GIFT O SOKER UTRESA FOR MIN MAN

leena123
Superflitig
Superflitig

GIFT O SOKER UTRESA FOR MIN MAN

Inlägg av leena123 » 2009-01-12 13:42

Jag har precis gift mig o befinner mig i Gambia sen 2 manader Vill nu ha rad hur vi kan soka visum for min man Ska vi aka till Senegal Vilka papper behover jag ha med Tacksamm for all information hur ni andra gjort

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Re: GIFT O SOKER UTRESA FOR MIN MAN

Inlägg av _Felix_ » 2009-01-12 21:15

leena123 skrev:Jag har precis gift mig o befinner mig i Gambia sen 2 manader Vill nu ha rad hur vi kan soka visum for min man Ska vi aka till Senegal Vilka papper behover jag ha med Tacksamm for all information hur ni andra gjort
Jag vet inte vilka " ni andra " som avsees men -
Varför inte börja med svenska konsulatet i banjul ?

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-13 21:34

En sak förbryllar mig.

Hur kan man gå och gifta sig på det sättet utan att INNAN ta reda på hur man ska göra för att få leva tillsammans i samma land???

feliice
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av feliice » 2009-01-13 21:54

KatarinaS skrev:En sak förbryllar mig.

Hur kan man gå och gifta sig på det sättet utan att INNAN ta reda på hur man ska göra för att få leva tillsammans i samma land???
Men va inte dom i gambia och de skule båda åka till Senegal, eller missuppfattade jag det hela ??

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-13 23:18

feliice

Det tror jag inte. Jag fattade det som att frågan gällde om dom skulle åka till Senegal och fixa papper/visum.

Är man i Gambia behöver man väl ändå inget visum för att åka till Senegal.

Och skulle man behöva det är det bättre att fråga gambianska myndigheter.

Visumet var ju till mannen och inte till inläggsförfattaren också.

feliice
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av feliice » 2009-01-14 09:15

Ah okay, så det är visum till Sverige hon menar kanske ?

Tycker ändå inte det är en konstig fråga!! Många träffar sin man utomlands och det är inte alltid det lättaste att få visum till Sverige ...

Cat
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Cat » 2009-01-14 12:08

Det har svaret finns i flera tidigare trådar. Om du inte får alla frågor besvarade så kan du skriva till min mail. Du kan också titta på www.migrationsverket.se där finns det mycket information. Eftersom ni är gifta ska du titta under rubriken "familjeanknytning". Som sagt ,ger det inte alla svar så är du välkommen att skriva så ska jag svara så gott jag kan.

mysan
Flitig
Flitig

Inlägg av mysan » 2009-01-16 10:08

Hejsan!

Det är inte visum ni ska söka utan uppehållstillstånd, visum gäller bara för att turista i max 3 månader.
Kolla som sagt migraionsverkets hemsida på familjeanknytning, där står vilka papper ni behöver. Ansökningsblanketter kan ni hämta på konsulatet i bakau. Sen måste ni ringa svenska ambassaden i Senegal och beställa en tid för att få lämna in ansökningen. Det är ungefär 2,5 månaders väntetid! Jag och min man väntar också och vi fick ingen förtur trots att jag är gravid..
Det är ganska många papper som ska med och ni måste ha hans pass färdigt för att kunna få en tid.

leena123
Superflitig
Superflitig

:)

Inlägg av leena123 » 2009-01-18 19:43

:D Tack CAT o MYSAN Vad ni andra tycker eller forundras over ar inte mina problem :)

Gammal Hårdrockare
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Gammal Hårdrockare » 2009-01-25 11:24

Men herregud! Har någon upplyst trådstartaren om att HIV är mycket vanligt i Gambia? För hennes egen skulle så hoppas jag att hon har testat snubben innan det blev lite gosi-gos i sängen.

