Hur vet man att det är kärlek?

lisa a

Hur vet man att det är kärlek?

Inlägg av lisa a » 2009-04-23 22:12

Hej allihopa som väntar på pojkvän/man från Gambia

Jag beundrar ert mod. Att våga ta hit en kille som ni knappt känner och satsa så mkt pengar och tid på det utan att veta hur det ska bli. Det kan man väl inte veta med nåt men just att ta hit en gambiansk man som man mött därnere och träffat typ 2 gånger 2veckor, känns verkligen som ett enormt chanstagande. Man kan omöjligt lära känna en person så pass mkt att man vet hur dom fungerar eller hur dom verkligen är på så pass kort tid. Hur vågar man satsa allt? Han kanske bara kommer hit o utnyttjar dig. Det är bra en tid men sen börjar han festa, skiter i att söka jobb osv, så står man där o har offrat så mkt för någon som bara använt dig som språngbräda? Jag menar inte att kritisera, jag vill bara klargöra det. Jag är bara nyfiken på vad som gör er så säkra på att just era förhållanden eller killar är så speciella, när 9 av 10 sådana här typer av förhållanden går åt helvete? Skulle vara tacksam för synpunkter. Finns ju så många killar här i Sverige man kan träffa, gambian som andra nationaliteter, varför gå igenom allt detta trubbel?

Sanyangok
Flitig
Flitig

Inlägg av Sanyangok » 2009-04-24 07:08

Visst är det en chansning att ta hit en semesterflirt. Vet många exempel som inte varit så lyckade men det finns de som fungerar otroligt bra. Grannen har varit ihop med sin turk i 40 år. En fd arbetskamrat är fortfarande ihop med sin Mallorcaman efter 30 år. Gissar att du också kommer att få svarsmail i detta ämne och bli utskälld av någon som är relativt nykär i sin gambier.
Är förvånad över att de här trådarna får ligga kvar på reseforumet.

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-24 08:31

Sanyangok skrev:Visst är det en chansning att ta hit en semesterflirt. Vet många exempel som inte varit så lyckade men det finns de som fungerar otroligt bra. Grannen har varit ihop med sin turk i 40 år. En fd arbetskamrat är fortfarande ihop med sin Mallorcaman efter 30 år. Gissar att du också kommer att få svarsmail i detta ämne och bli utskälld av någon som är relativt nykär i sin gambier.
Är förvånad över att de här trådarna får ligga kvar på reseforumet.
E

Hej,
Jag förstår din undran. Även jag kan reagera. En semesterflirt säger inte så mycket om en männsiak eller en relation.
Som jag svarat i tidigare trådar ger jag rådet till alla att själva resa ner till Gambia och stanna än längre tid som jag gjorde. Nu är jag ung och utan barn så min resa dit kanske är lite lättare för mig än en kvinna med barn och karriär.

Nu vet jaag att många kommer att reagera och detta säger jag inte för att jag är ung utan för att jag helt enkelt är nyfiken och aldrig vågat fråga rakt ut. Känna mycket lättare att gömma sig bakom en dator :-)
Ni kvinnor som är äldre, frånskilda m.m. Hur tänker ni kring dessa frågar. Många av de äldra kvinnorna kan inte få barn och lever ett helt olikt liv mot en man i 20års åldern. Där skulle jag starkt börja tvivla som kvinna.
Visst är risken lika stor att jag kan bli grundlurad och sårad, men hur stora är oddsen att en ung snygg man skulle vilja leva med en kvinna i hans mors ålder tills han dör?

Under min tid i Gambia var jag på några brölopp mellan vita äldre kvinnor och unga män, och min man berättade att väldrigt ofta är familjen inte så glad men dom kan bita ihop för "längtan" av ekonomisk trygghet.

Självklart kan vissa av dessa förhållanden funka, men av min uppfattning är kärleken fån mannens sida av ett helt annat slag, mer som en tacksamhets kärlek än kär kärlek om ni förstår hur jag menar.

Sedan finns det dem kvinnor som öppet har en överenskommelse med sina män om att de hjälper till med papper och vet med största säkerhet att mannen kommer att lämna dem för en yngre kvinna förr eller senare. Och att det är ok.

