Hur vet man att det är kärlek?

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2009-04-26 23:45

vad heter gruppen på facebook?
jag tycker det är kanon om det kan startas ett till friare forum.
Detta forum är kanonbra och har hjälpt mig massor och fler som jag känner är ofta här inne och läser även om man kanske inte alltid skriver något.

hoppas verkligen detta blir bra! och jag vet att det blir det,vi alla har ju samma intresse trots allt GAMBIA

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-04-27 19:36

En Västafrika-intressegrupp finns verkligen på facebook, namnet vill jag inte avslöja just nu. Den klubben har hittills varit stängd och "osynlig" - bara för särskilt inbjudna, hittills bara 11 personer. Jag har varit moderator på den. Som sanyangok sa, är det v-ä-l-d-i-g-t- tyst där. Nästan så att den skulle kunna läggas ned.

Nu ska jag skriva till alla de medlemmarna och fråga om gruppen ska göras öppen för alla, eller om det kanske ska öppnas en helt ny "stängd" grupp.

Facebooks grupper har dock inte några särskilt bra funktioner för just diskussionforum. Och några måste vara moderatorer och styra upp rubriker o.s.v. Det innebär en hel del jobb. Jag vet inte om jag är beredd på det. Det borde vara ganska många aktiva personer.

Om gruppen är öppen för alla, kommer det säkert en MASSA osakliga kommentarer på relationer och annat, ni vet!

smilingcoast

Inlägg av smilingcoast » 2009-04-27 20:34

Ritva skrev:En Västafrika-intressegrupp finns verkligen på facebook, namnet vill jag inte avslöja just nu. Den klubben har hittills varit stängd och "osynlig" - bara för särskilt inbjudna, hittills bara 11 personer. Jag har varit moderator på den. Som sanyangok sa, är det v-ä-l-d-i-g-t- tyst där. Nästan så att den skulle kunna läggas ned.

Nu ska jag skriva till alla de medlemmarna och fråga om gruppen ska göras öppen för alla, eller om det kanske ska öppnas en helt ny "stängd" grupp.

Facebooks grupper har dock inte några särskilt bra funktioner för just diskussionforum. Och några måste vara moderatorer och styra upp rubriker o.s.v. Det innebär en hel del jobb. Jag vet inte om jag är beredd på det. Det borde vara ganska många aktiva personer.

Om gruppen är öppen för alla, kommer det säkert en MASSA osakliga kommentarer på relationer och annat, ni vet!
där kan ju ni gammla haggor hänga och gråta ikapp över spilld mjölk..

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2009-04-27 21:46

Hejsan
Precis sådarna kommentarer man vill slippa, tänka är en sak skriva är en helt annan du växer nog till dig fjolla.
Nisse

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-04-27 22:13

smilingcoast skrev:där kan ju ni gammla haggor hänga och gråta ikapp över spilld mjölk..
Jag som startat den gruppen är visserligen en gammal hagga, men har varit gift med en svensk i drygt 35 år, och det fortsätter jag att vara. Ingen spilld mjölk där alltså. De flesta diskussioner har handlat om västafrikansk kultur i allmänhet.

erda
Superflitig
Superflitig
Kontakt:

Inlägg av erda » 2009-04-27 22:20

Kan ni sluta att hoppas och komma med konkreta förslag, se Gambiaforum. Om Admin (Micke) ska jobba med det så kanske det är långsökt att han letar igenom alla forum på rubriker.

Stålmannen

Inlägg av Stålmannen » 2009-04-27 22:47

Nyligen hemkommen ifrån Gambia o läste Travelp.

