Ensamresande kvinna är inte så lätt...

gambia
Flitig
Flitig

Inlägg av gambia » 2009-01-31 16:51

Hej!
Jag åkte också till Gambia som ensam resenär och måste säga att jag fullkomligt älskar detta lilla land. Jag har aldrig lärt mig så mycket om lokalbefolkningen på någon resa jag varit på (och jag har rest mycket) som i Gambia. Visst, jag medger att det är svårt att gå ensam som kvinna på många ställen i Gambia. Antingen accepterar man detta och gör det bästa av situationen, dvs lär sig hantera det... Man får aldrig glömma att Gambia är ett fattig land och naturligtvis försöker man få ut så mycket pengar av turisterna som möjligt. Det hade vi också gjort om det varit tvärtom... Kommer att åka tillbaka till hösten (känns idag som en evighet!) och då försöka stanna lite längre... Är det någon som kan tipsa om bra boende i Gambia, gärna Bakau som man kan hyra under ca 1,5-2 månader till hösten?

Fru couscous
Flitig
Flitig

Ensamresande kvinna är inte så lätt

Inlägg av Fru couscous » 2009-01-31 19:36

:wink: Har läst diskussionen mellan Stålmannen o Katarina S angående
olika uppfattningar om Gambia o dess innevånare.
Att kunna vara ostörd o värna om sin integritet kan vara svårt i Gambia.
Människor i allmänhet vill prata o är nyfikna på utlänningar/turister,
men det är ju skillnad på det o rent tiggeri o påflugenhet.
Att många människor i Gambia är fattiga ursäktar inte att man
är oförskämt närgången eller försöker att tilltvinga sig pengar
med hjälp av påhittade snyfthistorier.

Jag har uteslutande umgåtts med gambianer,människor med en
medelinkomst av ca 500 - 1000 dalasi/månad, och som tyckte att
justa affärer med turisterna är helt ok. Dvs att guida, gå ärenden
till marknaden, hjälpa till att få tag i en taxi etc. vilket den som
ville ha hjälpen naturligtvis får betala lite för. Det är ju service o ett
sätt att tjäna pengar. Där tycker jag nog inte att det är frågan om något
lurendrejeri eller närgångenhet. Däremot tog de flesta avstånd från
just det jag beskrivit av tiggeri o påhittade historier.

När det gäller de rullstolsbundna så är det inte alltid vad
det synes vara. En del av dessa påstår att de skall spara ihop till
en operation i ex. Sverige.Vilket vid närmare eftertanke ter sig helt orimligt.
Därför kan jag hållla med Katarina S om att det är bättre att volontär-
arbeta inom sjukvården eller att ge sitt bidrag till den lokala sjukstugan.
Precis som det är bättre att uppsöka en skola o tala med en lärare om
vad eleverna kan behöva än att ge till tiggande barn på gatorna.

Jag har själv sett turister som köpt stora 3-kilospåsar med godis o som
ställt sig o bara kastat ut godiset,vilket resulterade i vilt slagsmål
mellan barnen. Eller så har de åkt förbi i en taxi o gjort likadant.
Tyvärr så lär det barnen(och i vissa fall även deras föräldrar) ett
o annat om turisterna. Vilket ju är orättvist mot de turister som
seriöst vill lära känna Gambia o dess befolkning.
Det är nog ett ganska bra råd som gambia ger.Vissa saker kan upplevas
som problem,vare sig man är ensam kvinna eller ej. det gäller
att lära sig att hantera dem.

Gammal Hårdrockare
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Gammal Hårdrockare » 2009-02-01 12:33

Jag känner två kvinnor som oberoende av varandra har besökt Gambia och de har haft samma historia att berätta: De har inte fått vara ifred från påflugna män som inte har varit direkt diskreta med vad de har haft i tankarna.
Jag har även manliga polare som har varit i Thailand och som ständigt har blivit antastade av thailändska kvinnor som har erbjudit knull, avsugningar och gud vet vad mer mot betalning.

Tydligen så är det så att det finns en hel del svenska kvinnor som har betett sig lika illa och lösaktigt i Gambia som en del svenska män i Thailand. Detta är synd eftersom vi andra som inte behöver resa runt halva jordklotet för att få knulla och som inte vill riskera HIV får lida för detta.