rambo
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av rambo » 2009-01-26 09:55

hej gammal hardrockare som du kalla dig for ar du sakert pa det du sager om hiv i gambia.eller meanar du att den ar sa hog att man maste testa sin sambo eller man for man gifta sig.
jag kan inte forsta hur du kan gomma dig bakom namnet hardrockare och skriva sant fantasy pa natet.
har i gambia tackar vi gud att siffror antalet pa hiv och aids ar inte hog har jamtfort mot andra lander i varlden.
jag tror det ar dags att folk som ni slutar att skramma folk med sant.
enligt din uppfattning hur manga gambier eller hur mycket procent av de gambisk befolkningen har du hort om ar hiv-aid smittade som skulle gor att innan man eller en ueropeer gifta sig med en gambier sa maste man testa sig forst.
jag tror du har forlampat oss gambier mycket.
behover sant hamnar pa denna sida efter min uppfattning sa ska den har forum handlar mest om rese erfarenheter och upplevelser. passar pa du.
rambo

africamarre
Flitig
Flitig

Inlägg av africamarre » 2009-01-26 11:16

oj,oj här var det arga ord.
men det är ju bra att någon tar upp det.

men idag spelar det ingen roll om man gifter sig men en svensk eller norsk eller någon från afrika,

det är ju bra att testa sig innan man hoppar i säng,
det gäller inte bara med någon från gambia.

och du rambo, jag tror att det är många som är arga och skrattar åt mannen som säger sig bota hiv-aids i landet så det har blivit ett samtalsämne här i sverige.

men om du tycker att man kan hoppa i säng och föra smittan vidare (om man nu är sjuk så kanske även du är en av dom som tror att mannen kan bota sjukdommen så enkelt som han säger?

jag tycker att du har helt åt helvete fel nu.
nu blev jag riktigt arg.
ja riktigt arg blev jag nu,
menar du att ni har låg siffra av sjukdomen i gambia,

vi pratar mer i mars när jag hälsar på.
MEN ARG BLEV JAG NU.....

dET ÄR JU BRA OM NÅGON TAR UPP DET HÄR MED HIV,
JAG TROR ATT HÅRDROCKARE INTE ÄR NÅGON SOM BRUKAR RESA TILL GAMBIA UTAN ÄR EN TOKIG UNGE SOM BARA TITTAN IN PÅ FORUMET OCH VILL JÄVLAS MED FOLK.
MEN DU MÅSTE BÖRJA TÄNKA LITE.

rambo
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av rambo » 2009-01-26 13:08

oj afrikannare,
bra att hora du ar arg, vad ar du arg for?
jag bor har i gambia och vet vad som hander i mitt land. om hiv siffran ar hog kan du var snall att informera mig sa jag vet.
om Gambiska presidenten sa att han kan bota hiv-aids, det betyder inte att massor av de gambiska befolkningen bar sjukdomen.och fel har du ocksa om du tror att jag tror presidenten kan bota hiv-aids.
For mig vet jag inte vad jag ska faktiskt tror pa om det ar sant eller inte.
men en sak jag vill informera dig och gammal hardrockare ar att man maste vara sakert pa saker och ting innan man skriva om dom pa natet.
tack for denna gangen och jag for min del avsluta denna diskussionen.
har det bra och valkomna till Gambia.medan du ar har var snall att tar kontakt med halsovards ministeriet i Banjul for att tar reda pa hur mycket procent av befolkningen ar hiv-aids smittade i Gambia.Du blir forvanad.
rambo

africamarre
Flitig
Flitig

Inlägg av africamarre » 2009-01-26 19:24

vad jag menade är följande.
att det är bra att någon tar upp ämnet.

men att man inte behöver tro att MÅNGA just i gambia har sjukdomen,

men jag fattade på ditt första inlägg som du svarade"hårdrockaren" att i gambia så bär INTE så många sjukdomen.

och att tacka gud varje gång man har haft sex (hoppas jag inte blir sjuk nu)
men om jag blir det så kanske mannen ger mej någon kräm jag smörjer in mej med så blir ja frisk..

jag fattade att du menade,
att ha sex i gambia är lungt för att i gambia finns inte så mycket hiv-aids.
så varför skrämma upp turisterna!! (och man åker ju på semester till gambia inte för att ha sex varje kväll!) det var det jag blev arg på för jag fattade att du menade att man kan ha sex,

jag skrev då, att det inte spelar roll från vilket land man kommer, det är bra att testa sig ändå.

du bor i gambia och vill att turisterna ska fortsätta resa till gambia?
kanske är det då dax att ni börjar gå i skolan och läsa på lite om ert land innan du säger att inte sjukdomen finns i landet.

