Censurerade reseupplevelser...

Skriv svar
KatarinaS
Flitig
Flitig

Censurerade reseupplevelser...

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-17 23:23

...jag undrar om det finns dom som tycker att det ska censureras vad man skriver på detta forum gällande reseupplevelser. Har funnits här i ca ett år och upplevt att så fort man skriver något som inte hyllar Gambia så är man helt rökt för vissa debattörer. Att det antyds ofördelaktigt om ens människosyn och sånt.

Jag rekommenderar inte Gambia till ovana ensamresande kvinnor.

Jag tog illa vid mig av att antastas med mer eller mindre tydliga sexuella förslag från unga män som kunde vara mina söner.

Jag besvärades rent allmänt av att inte kunna röra mig utanför hotellet utan en hord av följeslagare och påträngande förslag av varierande grad.

Jag tyckte definitivt inte om att behöva en sk guide för att kunna ta mig någonstans eller göra något och att om jag inte hade en guide skulle en guide tvinga sig på mig i alla fall.

Jag har skrivit om mina erfarenheter på det sätt jag själv hade velat läsa innan jag åkte. Det hade hjälpt mig.

För jag tyckte så mycket om min resa och skulle så gärna vilja göra en resa till. Till Gambia. Ensamresande igen.

För jag träffade så mycket fina och intressanta människor och fick del av så många livsöden och kunskap om hur man lever i ett så pass fattigt land. Jag vill veta mer. Inte bara som turist utan medmänniska.

Men är frågan bara att jag ska respektera mentaliteten och livsstilen i Gambia eller om jag åtminstone till viss del kan åtnjuta lite respekt för min personliga sfär och integritet?

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Re: Censurerade reseupplevelser...

Inlägg av kendowaif » 2009-10-18 11:40

KatarinaS skrev:...jag undrar om det finns dom som tycker att det ska censureras vad man skriver på detta forum gällande reseupplevelser. Har funnits här i ca ett år och upplevt att så fort man skriver något som inte hyllar Gambia så är man helt rökt för vissa debattörer. Att det antyds ofördelaktigt om ens människosyn och sånt.

Jag tog illa vid mig av att antastas med mer eller mindre tydliga sexuella förslag från unga män som kunde vara mina söner.

Jag besvärades rent allmänt av att inte kunna röra mig utanför hotellet utan en hord av följeslagare och påträngande förslag av varierande grad.

Jag tyckte definitivt inte om att behöva en sk guide för att kunna ta mig någonstans eller göra något och att om jag inte hade en guide skulle en guide tvinga sig på mig i alla fall.

Jag har skrivit om mina erfarenheter på det sätt jag själv hade velat läsa innan jag åkte. Det hade hjälpt mig.

För jag tyckte så mycket om min resa och skulle så gärna vilja göra en resa till. Till Gambia. Ensamresande igen.

För jag träffade så mycket fina och intressanta människor och fick del av så många livsöden och kunskap om hur man lever i ett så pass fattigt land. Jag vill veta mer. Inte bara som turist utan medmänniska.

Men är frågan bara att jag ska respektera mentaliteten och livsstilen i Gambia eller om jag åtminstone till viss del kan åtnjuta lite respekt för min personliga sfär och integritet?
:roll: jag håller med,jag rekomenderar inte gambia till tjejer eller kvinnor

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2009-10-18 20:09

Jag håller med till en viss del.
När jag åkt dit första gången så var jag glatt överraskad över att et gick så bra som det ändå gjorde...
Andra gången var jag med gambianer hela tiden så då hade jag absolut inga som helst problem.
Men jag förstår att det kan vara jobbigt för tjejer att vara där själva. och jag skulle inte rekommendera ensamma unga oerfarna tjejer som inte har skinn på näsan att åka dit.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2009-10-18 22:45

Det är sorgligt men sant att i afrikanska länder, har en del män, fast långt ifrån alla män, en överlägsen attityd till kvinnor. Många skulle säkert instämma i att även vissa män från Sverige har samma attityd. De verkar tycka att kvinnor borde veta sin plats och om de inte gör det, är de genast villiga att förklara varför. Jobbigt och förnedrande för alla oavsett ursprung tycker jag.

Det här är ett problem som ingen tjänar på att dölja och självklart ska det kunna tas upp av de som är berörda på ett forum som handlar om att resa till Gambia.
Frågan är om det finns någon bra lösning i sikte. Den verkar i sådana fall koka ner till valet att antingen skaffa behövligt skinn på näsan eller avstå att resa dit. Tyvärr verkar det inte gå att snacka förstånd med männen med attityd, oavsett om de befinner sej i Sverige eller något annat land.

yrsa

Inlägg av yrsa » 2009-10-19 10:54

Bumsters.. Älska eller hata.. Gör som jag, bete er som en riktig svensk! Dvs nochalera och ignorera 8) Hotell- och strandområden tycker jag inte är något större problem men däremot flygplatsen!!! Det är dags att Ving tar sitt ansvar för oss passagerare, jag har fler än en gång fått slita min väska från bagagekärror körda av leende (i bästa fall) karlar. Och att kräva betalt för att lyfta in väskan i bussen (mycket betalt dessutom) är lite väl magstarkt.
Näe, ingen bra reklam för Vingresor :x

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-10-19 13:01

yrsa skrev:Bumsters.. Älska eller hata.. Gör som jag, bete er som en riktig svensk! Dvs nochalera och ignorera 8) Hotell- och strandområden tycker jag inte är något större problem men däremot flygplatsen!!! Det är dags att Ving tar sitt ansvar för oss passagerare, jag har fler än en gång fått slita min väska från bagagekärror körda av leende (i bästa fall) karlar. Och att kräva betalt för att lyfta in väskan i bussen (mycket betalt dessutom) är lite väl magstarkt.
DOM förstör bara för sitt eget land,,jag ser nu att ving INTE kör från norge i år,, o då e redan nu antalet turister färre :cry:
Senast redigerad av 1 kendowaif, redigerad totalt 2009 gånger.

