Bröllop i Sverige

aicha

Bröllop i Sverige

Inlägg av aicha » 2009-07-01 00:01

Är det någon som gift sig i sverige med en gambian eller som varit på ett mixat bröllop i Sverige? Jag o min kille ska gifta oss efter sommaren och vill ha lite tips hur det går till ,vilka kläder ni haft, vad har ni bjudit på? Borgerligt/muslimskt? Ringar? Ja allt är av intresse!

Sanyangok
Flitig
Flitig

första svaret:

Inlägg av Sanyangok » 2009-07-01 07:43

- var beredd på att det kommer hundratals gäster i alla åldrar.
- kolla med din man att några tar hand om matlagning och andra praktiska saker. Brukar finnas ett gäng kvinnor som gör det.
- maten brukar vara grillat lamm, sallad, kanske smörgåstårta. Kan också vara en stooor buffé med lax, kyckling osv. Beror på vilka kretsar ni umgås i. Jag skulle tycka att det vore trevligt med några svenska matinslag.
- gissar att du känner till uttrycket GMT = Gambian maybe time. Det gäller även vid bröllop så dina svenska vänner ska inte bli förvånade att det inte startar på utsatt tid.
-om du ska ha afrikanska kläder så brukar många brudar byta ett par gånger under kvällen till den ena flottare utstyrseln efter den andra.
- vid muslimsk vigsel läser Imamen ur Koranen. De som förstår vad som sägs läser också valda delar.
Det finns massor att skriva om hur bröllop brukar gå till. Jag hoppas att du gör din åsikt hörd under planeringen eftersom det är ditt minne för livet som det handlar om.
Grattis och lycka till!

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-07-12 21:07

Intressant att du frågade om ringar, jag undrar också lite om ringar, har gambianer vigselringar? Har glömt att kolla på folks fingrar när jag är där :P Och någon som vet nåt om borgerlig gambisk vigsel (mellan gambian och europé), vad kostar det och hur går det till? Och får man gifta sig hos en imam om bara ena parten är muslim?

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-07-12 23:50

afrique skrev:Intressant att du frågade om ringar, jag undrar också lite om ringar, har gambianer vigselringar? Har glömt att kolla på folks fingrar när jag är där :P Och någon som vet nåt om borgerlig gambisk vigsel (mellan gambian och europé), vad kostar det och hur går det till? Och får man gifta sig hos en imam om bara ena parten är muslim?
:roll: borglig vigsel tycker jag e dyrt..man åker till banjul o ansöker om att få gifta sig,,o betalar ett par tusen för att få "bevis på att han inte e gift förut (men det kan han vara endå)) o så lämnar du det europeiska personbeviset ..oså tar det ett par veckor tills svaret kommer,,,sen e det att åka till banjul igen o beställa tid,,turistsessongen e ganska fullbokad..det kostar sen 7000d på vardag o 9000 på lördagar :oops: PLUS " 2 BACKAR BURKLÄSK :wink: det e ingen tradition att ha vigselringar i gambia,, men i semonien ingår att man byter ringar o man får ett förtryckt papper,vad man ska svara,,,som en vanlig vigsel---JAG TAGER DIG:::::: det e lite av löpandeband-metoden.. vi gifte oss också musslimskt,,,o nu efteråt när jag förstått att det e lika bindande så ångrar jag det borgliga vigseln ,,det var veldigt högtidligt i mosken,,,o det kosta några kilo kolanötter...... :)

