Bröllop i Sverige

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2012-01-07 09:59

Hur slutade den historien? Lämnade holländskan sin man? Jag hoppas det.

Det låter oerhört grymt, att vara gift med två stycken i hemlighet, kanske den gambianska frun kände till det?

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2012-01-08 11:15

LAURA skrev:Hur slutade den historien? Lämnade holländskan sin man? Jag hoppas det.

Det låter oerhört grymt, att vara gift med två stycken i hemlighet, kanske den gambianska frun kände till det?
eftersom att många e uppvuxna med att dom manliga släktingarna har flera fruar..så ser dom det som naturligt att ha fler fruar
när jag pratade med hollänskan efter upptäckten,,hade hon börjat sälja sina saker "vid vägkanten"(loppis) för hon ville ikke lämna allt lösöre,,!!??o den gambiska frun e väl införstådd med dubbelgifte....

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2012-01-08 16:44

Ja, men vore det inte naturligt att i alla fall berätta till den holländska frun om den andra frun....om det var lagligt för kvinnor att ta fyra fruar så hade jag mer kunnat förstå konceptet-men den muslimska lagen gäller ju endast män-orättvist och nedlåtande på alla sätt.

Man kan ju undra hur män som kommer från kulturer där detta är vanligt känner när de kommer till Sverige och upptäcker att de flesta svenska kvinnorna är mot polygami......

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-01-09 13:38

Oftast känner den gambiska frun till den europeiska,allt för att få del "kakan"..dvs...lite extra pengar,kläder smycken och skryta utåt att MIN MAN är i europa!! Vi är ju flera långliggare som sett och hört och upplevt....ingenting förvånar mig längre...

Gör ett plötsligt besök,dimp ner och se hur många som bor i din bostad !!Det är enda sättet att få veta...för räkna ej med att nån berättar för dig!!

Blir du bedragen och lurad på din egendom,ge ej upp!! gambia har ett strikt rättsystem! Skaffa advokat och stå på dig...det tar tid...men har du "gröna papper" och kan bevisa att du betalat...så är det inga problem...Har själv varit 2 år i High Court och har fått bevis att JAG äger mitt hus,och motpartern är dömd att betala alla omkostnader som uppstått för mig!!
[/list]

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-01-09 16:09

Det är normalt i Gambia med månggifte, och den europeiska frun betyder pengar till släkten. Dessutom bygger de flesta äktenskap här inte på det som vi kallar kärlek utan giftermål handlar oftast om försörjning och barnalstrande. Där är tre orsaker till varför den gambiska frun aldrig protesterar. Alla gambier vet att europeer inte accepterar månggifte. De behöver inte åka till Sverige för att upptäcka det. Så är det ju även bland gambiska kristna, för det mesta. Därför är hela släkten med på noterna att inte avslöja den gambiska frun och barnen. Penningaflödet (litet eler stort) skulle upphöra och mannen kanske skulle få åka hem. Snopet!

En till parameter är att giftermål inte bara är mannens eget val. Släkten kan pressa och kräva att mannen måste ha en gambisk fru efetrsom föräldrarna kanske behöver hjälp i hushållet av en yngre kvinna. Barn uppskattas mycket, så farmor vill ha småttingar omkring sig hela året!

Jag känner till *ett* fall där den svenska frun från början visste om den gambiska frun. Det äktenskapet har nu hållit i nära 40 år. Under den tiden har den gambiske mannen hunnit både att bli änkeman och skilja sig och gifta om sig några gånger i Gambia. Hans svenska och gambiska vuxna barn är vänner. Den svenska frun har träffqt alla de olika gambiska fruarna som avlöst varandra.

