Julen i Gambia.

Skriv svar
pia
Flitig
Flitig

Julen i Gambia.

Inlägg av pia » 2008-10-04 18:51

Har firat två nyår i Gambia, så vet hur det "går till" , men nu ska vi vara julen där i år. Så ni som firat julen där, får gärna berätta era egna erfarenheter om "en jul i Gambia".
MVH Pia :lol:

Fru couscous
Flitig
Flitig

Julen i Gambia

Inlägg av Fru couscous » 2008-10-04 22:35

:)

Det bror ju på,om du bor på ett hotell så kanske de anordnar lite
julfirande, mat, julgran etc. Annars märker du nog inte mycket av
julen. Det finns ju en liten del kristna i Gambia o jag har sett dem
köra längs huvudgatan i Bakau med musik o sång som ett sorts
julfirande. Du får nog slå dig ihop med andra svenskar o fixa lite
julaftonskänsla. Kanske finns det något speciellt ställe där
svenskar/skandinaver träffas? Någon här på forumet är säkert
bättre uppdaterad än jag.

Mats
Flitig
Flitig

Inlägg av Mats » 2008-10-05 10:41

Min erfarenhet ang jul i Gambia är att det firas väldigt mkt jul här... :wink:

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-10-05 11:55

Kristen jul firas på några få ställen bland kristna i Gambia, annars nästan uteslutande på turistområden. Några kristna församlingar ordnar stora gudstjänster/samlingar/festar utomhus på julaftonskvällen och eventuellt julprocessioner på gatorna som någon skrev, och förstås gudstjänst i kyrkorna på juldagen. Men för att hitta dessa krävs att man får kontakt med någon kristen gambier. Man kan gå till en kyrka och fråga.

Hotellen ordnar jul-buffeter för turistena, det är juldekorationer och julmusik på turistrestaurangerna.

Jag har en gång varit på en kristen julsamling en julafton, ute på en stor skolgård i Serrekunda, och det var märkligt. Ur högtalarna ljöd rockiga jullåtar på engelska, prästen (förutom att han predikade) berättade roliga historier i mikrofon för folket som var samlat. Det var väldigt internationellt, representanter från de olika nationaliteterna fick gå fram och berätta något från sitt land och säga god jul på sitt språk. Det var människor nästan uteslutande från olika afrikanska länder, jag o min svenska kompis var de enda skandinaverna. Det var kanske 5-10 vita bland hundratals svarta. Vi åkte dit med en ghanesisk bekant, han var kristen.

Min erfarenhet av jul på gambisk muslimsk landsbygd är: Vanlig arbetsdag och ingenting särskilt märks.

Queeniegal

Re: Julen i Gambia.

Inlägg av Queeniegal » 2008-10-07 20:58

pia skrev:Har firat två nyår i Gambia, så vet hur det "går till" , men nu ska vi vara julen där i år. Så ni som firat julen där, får gärna berätta era egna erfarenheter om "en jul i Gambia".
MVH Pia :lol:

Skulle oxå tycka att det var roligt att veta lite om det .. ska åka med familjen över jul och nyår där.. och min man sfamilj e muslimer och mina barn e vana vid en svensk jul skulle vara kul att dom fick en liten bit av det .. får väl be maken klä ut sig till tomte kankse ...........hehehehe

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-10-07 22:03

Jag tror ganska bestämt att om man vill fira en jul som liknar den svenska, får man fixa det helt själv. Ta med dekorationer och kanske även julklappar.
Svensk julmat finns förstås inte heller. Visst kan man försöka shoppa pynt och klappar just innan, men då hittar man förstås inte det man vill ha....

Kanske att några svenska långtidsboende ordnar något firande tillsammans, men det har jag faktiskt ingen aning om. Jag har aldrig saknat svensk jul när jag varit där, oftast har jag inte alls brytt mig om julen utan tagit den som vilken dag som helst.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2008-10-08 07:41

Om man bor på hotell ,firas det oftast lite jul.Bungalow Beach hotell har svenskt traditionellt julfirande (så långt som är möjligt),med tom. julklappar. Jag vet att långtidsboende svenskar i Gambia ofta åker dit för lite julstämning.
Vi firar inte julen speciellt mycket,har liksom mindre betydelse när man bor i Gambia precis som Ritva säger.Eftersom jag lever och bor med en Gambier så försöker vi mixa kulturerna och behåller bara godbitarna av allt "firande"

iza
Superflitig
Superflitig

Inlägg av iza » 2008-10-08 21:44

Jag hade en rätt rolig julafton i Bakau,,,saknade julmat och gick på en engelsk restaurang på julafton. tänkte inte på att de firar på juldagen...i allafall så var vi inte så många gäster där men hela personalen hade klätt ut sig till tomtar, änglar osv och det var julpynt och ljus överallt. vi åt vanlig middag, blev bjudna på drink och till slut dansade vi med personalen, kockarna kom med, ägarna kom, alla servitörer o gäster dansade tillsammans o det var väldigt annorlunda men kul...restaurangen tror jag heter captain någonting, nära cape point.

