Säsongstart
Säsongstart
Jag vill komma med på säsongens allra första flyg den 25 oktober (Ving). Någon som vet hur trycket brukar vara precis vid säsongens början, är det smart att köpa biljetten i god tid innan (och betala mer) eller kan jag göra som jag brukar och vänta tills några dagar innan avgång för att få ett så lågt pris som möjligt? Vill verkligen komma med den 25:e för jag börjar bli galen av att vänta.
-
- Superflitig
Re: Säsongstart
första dagen blir alltid full...har hört om folk som redan innan sessongen är över, bokar 1;a flyget i oktober,,trycket e även jättestort på 2;a flyget,,många har ju inte råd att åka, sommartid från sverige det e ju dubbelt så dyrtafrique skrev:Jag vill komma med på säsongens allra första flyg den 25 oktober (Ving). Någon som vet hur trycket brukar vara precis vid säsongens början, är det smart att köpa biljetten i god tid innan (och betala mer) eller kan jag göra som jag brukar och vänta tills några dagar innan avgång för att få ett så lågt pris som möjligt? Vill verkligen komma med den 25:e för jag börjar bli galen av att vänta.

Ser fram emot att berätta hur regnperioden känns! Ska även skriva nåt om valutakursen så fort jag har växlat där nere.
Jag åker med SN Brussels Airlines, 3-månadersbiljett för 10500 kr. Jag bokade via www.supersavertravel.se och det var supersmidigt, 1000 kr billigare än hos BA och jag fick e-biljetten mailad till mig ett par sekunder efter att jag betalat över nätet. Får ha 46 kg incheckat bagage plus 8 kg handbagage samt laptop. Landar i Bryssel och Dakar på vägen, åker från Bromma 6:55 och är framme i Gambia 17:25.
Det blir fjärde gången i Gambia för mig, men första gången jag upplever regnperioden, första gången jag stannar längre än 2 veckor - och första gången jag är där under ramadan. Spännande
Tack kendowaif för att du kollade upp om det fanns platser i oktober, hade ingen aning om att det var sånt tryck. Tur att jag bestämde mig för att åka nu!
Jag åker med SN Brussels Airlines, 3-månadersbiljett för 10500 kr. Jag bokade via www.supersavertravel.se och det var supersmidigt, 1000 kr billigare än hos BA och jag fick e-biljetten mailad till mig ett par sekunder efter att jag betalat över nätet. Får ha 46 kg incheckat bagage plus 8 kg handbagage samt laptop. Landar i Bryssel och Dakar på vägen, åker från Bromma 6:55 och är framme i Gambia 17:25.
Det blir fjärde gången i Gambia för mig, men första gången jag upplever regnperioden, första gången jag stannar längre än 2 veckor - och första gången jag är där under ramadan. Spännande

Tack kendowaif för att du kollade upp om det fanns platser i oktober, hade ingen aning om att det var sånt tryck. Tur att jag bestämde mig för att åka nu!
DET var en kurs, 428 d för en hundring om jag inte räknade fel. Tror det är svårt att ens hamna i närheten därnere men jag blir aldrig överraskad därnere.afrique skrev:Jag känner en som hade rätt mycket dalasi hemma så jag växlade med henne, fick D10500 för 2450 kr, vad blir det för kurs?*mattesnille*
16/7 fick jag betala 304skr-,,--20/7 297skr,- -25/7 291skr - -29/7 289skr...,,för 1000gmd,,i bankomat i senegambiaerda skrev:kolla bara så du inte får mer pengar här innan du åker. Kursen hos Forex just nu är att du får 326 d för en hundring. Längesen det var sådan kur.afrique skrev:Ser fram emot att berätta hur regnperioden känns! Ska även skriva nåt om valutakursen så fort jag har växlat där nere.