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-07-13 01:05

kendowaif skrev:borglig vigsel tycker jag e dyrt..man åker till banjul o ansöker om att få gifta sig,,o betalar ett par tusen för att få "bevis på att han inte e gift förut (men det kan han vara endå)) o så lämnar du det europeiska personbeviset ..oså tar det ett par veckor tills svaret kommer,,,sen e det att åka till banjul igen o beställa tid,,turistsessongen e ganska fullbokad..det kostar sen 7000d på vardag o 9000 på lördagar :oops: PLUS " 2 BACKAR BURKLÄSK :wink: det e ingen tradition att ha vigselringar i gambia,, men i semonien ingår att man byter ringar o man får ett förtryckt papper,vad man ska svara,,,som en vanlig vigsel---JAG TAGER DIG:::::: det e lite av löpandeband-metoden.. vi gifte oss också musslimskt,,,o nu efteråt när jag förstått att det e lika bindande så ångrar jag det borgliga vigseln ,,det var veldigt högtidligt i mosken,,,o det kosta några kilo kolanötter...... :)
Men hjälp, vad dyrt! :shock: Då verkar det ju mycket bättre att gifta sig i moskén... Det låter som att du rekommenderar det? Hur krångligt är det då, är det samma sak med singelbevis och personbevis och väntetid och allt det där? Kostar det nåt annat än kolanötter haha? :D Har man bröllopsgäster i moskén? Får man ringar av imamen? Berätta gärna mer :)

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-07-13 01:40

afrique skrev:
kendowaif skrev:borglig vigsel tycker jag e dyrt..man åker till banjul o ansöker om att få gifta sig,,o betalar ett par tusen för att få "bevis på att han inte e gift förut (men det kan han vara endå)) o så lämnar du det europeiska personbeviset ..oså tar det ett par veckor tills svaret kommer,,,sen e det att åka till banjul igen o beställa tid,,turistsessongen e ganska fullbokad..det kostar sen 7000d på vardag o 9000 på lördagar :oops: PLUS " 2 BACKAR BURKLÄSK :wink: det e ingen tradition att ha vigselringar i gambia,, men i semonien ingår att man byter ringar o man får ett förtryckt papper,vad man ska svara,,,som en vanlig vigsel---JAG TAGER DIG:::::: det e lite av löpandeband-metoden.. vi gifte oss också musslimskt,,,o nu efteråt när jag förstått att det e lika bindande så ångrar jag det borgliga vigseln ,,det var veldigt högtidligt i mosken,,,o det kosta några kilo kolanötter...... :)[/quot

Men hjälp, vad dyrt! :shock: Då verkar det ju mycket bättre att gifta sig i moskén... Det låter som att du rekommenderar det? Hur krångligt är det då, är det samma sak med singelbevis och personbevis och väntetid och allt det där? Kostar det nåt annat än kolanötter haha? :D Har man bröllopsgäster i moskén? Får man ringar av imamen? Berätta gärna mer :)
nejdet kostar inget mer..men som i svenskkyrka " betalar " du kollekt efter förmåga..o lika där du ger till välgörenhet ( en summa du själv bestämmer) jag tror min man gav 800d ..du har personbevis med dig,,men min mans far var också med o intyga att han ej var gift med någonannan.o jag hade en god vän som vittne) skulle enligt rätt ha varit min far) som också vittna om min ärlighet okärlek....ingen väntetid det e bara upp till när imanen har tid....sen skriver dom ut ett papper som man själv får ta med sig till "tingshuset där din man e skriver,,,för att registreras offentligt...man har inga ringar i mosken ,,dom hade vi redan innan...men öva dig att sitta på knä på hårt underlag..det tar lite tid i mosken..o välj gärna sen eftermiddagstid om du kan,, det e lite svettigt,,,vi satt i alla fall tätt hopptryckta ,,dom högsta i församlingen o domälsta i familjen,,,o så mummlades enmassaböner,, på arabiska, så en översatte till engelska så jag skulle förstå,,,,efter var det tjo o tjim på gården men alla""sjungande-joddlande kvinnor som tog mig under armarna o dansa -hoppa- omkring en bra stund o sen e festen i full gång,,,som släkten ordnat till ..vi hade köpt ett får,,som hade slaktats o välsignats )) det e väl det vanliga..o så kom grannkvinnor som jag aldrig sett o stod o sjöng enbart för mig o önska lycka o många barn :roll: det vart en lång händelserik kväll,,så vi åkte hem redan 23.30..det va inte så kul i längden för mig då diskutionerna kom igång,,jag kan inte så mycke mandinga,,o så hade jag inga vit gäster som jag skulle ha velat..för det passade inte in i planeringen..det var en upplevelse....

