Ensamresande kvinna är inte så lätt...

KatarinaS
Flitig
Flitig

Ensamresande kvinna är inte så lätt...

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-28 01:06

...i varje fall inte om man inte varit i Gambia tidigare och inte är så extremt berest.

Jag fick uppmuntrande ord här innan min resa.

Att Gambia är ett bra ställe att komma till som ensamresande inte så resvan kvinna.

Det stämde inte på det sätt jag själv önskat.

Jag är självständig, vanligtvis mer orädd än mina vänner/arbetskamrater etc. Van att göra saker, ta beslut, klara mig själv i många olika situationer vardagliga som svåra. Leva ensam, ta ansvar ensam. Jag har mål i mun och kan prata för mig. Men inte så van att resa just utomlands.

Hade inte räknat med att bli så inlåst och beroende i Gambia.

Hade inte räknat med att i princip ALLA gambianer jag mötte skulle försöka kränga mig på pengar med olika sinnrika metoder (hotellpersonal, guider, folk på stranden, taxisnubbar, människor strövande på gatan, för att inte tala om alla barn men dom räknar jag egentligen inte med i detta jag skriver).

Hade inte räknat med att bli så förföljd.

Inte heller att få smäktande envisa kärleksförklaringar i efterhand av en hotellpersonal jag trodde var vänskaplig och trevlig och som jag litade på.

Inte heller att så MÅNGA ansåg att mitt telefonnummer och adress var av så otroligt stort värde att dom nästan omedelbart frågade efter detta även om dom just tilltalat mig (utan anledning) på gatan.

Jag hade en spännande och trevlig resa men det här solkar ner mina reseminnen.

När jag efter två veckor börjat vänja mig och hittat strategier att själv värja mig mot en del (dock ej "inlåsningen" på hotellet efter mörkrets inbrott) var det dags att åka hem. :(

Så - sorry Gambia - men jag kan inte rekommendera Gambia till ensamresande kvinnor (om man inte är intresserad av påflugna unga män förstås).

OBS! Min resa var en rekreations- och upplevelseresa (!!!), ingen sexresa eller "träffa ny man"-resa (vilket jag aldrig skulle lägga varken pengar eller energi på).

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2009-01-28 16:10

Hej

jag vill bara säga att jag tycker det är tråkigt att du råkade ut för detta.

Men....

Jag och min kompis åkte själva och vi hade inga problem alls... visst var en hel del på oss och hade samma intressen som du beskriver men vi upplevde det aldrig jobbigt elelr svårt att styra av de och vänligt men bestämt förklara att man itne var intresserad.

Jag kommer fortsätta rekomendera tjejer att åka själv... men inte om man är 20 och aldrig har rest förut, men med lite skinn på näsan så kommer jag göra det.

Sanyangok
Flitig
Flitig

tråkigt för dig

Inlägg av Sanyangok » 2009-01-28 21:41

att ha en sådan upplevelse av landet o folket vid första besöket. Gissar att du var i hotellområden? Folk inåt landet är inte alls på samma sätt utan där kan man ha verkligen trevligt och gå ostört - om man vill det. Antar att du inte kommer att åka dit mer så det är väl ingen idé att komma med fler förslag.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-28 21:49

Gabriellur skrev: ...Jag och min kompis åkte själva och vi hade inga problem alls... visst var en hel del på oss...

Hej Gabriellur! Jag vet inte om jag missförstår, men det ser inte alls ut som du åkte ensam, utan att du och en väninna åkte tillsammans.

Två kvinnor är inte "ensamresande kvinna".

Två kvinnor har sällskap av varandra. Någon att gå med på stranden, någon att sitta på restaurang med, någon att dela taxi med. Det är alltid säkrare att vara två eller fler. Man är väldigt utsatt som ensam... framförallt som kvinna i ett annorlunda land.

Gambianerna tycks tro att en ensam person, i varje fall en kvinna, är helt vilse och alltid i starkt behov av sällskap.