Detta är naturligtvis inte de gambianska männens fel, eller de thailändska kvinnorna för den delen. De skyldiga är de svenska kvinnor och män som beter sig på detta billiga och oansvariga vis när de reser utomlands.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2009-02-02 12:12

KatarinaS skrev:[
Jag kan heller inte säga att jag "råkat ut för" det du beklagar att jag råkat ut för. Jag är helt övertygad att det händer ALLA mer eller mindre. Men ensamresande kvinnor som inte förut varit i Gambia och inte är ute efter sex/en man blir lite mer ovälkommet påflugen även om man är tuff med mål i munnen.
Problemet ligger i att det är väldigt vanligt att ensamresande kvinnor faktiskt reser till Gambia just för att ha sex och att många Gambianska unga män försörjer sig på detta under vintertid då de har gott om kunder.
Dom ser dej som en möjlig kund som bara behöver lite sweet-talking och övertalning.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2009-02-02 16:50

Texten är raderad pga att vissa misstolkningar har skett.
Senast redigerad av 1 TobbeS, redigerad totalt 2009 gånger.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-02 17:49

gambia skrev:Hej!
Jag åkte också till Gambia som ensam resenär...
...(och jag har rest mycket)...
Jag har ju INTE rest mycket. :)

Man får bara nybörjarintryck när man är ny. I och för sig tror jag inte mina upplevelser skiljer sig så mycket från många andras, men hur man upplever/hanterar det kan variera utifrån tidigare erfarenhet. Åker jag till Gambia igen vet jag mer vad jag har att förhålla mig till utifrån mina egna upplevelser och inte bara utifrån hörsägen. Det är viktigt att belysa fler aspekter med Gambia-resa än endast en.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: Ensamresande kvinna är inte så lätt

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-02 17:59

Fru couscous skrev: ...
Jag har själv sett turister som köpt stora 3-kilospåsar med godis o som
ställt sig o bara kastat ut godiset,vilket resulterade i vilt slagsmål
mellan barnen. Eller så har de åkt förbi i en taxi o gjort likadant.
Tyvärr så lär det barnen(och i vissa fall även deras föräldrar) ett
o annat om turisterna. Vilket ju är orättvist mot de turister som
seriöst vill lära känna Gambia o dess befolkning.
...
Hej Fru couscous!

Tack för ditt långa och fina svar. Det jag vill lyfta i ditt inlägg är det jag citerat, som i och för sig inte innehåller svar på min "frågeställning". Men det du berättar om är ett mycket fult sätt som en del turister tydligen har (jag har inte sett). Dom som gör så leker faktiskt med människor, och det får mig att tänka på uttrycket "smulor från den rike mannens bord".

Barn som tiggde pengar av mig svarade jag att jag inte ger pengar till barn för barn ska gå i skolan och att det är bättre att ge pengar till skolan. Barnen lyssnade faktiskt, de lite äldre i alla fall. Det var inte tomma ord från mig då jag också skänkte pengar till en skola jag besökte.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-02 18:05

Gammal Hårdrockare skrev:Jag känner två kvinnor som oberoende av varandra har besökt Gambia och de har haft samma historia att berätta: De har inte fått vara ifred från påflugna män som inte har varit direkt diskreta med vad de har haft i tankarna.
Ingen okänd antastade mig med direkta sexuella erbjudanden.

Däremot med "du är kvinnan som fattas i mitt liv", efter att ha hälsat och pratat ett par minuter. Och ett långdraget tjat trots att man vänligt avböjer samtal och går dit man är på väg och får finna sig i att bli förföljd.

Det är tillräckligt olustigt... :(

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-02 18:08

_Felix_ skrev: Problemet ligger i att det är väldigt vanligt att ensamresande kvinnor faktiskt reser till Gambia just för att ha sex och att många Gambianska unga män försörjer sig på detta under vintertid då de har gott om kunder.
Dom ser dej som en möjlig kund som bara behöver lite sweet-talking och övertalning.
Sweet-talking? Det var verkligen inte sött. Det var irriterande och motbjudande. :evil:

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-02 18:29

TobbeS skrev: ... – BUMSTERS. Det är ett otyg, vars motsvarighet jag aldrig träffat på i något annat land, inklusive andra afrikanska länder som jag har besökt.
Hej TobbeS!

Tack för ditt långa och fint skrivna svar. Jag förstår och hade förstått innan att Gambia är ett fattigt land, men vidden av detta hade jag inte fattat förrän jag kom dit.

Jag vet också att många människor i Gambia är bekymrade över det du skriver om bumsters, att det förstör för andra som beter sig väl mot turister. Men faktum är att även människor med anställning/inkomst blir lite väl påträngande i sin strävan att få en chans att få en vän som sponsrar livsföringen och/eller besöka/komma till Europa.

