Första gången i Gambia

Skriv svar
Sjöhäxan

Första gången i Gambia

Inlägg av Sjöhäxan » 2007-01-20 18:12

Hej!

Jag och min pojkvän ska åka till Gambia för första gången jag skulle uppskatta lite tips på bra utflykter. Vi ska vara där en vecka och har funderat på att bo på hotellet Bijilo. Hur är det hotellet?

Sen undrar jag om någon vet om jag kan hitta en sammanställning på hur den genomsnittliga vattentemperaturen ser ut för varje månad? E lite nyfiken.

Tack på förhand... :D

myran74

Inlägg av myran74 » 2007-01-20 20:16

Vi kom hem från Gambia igår och vi var jätte nöjda.Vi vill tillbaka så fort som möjligt!Jag vet inte hur det hotellet är men jag såg det från utsidan när vi hämtade upp några på en utflykt och det såg fint ut.Det låg lite ute i ingenstans men det är säkert ok.

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2007-01-20 22:09

Hejsan
Bijilo är ett mycket fint hotell var där för 3år sedan när det var
nytt fick en rundtur av Ebraima Bojang som idag äger hotellet,han
är mycket trevlig förstår svenska alldeles utmärkt och pratar en
kombination mellan svenska och danska enligt min mening ett
utmärkt val för första resan till Gambia.
Vill ni ha tips på resor och utflykter ring bara 9911613 och
prata med Dodou Manneh är garanterat pålitlig, hälsa bara från
Nisse i Sverige. Han har egen bil och 20års erfarenhet.
Nisse

Sjöhäxan

Tackar ödmjukast

Inlägg av Sjöhäxan » 2007-01-21 01:36

Jag tackar så mycket för svaren. Det låter ju väldigt bra!

Är det någon som har koll på det där med temperaturen i vattnet?

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2007-01-21 01:53

Hejsan
Tillräkligt varmt kan variera lite p.g.a. vindarna, uppskattningsvis 25-28 grader
Har badat där i april när det var en bit över 30 grader i vattnet.
Nisse

Sjöhäxan

Inlägg av Sjöhäxan » 2007-01-21 17:48

Stort tack för hjälpen! :lol:

perh

Ha det bra

Inlägg av perh » 2007-01-30 23:39

Vet inte om detta kommer lite sent. Bijilo är ett jättebra hotell. Vi var där över nyår. Stranden är kanon. Vi hyrde bil en dag och åkte omkring och kollade in de andra ställena. Bijilo har absolut den bästa och fräschaste stranden. Om du gillar pool så kommer du inte heller bli missnöjd.
STunta i att åka till sanyang, det stället är klart överreklamerat. Enda poängen är att det inte går så stora vågor där.

AlfredJPK55

Inlägg av AlfredJPK55 » 2015-04-15 09:53

Vi åker ned till Gambia med flyg den 30:e och har inget boende bokat utan skall resa runt i landet under 2 veckor. Vi hade tänkt oss att påbörja och avsluta ute vid kusten för att ligga och lapa sol under några dagar.Vi reser på rätt så låg budget och tar därför tacksamt emot tips på boenden och intressanta platser att uppsöka som ligger på "backpacker" nivå. Vi undviker helst sovsalar men finns inget annat går det också.
Vi har ännu ingen resrutt fastlagd utan alla tips om boenden och resmål emottages tacksamt.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2015-04-15 13:54

Nu är högsäsongen nästan över och flera hotell stänger ner helt eller delvis. Däremot kan det vara läge att förhandla om priset på de guesthouses som finns att tillgå hela året. Känner till 2 i Kololi-området rakt över vägen från Senegambiastråket.
Den ena, vars namn jag inte känner till, tar 1000 dalasi för en 2-rumslägenhet med kök, elen till AC, fläkt och kylskåp oräknad. Den andra heter Balmoral och ligger vid en parallellgata till det första. Det kostar några hundra till, men då ingår elen.
Själv bor jag alltid på hotell, men har träffat folk som bott på dessa och det har var både positiva och negativa omdömen.
Det finns säkert guesthouses som är billigare än dessa, men man brukar få det man betalar för. Avråder bestämt från att tälta oskyddat i Gambia. Har hört några mindre trevliga historier om rån och knivskärningar.
Gå in på www.accessgambia.com och klicka på hotell. Då kommer en radda av lodges, camps mm upp.
//Tobbe

ivan

Gesthus Taranga Kololi

Inlägg av ivan » 2015-04-17 15:35

Tel. 002207337048. Ett sov rum vardagsrum med kok möjligheter, ca 600D

Skriv svar