Jag fick inte vara ifred på hotellet heller. En del personal fäste stor uppmärksamhet vid mig där jag satt för mig själv medan mina "grannar" fick sitta ifred.

Jag gillar att sitta ifred.

Men jag har inget emot att hälsa på folk eller småprata lite, men det blev FÖR mastigt. För mycket tigga, sälja dyrt, försöka lura, störa när jag ville vara ifred.

En del, framförallt unga gambianska män, förolämpar kvinnor grovt när det bjuder ut sig som de gör. Som om man som kvinna, som jag i medelåldern, är ute efter sex eller en ung afrikansk man.

För övrigt är det trevligt att åka på semester själv. Det lär jag göra fler gånger.

Jag kan heller inte säga att jag "råkat ut för" det du beklagar att jag råkat ut för. Jag är helt övertygad att det händer ALLA mer eller mindre. Men ensamresande kvinnor som inte förut varit i Gambia och inte är ute efter sex/en man blir lite mer ovälkommet påflugen även om man är tuff med mål i munnen.

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2009-01-28 22:04

Vi vart utsatta på samma sätt som dig... men det var verkligen inga problem att säga NEJ.Jag missförstår dig verkligen inte....
Jag var en del själv ute och det var inte så att vi var tillsammans hela tiden,men vi upplevde inga problem.
Men det är ju olika också hur man upplever det.

Jag åker tillbaka nu i mars och då åker jag helt själv, och jag tror ärligt talat inte att jag kommer få några som helst problem.

jag tycker det är tråkigt att höra att du upplevde det som du gjorde, men jag hoppas att alla tjejer inte blir helt avskräckta...

gabriellur

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: tråkigt för dig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-28 22:06

Sanyangok skrev:att ha en sådan upplevelse av landet o folket vid första besöket. Gissar att du var i hotellområden? Folk inåt landet är inte alls på samma sätt utan där kan man ha verkligen trevligt och gå ostört - om man vill det. Antar att du inte kommer att åka dit mer så det är väl ingen idé att komma med fler förslag.
Jag reste genom hela Gambia.

Bl a på en restaurang (ej turistområde direkt men nära en camp)där vi satt i genomresegruppen hade en servitör av någon märklig anledning pejlat in att jag var själv. Han började prata, kom sedan dragandes med sin fru och världens sötaste lilla tös på sådär 8 månader. Han envisades att jag skulle fota fru och barn och hur det nu var fick han till det så att han föreslog att jag skulle skicka pengar till bebisens skolgång (tigga, tigga, tigga). Övriga i gruppen fick sitta ifred.

Den sista som försökte hänga sig på mig i Gambia var en man som jobbade på flygplatsen (min hemresa) och stod precis i flygplanets dörröppning. Han bad att få följa med mig till Sverige. Jag hörde inte att han bad dom andra som passerade samtidigt som mig, men säkert bad han flera.

Men jag håller med att människorna i hotellområdena (inte camperna, utom dom envisa väskbärarna) var mycket mer påflugna. Annars var det mer ungar som nyfiket och tiggande rusade fram medan vuxna stod lite avvaktande.

Jag vet inte om jag åker dit fler gånger.

Vad hade du för förslag?