Jag har pratat med jättetrevliga till synes seriösa män som efter ett tag börjar med sina erbjudanden om att följa en ut på restaurang, bli vän med och byta adress, informerar mig om hur man beter sig för att bjuda någon till Sverige. Det har känts som att man inte kan sitta och prata med en enda människa utan att förväntas slanta upp på ett eller annat sätt.

Och här får jag kanske tillägga det många tagit upp. Jag VET, som sagt, att Gambia är fattigt och vore jag i samma ekonomiska läge skulle jag också försöka med till buds stående medel.

Men vill man ha turister som återkommer (fler än en entusiastisk skara) och vill man ha turister som inte bara kommer till hotellpoolen för sol och bad utan spenderar sina slantar så det kommer lokalbefolkningen tillgodo så måste man också tänka på hur man bemöter turister. Det räcker inte att marknadsföra sig som "smiling coast" om turister i för hög grad får smaka på att bli förföljda på olika sätt av påträngande lokalbefolkning.

En sak till... jag hade en bra resa... :)

hadd
Flitig
Flitig

Inlägg av hadd » 2009-02-06 00:57

På något konstigt vänster så får jag nog säga att jag förstår dig till viss del KatarinaS.
Jag e halv gambier och älskar gambia av hela mitt hjärta.
Men jag kan förstå att folk tycker att det är jobbigt och en ovan situation när dom kommer till gambia. Sedan kan vi diskutera olika länder fram och tillbax hur länge som helst. Det finns prostituerade osv i alla länder på världskartan. Men thailand e inte gambia och gambia e inte turkiet...Så vi kan väl hålla oss till d landet som diskussionen handlade om.
Som tex cat skriver så har du lärt dig genom åren att hantera människor genom att du numera vet vad du ska säga om folk e för "på".Hade det inte funnits anledningar så hade vi med åren inte lärt oss hantera situationerna som faktiskt finns.
Jag åkte till gambia första gången som 6-åring. Jag har halva min familj där och jag har åkt säkert 3 ggr varje år dom sista åren.
Och t.om jag kan känna ibland att situationen är jobbig.Man kan inte hjälpa alla hur mycket man än vill.Jag åker ofta med med kvinnliga vänner ner. Och det e påfrestande ibland. Men jag e alltid trygg där och jag vet att det finns alltid en hjälpande hand.
Då pratar jag ändå Wolof och är hemma där.
Blev ett väldigt snurrigt mess det här.
Men kontentan av det hela var att jag älskar gambia och alla dess sidor. MEN jag kan förstå folk som tycker det är jobbigt å komma dit första gången.
För ibland tar det överhanden för mig också å då e d ändå mitt andra hem.
Jag begär inte att alla ska älska gambia.
Jag tycker det är jätte tråkigt att du som ensam kvinna inte kände att gambia levde upp till dina förväntningar KS!
Stålmannen! Det handlar inte om okunskap...hon har trots allt varit i landet och skilldrar bara sin bild. Alla har vi väl rätt och uttrycka våra åsikter?
Stålmannen för oss som känenr till gambia så ser vi mer bakom en kille i senegambia antagligen ett stor börda av å hjälpa till i familjen. Men det är också det som lite blir problemet. Det kommer fortsätta vara såhär för alltid om vi bara accepterar det. Å det vägrar jag göra. Visst förstår jag men jag vill inte att det ska vara såhär för alltid!

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2009-02-09 19:56

TobbeS skrev:därmed blir koncentrationen av arbetslösa män som söker inkomst också stor. Vissa säger att arbetslösheten är 60 %, andra närmare 70%.
Jadu jag undrar hur många som är arbetslösa, de jag känner som "bustrar" på vintern gör ju annat mindre lönsamt på sommaren, hantlangare, bygginhopp, vedförsäljning, anything.
Det är helt enkelt lönsammare att ragga kvinliga kunder än att hantlanga på bygge så långt är i alla fall klart.
Om man skall räkna alla som inte har fast åretrunt jobb som vi räknar i sverige så är nog arbetslösheten 80-90 % men de flesta har någon form av jobb/sysselsättning under hela eller delar av året.