FDEM kan sppela sina kort jävligtt bra. De såkallade bomster boysen lever på detta. Advokater vinner mål i hovrätten dessa killar vinner pengar och förhoppningsvis UT av en kvinna.

Skulle va kul att höra hur en medelålderskvinna tänker kring just detta. Kanske kan någon få mina fördommar att försvinna :-)

Låt oss hålla denna disskution på en trevlig nivå. Jag menar inget illa utan tog som sagt tillfället och fråga något som jag länge undra över.

orkar inte rätta alla stavfel, måste rusa till bussen. ha överseeeende........

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-04-24 10:56

lisa a och smilingcoast tack för att ni för det här på tal och inte är rädda för att vara ärliga (det är bra att kunna gömma sig bakom en dator ibland :lol: ) Jag har en nära bekant som för några månader sedan åkte ner och blev blixtförälskad. Hon åkte tillbaka några veckor senare för att få träffa honom igen. Hon är ett så typiskt exempel: svensk frånskild äldre kvinna som tror blint på att den här 20+arens kärlek är äkta. När jag fick höra om allt det här sa jag: men hallååå, ta inte illa upp men vad har han att hämta hos dig, tror du inte att han vill gifta sig och bilda familj i framtiden? Visst, kärlek vinner väl över många hinder men hela grejen känns så dum: ålderskillnaden, språket (de kan knappt kommunicera eftersom han inte haft möjlighet att gå särskilt många år i skolan), sättet de möttes, hans desperation, hennes desperation.......nä det är utnyttning åt båda hållen :( Förlåt för att jag dömer, egentligen har jag väl ingen rätt att döma andras kärleksförhållanden men det här känns fel!

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-24 16:48

afrique skrev:lisa a och smilingcoast tack för att ni för det här på tal och inte är rädda för att vara ärliga (det är bra att kunna gömma sig bakom en dator ibland :lol: ) Jag har en nära bekant som för några månader sedan åkte ner och blev blixtförälskad. Hon åkte tillbaka några veckor senare för att få träffa honom igen. Hon är ett så typiskt exempel: svensk frånskild äldre kvinna som tror blint på att den här 20+arens kärlek är äkta. När jag fick höra om allt det här sa jag: men hallååå, ta inte illa upp men vad har han att hämta hos dig, tror du inte att han vill gifta sig och bilda familj i framtiden? Visst, kärlek vinner väl över många hinder men hela grejen känns så dum: ålderskillnaden, språket (de kan knappt kommunicera eftersom han inte haft möjlighet att gå särskilt många år i skolan), sättet de möttes, hans desperation, hennes desperation.......nä det är utnyttning åt båda hållen :( Förlåt för att jag dömer, egentligen har jag väl ingen rätt att döma andras kärleksförhållanden men det här känns fel!
Jag tycker att man har all rätt att "varna" sina vänner i dessa situationer. Men inte dömma. Så länge du framför din oro oavsätt om det gäller hennes hälsa eller kärleken till den unga Gambianen så tycker jag man är en god vän.
Av min tid i Gambia har jag även lärt mig att just familj och barn är VIKTIGT! Så varför skulle det helt plötsligt va oviktigt och något man väljer bort efter ett par veckors umgänge med en kvinna?

Vi är ju kvinnor och ska finnas där för varandra i alla lägen tycker jag, och efter som många förtfarande inte väljer att tänka ett steg längre utan gifter sig för fort är det nog på tiden att ämnet kommer upp på ytan.

Nu kanske många tycker att jag kastar sten i glashus som själv gift mig där nere. Men jag tror som jag tidigare sagt att jag är ung, min man är äldre än mig och vi har spenderat över 1år tillsammans och kan bilda familj.
Eller så hade han bara jävligt mycket tur som lyckats ragga upp en ung brud att "lura" hahaha.. (där skoja jag, om någon inte insåg det) Det gäller att kunna se det komiska i allt :-)

Evert
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Evert » 2009-04-24 18:25

Det är bättre att ångra något man gjort i stället för tvärtom. Vad har hon att förlora? Vänner eller bekanta som kommer att skratta åt henne i fall det skulle gå åt he-te? då var det tur att hon itid fick se vilka som var hennes riktiga vänner.
Hon har m.a.o. allt att vinna och inget att förlora. Sköt dig själv och skit i andra. Är hon kär och tror att hennes kärlek är besvarad, låt henne tro det - då är ju allt ok. Går hon på en blåsning har hon i alla fall fått en lycklig tid innan... Man lever väl bara en gång och alla har rätt att göra sina eventuella misstag eller?
Lycka till! och låt henne ta chansen för f-n.
Största problemet är väl att gamla rynkiga väninnor blir riktigt avundsjuka om hennes förhållande inte spricker.