Cat
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Cat » 2009-01-28 22:32

Svår situation. Jag har aldrig åkt med någon men jag har heller aldrig bott på hotell. Nu är det 2 år sedan jag var senast i Gambia och jag kan tänka mig att klimatet och trycket på turisterna har blivit värre för den ekonomiska situationen har blivit värre. Första gången jag var i Gambia så sa jag alltid att jag var tillsammans med en Lamin som arbetade på NAWEC. Det var ju inte sant men det fanns heller ingen möjlighet för dem att kolla att det inte var sant. Efter ett tag så tröttnade dom och så fick jag vara ifred. Men visst är det illa när man är tvungen att ljuga. Det hjälpte också att jag ganska snart lärde känna Lams. Han var behändig att ha till hands. Alla visste vem han var så det var ingen idé att disskutera med mig mera. Jag kan ju säga att detta var 1999 så Lams har varit min vän många år och har alltid ställt upp som min krockkudde. Varje gång har det varit lite jobbigt dom första dagarna innan man har fått säga till alla "nykomlingarna" att man inte är tillgänglig. Min stående fras är - Please dont waste youre time, I may walk alone here but I have a man in my life. So go and talk whit someone else.
Slösa inte med din tid är lite magiskt för det är just tid som dom har ont med. Dom måste på dessa korta månader skrapa ihop pengar till hela året så dom har verkligen inte tid att slösa på någon dom inte kommer att få något ifrån. Sedan om dom fortfarande hänger kvar så är dom rätt och slätt dumma!
Men det här funkade ju så bra för mig just för att jag inte bodde på något hotell. Det fanns ingen möjlighet för någon att kolla upp om det jag sa var sant eller inte.
Min sambo nu sedan 7 år tillbaka arbetade på dagarna så han var nästan aldrig med mig på stranden eller på marknader eller vart jag än åkte eller gick. Det var bara jag. Men efter en tid så kännde dom igen mig och eftersom jag alltid var konsekvent så var det ingen som ville slösa sin tid på mig! Det lönade sig ju inte. Till och med rullstolstiggarna vid BB gav upp!

Om du beslutar dig för att åka igen så skulle jag rekomendera att du använder dig av ett gästhus utanför turistområdet. Visst kommer du att bli belägrad dom första dagarna men sedan kommer dom att strunta i dig och du kan njuta av din semester.
Lycka till!

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-28 22:53

Gabriellur skrev: ... men det var verkligen inga problem att säga NEJ.

Problemet är väl att folk inte respekterar ens integritet.

Märkligt att man förväntas stå ut med att BEHÖVA säga nej till så många människor så otroligt ofta.

Att man förväntas ladda upp plånboken i tid och otid (vilket man kan läsa här på forument också att vi turister gott kan låta oss pungslås då "vi har råd").

Att man måste räkna ut sätt att undvika att bli ständigt lurad.

Jag är ingen dununge men detta var inte riktigt vad jag trott. Och det känns inte som du förstår utan att du har andra gränser jämfört med mig. Men att flera gånger under en vecka få höra av ett antal unga män (som gott och väl kan vara ens son åldersmässigt och efter att ha pratat ett par minuter på deras initiativ) att man är "kvinnan som fattas dom i deras liv" äcklar mig faktiskt om jag ska vara ärlig. Dom springer efter när man vänligt avböjer samtal/kontakt. Du kan inte vara ovetande om detta. Det är mycket lättare när man har synts tillsammans med andra, har ett resesällskap som väntar eller typ guide eller så. Jag har ju faktiskt VARIT DÄR och provat lite olika strategier. Jag vet ju vad jag gillar och inte gillar.

Cat
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Cat » 2009-01-28 23:14

Det var någon som tidigare sa till mig att vi turister ansågs vara bankomater med ett oändligt antal uttag!

Jag vet ärligt talat inte varför en del blir mer drabbade än andra.
Jag har inga problem att gå på stranden, gatan eller marknaden utan att bli attackerad hela tiden. Visst kan det vara någon som kommer fram och hälsar, men sedan går man bara vidare. Jag vet inte varför just du blev så utsatt.
Jag kan gå från min bostad, sitta på en strandstol hela dagen och sticka sedan sakta promenera hem igen och jag får vara ifred hela tiden.
Jag har inget bra svar på varför det är så.
Min mor var på semester och då bodde hon på hotell. Hon var ensam och över 55 år. Hon hade heller inte samma problem som du beskriver.

Det var en incident som var lite kul med henne när hon gick på stranden. Då var det en man som kom fram och skrek -Welcome back! och gick på om att visst skulle hon känna igen honom han hade ju städat hennes hotell rum förra gången hon var där. Tja när hon hade fått fram att det inte var möjligt så gick han därifrån. Men det var den allvarligaste incidenten under hennes vistelse.

