rambo skrev:oj afrikannare,
bra att hora du ar arg, vad ar du arg for?
jag bor har i gambia och vet vad som hander i mitt land. om hiv siffran ar hog kan du var snall att informera mig sa jag vet.
om Gambiska presidenten sa att han kan bota hiv-aids, det betyder inte att massor av de gambiska befolkningen bar sjukdomen.och fel har du ocksa om du tror att jag tror presidenten kan bota hiv-aids.
For mig vet jag inte vad jag ska faktiskt tror pa om det ar sant eller inte.
men en sak jag vill informera dig och gammal hardrockare ar att man maste vara sakert pa saker och ting innan man skriva om dom pa natet.
tack for denna gangen och jag for min del avsluta denna diskussionen.
har det bra och valkomna till Gambia.medan du ar har var snall att tar kontakt med halsovards ministeriet i Banjul for att tar reda pa hur mycket procent av befolkningen ar hiv-aids smittade i Gambia.Du blir forvanad.
rambo
hej
Jag har talat med olika personer på hälsomyndigheterna i Gambia och varit på olika hälsocentra, när vi diskuterade HIV frågan sa de först att det inte fanns någon statistik, men efter ett tag gjorde det trots allt! Som alltid med statistik så kan man glida lite åt olika håll beroende på vem som ska få del av det!
Man får också räkna med att det finns ett stort mörkertal eftersom det i Gambia som de flesta andra ställen i världen är mycket skamfullt och man vill inte testa sig och få svaret!.
Men de siffror som de gav mig var ca 2% av total befolkningen som bär på viruset! vilket innebär att det blir betydligt högre i den fertila befolkning. Eftersom mer än 50% av Gambias befolkning är barn och ca 20% äldre icke fertila! Och ser man då till de personer som rör sig i turistområden och ofta har olika sexuella förbindelser med turister är risken betydligt mycket högre än vad den är i befolkningen totalt!
Hur som helst så är det alltid bra att kolla en gång för mycket än för lite, så finns det ju kondomer!!! som är en underskattat livförsäkring.