Hense
Flitig
Flitig

Julfirande i Gambia

Inlägg av Hense » 2008-10-09 15:34

:-)Jag har också upplevt julen - likt sign IZA -på den resteurangen ..
Undrar om det inte är en Engelsk ägara/-inna.

SunBeach bjuder också på julstämmning , vid ett tillfälle kom den lilla tomtenissen up fr beachen ledandes en åsna med div små paket till barnen.
Han nynnade även på "nu e´de juuul igeeen ".Buffén inne i resteurangen var storslagen o där fann man vad allt man kunde önska i julmat.

(Kommer att sakna Gambia under en tid då jag ställer färden mot Indonesien ...) Ha de gott all Gambiafriends /Hense

leena123
Superflitig
Superflitig

Inlägg av leena123 » 2008-10-09 17:05

Undrar om det är möjligt att bjuda med sina afrikanska vänner att äta på tex Sunbeach på julen Det vore trevligt

Hense
Flitig
Flitig

Julen i Gambia

Inlägg av Hense » 2008-10-09 19:31

Undrar om det är möjligt att bjuda med sina afrikanska vänner att äta på tex Sunbeach på julen Det vore trevligt

Jag har alltid bjudit in mina vänner fr SOS barnby till SunBeach och de har varit Välkommna .
Nämde för "Vakten att de kommer " och i samband med att jag "bokade bord"vidtalades Hovmästaren .Nemos problemos ...

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2008-10-09 19:38

Det tror jag säkert du får på precis vilken restaurang som helst, vilket det är europeiska eller gambianska vänner! Varför skulle du inte få det!
Jag har haft med mej gambianska vänner, även till Hotellrestauranger, och även med barnen, fast inte för sena tider.

leena123
Superflitig
Superflitig

Inlägg av leena123 » 2008-10-09 21:43

Tack förr svaren Låter bra
Till IJ Jag har blivit nekad att ta med vänner på Senegambia Beach o det var mycket kränkande o pinsamt

Libertas
Flitig
Flitig

Inlägg av Libertas » 2008-10-11 21:59

leena123 skrev:Tack förr svaren Låter bra
Till IJ Jag har blivit nekad att ta med vänner på Senegambia Beach o det var mycket kränkande o pinsamt
Vi har bott på Kairaba intill Senegambia. Där hade vi besök av vårt fadderbarn en dag och blev mycket väl bemötta. Hon fick nog känna sig som en drottning den dagen. "Alla älskar barn"

En kväll bjöd vi vårt fadderbarns morbror på en av Kairabas barer. Det var inte kul! Trots att vi så gott som varje kväll under vår vistelse där avslutade kvällen på denna bar blev vi behandlade som paria denna kväll när vi hade vår afrikanske vän med oss. Jättetrist och förnedrande. Vi hade tänkt ge vår vän en kväll att minnas med glädje... men allt blev bara pinsamt, både för oss men mest för honom.

Jättetrist att det ska vara så.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2008-10-13 09:30

Har aldrig firat jul i Gambia, det får väl bli när barnbarnen blivit större och vikten av många julklappar blivit mindre. Däremot har jag talat med personalen och andra hotellgäster på BB, om julfirandet och det verkar vara ett ganska traditionellt svenskt julfirande, vad det gäller maten, sånger och julklappsutdelning. Nu är ju inte BB helt svenskägt längre (25%), så traditionerna kanske har ändrats.
Vad det gäller det att ta med sig gambiska gäster till hotellrestauranger, så har det aldrig varit något problem. Restaurangerna är ju öppna för alla som har pengar att betala för sig. Däremot ser man ganska ofta att personalen på restauranger kan titta lite snett på den infödda gästen, beroende på om han/hon är fattig eller rik. Exempelvis dukningen, serveringen av maten och att fylla på dryck i glasen, kan skilja mellan mig och min gäst, till min fördel. När det har varit för tydligt, så har jag påtalat detta för personalen i fråga. Vi har vår kungliga svenska avundsjuka, men den är nog ingenting jämfört med den gambiska toubab-avundsjukan. När en fattig arbetslös gambier äter dyr restaurangmat, som personalen själv inte har råd med, så sticker det i ögonen på dem. Jag har talat en hel del med mina vänner om detta och dom kan känna sig lite obekväma när vi äter på en lite finare restaurang.

Skriv svar