Så ärligt talat så vet jag inte vad som hände under din semester.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-28 23:16

Cat skrev:... Men visst är det illa när man är tvungen att ljuga...

...Till och med rullstolstiggarna vid BB gav upp!

Om du beslutar dig för att åka igen så skulle jag rekomendera att du använder dig av ett gästhus utanför turistområdet. Visst kommer du att bli belägrad dom första dagarna men sedan kommer dom att strunta i dig och du kan njuta av din semester.
Lycka till!

Hej Cat och tack för svar!

Ja det är illa när man måste ljuga. Jag är inte bekväm med det. Men visst var det lättare när jag utanför hotellet väntade på min guide eller mina nya vänner som bodde på annat hotell.

Men det var inte bara det utan detta att inte kunna gå ut på restaurang på kvällen som man ville. Inte veta vem av alla taxi man kunde lita på (ovan att förhandla pris och villkor som jag är förutom ensam i bilen). Och inte veta om det var ok att gå ner till stranden i mörkret som jag älskar att göra (men vill inte bli förföljd i kolmörker i främmande land).

Rullstolstiggarna hade jag inga problem med. Lätt att säga nej... dom kan inte följa efter när man går vidare. :) Jag arbetar med sjuka/handikappade här i Sverige men skulle mycket hellre ge en period av ideellt arbete i ett land som Gambia än slantar i handen på tiggare. Så är det...

En sak till om tiggeri, det är en sak med öppet tiggande och en annan med att människor försöker lura en. Om en person jag har som guide "hämtar en vara" som jag vill köpa på marknaden och det innebär för mig ett mycket högre pris och omöjlighet att själv förhandla och få veta varans värde... det är inte ok. Sånt hände. En gång gick jag på det då jag litade på guiden, sedan avböjde jag och köpte därmed mycket mindre saker än jag tänkt. Lusten att handla avtar då man känner sig lurad.

Kanske åker jag ner dit igen. Jag hade en fin, spännande och avkopplande semester trots att jag inte gillade allt (som det jag tagit upp här). Jag skulle nämligen så gärna besöka sjukhus i Gambia, vilket är "mitt" område. Det hanns inte med under min innehållsrika resa.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-28 23:30

Cat skrev:...Jag vet inte varför just du blev så utsatt...
Cat...

...igen då, såg att du nu skrivit ett till inlägg. Jag tror också att det är olika vad som händer olika personer. Och olika hur man upplever saker. Men det är också så att det blir så tydligt när jag skriver ner detta problem på ett forum. Det blir fokus på en enda sak.

Det fanns också fördelar. Med uppmärksamhet. På några turer blev guiderna extra uppmärksamma mot mig och vänligt måna om att jag såg "det" djuret, "den" fågeln och så vidare. Dom andra fick mer klara sig själv med allmänna tillrop av guiden. Och då hör jag verkligen inte till den handfallna hjälpbehövande typen.

:D

alibaba

ENSAMSTÅENDE RESANDE

Inlägg av alibaba » 2009-01-29 18:09

HEJ JAG HAR PRECIS KOMMIT HEM , FRÅN THAILAND JAG ÄR MAN, DÄR BLEV JAG SOM MAN HELA TIDEN UPPVAKTAD AV PROSTITUERADE KVINNOR. MEN DÅ JAG VARIT 11 GÅNGER I GAMBIA SÅ HAR JAG LÄRT MIG SÄGA NO THANK YOU TILL ALLA PÅFLUGNA PÅ ETT HÖVLIGT OCH RESPEKT FULLT SÄTT HÄLSN ALI BABA

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: ENSAMSTÅENDE RESANDE

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-29 18:42

alibaba skrev:HEJ JAG HAR PRECIS KOMMIT HEM , FRÅN THAILAND JAG ÄR MAN, DÄR BLEV JAG SOM MAN HELA TIDEN UPPVAKTAD AV PROSTITUERADE KVINNOR. MEN DÅ JAG VARIT 11 GÅNGER I GAMBIA SÅ HAR JAG LÄRT MIG SÄGA NO THANK YOU TILL ALLA PÅFLUGNA PÅ ETT HÖVLIGT OCH RESPEKT FULLT SÄTT HÄLSN ALI BABA
Hej alibaba!