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2012-01-10 20:09

Jag har svårt att förstå att denna svenska accepterat att mannen haft flera gambianska fruar-snacka om otrohet mitt framför ögonen på henne-vidrigt!!!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-01-10 21:53

LAURA skrev:Jag har svårt att förstå att denna svenska accepterat att mannen haft flera gambianska fruar-snacka om otrohet mitt framför ögonen på henne-vidrigt!!!
Enoma kulturskillnader föreligger ju här. Acceptera eller inte... det sker ju ändå i många fall. Hon är kanske mer gambisk än de flesta av oss skulle klara av. Det är ju det parets privata angelägnhet.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-01-11 17:54

Acceptera eller ej.??!!..Oftast har du inte vetskap om vad som sker runt omkring dig...men nästa fråga...Ska du berätta eller ej, om du vet vad som föregår??? Tänk er in i situationen om du är den drabbade...du kanske också vill ha ett val....att acceptera eller ej....

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-01-18 12:04

Precis som Ritva skriver är det just detta parets privata angelägenhet.
Men jag tycker inte att det är extremkonstigt att svenskan accepterat det hela. Faktiskt. Vi har inte polygami i giftermålsform i Sverige, o det är utmärkt.
Men det finns även helsvenska par som lever "polyamoröst". Det kan vara en kvinna med två män eller tvärtom. Det är inte vanligt, men poppar upp i artiklar då och då.
Här är ett exempel:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sex ... 587569.svd

Man vet inte folks bevekelsegrunder. Jag har varit med om att bli förd bakom ljuset o en fru dök upp. Inget kul. Jag har också varit med om en man som sagt "ja, jag är gift", redan från början. Jag vet vilken jag föredrar av de två typerna ... Det handlar om ärlighet och respekt och chansen att få göra ett val med öppna ögon.

Sen är jag medveten om att polygami i Gambia är något helt annat än det som skildras i artikeln. Jag är medveten om genusaspekten och kvinnans generellt extremlåga ställning.
Ville dock ändå säga att döm inte denna svenska. Antagligen har de största svårigheterna för henne varit den svenska omgivningens reaktioner (om hon nu varit öppen med det hela, vilket jag tvivlar på).

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2012-01-18 17:55

Jag har varit tillsammans med en man där tidigare i 18 år. Han berättade från början han var gift o hade två småbarn, jag blev från början vän med frun och barnen har räknat mej som extramamma i alla år, nu har de barn som kallar mej mormor o farmor. Frun skiljde sej för flera år sen nu, p g av att han som kutym är även gifte sej med sin yngre avlidne brors änka från landet med småbarn, jag separerade flera år senare p g av att de skaffade nu 4 barn, Jag enbart för jag kunde inte ta med honom ut på dans varje kväll från nya familjen. Men vi alla är fortfarande vänner.
Förstafrun hade en dotter tidigare, hon är nu gift med en gambier som hon hade barn med för 17 år sedan, men varit separerade sen, nu gifta med barn på 4 år och nyfödd. Hennes man är också för andra ggn nu gift i sverige med polska och har två barn ca 6 o 1 år. Frun i Gambia vet om både första o andra familjen här i sverige, men frun i sverige tror det är hans syster och varför ska jag säja något, alla är nöjda o han bor periodvis här och i gambia och försörjer båda familjerna

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2012-01-18 19:52

Vad otroligt ohederligt av alla som vet om att den här mannen har en fru i Gambia att inte säga det till hans fru här i Sverige-väldigt ohederligt och rent ut sagt skit taskigt. Varför går omgivning med på att skydda hans dubelliv? För att han är man? Undrar om denne man hade uppskattat att någon av hans fruar tog sig andra män!!!

Och varför IJ valde du att vara med en man som redan har en hustru?

När kvinnor tillåter detta, och omgivningen faktiskt skyddar den som gör fel, så kommer dessa skitstövlar till män att fortsätta att ha fler kvinnor och anse att de har rätt till de. Detta gäller män i alla kulturer, där är de fruar, här älskarinnor.

För mig handlar det om jämlikhet och respekt.

Man behanlar inte en annan människa så uselt.