Vet inte riktigt vad man ska säga eller tycka om denna tråd Men det är underhållande o luktar mycket osäkerhet mellan raderna
Kan ju bara tala om att enligt mina manliga vänner i Gambia så är det inte så stor skillnad på om du är ung eller gammal om det är ett Ut man vill ha
Klart att det är bra om du kan ge din man ett barn Det stärker banden o är lättare att få komma hit o att få stanna MEN TRO INTE ATT DET ÄR EN GARANTI ATT DU ÄR UNG o att det står för riktig kärlek :lol: Glöm det!
Många gånger är en äldre kvinna ett säkrare kort med ordnad ekonomi mm o det finns många som tycker dom är mera attraktiva

Gilla

Hur kan man veta att det ar karlek

Inlägg av Gilla » 2009-04-28 14:05

Intressant lasning eftersom jag gammal vit kvinna ar gift med min andra gambier....och ja, jag blev grundlurad av min forsta som efter 3 ar gifte sig med en ung gambisk kvinna utan min vetskap och skaffade sig en son med henne.
Nu kan jag forsta det och om jag hade den insikten nar jag traffade honom 2002 och han redan fran borjan gjorde klart for mig att han ville ha atminstone ett barn sa hade jag kanske kunnat accepterat det.
Min nuvarande ar ocksa yngre an jag men han har redan 3 barn och vill inte ha flera och barnen bor med hans mamma eftersom barnens mamma ar omgift och har nya barn med den mannen.....ok detta ar ingen garanti for att detta aktenskap kommer att halla for som sagt var ar ju alderskillnaden pa 16 ar och den kulturella livstilen enorm men jag tar en dag i taget och hoppas vi kan reda upp dom problem som kommer .
Jag lever ca 7 manader har i Gambia och min man vill inte till Sverige eftersom han ar yrkesmilitar har och trivs med det. Han kan besoka mig i Sverige en manad pa sin semerster.......Lycka till alla aldre vita kvinnor med unga gambiska man

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-04-28 20:51

smilingcoast skrev:där kan ju ni gammla haggor hänga och gråta ikapp över spilld mjölk..
smilingcoast, SNÄLLA inga sådana kommentarer här, det är så tråkigt. Jag vet inte om du menar att jag också är en av dessa "gamla haggor" eftersom jag tidigare gjorde ett inlägg om en bekants förhållande och det antyddes att jag var avundsjuk.

Men då kan jag tala om att jag inte tar åt mig för jag är 18 år och har ingen spilld mjölk att gråta över. Inte heller är jag avundsjuk på någon svensk 50-åring som har ett förhållande med en gambisk 20-åring.

Jag tycker att det var mycket omoget av dig att skriva sådär. Är inte du 27 eller nåt sånt? :roll:

Ritva, hoppas att du inte tog åt dig av vad som skrevs! Men det verkar du inte ha gjort :)

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-04-28 21:40

Det luktar fördomar här...

..och hån.

Jag undrar om ni som hånar kvinnor som inte längre kallas unga tror att ni är undantagna åldrande?

När jag var i Gambia blev jag illa berörd av alla (otaliga) inviter från män, mestadels (mycket) yngre än jag själv. Men om jag fallit för någon av dessa män hade alltså jag också varit en som hånats här för mitt sätt att antingen utnyttja en yngre man eller luras av en yngre man.

HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man förfasar sig inte alls på samma sätt när en man engagerar sig i en yngre kvinna. Eller HUR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den kvinna som tror att så kallad ungdom är nyckeln till bra förhållande... får nog finna sig i att bita i livets sura äpple.

Eller är det mindre surt för att man (kvinnan) är yngre än mannen... mer acceptabelt att ha korta förhållanden, semesterflirtar och annat om kvinnan är yngst????

Själv såg jag överväldigande mer envetet limmande (yngre) män i Gambia än jag kunde uppfatta av (äldre) sökande kvinnor.

Mycket jobbigt också med detta guidesystem i Gambia som nästan omöjliggjorde för mig som ensamresande kvinna att undvika att kopplas ihop med män och tvingades utstå andras fördomar för att jag promenerade med en man, åkte taxi, pratade... samt att min vanliga självständighet och frihet beskars kraftigt.

Stålmannen

Inlägg av Stålmannen » 2009-04-29 18:56

där kan ju ni gammla haggor hänga och gråta ikapp över spilld mjölk..

