Malariatabletter....

Tjej90
Flitig
Flitig

Malariatabletter....

Inlägg av Tjej90 » 2008-10-27 17:05

Hallå

Kan ni berätta hur ni har mått av att äta malariatabletter?
Det är ju något som är ett måste att göra för resan till Gambia, men jag har hört riktiga hemska historier hur man mår när man äter dem.
De blir nästan tokiga av dem ju...... deprimerade och gud vet allt.
Hur har ni upplevt det??? Det är ju olika till person till person....

Hense
Flitig
Flitig

Malariaprofylactica

Inlägg av Hense » 2008-10-27 17:17

Hej!

Ja de där pillren kan förorsaka en del obehag.Alla är vi olika o reagerar olika . Den "snällaste varianten enligt mig o några till är nog Paludrin + Klorokinfosfattabl.
Jag brukar påbörja profylaxen 1-2 v före avresa -då hinne rkroppen vänja sig och man vet hurdant man reagerar.

Lycka till !;-)

Nanni
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nanni » 2008-10-27 18:11

Den absolut basta ar Malarone. Knappast ngr biverkningar alls , men tyvarr lite dyrare. Sjalv tycker jag att det ar vart det , jag ar ganska kanslig for medicin men Malarone tal jag utan nagra storre besvar. Tappar lite matlust bara, det ar det enda.

Trevlig resa 8)

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-10-27 20:09

Det malariaprofylax som har dåligt rykte, är Lariam, som kan ge psykiska biverkningar till ca 1-2 % av användarna. Siffrorna varierar, men det är ju ändå ganska få som får dem.

Både min man och jag har aldrig känt något av Lariam, så vi fortsätter att använda dem varje gång vi är i Gambia.

Om man vill äta Lariam (de är betydligt billigare än Malarone), ska man testa 2-3 tabletter innan man åker, så vet man om man klarar dem.
Som sagt, så mår jag bara bra av dem.
Senast redigerad av 1 Ritva, redigerad totalt 2008 gånger.

leena123
Superflitig
Superflitig

Inlägg av leena123 » 2008-10-27 20:46

:roll: Ja dessa Malariapiller! Själv äter jag o även min son Klorokinfosfat Recip Dom börjar man med ankomstdagen o tar bara 2 tabletter en gång /veckan o 4 veckor efter hemkomst Vi har prövat andra sorter o mått dåligt Dessa passar oss Ingen av oss har har haft några sviter o så slipper vi komma ihåg att ta en tablett varje dag
Nackdelen är ju att man tar en risk att börja med dom när man är på plats!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-10-27 22:37

leena123 skrev:Själv äter jag o även min son Klorokinfosfat Recip.
Dom börjar man med ankomstdagen o tar bara 2 tabletter en gång /veckan o 4 veckor efter hemkomst ........
Nackdelen är ju att man tar en risk att börja med dom när man är på plats!
Varför skulle det vara en risk att börja när man är på plats? Ja... risk tar man ju om man väntar flera dagar innan man tar första tabletten förstås. Alla malariaprofylax fungerar ju så att de dödar de parasiter som redan har kommit in i kroppen. Att undvika att parasiten kommer in i kroppen kan man bara göra genom att förhindra myggstick, som är ganska svårt.

LarsGöran
Superflitig
Superflitig
Kontakt:

Inlägg av LarsGöran » 2008-10-27 23:54

Det är alltid en risk...ingen profylax är 100%
Kinesmedicinen har fått bra rykte- men å andra sidan lär frekvensen av malaria totalt sett ha minskat, av flera skäl
Glöm inte kariespryfylaxen- skänk en slant till Teethsavers! :-)
(www.teethsavers.gm)
Själv tar jag ingen malariaprofylax när jag är där ett par veckor eller kanske månader under vinter/torrperiod! (men jag har haft malaria!)
LarsGöran

leena123
Superflitig
Superflitig

Inlägg av leena123 » 2008-10-28 09:24

Jag menade att många vill veta hur man reagerar på tabletterna innan man åker för att ha möjlighet att byta till en annan sort Den möjligheten har man ju inte om man ska börja äta dom första dagen på plats

Tjej90
Flitig
Flitig

Malariatabletter....

Inlägg av Tjej90 » 2008-10-28 10:41

Jag föredrar nog tabletter man kan pröva innan man reser..... för att se hur man mår. Jag kommer aldrig att ta de som har psykiska biverkningar, hellre betala extra och må bättre. Skulle aldrig falla mig in och låta bli att ta malariatabletter...... det är ju livsfarligt att få malaria, hellre lite ont i magen, eller så då........Tack för alla svaren, nu vet jag vilka jag vill pröva.

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-10-28 19:57

LarsGöran skrev:Kinesmedicinen har fått bra rykte-
Ja, den nyaste malariamedicinen innehåller extrakt av Artemisia annua, en ört som är släkt med den svenska malörten. Kineserna har använt den länge som vanlig febernedsättande medicin.

I Gambia heter den nya malariamedicinen Coartem, i Sverige heter den Riamet.

Jag fick höra i Gambia att de aldrig rekommenderar Coartem att användas som profylax, utan endast som botemedel för malaria, för att motverka resistens.