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-24 19:24

Evert skrev:Det är bättre att ångra något man gjort i stället för tvärtom. Vad har hon att förlora? Vänner eller bekanta som kommer att skratta åt henne i fall det skulle gå åt he-te? då var det tur att hon itid fick se vilka som var hennes riktiga vänner.
Hon har m.a.o. allt att vinna och inget att förlora. Sköt dig själv och skit i andra. Är hon kär och tror att hennes kärlek är besvarad, låt henne tro det - då är ju allt ok. Går hon på en blåsning har hon i alla fall fått en lycklig tid innan... Man lever väl bara en gång och alla har rätt att göra sina eventuella misstag eller?
Största problemet är väl att gamla rynkiga väninnor blir riktigt avundsjuka om hennes förhållande inte spricker.
helt rätt inställning evert. MEN jag tror inte man ser till den posetiva tiden man hanft med en man när man sitter ensam, kanske fattigare och sårad efter att ha blivigt dumpad och insett att hela förhållandet var baserad på en stor fet LÖGN.

lisa a

Inlägg av lisa a » 2009-04-24 20:30

varför skulle det vara så fel att diskutera detta ämne här sanyangok?Tycker du att plåttak har nåt med resor att eller? Det här är det enda forumet i princip, där folk kan diskutera Gambia så varför inte prata om allt?

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-04-24 20:59

lisa a skrev:varför skulle det vara så fel att diskutera detta ämne här sanyangok?Tycker du att plåttak har nåt med resor att eller? Det här är det enda forumet i princip, där folk kan diskutera Gambia så varför inte prata om allt?
Ni har kanske redan sett utvecklingen i tråden "Gambiaforum" men jag tänkte bara hälsa att ett forum där allt från kärleksaffärer till plåttak kan diskuteras eventuellt är på gång. Micke, TP:s admin, skulle undersöka om vi kan få ett sådant icke-reserelaterat Gambiaforum :)

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-24 21:01

afrique skrev:
lisa a skrev:varför skulle det vara så fel att diskutera detta ämne här sanyangok?Tycker du att plåttak har nåt med resor att eller? Det här är det enda forumet i princip, där folk kan diskutera Gambia så varför inte prata om allt?
Ni har kanske redan sett utvecklingen i tråden "Gambiaforum" men jag tänkte bara hälsa att ett forum där allt från kärleksaffärer till plåttak kan diskuteras eventuellt är på gång. Micke, TP:s admin, skulle undersöka om vi kan få ett sådant icke-reserelaterat Gambiaforum :)
Tur att du styr upp skiten. För hur ointressant är det inte med plåttak?

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-04-24 21:10

Haha. Ja, det beror väl på vem du frågar. Jag läste även den tråden, alltid lär man sig nåt^^

georgina
Flitig
Flitig

Inlägg av georgina » 2009-04-24 23:41

Evert skrev:Det är bättre att ångra något man gjort i stället för tvärtom. Vad har hon att förlora? Vänner eller bekanta som kommer att skratta åt henne i fall det skulle gå åt he-te? då var det tur att hon itid fick se vilka som var hennes riktiga vänner.
Jag kunde inte sagt det bättre. Toppenbra Evert, hihihii.
Stort problem i Sverige allra helst är att det får inte förekomma några annorlunda förhållanden då är det något fel. Är man riktiga vänner stöttar man sina vänner, inte dömer något som man inte har en aning om. Om det är äkta kärlek eller inte vet bara dessa två det handlar om, ingen annan kan säga något. Jag såg många äldre kvinnor-yngre män i Gambia på stranden, tyckte de såg så nöjda och lyckliga ut båda två, låt de njuta!! Eller är det avundsjuka?? Sen om det spricker eller inte är ju en senare sak, det gör det ju i förhållanden svenska par som är jämngamla med.
Nä, Lägg av säger jag bara!!
Och alla träffas inte på någon semesterflirt heller, de träffas på andra sätt.
Tycker ni kan ringa och skvallra istället, ni behöver det :D

