resa som ensamma tjejer?

Skriv svar
Gabriellur
Superflitig
Superflitig

resa som ensamma tjejer?

Inlägg av Gabriellur » 2008-05-05 23:21

Jag och en kompis funderar på att åka till Gambia. Men hur är det att åka som ensamma tjejer? Vi är 28 år.
MIn moster som har varit där avrådde oss att åka, hon tyckte inte det fanns så mycket att göra där och så tyckte hon inte att vi skulle åka dit som ensamma tjejer.
vad tycker ni som är där eller har varit där ofta!??

mvh gabriellur

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-05-06 01:05

Det är inga som helst problem att åka som ensamma tjejer.
Och vad man tycker att det finns att se och göra, beror ju på vilka intressen man har. Det mesta är förstås lite annorlunda än i andra vanligare turistmål. Billiga shoppingställen finns; skor, jeans, väskor, klänningar, men de är inte så lätta att hitta, de är ofta gömda mitt inne i myllriga marknader med en massa annat. REstaurang- och nattklubbsliv finns hur mycket som helst. Fiske och fågelskådning är lätta att finna. Sol och bad är det överflöd på.

Den bästa sevärdheten i Gambia är dock det vardagliga livet i en vanlig familj. Det är relativt lätt att få komma hem till folk. Fråga någon hotellanställd eller en taxikille. Gambierna är extremt gästvänliga, alla bjuder gärna hem en turist.

Det som kan vara jobbigt, är de enträgna turistjägarna (bumstrarna) som vill ha ert sällskap till varje pris. De försöker flirta och charma, smickra och jollra. Med rätt attityd kan man hålla dem på mattan - bara säg No Thanks upprepade gånger om och om igen de första dagarna, sen blir ni igenkända och får vara i fred.

Ni är ju inga oerfarna ungdomar, så ni kommer att klara er fint. Bara gå inte på en massa försök till att en del lycksökare vill lura åt sig era pengar. De är väldigt skickliga och vädjar ofta till känslorna.

Ge Gambia en chans, tycker jag!

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

tack

Inlägg av Gabriellur » 2008-05-06 09:08

Tack för ditt fina svar... känns lite bättre nu!
Var i Gambia finns du?

Vi tänkte åka i slutet av november och början av december, är det en bra tid?

Gabriellur

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-05-06 14:34

Jag finns i Gambia bara 2-3 månader om året, några mil söder om alla turistområdena, vi har eget hus där. I november-december är jag inte där, jag åker normalt kring jul.

Nov-dec är bra tid att åka. Ving/Mytravel ordnar ju resor dit bara när klimatet är som bäst.

mysan
Flitig
Flitig

Inlägg av mysan » 2008-05-17 09:42

Hejsan på er!
Jag kommer att vara i Gambia den tiden ni funderar på att åka. Jag åker ner nu i juli och stannar till mars. Min man har ett hus i Bakau så vill ni ha hjälp med nåt får ni gärna kontakta mig.

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

tack

Inlägg av Gabriellur » 2008-05-17 16:54

hej hej
tack så jätte mycket.
du kan väl skicka ett mail till mig med lite info var man får tag på dig mm.

Mvh gabriella
gabbis6@yahoo.se

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-05-18 22:24

Hejsan!

Att åka som ensama tjejer till Gambia är inga problem. Jag och min tjejkompis var där 2 veckor i dec förra året. Vi är båda 22 år och det va inga som helst problem. Vi har varit i egypten flera gånger och där har det däremot varit mycket värre, vi var förbereda på det värsta när vi anlände till Gambia. Men det var inga problem alls! Så jag tror ni kommer klara er bra i Gambia. :P

hadd
Flitig
Flitig

Inlägg av hadd » 2008-05-18 22:56

Det går nog alldeles utmärkt...
Jag åker ofta ner med mina vänner oftast är vi bara tjejer...
Visserligen är jag halv gambier och har mycket vänner och släkt där nere..
Men vi bor alltid för oss själva och det har aldrig varit något problem...
Jag har aldrig känt mig otrygg i gambia...
Och det finns alltid en hjälpande hand om så behövs...

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2008-10-13 15:49

Den bästa sevärdheten i Gambia är dock det vardagliga livet i en vanlig familj. Det är relativt lätt att få komma hem till folk. Fråga någon hotellanställd eller en taxikille. Gambierna är extremt gästvänliga, alla bjuder gärna hem en turist.

Ett tips som jag fått av kollegor/tjejkompisar på besök i Gambia är att ha bild/kort på pojkvän (verklig eller fiktiv ) i plånboken som man kan visa upp för att förkorta uppvaktningen.

Jag skulle inte rek. till en ensam tjej att acceptera inbjudan som "come see were I live " från en man. Det är inte så att man råkar i trubbel men det är en tydlig invit till något mer är att bara dricka kaffe.

Samma med inviter framförallt på landsbygden från tex. lokala polischefen om sällskap till discot. En i Gambianska ögon invit till något mer är disco.

Skriv svar