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-07-13 19:03

kendowaif skrev:nejdet kostar inget mer..men som i svenskkyrka " betalar " du kollekt efter förmåga..o lika där du ger till välgörenhet ( en summa du själv bestämmer) jag tror min man gav 800d ..du har personbevis med dig,,men min mans far var också med o intyga att han ej var gift med någonannan.o jag hade en god vän som vittne) skulle enligt rätt ha varit min far) som också vittna om min ärlighet okärlek....ingen väntetid det e bara upp till när imanen har tid....sen skriver dom ut ett papper som man själv får ta med sig till "tingshuset där din man e skriver,,,för att registreras offentligt...man har inga ringar i mosken ,,dom hade vi redan innan...men öva dig att sitta på knä på hårt underlag..det tar lite tid i mosken..o välj gärna sen eftermiddagstid om du kan,, det e lite svettigt,,,vi satt i alla fall tätt hopptryckta ,,dom högsta i församlingen o domälsta i familjen,,,o så mummlades enmassaböner,, på arabiska, så en översatte till engelska så jag skulle förstå,,,,efter var det tjo o tjim på gården men alla""sjungande-joddlande kvinnor som tog mig under armarna o dansa -hoppa- omkring en bra stund o sen e festen i full gång,,,som släkten ordnat till ..vi hade köpt ett får,,som hade slaktats o välsignats )) det e väl det vanliga..o så kom grannkvinnor som jag aldrig sett o stod o sjöng enbart för mig o önska lycka o många barn :roll: det vart en lång händelserik kväll,,så vi åkte hem redan 23.30..det va inte så kul i längden för mig då diskutionerna kom igång,,jag kan inte så mycke mandinga,,o så hade jag inga vit gäster som jag skulle ha velat..för det passade inte in i planeringen..det var en upplevelse....
Oj, vilket långt och intressant svar, TACK! :) Måste jag alltså ha ett eget vittne? Hur löser jag det, jag har inte direkt några egna vänner i Gambia, bara min killes familj och vänner :? Bra råd att ha bröllopet sent på eftermiddagen, jag ska tänka på det. Vad hade ni för kläder på er? Får man kyssa varandra i moskén, som man gör vid ett kyrkbröllop? Blev festen och maten dyra? :? Hur såg resten av er kväll ut, satt ni tillsammans som ett par hela tiden? Jag har ju bara erfarenhet av svenska kyrkbröllop där paret hela tiden är i centrum, står och sitter bredvid varandra, dansar första dansen, sticker iväg tillsammans osv. Jag är jättenyfiken på allt möjligt, så om du vill får du gärna berätta mer! :)