Mango Travel har biljetter för 6800kr för ett års biljetter...De samarbetar med Spanair...Fick reklam om det med post...Tel.nr 08-6541200 prata med Torben..
Jag själv åker med Brussels..bokade genom World Travel Team...fick bljetten för ca 9500kr (6 månaders)...minns inte exakt summan...
Skickade pengar till Gambia i måndags fick då kursen 345D per 100s.kr
Jag själv åker med Brussels..bokade genom World Travel Team...fick bljetten för ca 9500kr (6 månaders)...minns inte exakt summan...
Skickade pengar till Gambia i måndags fick då kursen 345D per 100s.kr
Jag har bokat en sån biljett. Spanair har inga 3-, 6- och 12-månadersbiljetter, alla perioder har samma pris. Jag skrev om detta i en annan tråd... Minns ej vad den hette.Bridaso skrev:Mango Travel har biljetter för 6800kr för ett års biljetter...De samarbetar med Spanair...Fick reklam om det med post...Tel.nr 08-6541200 prata med Torben..
Hej dar hemma i Sverige!
Jag har nu spenderat drygt fyra veckor har i Gambia, befinner mig mest i Bakau. Ramadan har pagatt i tio dagar, man marker skillnad pa gatorna, manniskor ar tystare och trottare an vanligt. Halv atta pa kvallen forsvinner alla in for att bryta fastan och man ser knappt en kotte nar man promenerar hem.
Regnet overraskade mig nar jag kom ner, har aldrig upplevt afrikanskt regn forut. Vissa dagar regnar den sa hart och mycket att det nastan ar omojligt att ga ut, och det askar och blixtrar nagot otroligt. Ibland ar det sa tryckande hett pa formiddagen att man tror att man ska svimma, och da vet man att det kommer regn pa eftermiddagen. Regnen ar svala, det ar skont nar de kommer. Pa nyheterna visar de hus, gator och byar som helt forstorts av regnet, manniskor som hjalps at att skyffla bort vatten och lagga ut sackar med sand. De vadjar till presidenten om hjalp.
Jag kan tyvarr inte ge mycket information om valutakursen, det har ar det jag har:
Uttag ATM 14/8 D4000 = 1119,78 kr
Uttag ATM 27/8 D4000 = 1108,73 kr.
Bra/dalig kurs? (Jag kan inte sa mycket om sant har.)
Mvh afrique

Jag har nu spenderat drygt fyra veckor har i Gambia, befinner mig mest i Bakau. Ramadan har pagatt i tio dagar, man marker skillnad pa gatorna, manniskor ar tystare och trottare an vanligt. Halv atta pa kvallen forsvinner alla in for att bryta fastan och man ser knappt en kotte nar man promenerar hem.
Regnet overraskade mig nar jag kom ner, har aldrig upplevt afrikanskt regn forut. Vissa dagar regnar den sa hart och mycket att det nastan ar omojligt att ga ut, och det askar och blixtrar nagot otroligt. Ibland ar det sa tryckande hett pa formiddagen att man tror att man ska svimma, och da vet man att det kommer regn pa eftermiddagen. Regnen ar svala, det ar skont nar de kommer. Pa nyheterna visar de hus, gator och byar som helt forstorts av regnet, manniskor som hjalps at att skyffla bort vatten och lagga ut sackar med sand. De vadjar till presidenten om hjalp.
Jag kan tyvarr inte ge mycket information om valutakursen, det har ar det jag har:
Mvh afrique

Hej!afrique skrev:Hej dar hemma i Sverige!
Mvh afrique
Tycker din berättelse är kanonkul. Tycker du ska öppna ett nytt ämne, "regnperiod" eller nått och skriva lite mer. Tror många är intresserade.
hälsningar Erik
25 Oktober är en söndag - brukar inte banjul chartern gå tidigt på måndagmorgon ? Så var det i alla fall förra året, ändrat i år ?afrique skrev:Jag vill komma med på säsongens allra första flyg den 25 oktober (Ving). Någon som vet hur trycket brukar vara precis vid säsongens början, är det smart att köpa biljetten i god tid innan (och betala mer) eller kan jag göra som jag brukar och vänta tills några dagar innan avgång för att få ett så lågt pris som möjligt? Vill verkligen komma med den 25:e för jag börjar bli galen av att vänta.
Alldeles rätt! Men i år går första planet på en söndag och sedan återgår man till måndagar. (enligt vings hemsida)_Felix_ skrev:
25 Oktober är en söndag - brukar inte banjul chartern gå tidigt på måndagmorgon ? Så var det i alla fall förra året, ändrat i år ?
första o sista resan på sässongen får man alltid 1 dag extraAnna_Wa skrev:Alldeles rätt! Men i år går första planet på en söndag och sedan återgår man till måndagar. (enligt vings hemsida)_Felix_ skrev:
25 Oktober är en söndag - brukar inte banjul chartern gå tidigt på måndagmorgon ? Så var det i alla fall förra året, ändrat i år ?