Här finns lite fakta om malaria och Artemisia-örten, och en 45 minuters film om forskningen mm.... Se när ni har tid!!! Filmen är inspelad i Uganda:
http://bbcworldnews.survival.tv/documen ... alaria.php

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2008-10-28 20:06

Jag har ätit Paludrine 2 per dag och Klorokinfosfat 2 tabl en gång per vecka med början ca 24 tim före ankomst och forts 4 v efter hemkomst, pris 163 + 93 = 256 kr, i 32 år och inte haft några biverkningar.

LarsGöran
Superflitig
Superflitig
Kontakt:

Inlägg av LarsGöran » 2008-10-28 20:27

kinamedicinen lär fungera bra- men jag läste (medicinsk vetenskap? från KI) att den bör kombineras med ytterligare någon annan medicin vid behandling, yes..
Lariam har varit ganska dyr om jag minns rätt-det är den som en del pers. får trista biverkningar av.
...och INGEN profylaxtabl ensam är säker: följ de andra råden, täck armar/ben i mörker, sov under när etc...

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-10-28 21:15

En bra artikel om Artemisia (Coartem och Riamet) här på svenska:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1016

flyingnurse
Superflitig
Superflitig

Malaria

Inlägg av flyingnurse » 2008-10-29 16:31

det finns fyra olika typer av malaria en som är direkt dödlig och I dagens Gambia räcker det inte med de gamla mediciner som man hade för 10-15 år sedan. Detta enligt SBL i Sverige. Man bör ta änten Malerone eller Lariam om man vill vara skyddad.
Men främste profylaxen är trots allt myggnätt, sedan långärmad och långbent på kvällarna samt Myggmedel.

Veratio

Inlägg av Veratio » 2008-11-06 10:09

Hej!

Min sambo blev lätt illamående några dagar efter att hon tog Lariam första gången. Hon hade även lite svårt att sova. Jag undrar om det blir bättre efter nästa tablett, att biverkningarna "klingar av"?

Tacksam för svar.

Niclas

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-11-06 21:47

Veratio skrev:Hej! Min sambo blev lätt illamående några dagar efter att hon tog Lariam första gången. Hon hade även lite svårt att sova. Jag undrar om det blir bättre efter nästa tablett, att biverkningarna "klingar av"?
Niclas
Nej, tyvärr brukar biverkningarna inte klinga av. Prata med dem som ordinerade Lariam, och be att få något annat. Just detta är anledningen till varför man ska prova dem innan man åker.

Veratio

Inlägg av Veratio » 2008-11-07 11:29

Tack för svaret Ritva! Min sambo tycker att det är okej, det var tydligen inte så farligt, så hon tänkte fortsätta ändå med dom här. Hade bara en förhoppning av att man vänjer sig med tabletten. När man läser generell information om läkemedel ser det ut som att många biverkningar minskar med tiden.

Nåväl. Tack! Blir det jobbigt för henne byter vi efter nästa tablett.

Vi åker på måndag! Längtar väldigt mycket. Hoppas dom har tillräckligt med Julbrew där nere...

Niclas

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2008-11-07 22:38

Veratio skrev: När man läser generell information om läkemedel ser det ut som att många biverkningar minskar med tiden.
Detta är, som mycket annat, väldigt individuellt. För vissa personer blir biverkningarna starkare, för andra klingar de av. Man kan aldrig veta. När man kommer till Gambia, vet man ofta inte vilka symtom som är biverkningar av malariaprofylaxen och vilka som beror på annat....
Veratio skrev:Vi åker på måndag! Längtar väldigt mycket. Hoppas dom har tillräckligt med Julbrew där nere... Niclas
För ett par år sen hade Julbrew-bryggeriet en STREJK på flera veckor!!! *fasa*
Det var inte roligt! Bara import-öl att dricka, mycket tråkigt!

flyingnurse
Superflitig
Superflitig

Malaria profylax

Inlägg av flyingnurse » 2008-11-19 15:09

Det stämmer inte riktig att biverkningarna inte går över, för det är mycket vanligt att en person har vissa biverkningar förta gången se tar tabletterna, men sedan minska de eller försviner helt efter ett tag.
Sådan är det också med Klorokin och Palurin de kan ge mycket obehag om de inte tas på rätt sätt.
Det viktigsate är ju att man skyddar sig och man bör tänka på att myggen i Gambia är resistenta mot de gamla medicinerna. De gamla mediciner kan ha en vis hämmande verkning när man tar dem men när man skutar kommer symtomen tillbaka vilket sedan kan försvära behandlingen när man ahr kommit hem. Man tror ju inte det är Malaria som gör en sjuk eftersom man har tagit med.

Många som tar Lariam har visa problem just första och andra tabletten och då ofta sömnproblem och vissa mardrömmar. Det är också mest första andra natten efter tab intag.
Vid ett par veckors semester är Malerone helt klart att föredar.

Mygga är ett jätte bra medel om alla bör ta med sig...

Ju längre man kommer fram på året ju mindra är det med mygg. Just nu är det gott om mygg och malaria sjuka.

Fru couscous
Flitig
Flitig

Malariatabletter

Inlägg av Fru couscous » 2008-11-19 20:12

8) Det finns en annan aspekt på detta med olika sorters malariatabletter.
När jag åkte till Gambia första gången o skulle ha sådana så fanns det bara
en sort att välja på, Lariam.Detta pga att jag har psoriasis och inte fick ta några
andra sorter.
Jag hade vad jag minns inte några större problem med dem. Men det är klart,
den som är orolig o kan ta en annan sort ska ju göra det.

Skriv svar