Det är inte riktigt så att jag har svårt att säga nej, inte heller så att jag har svårt att vara hövlig.

Problemet är att min integritet inte respekteras trots mitt nej och hövlighet, att jag får min självständighet starkt beskuren, att jag ständigt måste vara på min vakt för att inte luras av dessa "smiling people".

Tycker du det är hövligt och respektfullt att förfölja en människa som upprepade gånger avböjer kontakt?

Jag blev inte sexuellt tillfrågad av okända, som jag fattar att du blev i Thailand. Men som kvinna förutsattes jag vilja ha "en man vid min sida". Att jag inte skulle kunna sitta och äta utan en man, inte vara på stranden, inte åka och handla, inte leva över huvudtaget utan en man.

Jag har aldrig varit i Thailand. Skulle vilja åka dit. Kanske skulle jag inte skrivit detta inlägg om jag varit mer berest...

...men det är just ur min synvinkel jag skriver. Ensamresande inte så resvan kvinna. Andra kanske undrar hur det är, precis som jag undrade hur det kunda vara innan jag reste.

Stålmannen

KATHARINA S

Inlägg av Stålmannen » 2009-01-31 00:30

:cry: Nu kan jag inte vara tyst längre!
Det är mycket tråkigt att läsa dina inlägg här ang Gambia Du drar en mörk skugga över detta underbara land o dess befolkning Jag har varit där i långa perioder o har även kvinnliga bekanta (som inte åker dit för att ragga unga gambianer)som upplever detta land som helt underbart Man måste ha ett öppet sinne o vara påläst Dessa människor skulle inte jaga turister om dom inte var så fattiga Dom har krav från sina familjer ang försörjning o sin egen överlevnad Du skulle säkert göra lika dant om du var i dras situation....
Vad gäller deras bilar som du upprepade ggr talar om att dom är i dåligt skick Så är dom stolta över att ha dessa som levebröd
Ensamm kvinna är inte farligt att vara Det är farligare att gå ut här i Sverige när mörkret faller Har du hört om någon våldtäkt i Gambia? Det har inte jag
Att du känner att alla Gambianer vill åt dina pengar kanske beror på deras fattigdom Dom ser klart sin chans att få några dalasi från oss Dom förstår inte att vi jobbar hårt för att åka på semester Dom ser bara hur vi går till bankomaterna o tar ut pengar Pengar som dom ej får ihop på ett år tar vi ut på en dag Detta är okunnskap från både deras o våran sida Om du skulle leva med befolkningen på din semester skulle du förstå o inte dömma så hårt
Du kanske ska hålla dig till EUROPA i framtiden för att få en bra semester

Stålmannen

RULLSTOLSTIGGARNA

Inlägg av Stålmannen » 2009-01-31 01:08

:( Glömde skriva att ditt Inlägg ang Rullstolstiggarna GAV EN MYCKET DÅLIG BISMAK I MUNNEN !!!!???
Du jobbar med dessa människor skriver du Men du gör dig lustig över deras situation Detta framstår dig som en mycket oseriös person

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: KATHARINA S

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-31 01:24

Stålmannen skrev:...Du drar en mörk skugga över detta underbara land o dess befolkning...... Du kanske ska hålla dig till EUROPA i framtiden för att få en bra semester
Hur menar du nu, Stålmannen?

Att man inte får skriva på den här debatten om man inte lovprisar landet och befolkningen?

Att man inte får beskriva vissa delar av sina upplevelser? Censurera?