Libertas
Flitig
Flitig

Inlägg av Libertas » 2009-02-09 22:42

_Felix_ skrev:
TobbeS skrev:därmed blir koncentrationen av arbetslösa män som söker inkomst också stor. Vissa säger att arbetslösheten är 60 %, andra närmare 70%.
Jadu jag undrar hur många som är arbetslösa, de jag känner som "bustrar" på vintern gör ju annat mindre lönsamt på sommaren, hantlangare, bygginhopp, vedförsäljning, anything.
Det är helt enkelt lönsammare att ragga kvinliga kunder än att hantlanga på bygge så långt är i alla fall klart.
Om man skall räkna alla som inte har fast åretrunt jobb som vi räknar i sverige så är nog arbetslösheten 80-90 % men de flesta har någon form av jobb/sysselsättning under hela eller delar av året.
Jag fattar inte hur man klarar ett liv i Gambia som "arbetslös"? Finns inge försäkringskassa, ingen Social. Självklart att det raggas under turistsäsongen. Inte bara ensamstående kvinnor utan ALLA turister råkar nog ut för detta.

Som medelålders par har vi plötsligt flera "söner" i Gambia... Om man är vänlig och kanske ger lite mer dricks än förväntat blir man plötsligt mamma och pappa. Här spelas det på alla strängar. Som tur är vi inte förstagångsturister utan tar det för vad det är.

Och man förstår dem så väl! De har en kort period under turistsäsongen att knyta kontakter, få ihop lite dalasi som ska räcka under regnperioden. En dag kanske prinsen kommer i form av ensam kvinna, barnfamilj eller medelåders par.

Om man inte har någon framgång som "bumster", eller inte vill vara det och är är arbetslös... hur klarar man livet??? De tillfälliga sommarjobben lär väl inte räcka långt?

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-10 00:14

hadd skrev:...Sedan kan vi diskutera olika länder fram och tillbax hur länge som helst. Det finns prostituerade osv i alla länder på världskartan. Men thailand e inte gambia och gambia e inte turkiet...Så vi kan väl hålla oss till d landet som diskussionen handlade om.

...Man kan inte hjälpa alla hur mycket man än vill.Jag åker ofta med med kvinnliga vänner ner. Och det e påfrestande ibland.
...
Jag begär inte att alla ska älska gambia.
Jag tycker det är jätte tråkigt att du som ensam kvinna inte kände att gambia levde upp till dina förväntningar KS!
...
Hej hadd!

Visst tycker jag vi diskuterar Gambia här och jag håller med att det inte är så konstruktivt att skriva att det och det förekommer i typ Thailand också. Jag delar med mig av mina erfarenheter efter min resa och struntar då i läget i Thailand.

Men till dig vill jag understryka att jag hade en på många sätt mycket bra resa. Trots det jag skriver om här. Jag kan inte säga att jag efter denna resa "älskar Gambia" men jag förstår att du gör det.

En del av mig vill närma mig landet och befolkningen igen. En annan del vill besöka ett annat land.

Ett sätt för mig att bearbeta det jag upplevt och få andras perspektiv för att förstå mina egna upplevelser bättre är att skriva om saker jag reagerade på i Gambia.

Och kunde jag skulle jag gärna åka dit som volontär, främst inom sjuk/hälsovård, och inte bara lata mig som turist.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-10 00:24

_Felix_ skrev: ...Det är helt enkelt lönsammare att ragga kvinliga kunder än att hantlanga på bygge så långt är i alla fall klart.

Vill bara påpeka en sak om "kunder". Det finns gambiakvinnor som säljer sig till europeiska män.

Enda gången på min resa då jag verkligen med egna ögon såg en suspekt man-kvinnarelation var på en restaurang då en ful medelålders europeisk man satt och tryckte sig mot en ung gambiansk kvinna.

Enda gången jag hörde en gambian berätta något om prostitution var i samband med att en europeisk man tog med en gambiansk kvinna till sitt hotellrum.

Det är så mycket myter om vad Europeiska kvinnor gör i Gambia, men (europeiska) männen är inte ett dugg bättre. Skillnaden är väl kanske att jag som kvinna inte är van vid att unga män försöker sälja sig till mig, medan männen (europeiska) är vana både vid att köpa och bli tilltalade av prostituerade.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-02-10 01:17

Libertas skrev: Jag fattar inte hur man klarar ett liv i Gambia som "arbetslös"?
Det undrar jag också.

Men det beror väl på hur man definierar "arbetslös".

Gambia fungerar inte med samhällsskick, kultur och normer som Sverige.