För min egen del är det otänkbart att leva med en man med en sådan orättvis syn på kvinnor-så jag tar det säkra före det osäkra, och ska nu lämna mannen jag väntar barn med (har redan sett tecken som är oroväckande). Dock kommer han ha full rätt att träffa det barn vi gemensamt sätter till världen, men jag vill inte ha med detta att göra.

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2012-01-19 00:16

jag valde en gift medelålders trevlig ärlig skötsam dansat man, slapp alla bumsters, och med en familj som jag följt i vardagsliv o festligheter i alla år, de afrikanska fruarna accepterar mycket väl en europeisk fru i familjen, som Ritva också skriver, och jag har många bekanta i liknande situationer, och vid bröllop dop födelsedagar är det ju jag som står för presenten, men så upplevelserikt vara med som ofta enda vit. Och, i andra frågan, varför ska man störa två bra äktenskap!

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-01-19 11:54

Laura, jag känner inte dig o vet ingenting om dig eller om din man.
Jag vet inte om du har barn tidigare eller ej.
Om inte, snälla, lämna honom inte i vredesmod över något du läser på ett nätforum. Man är inte sitt mest stabila jag under en graviditet heller ...
Men att ta hand om en nyfödd bebis är inte lätt. Du kommer att behöva hjälp, i någon form.
VILL du inte leva med honom ska du givetvis inte göra det, av vad det månde vara för skäl.
Oärlighet är inte sunt för något förhållande, om det nu är fallet här, vilket jag självklart inte har en susning om.
Vill mest säga att lämna honom inte i vredesmod över något du läst här!!! Snälla, för din egen skull. Är situationen sådan att du kan få hjälp av honom då o då utan att vara ihop, kanske det kan vara en lösning. Jag vet inte.
Vill mest säga: lugn i stormen! :) Detta är ett nätforum där alla inte känner varann, man har inga ansikten, man vet inga bakgrundsfakta, man vet inte folks bevekelsegrunder!

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2012-01-19 13:05

IJ skrev:jag valde en gift medelålders trevlig ärlig skötsam dansat man, slapp alla bumsters, och med en familj som jag följt i vardagsliv o festligheter i alla år, de afrikanska fruarna accepterar mycket väl en europeisk fru i familjen, som Ritva också skriver, och jag har många bekanta i liknande situationer, och vid bröllop dop födelsedagar är det ju jag som står för presenten, men så upplevelserikt vara med som ofta enda vit. Och, i andra frågan, varför ska man störa två bra äktenskap!
Bra äktenskap???? Du skämtar? Kvinnan VET INTE ATT HENNES MAKE, MANNEN HON ÄLSKAR FAKTISKT HAR EN FRU TILL, SOM HAN LIGGER MED OCH LEVER MED. Är det vad du kalLAR bra äktenskap? Att ljuga den här kvinnan rätt upp i ansiktet? Det är synd att så många tycker det är ok att vara oärlig, speciellt mot kvinnor. Hade det varit HAN, EN MAN, som hade varit förd bakom ljuset så hade folk skrikit om att den otrogna kvinnan skullde stå till svars.

Alla ni som vet att maken gör detta mot sin hustru är lika ohederliga som han-för det är HAN SOM FÖRSTÖRT ÄKTENSKAPET GENOM ATT GÅ BAKOM RYGGEN PÅ SIN HUSTRU.

Män fortsätter att kunna betee sig som otrogna svin-pga det finns så många kvinnor som accepterar och förlåter, lider och ger tusen chanser-männen lever loppan, har sex med alla sina fruar-och skulle skilja sig direkt om någon av fruarna låg med någon annan-oacceptabelt! Det är också förfärligt att tillåta detta som europeisk kvinna, vi behöver inte tåla detta, värre är det med gambianskorna som måste pga socialt tryck och ekonomiskt beroende.

FY!