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-25 01:16

georgina skrev:
Jag kunde inte sagt det bättre. Toppenbra Evert, hihihii.
Stort problem i Sverige allra helst är att det får inte förekomma några annorlunda förhållanden då är det något fel. Är man riktiga vänner stöttar man sina vänner, inte dömer något som man inte har en aning om. Om det är äkta kärlek eller inte vet bara dessa två det handlar om, ingen annan kan säga något. Jag såg många äldre kvinnor-yngre män i Gambia på stranden, tyckte de såg så nöjda och lyckliga ut båda två, låt de njuta!! Eller är det avundsjuka?? Sen om det spricker eller inte är ju en senare sak, det gör det ju i förhållanden svenska par som är jämngamla med.
Nä, Lägg av säger jag bara!!
Och alla träffas inte på någon semesterflirt heller, de träffas på andra sätt.
Tycker ni kan ringa och skvallra istället, ni behöver det :D
Varför tar ni så illa upp? Man måste ju förstå att folk reagerar.
Ser snubbarna lyckliga ut? Knappast, jag tycker hälften ser ganska skamsna ut när dom sitter brevid sim tubab kvinna på ali baba garden. Och om man ska se på det med kritiska ögon så, vill dom lura dig för papper är det självklart att de låtsas se lyckliga ut.

Det skulle va roligare om du kunde svara på frågan VARFÖR tror du att en ung man vill leva med en gammal kvinna som inte kan föda hans barn? Varför tror du att NÄSTAN alla män som kommer till sverige med medelålderskvinnor lämnar dem ganska snabbt?

Jag tycker iof att det utnyttjas från båda håll. Jag kan tänka mig att det är himmelriket för en 40+ kvinna att få komma till Gambia, känna lite puls och kultur, få känna sig ung på nytt, ha sex med en svart snygg pojke/kille/man som tar hela ens vardag till en ny nivå. Det är en sak. Men att sedan sätta denna person vid middagsborde med ens egen son som troligtvis är yngre eller förhoppningsvis jämngammal med ens egna barn är för mig konstigt.

Varför tror ni inte att det är lika lätt för en äldre kvinna att få en ung man i Sverige som i Gambia. Jo, därför att killar i Sverige har helt andra valmöjligheter. Längtan och desperationen efter västvärlden och pengar är inte något de behöver kämpa för. För jag kan lova dig att det är då inte så att Gambianska män är mer opendminded där kärleken är blind. Jag har ännu inte lyckats blivigt övertygav av någon och tror ännu att deras kärlek till sin äldre vita kvinna är blind för att det hela förhoppningsvis slutar med ett uppehållstillstånd.

Jag drömde att ajg grät i natt. Det ska ju va en blessing i gambia, förhoppningsvis ringer migrationsverket snart och säger att min man kan komma... Jaaaaaaaaaaa!

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-04-25 17:02

måste lägga mig i lite.
allt det ni skriver har jag tänkt själv både innan jag kom ner till Gambia och när jag väl var där. Sen stannar jag upp och tänker: är jag en sådan, tror folk att jag är en sådan, vad finns det för hopp för mig och min man med alla dessa fördomar från omgivningen. När jag var i Gambia skämdes jag nästan för att vara en vit kvinna med en svart man. En skillnad är att vi träffades i Sverige har bott tillsammans ganska länge innan jag åkte ner till Gambia och träffade alla där, sen är vi även lika gamla och vill bilda familj. men fan vad jobbigt det är med omgivningens fördomar. man känner hur dom tittar på en och hur de tänker ja ja tro du att det är kärlek han bara utnyttjar dig. Min man kommer från en ganska förmögen familj, vilket sorgligt nog har varit skönt för det har aldrig behövt vara snack om pengar och det har gjort att jag har känt mig lite mer säker.
men jag kände avsmak när jag såg 60 + kvinnor med min mans unga kompisar som masserade dom och gjorde säkert en hel del annat. men vem är jag att döma om alla är nöjda, eller? detta är komplext och svårt för mitt i allt detta finns det ju förhållande som är verklig kärlek och som håller. Alla min mans Gambianska vänner här i sverige har förhållande sen läääänge så för dem har det funkat.

ja kanske rörigt men lite tankar bara...

