra person? Det är väl olika förstås, men på ett ungefär.....men det är väl just om han ska sova över, annars behöver man ju inte betala hoppas jag...
Det är ju så hett i Gambia, får man väl sova ute, och få någon natt ihop, hihihi. Jag vill inte bo hos honom, han bor med sin familj.
Jag har aldrig varit i Gambia, har läst här att människorna verkar helt underbara och gästvänliga, och bra billig mat och finfina stränder.... precis som en härlig semester för mig med andra ord.

Nanni
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nanni » 2008-09-26 15:27

Man kan boka in sitt sällskap och betala för det. Om man inte gör det så har dom flesta hotell det så att man får INTE ta in sällskapet på rummet över huvud taget.
Efter anmälan i receptionen kan han/hon få komma in på hotellområdet , men inte in på rummet. Man får alltså umgås i dom allmäna utrymmena på hotell-området.
Vill man umgås mer privat så får man skriva in honom/henne som gäst och betala.
Ha en trevlig resa

Fågelback
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Fågelback » 2008-09-26 16:05

Jag har också bott på hotell African Village. Mina vänner fick inte besöka mig
i rummen. Utan vi kom inte längre än till recptionen. sen blev det stopp. Vakterna t.o.m. knackade på min dörr och frågade om jag hade gäster i rummet.
Därefter föredrog jag guesthouse istället.
:!: Enligt reseguiderna -- är det en överrenskommelse emellan hotellägarna att inte tillåta andra än gästerna att ha tillträde till rummen p.g.a. av den höga prositutionen i landet.
TOMMY

Tjej90
Flitig
Flitig

african village

Inlägg av Tjej90 » 2008-09-26 17:41

Det känns inte riktigt som hotell genom resebolag är min grej då... Ok, det är att hotellet misstänker att det är olagligheter man håller på med. Känns ju heller inte så Ok när det är min pojkvän jag ska träffa.....vill inte känna mig som nån slampa.
Är det då någon som kan rekommendera var man kan få tag i billig flygstol tur och retur? Var man kan boka nåt billigt boende själv? Min pojkvän kanske kan ordna det där nerifrån då....och kolla att det är Ok att man är två. Jag vet när man åkte till Turkiet så bokade vi boende själv, och på vissa hotell kunde man vara 4 stycken boende i en lägenhet men ändå bara betala för en. Måste ju finnas något sånt i Gambia med? Åtminstone ett rum....Tack för alla svar.

Skriv svar