LAURA
Flitig
Flitig

Inlägg av LAURA » 2012-01-19 13:20

densomsoker skrev:Laura, jag känner inte dig o vet ingenting om dig eller om din man.
Jag vet inte om du har barn tidigare eller ej.
Om inte, snälla, lämna honom inte i vredesmod över något du läser på ett nätforum. Man är inte sitt mest stabila jag under en graviditet heller ...
Men att ta hand om en nyfödd bebis är inte lätt. Du kommer att behöva hjälp, i någon form.
VILL du inte leva med honom ska du givetvis inte göra det, av vad det månde vara för skäl.
Oärlighet är inte sunt för något förhållande, om det nu är fallet här, vilket jag självklart inte har en susning om.
Vill mest säga att lämna honom inte i vredesmod över något du läst här!!! Snälla, för din egen skull. Är situationen sådan att du kan få hjälp av honom då o då utan att vara ihop, kanske det kan vara en lösning. Jag vet inte.
Vill mest säga: lugn i stormen! :) Detta är ett nätforum där alla inte känner varann, man har inga ansikten, man vet inga bakgrundsfakta, man vet inte folks bevekelsegrunder!
Tack för omtanken! Mitt beslut baseras inte på vad jag läser här-dock blir jag så förbannad på alla dessa kvinnor som accepterar mäns vidriga kvinnosyn, år efter år. Mäns känslor tas alltid på allvar medan en kvinna per automatik ska vara förlåtande och tålamodig. Jag blir också rasande när man kallar ett äktenskap BRA, när kvinnan är helt för bakom ljuset, helt ovetande om mannens svek-och ännu värre kallar han den andra hustrun syster och för att göra det värre; alla andra vet om det utan just han hustru i Sverige-snacka om att förlöjliga henne och minimera hennes ställning som hans fru-om det nu var så ok med att han har en till fru så hade han inte kallat denna för sin syster-många lögner alltså.

Dock fick jag en rejäl tankeställare när jag läste här-och blev än mer medveten om hur människor fortfarande ställer olika krav på män och kvinnor-män kommer alltid lindrigt undan. Och eftersom jag sett tecken hos denne man som jag verkligen inte kan acceptera, så har jag nu lämnat honom. Att han dessutom kommer från en kultur där det verkar mer regel än undantag att män kan ha ett mindre harem och att människor i omgivningen glatt håller detta hemligt, så väljer jag att inte blanda mig med detta-det är faktiskt ett synsätt jag inte kan acceptera då jag är av den bestämda uppfattning att kvinnor och män är lika mycket värda och tack och lov lever jag i ett land där jag inte behöver acceptera otrohet, lögner och svek endast pga mitt kön!!!

Barn har jag redan så jag vet att det är tufft, men det är ännu tuffare att tampas med svek och otrohet.

Mannen ifråga är såklart upprörd nu, men jag känner mig stolt och stark att jag inte låter mig ljugas till! Det finns bra män där ute-om man nu måste ha en!

Vill inte heller att mina barn ska växa upp med denne hemska kvinnosyn (sen om det vore en svensk eller gambian med denna kvinnosyn spelar ingen roll!!!), då världen verkligen inte behöver fler mansgrisar!

Ha det gott alla från en stolt stark GRAVID nybliven singelmamma!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-01-21 12:32

Det svenska och det gambiska samhället är så fruktansvärt olika! Kan man inte acceptera det, och till viss del se mellan fingrarna, eller blunda för vissa saker, har man inget här att göra. Månggifte är helt naturligt här, inget omoraliskt eller kriminellt.

Naturligtvis är det långt ifrån jämställt eller demokratiskt. Vill man ha de svenska moralreglerna och den svenska demokratin vart än man åker, får man nog hålla sig hemmavid.

Fru couscous
Flitig
Flitig

Bröllop i Sverige

Inlägg av Fru couscous » 2012-01-21 15:46

Så sant som det är sagt,Ritva! Den ganbiska kulturen är så otroligt olik :!: den som vi i Sverige lever i. Den som träffar en person från Gambia och funderar på äktenskap,gör nog klokt i att lära sig lite om seder och bruk,åtminstone i stora drag.
Kan man då inte på något sätt acceptera eller ens försöka prata om olikheterna är det nog bara att göra som LAURA; göra slut med sin tilltänkte man!