Personligen blir jag mycket hjälpt av (tycker det är väldigt intressant) att läsa olika erfarenheter, både bra och jobbiga upplevelser. Man kan inte låtsas att allt är bra och fint i någon slags missriktad hänsyn. Jag hade velat läsa mitt eget inlägg innan jag åkte. Det hade inte ändrat mitt resmål.

Det är faktiskt inte du som ska bedöma hur min semester varit eller var jag ska åka nästa semester. Du behöver inte gå på personnivå,utan håll dig till sakfrågan.

Nu ser jag också att du skrivit ett till inlägg här. Istället för att angripa min person, kan du inte skriva inlägg där du beskriver dina upplevelser i Gambia, hur du hanterar saker/situationer?

Stålmannen

Inlägg av Stålmannen » 2009-01-31 02:10

Jag menar inte att du behöver lovprisa Gambia ! Du har din upplevelse
Men jag tycker det är varje människas skyldighet att ha mera kött på benen innan man kritiserar ett land
Jag bedömmer inte hur din semester varit
(Det gör du så bra själv) Eller vart du ska åka (Det var bara ett förslag att du skulle hålla dig till Europa för att känna dig mera bekväm)
Vi är MÅNGA som Älskar Gambia o deras befolkning Vi tar det för vad det är Det kanske är för att vi har EMPATI & FÖRSTÅELSE
Vad vet jag?
Men du ska veta att vi även tar illa vid pga din okunskap
Jag vidhåller att Ditt inlägg ang Rullstolsbundna är opassande Speciellt när du jobbar med dessa människor Hoppas att dom inte ser vad du skrivit!

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-31 02:25

Stålmannen skrev: ...
Du har - när jag skriver detta - lagt in 4 inlägg på detta forum. I samtliga går du in på personliga påhopp. 3 av dessa inlägg är under den här tråden adresserade negativt till mig.

Det här är ett reseforum och om du inte står ut med att människor beskriver sina reseupplevelser utifrån sin personliga erfarenhet kanske det inte är rätt forum att delta i.

Jag välkomnar andras erfarenheter, tips, råd, olika åsikter... men var så vänlig att skippa nedsättande uttalanden om mina personliga egenskaper/avsikter/kunskapsnivå om du själv vill göra ett seriöst intryck.

Stålmannen

SORRY!

Inlägg av Stålmannen » 2009-01-31 02:36

:lol: Trågigt att du ser det så! Det var verkligen inte min mening
Jag ville bra försöka förklara för Dig Min erfarenhet ang Gambia
o att du genom din okunskap lägger en dålig dager över detta land
Men jag ska inte lägga mera energi på dig
Hoppas din nästa resa blir bättre o att du kanske skriver något posetivt
här
LYCKA TILL!

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: SORRY!

Inlägg av KatarinaS » 2009-01-31 11:27

Stålmannen skrev: Trågigt att du ser det så! ...
...Men jag ska inte lägga mera energi på dig ...

Jag skulle vilja säga att det är tråkigt att DU bemöter andra skribenter så nedlåtande.

Jag delar mina erfarenheter, vilka är lika värdefulla att delge om jag varit en eller tio gånger på ett resmål. Man har olika perspektiv och det är mycket dålig stil att förringa någons reseupplevelser som du gör genom att skriva att personen har låg kunskapsnivå (och det där om att jag "förmörkar landet" är rent nonsens och skitprat). Jag har fullt tillräcklig kunskapsnivå för att resa och uppleva och sedan skriva om det.

I mitt inlägg här och i andra inlägg är fokus på någon del av helheten. Jag tycker inte det är ett dugg konstruktivt att bara skriva "det var underbart väder och snälla människor" eftersom det faktiskt inte alls speglar upplevelsen rättvist.

Jag hoppas verkligen att du inte lägger mer "energi" på mig om du fortsätter att ägna dig åt förklenande omdömen om min person. Däremot är du naturligtvis välkommen att bemöta det jag skriver i sakfrågan.

Skriv svar