söka jobb

Skriv svar
fa2

söka jobb

Inlägg av fa2 » 2008-07-24 17:27

hej tänkte fråga om det e någon som vet om det är lätt att skaffa jobb i gambia lr är det precis som här hemma att vissa kräver högre utbildning..

funderar på att åka ner till gambia o stanna där ett tag och vill helst kunna jobba där under tiden oxå...

för har läst turism & resor programmet tänkte att det kanske då ere lättare att få jobb inom turism branchen skulle helst vilja jobba inom hotell yrket är det svårt att få om man inte har kontakter eller är det lättare om man har det??

hoppas det e nån som kan hjälpa mej med dessa frågor

fatou

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-07-24 19:11

I Gambia är det svårt att hitta jobb även för lokalbefolkningen, för att inte tala om utlänningar. Arbetsgivarna föredrar alltid gambier, för de måste jobba för att försörja sig. Men ett större problem är de usla lönerna. Ingen vit skulle jobba för 350-400 kr i månaden som gambierna ofta gör, t.ex. på hotell och restauranger. Visst är det billigare att leva i landet än i Sverige, men det sättet som vita vill leva på, är inte sååå billigt.

De allra flesta vita som sysslar med något i Gambia, är biståndsarbetare, volontärer utan lön eller möjligen har egen firma.

Någon annan kanske vet mer...

fa2

Inlägg av fa2 » 2008-07-25 04:51

tack för svaret kan förstå att ingen vit skulle vilja arbeta för så lite det e ju ingenting det man tjänar där..
men själv så e jag ju från gambia men född och uppvuxen men jag antar att i deras ögon så skulle ja anses som utläning..

men skulle va kul om nån mer visste mer lr kunde svara på denna fråga..
återigen vill jag säga tack ritva hjälpte mig där lite grann

Cat
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Cat » 2008-07-25 15:25

Jag tror att största hindret mot att anställa "utlänningar" är att arbetsgivaren måste betala för ett arbetstillstånd. Bara det kostar 10 000 dalasi (för 2 år sedan, kanske mera nu). Och för att få arbetstillstånd måste du ha permanent uppehållstillstånd som också kostar en massa pengar. För att få permanent uppehållst tillstånd måste du även ha gambiskt id kort och ett så kallat TIN nummer. Naturligtvis kostar dessa också pengar. Så om du sätter dom utgifterna mot vad du skulle tjäna på att arbeta så kommer ändå utgifterna för att FÅ arbeta bli större än det du tjänar på att göra arbetet.

Är du däremot gambisk medborgare så behöver du inte betala något av allt detta men lönen är ju som Ritva skrev inget att hurra för!

fa2

Inlägg av fa2 » 2008-07-26 15:08

tack cat för svaret ..
det hjälpte mig oxå

LarsGöran
Superflitig
Superflitig
Kontakt:

Inlägg av LarsGöran » 2008-07-28 18:49

Hej, nu är det ju faktiskt så att det finns en ömsesidig lagstiftning med innebörden att inget av länderna (dvs Sverige och Gambia) har rätt att särbehandla den andra statens medborgare= alla ska behandlas lika ÄVEN i ekonomiskt avseende. MAO så är toubabavgiften /likn.olaglig!!!
MEN, tyvärr så är inte Gambiastaten så värst intresserad av att följa denna lag.
En svensk version finns på riksdagens och UD´s resp. hemsidor. Det finns även en engelsk version på riksdagens hemsida, svårfunnen dock- leta på prop.1993/94:154
(" shall not be subjected in the other contracting state to any taxation or any requirement connected therewith which is other or more burdensome than the taxation and connected req. to which nationals of that other state in the same circumstances are or may be subjected")
Men det gör det ju inte värst mycket enklare att hitta ett jobb- möjligen lite lättare att leva på den låga lönen
Mvh/LarsGöran

fa2

Inlägg av fa2 » 2008-07-29 15:38

tack lars göran ska kolla upp det...för vill verkligen till gambia och bo där i minst 1 år o få lite job erfarenhet därifrån tänkte åka ner nu i decmeber o kolla runt lite på olika jobbmöjligheter..

ere nån som vet vart man skulle kunna tänka o fråga om jobb..??? vill heslt jobba me turister vilket e alltid lika kul :)

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-07-29 19:15

Det är nog bara att gå runt o knacka på lite överallt på hotell och barer. Det finns ju en hel drös.... Du måste veta vad du är så bra på att de inte har råd att vara utan dig!!!

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-07-29 23:56

Hej!

Ving har ju resor till Gambia och säkert nått ving kontor eller liknande där nere. Jag antar att dom kräver utbildning för att jobba som reseledare eller liknande, men varför inte ringa och höra med dom. Man kan ju alltid försöka. :)

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-07-30 11:45

Fa2, det underlättar säkert för dig att få jobb om du kan wolof eller mandinka bra. Kan du det?

fa2

Inlägg av fa2 » 2008-07-30 16:02

tack jossi ska kolla med dom men utbildning inom tursm och resor har jag så det blir nog inga problem..'

jadå ritva wolof kan jag jättebra men mandinkan e väldigt lutat mot skogen om man säger så..

nä men tack alla för svaren jag fått

Skriv svar