Jo en sak till... det är bättre som medelålders att "få söner" än att som medelålders få unga män som säger att man är kvinnan som fattas i deras liv. Jag lovar att jag hellre hade föredragit son-varianten. Det var faktiskt bara en ung man som pratade om att han gärna skulle bli "min son" om han på så sätt hade chans till Europa.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-02-10 10:03

Nu har jag ej varit i Gambia alls men hört ett o annat tyvärr är det mycket sånt som skrivs här i denna tråd om kvinnor som åker för sexet skull...
Men de kan ej jag säga med säkerhet att de är så då jag aldrig sett det själv..Sen tycker jag att man ska ej dömma innan man ser själv och har en uppfattning om hur det verkligen är....
Men jag reagerade på det du "TobbeS"skrivit ang.din gambianske vän som bor i Sv.och på den syn som de har i Gambia på svensken,vit,rik osv...
HAr vart en hel del i Tunisien där det är precis samma sak att de har den synen på den europeiska turisten,tyvärr att denne är gjord av pengar och man har till allt o överflöd i europa och att de gärna gifter sig med en kvinna(även man)som bor i eu.som ger en biljett till eu.
Sen skulle det aldrig falla i en tunisier att flytta tillbaka till Tn.för skammen de får utstå då de bott i eu.inga pengar har för i eu.måste man ju ha pengar är deras sätt att se på det hela...finns inget annat på världskarta utan punkt slut e de ju så bara...sen exvis lever man på soc.bidrag så är det massor i en tun.ögon,samma sak ktror jag det gäller en gambiansk person så de klart de mycket i deras levnadsmått som allt kostar osv.DÄR MEN i sv.är det inget knappt...så den snea synen finns nog överallt tror jag....
Spelar ingen roll om denna kvinna/man är 20,30,40 år äldre utan bara den bor i eu.så är det fit for fight!
Tyvärr kommer denna bild från att de ser turiter äta på rest.vafen,spendera pengar osv.i deras land och då i deras mått efter hur levnads standarden är där så är det mycket pengar en turist bör ha.Då han/hon kan slösa på det o det...att man kanske sparat till resan i kanske ett år eller ngt.de inget de ser utan bara "en turist med pengar,de bör ha super mkt.pengar då de kan leva så"
Samma fenomen finns överallt i världen där de lever fattigt i våra ögon o levnadskostnaderna är superbilliga jämfört med sv...
Tyvärr är det så o tror nog aldrig att vi kommer ifrån den slags syn direkt var man än vänder sig i världen :roll:
Senast redigerad av 3 ja :), redigerad totalt 2009 gång.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2009-02-10 11:03

KatarinaS skrev:[Vill bara påpeka en sak om "kunder". Det finns gambiakvinnor som säljer sig till europeiska män./quote]

Självklart, men själva trådens rubrik är ju " Ensamresande kvinnor...."
därav min kommentar.
En skillnad på detta område är ju själva tillvägagångssättet. Bumstern säljer in sina tjänster på ett uppsökande sätt på beachen mm
Kvinlig prostitution finns mest på barer, discon via hallikar på hotellen m.m
Eftersom normen i världen är den att sexköpare är män och Gamdia bryter den normen genom ett relativt stort antal kvinliga sexköpare så skapar det
naturligtvis rubriker och snack, men jag förstår inte var myten skulle ligga ?

johan86

semesterflirt eller sexköp?

Inlägg av johan86 » 2009-04-14 16:29

Kontroversiellt ämne!

Jag tror att många har åsikter i frågan.

Läste imorse och har tänkt mycket. I dagens GP har journalisten Aksel Sundström ett reportage om kvinnor som berättar om hur de ser på sexhandeln i Gambia:

"Om jag träffar en man under semestern som jag bjuder ut på god mat och kanske ger presenter så handlar det ju inte alls om sexköp. Han har det ju svårt och jag har det bättre. Då är det väl inget fel på att dela?"

Kan kvinnor vara torskar?

/j

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: semesterflirt eller sexköp?

Inlägg av KatarinaS » 2009-04-14 21:23

johan86 skrev:Kontroversiellt ämne!

"Om jag träffar en man under semestern som jag bjuder ut på god mat och kanske ger presenter så handlar det ju inte alls om sexköp. Han har det ju svårt och jag har det bättre. Då är det väl inget fel på att dela?"

Kan kvinnor vara torskar?

/j

Jag tänker så här: Hon har nog mammakänslor. Vill ta hand om, ge mat, ge kläder...

Det innebär att jag har fördomar, eller hur. Självklart kan kvinnor vara "torskar". Men själv tänker jag ju bort det om sexet som insinueras i ditt citat. Kan inte själv tända sexuellt på den typen av fejkad välgörenhet.

Fast i mitt huvudinlägg handlar det inte bara om sex, utan om att man som ensamresande kvinna är rätt utsatt för påklistrat sällskap och mer oskyddad (förstås) än vänner eller par som reser tillsammans. Så är det ju överallt, man det blev så påtagligt för mig i Gambia. Kanske för att jag inte rest runt i världen så himla mycket, vad vet jag.

Skriv svar