Om du är den Maria Joansson som jag tror du är
Vill jag bara säga dig
-Du ska inte kasta sten i glashus
Ta reda på mera fakta ang din egen relation innan du dömer andra
Detta är bara ett gått råd!

Cat
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Cat » 2009-04-30 07:54

Jag har skrivit det ofta i olika trådar här på Travelpix och jag skriver det igen.

Det finns INGA garantier i NÅGOT förhållande. Det spelar ingen roll vem din partner än är, det finns ALDRIG någon som helst garanti att ni kommer att vara tillsammans livet ut.
Hur än konstallationen i ditt förhållande är med kultur, hudfärg, samhällsklass eller nationalitet. Det finns inga garantier. Garanti får du när du köper en pryl. När det handlar om människor och känslor får du helt enkelt vara modig och försöka.

Jag vill då inte sitta gammal och grå på något ålderdomshem och ångra att jag inte vågade! Sedan får andra tycka vad dom vill.

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-04-30 09:50

Åå Cat, jag håller helt med dig, du satte huvudet på spiken. Jag har ett 10 årigt förhållande bakom mig, med en fantastisk man men vi växte ifrån varandra. nu har jag hittat "hem" hittat det jag så länge sökt, men hur skulle jag kunna veta det innan? Man vet verkligen aldrig vad som händer, inget förhållande har några garantier.

leena123
Superflitig
Superflitig

Bra ordspråk!

Inlägg av leena123 » 2009-05-01 20:00

BÄTTRE ATT HOPPA I GALEN TUNNA ÄN ATT INTE HOPPA ALLS! :D
Trevlig helg till er alla!

miss lovely

Inlägg av miss lovely » 2009-05-08 23:05

hej alla!
OK, jag håller med om att det inte finns några garantier på att ett förhållande ska hålla, vare säg kvinnan är ung eller gammal, eller tvärtom.
Men kaka söker maka. Det är ju faktiskt troligare att en ung man vill ha en ung kvinna än en som är lika gammal lr äldre än hans mamma. Det är väl ingen som kan säga emot det?Det är bara ren och skär logik. Visst finns det killar som gillar äldre kvinnor. Men just förhållandet europeisk äldre kvinna/ ung gambian kan man ju faktiskt anta att killen är med kvinnan av andra orsaker än att hon är den ultimata för honom. sen är det ju inte otrloligt att tycke uppstår ändå även om hansfrämsta mål är att hitta en väg mot sitt mål= ta sig till Europa där han kan skaffa sig en drägligare tillvaro. Frågan man kan ställa sig är ju ifall detta par hade existerat ifall inte försörjningssituationen sett ut som den gör i Gambia.
Sen är det ju en annan femma att både unga såväl som gamla kvinnor blir blåsta och utnyttjade av killar därnere.

Moni
Flitig
Flitig

Kärlek

Inlägg av Moni » 2009-05-14 10:01

Jag läste någonstans följande fina citat: "Om kärleken vore meningslös pga att den inte är evig, så skulle livet vara meningslöst av samma orsak."

Just så är det! Varför ska man säga nej till kärlek? Go for it!

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Re: Hur vet man att det är kärlek?

Inlägg av kendowaif » 2009-05-23 15:29

hej..själv e jag 50+ o har 1 gambisk man sedan 2005,,han e 39.vi träffades (jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att vara ihop med en mörk man,,,) 2005 o 2006 åkte jag ner 1 vecka varje månad under turistsessongen..o längre tid "sommaren,,likaså 2007...jag har inte tagit honom till sverige även om det var frästande 1;a åren,,för det var så svårt att skiljas varje gång...men man ska veta att dom flesta e ute efter -1 biljett till europa,,o sen har dom en enorm press på sig att skicka hem pengar,,,o så har dom ju månggifte i gambia ,,det e ett vackert folk med så "snälla ärliga vackra ögon" o dom säger själva att ,,dom har svårt att lita på någon av sina egna--men som sagt gambia har ett gamalt dåligt rykte..när jag åker så säger jag till folk att jag ska åka till västafrika...det finns också 1 hemsida där gambiska män söker kvinnor..ok. e det att 1 20åring söker någon upp till35 så kan det väl vara ärligtför egen familj e jätteviktigt))--men dom flesta söker någon mellan 18-80 å då kan man ju undra---det finns miljoner saker att dryfta det finns 1 film att se som kan svar på mycket undringar---den vita massajens kvinna--läs boken eller se filmen..[/ursäkta detta blev väldigr rörigt...
Senast redigerad av 1 kendowaif, redigerad totalt 2009 gånger.