EAD
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av EAD » 2012-01-21 18:13

Överallt i världen är väl kulturerna olika. Är väl upp till den som åker till något land att se till vad som gäller i respektive land och att man kan utstå med skillnader. Sen kan man tycka vad man vill eller försöka att göra något åt det. Särkilt om man ska gifta sig. Har en stor familj (Serrekunda & Syaong) som kände mig och jag dem i flera år innan vi gifte oss i Gambia. Just nu är vi i Sverige men kan åka ner när som helst. Och familjen leverer absolut inte enlig efter Svensk kultur. Vi är "svenskar" i Sverige och Afrikaner när vi är där nere. Hade det inte fungerat med kunskapen och familjen och kulturen, släkt och giftemål, så hade jag nog åkt hem. Men världen är annorlunda.
MVH Erik

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-01-21 19:15

Påläst måste man definitivt vara om seder och bruk i landet och stor kundskap om religionen..läs koranen...Jag har besökt gambia sen 1988 och kan bli förvånad fortfarande över vissa saker.

LAURA
Flitig
Flitig

Re: Bröllop i Sverige

Inlägg av LAURA » 2012-01-21 20:48

Fru couscous skrev:Så sant som det är sagt,Ritva! Den ganbiska kulturen är så otroligt olik :!: den som vi i Sverige lever i. Den som träffar en person från Gambia och funderar på äktenskap,gör nog klokt i att lära sig lite om seder och bruk,åtminstone i stora drag.
Kan man då inte på något sätt acceptera eller ens försöka prata om olikheterna är det nog bara att göra som LAURA; göra slut med sin tilltänkte man!
Pratat med pappan till mina barn har jag absolut gjort (fattas annat!)-men vi vet väl att långt ifrån alla talar sanningen (för att få de vill) eller för att de just då har starka känslor för kvinnan ifråga och vet att hon inte accepterar att mannen har andra kvinnor-för att efter några år när känslorna inte längre vara lika förälskad ändå fallla för frestelsen och skaffa en ung tjej i Gambia.

Jag är väl medveten om att Koranen ger mannen rätt att ta fyra fruar-men sanningen ligger nog i att män i alla kulturer vill ha unga, ibland mycket unga kvinnor och glömmer både sin hustru sedan många år och sina barn när/om de har möjligheten till det!

Män har i alla tider haft flera hustrur/älskarinnor-i kulturer som Gambia är detta ännu starkare förankrat i och med islam och gamla traditioner, plus kvinnors utsatthet pga brist på utbildning, gamla strukturer, tradtioner och brist på ekonomiska tillgångar-men jag vet att många afrikanska kvinnor i Sverige helt är emot polygami, därför att de tycker att det helt enkelt är djupt orättvist och omoraliskt med många svåra konskvenser.

Jag kan ju erkänna att jag var medveten i detta med polygami när jag träffade denne man, men att jag pratade mycket med honom om det-han påstod att han var emot polygami osv-men prata kan ju vem som helst göra för att få det man vill.

Jag kommer alltid tycka det är fel att gå bakom ryggen och ljuga för folk som i exemplet med mannen med fru i Sverige och fru i Gambia som han kallar sin syster-och jag tycker omgivningen har del i detta. Jag tror också att saker som inte är så bra bara kan förändras genom att folk vågar blanda sig i.

Jag vill också påpeka att jag faktiskt stannat hemmavid! Jag träffade denne Gambianske man i Sverige. Då kanske man kan tycka att han kunde ta till sig lite av vårt synsätt? Eftersom han vill leva här.

Jag tror också reaktionerna hade varit starkare om orättvisan drabbat män.

För detta är ju sexism som är lika allvaligt som rasism.

Skriv svar