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-07-13 20:01

afrique skrev:
kendowaif skrev:nejdet kostar inget mer..men som i svenskkyrka " betalar " du kollekt efter förmåga..o lika där du ger till välgörenhet ( en summa du själv bestämmer) jag tror min man gav 800d ..du har personbevis med dig,,men min mans far var också med o intyga att han ej var gift med någonannan.o jag hade en god vän som vittne) skulle enligt rätt ha varit min far) som också vittna om min ärlighet okärlek....ingen väntetid det e bara upp till när imanen har tid....sen skriver dom ut ett papper som man själv får ta med sig till "tingshuset där din man e skriver,,,för att registreras offentligt...man har inga ringar i mosken ,,dom hade vi redan innan...men öva dig att sitta på knä på hårt underlag..det tar lite tid i mosken..o välj gärna sen eftermiddagstid om du kan,, det e lite svettigt,,,vi satt i alla fall tätt hopptryckta ,,dom högsta i församlingen o domälsta i familjen,,,o så mummlades enmassaböner,, på arabiska, så en översatte till engelska så jag skulle förstå,,,,efter var det tjo o tjim på gården men alla""sjungande-joddlande kvinnor som tog mig under armarna o dansa -hoppa- omkring en bra stund o sen e festen i full gång,,,som släkten ordnat till ..vi hade köpt ett får,,som hade slaktats o välsignats )) det e väl det vanliga..o så kom grannkvinnor som jag aldrig sett o stod o sjöng enbart för mig o önska lycka o många barn :roll: det vart en lång händelserik kväll,,så vi åkte hem redan 23.30..det va inte så kul i längden för mig då diskutionerna kom igång,,jag kan inte så mycke mandinga,,o så hade jag inga vit gäster som jag skulle ha velat..för det passade inte in i planeringen..det var en upplevelse....
Oj, vilket långt och intressant svar, TACK! :) Måste jag alltså ha ett eget vittne? Hur löser jag det, jag har inte direkt några egna vänner i Gambia, bara min killes familj och vänner :? Bra råd att ha bröllopet sent på eftermiddagen, jag ska tänka på det. Vad hade ni för kläder på er? Får man kyssa varandra i moskén, som man gör vid ett kyrkbröllop? Blev festen och maten dyra? :? Hur såg resten av er kväll ut, satt ni tillsammans som ett par hela tiden? Jag har ju bara erfarenhet av svenska kyrkbröllop där paret hela tiden är i centrum, står och sitter bredvid varandra, dansar första dansen, sticker iväg tillsammans osv. Jag är jättenyfiken på allt möjligt, så om du vill får du gärna berätta mer! :)
1.vittne var inga problem,,jag valde min mans bästa vän som jag också tycker om,,,(du måste ju ha slöja o inte nakna axlar i mosken) vi hade traditionella bröllopskläder i vit brodyr ,,min slöja 1920-talsinspererad ,,som vi låtit 1 skräddare sy,,vi köpte själva tyget i serrekunda marknad(det blir billigare)--jag var ej nöjd med min 1:a klänning som han sydde))så jag lär sy en till..i modernare stuk...det e ju så billigt att få sytt,,jag tror vi betala 1000d för alla kläder till oss två,,.inkl.tyget) om du handlar all mat själv så blir det inte så dyrt( jag var visserligen med när dom handlade o det var massor som aldrig blev serverat) så lita inte på någon när det gäller pengar..man väljer ju efter sin plånbok,dom som laga middagen tog 500d,,,vi hyrde också plaststolar,
,
:oops: jag fick 1 puss i mosken efter sermonin,,sen satt vi i grupper o åt, typ rangordning,, o alla barn för sig,,vi satt tillsammans hela tiden o gick o mingla o vi hade hyrt 1 band som spela o vi dansa...vi tog också några avstickare.......det var väldigt tjoit o stimmit))----har jag glömt något,,, :roll:

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-07-13 20:57

Jag har varit på ett muslimskt bröllop i Gambia där bara brudens och brudgummens manliga släktingar var i moskén och gjorde löften till varandra, fördelade kolanötter, läste böner o.s.v. Brudparet var inte alls där. Det är mera *släktena* som gifter sig än individerna.

Traditionellt är det brudens släktingar som för bruden till brudgummens hus i en sjungande och dansande procession.

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-07-13 21:19

Ritva skrev:Jag har varit på ett muslimskt bröllop i Gambia där bara brudens och brudgummens manliga släktingar var i moskén och gjorde löften till varandra, fördelade kolanötter, läste böner o.s.v. Brudparet var inte alls där. Det är mera *släktena* som gifter sig än individerna.

Traditionellt är det brudens släktingar som för bruden till brudgummens hus i en sjungande och dansande procession.
DU "PRATAR", NU INTE OM "MIXADE" PAR,,TROR JAG,,?!?

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-07-13 23:20

kendowaif skrev:DU "PRATAR", NU INTE OM "MIXADE" PAR,,TROR JAG,,?!?
Haha, nä nä, det var ett helgambiskt bröllop. Jag har även varit på ett bröllop där brudparet var i USA. Släktena gifter sig, inte individerna, som sagt.