och du, siffran du vill få fram är svår att ta fram då efter -94 så finns det inte på papper.
döds orsaken är inte fastställd. (varför är det så efter -94)

och jag tror inte att hårdrockare är någon som åker till gambia på semester för jag har sett liknande dumma inlägg från han/hon.
tror det är en kille/tjej som bara vill få folk arga!!

om du inte vet vad du ska tro om han kan bota sjukdommen eller inte tycker jag är ett svar nog för att tolka hur intellegent du är.

avslutat kapitel nu.
arg blev jag när jag läste för jag blev tokig när du skrev som du gjorde,
och du jag bor halvårs vis i gambia dom sista 12 åren,så jag vet oxå vad som händer.

Katja
Flitig
Flitig
Kontakt:

UNAIDS/fakta

Inlägg av Katja » 2009-01-26 20:14

Här finns länk till de landfakta som UNAIDS har om Gambia för den som är intresserad. Statistiken skall givetvis, som alltid, tas med en nypa salt, men Gambia är gudskelov långt ifrån lika drabbat som länderna i Södra och Östra Afrika. Prevalensen hos den vuxna befolkningen enligt UNAIDS ligger mellan 0,4 - 1,3%. (ganska nära Schweiz faktiskt, de hade inget för Sverige)

http://www.unaids.org/en/CountryRespons ... gambia.asp

leena123
Superflitig
Superflitig

Inlägg av leena123 » 2009-01-26 21:58

Nyss hemkommen o fick mig ett gott skratt när jag läste vart min fråga hamnade i slutänden Men Hårdrockarn eller vad du nu kallar dig Du behöver inte oroa dig Vi har HIV båda två o sen har vi gruppsex med sa många vi kan utan skydd för att höja statestiken Hoppas du kanner dig nöjd med detta svar
PATETISKA MÄNNISKA!

Gammal Hårdrockare
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Gammal Hårdrockare » 2009-01-26 22:31

Att HIV är mycket utbrett i Afrika och Asien är sant, däremot är det inte lika illa i Gambia om t ex i Sydafrika och Thailand. Men faktum kvarstår: HIV är mycket vanligare i Gambia än i Sverige. Personligen knullar jag inte utan skydd i vare sig Sverige eller Gambia.

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2009-01-27 00:46

Hejsan
Kan vi inte föra upp denna fråga på en lite intligentare nivå.
detta är inget att skämta om.
Mig veteligen ligger gambia lågt i statestiken över Hiv/aids vad det
gäller afrika.
Däremot att presidenten påstår sig kunna bota Hiv/aids år ju bara
bullshit det borde ju varenda människa förstå.
Men att drabba ett dåligt utbildat folk med denna lögn där läskunnigheten
är dålig och pressen är totalförbjuden internet kontrollerad.
Där information går genom hörsägen och rykten från mun till mun och
sprids också genom Daily Observer presidentens tidning den enda som
finns,kan ju bli en katastrof för gambia i längden.
Särskilt när man hör att västerlänska turister åker till Gambia för att ha
oskyddat sex fast dom själva vet att dom har sjukdomen, för hemma blir
dom straffade. Vet att Rambo är en mycket intelligent man så han vet
nog detta också.
Men troligen är även Travelpix konrollerad i Gambia också,
som telefonerna presidenten är ett kontrollfreak.
Förlåt det var ju inte detta tråden började med eller?
Nisse

leena123
Superflitig
Superflitig

Inlägg av leena123 » 2009-01-27 06:28

Jag skrev det inte som ett skämt Det var irroni!
Kanske barnsligt av mig att överhuvudet kommentera hans inlägg
Ber om ursäkt om någon misstolkat mig
Självklart har vi testat oss båda Det är inga problem att göra det i Banjul

mysan
Flitig
Flitig

Inlägg av mysan » 2009-01-27 11:56

Hej igen!
Jag ber om ursäkt, jag har visst gett dig fel information. Fick nyss reda på att ansökan för uppehållstillstånd ska lämnas in på konsulatet, finns ett i Bakau. På ambassaden i Senegal var de inte vänliga nog att upplysa om detta så vi har fått vänta helt i onödan! Är lite arg!
Lycka till!

Skriv svar