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-04-25 20:38

moongirl skrev:allt det ni skriver har jag tänkt själv både innan jag kom ner till Gambia och när jag väl var där. Sen stannar jag upp och tänker: är jag en sådan, tror folk att jag är en sådan, vad finns det för hopp för mig och min man med alla dessa fördomar från omgivningen. När jag var i Gambia skämdes jag nästan för att vara en vit kvinna med en svart man.
Jag vet ofta varken ut eller in när det gäller den här vit kvinna/svart man-grejen i Gambia. Jag har själv dessa fördomar - och jag är själv tillsammans med en gambian. Känner igen det du skriver om att du nästan skämdes när du var i Gambia. Ibland kunde jag nästan bli arg när jag såg andra liknande par på gatan, jag ville typ säga: Jag och min kille är annorlunda, vi är inte som ni! För jag har verkligen jättesvårt att respektera dessa tanter som går hand i hand eller som sitter och super med sina pojkar vid Senegambia. Och jag skämdes även när vi träffade på bekanta till min pojkvän och de synade mig och sa sedan till honom: Boy well done. "Well done"????? Är det bara för att jag är vit?

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-04-25 21:49

Jaaa precis så kände jag. Vi var i senegambia en del för jag hittade en restaurang där jag älskade maten, inte han bara jag :(. men det var jobbigt som fan att vara där. jag ville också skrika vi är är annorlunda, vi träffades i sverige! men det kan man ju inte göra... men det är skit jobbigt att ha ett förhållande man hela tiden måste försvara och förklara för att folk har så många förutfattade meningar om det.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2009-04-26 10:16

Vi med seriösa förhållanden behöver inte skämmas...Jag känner min man sen -93,vi har bott tillsammans sen -05 är inte gifta men han har permanent uppehållstillstånd nu.
Men eftersom vi är säsongsboende i Gambia (ca 6 månader per år),har man sett både det ena och det andra.Tyvärr finns det par som verkligen utmärker sig rejält,och turisterna tar denna bild med sig hem och berättar..Äldre kvinna ung man...I gambia är det ett "klipp" för mannen och hans familj...I sverige finns också problem ,mycket provokationer ang ålder och många tror att männen kommer och får samma bidrag som flyktingarna!!... Kvinnorna ger mig påhopp hela tiden...men jag har konstaterat att allt beror på AVUNDSJUKA..för vem vill inte ha en man som pysslar om dig...lagar himmelsk god mat...hjälper till med städ och tvätt..och dessutom arbetar???

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-26 14:30

jag är övertygad om att det i i princip alla fall vit gammal kvinna med ung svart man i gambia, handlar om att dom vill ha pengar o en chans att komma till europa. dom enda som tror att det är annorlunda är kvinnorna själva som vill intala sig att killen faktiskt älskar dom. varför skulle en ung snygg kille va ihop med nån som är gammal oc ibland äldre än hans egen mamma, framför att vara med en ung tjej som han kan ha barn o framtid med?fattar ni inte själva?

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-04-26 16:03

smilingcoast skrev: Tur att du styr upp skiten. För hur ointressant är det inte med plåttak?
Det blir bra med ett friare Gambiaforum. Hoppas då att det bildas olika avdelningar även där. Relationer med gambier kan ju vara ett ämne, men det intresserar inte alla. För dem som bygger hus i Gambia, är prat om plåttak och andra byggmaterial ytterst viktigt!

Sanyangok
Flitig
Flitig

Håller med dig

Inlägg av Sanyangok » 2009-04-26 22:56

Det blir bra med ett friare Gambiaforum. Hoppas då att det bildas olika avdelningar även där. Relationer med gambier kan ju vara ett ämne, men det intresserar inte alla. För dem som bygger hus i Gambia, är prat om plåttak och andra byggmaterial ytterst viktigt![/quote]
En del av oss som skriver här har varit och är med i andra forum. Det finns en klubb på Lunarstorm där vi avhandlat det mesta, haft träffar, tipsat om afrikanska fester och arrangemang. Klubben håller nästan på att dö ut och därför har vi provat med en omstart på Facebook. Där har den inte riktigt kommit igång å andra sidan. Vore kul om det kommer igång ett allmänt forum där man kan säga vad man tycker utan att få skäll tillbaka.

Skriv svar