Det hoppas jag att alla svenska partners tänker på, de gifter sig oftast med en hel släkt, även om de inte märker det i början kanske. OK, undantag finns.

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-07-13 23:36

Ritva skrev:
kendowaif skrev:DU "PRATAR", NU INTE OM "MIXADE" PAR,,TROR JAG,,?!?
Haha, nä nä, det var ett helgambiskt bröllop. Jag har även varit på ett bröllop där brudparet var i USA. Släktena gifter sig, inte individerna, som sagt.

Det hoppas jag att alla svenska partners tänker på, de gifter sig oftast med en hel släkt, även om de inte märker det i början kanske. OK, undantag finns.
JAG TROR,, ATT MAN HAR FÖRDEL AV ATT KUNNA GAMAL NORDISK BONDEKULTUR,,,,DET VAR EGENTLIGEN INTE ALLSSÅ LÄNGE SEDAN SOM VI I NORDEN LEVDE LIKVÄRDIGT,,,DET VAR OFTAST FÄDERNA SOM BESTÄMDE, O ARRANGERADE,,DET MESTA,,

aicha

Inlägg av aicha » 2009-07-14 00:42

kendowaif, har du ingen bild på din klänning? jag håller på att bestämma mej hur mina kläder ska se ut men det skull evara kul att se exempel oxå!? om du vill så får du gärna maila bilder till mig!

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-07-14 12:56

Gifter man sig i mosken är man väl inte med som kvinna oavsett om det är mixat eller ej? Det har jag upplevt iaf. Kvinnan var på ett annat ställe och väntade medan hon blev gift och efter mosken bar det av till fest nr 2 den dagen. Varför skulle det vara annorlunda i moskén om det är helgambianskt eller mixat?
Det som är bra att veta är att ett giftermål i moskén inte är lagligt, särskilt inte i sverige. Om det ska vara lagligt bör ni gifta er borgligt antingen i sverige eller i gamiba, gör ni det i sverige gäller de lagar vi har här. Dock vet jag inte hur mycket det skiljer sig om man gifter sig borgligt i gambia.

aicha

Inlägg av aicha » 2009-07-14 14:27

Numera är dte ju lagligt och lika bindande att gifta sig muslimskt i Sverige, imamen har samma behörighet att viga som någon någon gör borgeligt de behöver papper för att skriva på och sen skicka in!

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-07-14 16:32

Har imamen i fråga ett förordnande, dvs att han har fått auktorisering av staten, att få viga gäller det. Dock har inte alla imamer det och i Gambia är det gissningsvis ännu färre än här. Det räcker alltså inte med att bara vara imam.

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-07-14 19:16

aicha skrev:kendowaif, har du ingen bild på din klänning? jag håller på att bestämma mej hur mina kläder ska se ut men det skull evara kul att se exempel oxå!? om du vill så får du gärna maila bilder till mig!
:? jag har inga bilder på datan,,ps,,jag glömde att vi hyrde också 1 kille som videofilma hela tiden,,,o det e ett jättekul minne att ha o visa för alla mina släktingar :P

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2011-10-11 10:29

Går det att kolla upp om en gambiansk man i Sverige har en fru i Gambia? Och hur vanligt är det?

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2011-10-11 10:52

LAURA skrev:Går det att kolla upp om en gambiansk man i Sverige har en fru i Gambia? Och hur vanligt är det?
:? det e nog omöjligt att kolla, dom flesta e "muslimskt gifta" Men dom flesta jag känner har dubbla förhållanden..min vännina i berlin e gift m. gambier o umgås med en massa gambier i berlin o enl. henne är 95% gifta i gambia o har förhållande i europa :roll:

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2011-10-11 21:08

Ja, det är det jag också har hört-och det är lite oroväckande. Men det är väl omöjligt att ta reda på.

Brukar de avslöja ev fruar i Gambia om de får barn i EU?

Skriv svar