erda
Superflitig
Superflitig
Kontakt:

Inlägg av erda » 2009-05-23 18:45

Kendowife, kul om du kunde höra av dig via e-post. Känner att jag sitter i samma båt, fast längre bak, och behöver lite tips och råd.

Fru couscous
Flitig
Flitig

Hur vet man att det är kärlek

Inlägg av Fru couscous » 2009-05-27 15:55

Det har varit mycket diskussioner och åsikter här
om åldersskillnad och huruvida en ung snygg kille
kan tycka om en gammal kvinna. Som Cat skriver
så finns det inga garantier även om du är i samma
ålder, har samma nationalitet etc. Vad det egentligen
handlar om,tror jag, är vilken grundinställning personerna
har till sitt förhållande.
Visst är det så att en biljett till Europa är ett mål för en del
unga gambianer då kan en äldre kvinna i goda ekonomiska
omständigheter var värd att "spinna" på. Det behöver ju inte
vara något fel med att hjälpa en person till chansen till ett
bättre liv, men som överallt annars i världen finns det
människor i Gambia som inte är seriösa.

Dvs när de väl har kommit till ex. Sverige så skaffar de sig
inte ett arbete utan försörjer sig på diverse brott. Dessutom
sticker de från den som ordnat med deras uppehållstillstånd.
Jag tror inte heller att man skall underskatta äldre kvinnor
och tro att de är lite dumma och oändligt tacksamma om någon
ägnar dem uppmärksamhet.
Under min tid i Gambia lärde jag känna en del yngre killar som hade
blivit bjudna till bla Danmark(på turistvisum,mycket svårt idag)och de
hade verkligen fått "betjäna" de äldre kvinnor som stod för inbjudan.

Som en högst personlig åsikt om boken Den vita massajen så tycker jag
att den är ett praktexempel på "vit kvinna kommer till afrikanskt land
och talar om hur alla skall göra". Hon försökte klä ut sin man,
som var en stolt massaj, till europè. Kan nog vara lite svårt att få det att funka!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-05-27 18:35

Jag har avhållit mig från att skriva om relationer tills nu. Många skriver att det är lika dåliga odds för alla förhållanden, oavsett vilka nationaliteter som är inblandade. Visst är det så. 50 % av alla svensk-svenska äktenskap spricker.

Men en stor skillnad är att i en svensk-gambisk relation är det alltid den vite/a som har satsat såna oerhörda resurser, betalat flyg och boende i Gambia många gånger om, oftast bjudit sin vän/väninna på både boende, mat, kläder o.s.v. (inte alltid), och satsat tonvis med känslor inte minst. Och sen betalat visumansökan och flyget till Sverige, försörjt partnern hur länge som helst innan denne/a börjat tjäna egna pengar.

Insatsen har varit enorm, jämfört med ett svensk-svenskt förhållande där parterna är mera jämbördiga ekonomiskt. Summor är svåra att nämna i såna här sammanhang. På grund av de gigantiska satsningarna och uppoffringarna kan det kännas att man faller från en högre höjd när det spricker än annars.

Detta är bara en liten fundering och spekulation från min sida. Jag har inte sett några svensk-gambiska förhållanden på nära håll, så jag vet inte. Alla är säkert olika! Det jag skriver kan stämma i några fall, i andra fall inte.

Skriv svar