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-10-19 15:15

KatarinaS skrev:...jag undrar om det finns dom som tycker att det ska censureras vad man skriver på detta forum gällande reseupplevelser. Har funnits här i ca ett år och upplevt att så fort man skriver något som inte hyllar Gambia så är man helt rökt för vissa debattörer. Att det antyds ofördelaktigt om ens människosyn och sånt.

Hej KatarinaS, jag maste saga att jag haller med dig, bade om att man inte kan skriva negativa saker om Gambia har utan att kritiseras, och om hur storande en del gambianska man ar. For att svara pa din fraga om censur sa tycker jag inte att man ska behova censurera negativa reseupplevelser har, de ar ju lika viktiga i ett reseforum som de positiva upplevelserna. Daremot bor man valja sina ord och akta sig for att glida in pa rasism, icke-konstruktiv kritik och andra saker som ar opassande i ett forum. Jag har last alla dina inlagg och tycker att du hela tiden har skrivit om detta amne pa ett konstruktivt satt (i den man det gar, for det handlar ju trots allt som dina personliga upplevelser). Jag tycker inte att du smutskastar landet eller gor nagot annat fel.

Nar jag har klagat hos gambianska vanner om jobbiga gambianska man, har de nastan alltid forsvarat dem. Antingen har jag fatt hora att de inte menar att trakassera mig, att det ar kulturen har och att de bara forsoker gora mig glad, eller sa har jag fatt hora att jag inte borde vara har i landet for jag "verkar ju inte gilla hur manniskor lever har". Det finns dock en skillnad: nar vannerna som jag har klagat hos ar man, far jag hora att jag har fel. Nar vannerna ar kvinnor, haller de med mig och talar om for mig hur jag ska skydda mig sjalv.

Det minst allvarliga som jag upplever har ar alla som maste halsa pa mig nar jag gar ensam pa gatan. "Hello, nice lady, you are looking smart, come here let me talk to you" och andra liknande saker som ropas efter mig gor ingen skada, men ar ganska irriterande nar man har varit har nagra manader och det kanns som att det sker minst 100 ganger om dagen. Nagot som ar lite allvarligare ar hur vissa killar har inte verkar tveka att ljuga bara for att fa veta nagot om mig, till exempel att de gick i skolan med min man. Nar jag val har gatt pa den lognen kommer fragorna, vad heter du, vart kommer du ifran osv. Och godtrogna jag, som inte svarar pa dessa fragor i vanliga fall, berattar glatt om mig sjalv tills jag inser att de inte alls kanner min man utan bara vill komma narmare mig.

Det allvarligaste jag varit med om var nar en man som hade hjalpt mig hitta ratt pa marknaden borjade folja efter mig pa hemvagen och sa att jag borde vara snall mot honom eftersom han hade hjalpt mig. Nar jag bad honom att lamna mig ifred borjade han skrika "j*vla h*ra" (pa svenska - jag fick senare veta att han ar en gammal bumster som talar en massa europeiska sprak) och andra starka ord. Jag blev riktigt radd och fick springa hem. Sedan foljde ungefar en vecka av muntliga trakasserier varje gang jag gick ut och han fick syn pa mig, tills jag anmalde honom hos nagra soldater och han slutade visa sig. Men jag ar fortfarande lite radd att han ska dyka upp, for nar jag fragade runt for att fa veta vem han var, talade folk om for mig att han ar bade alkoholist och narkoman och att han en gang hogg en kille i halsen sa att han dog. Kanske ar det nagon har som vet vem han ar? Han kallas for Apache Indiana och har munnen full av guldtander. Han vistas i hotellomradena (jag traffade honom pa marknaden i Bakau) men bor tydligen ingenstans, folk sager att han glider runt pa gatorna som en hund.

Till sist vill jag saga att jag inte avrader tjejer/kvinnor att aka hit ensamma, jag har haft kvinnligt sallskap tva ganger och resten av gangerna har jag akt ensam. Jag har inte bara overlevt, men ocksa blivit starkare och upplevt valdigt manga bra saker har i Gambia. Men, skinn pa nasan rekommenderas.

Fru couscous
Flitig
Flitig

Censurerade reseupplevelser

Inlägg av Fru couscous » 2009-10-19 15:18

Visste inte riktigt var jag skulle skriva mitt inlägg, här på Reseupplevelser eller Utegångsförbudet, på något sätt så verkar de ju hänga ihop.
Att bumsters är och förblir ett problem i Gambia har det skrivits mycket om, men det är skillnad på bumsters och rena ligister. De unga killar som hänger utanför hotellen dagtid i hopp om att tjäna pengar på turisterna, kan vara nog så påträngande men är inte farliga. Det utegångsförbud som diskuterats här på forumet och som sägs gälla efter kl 24.00 utanför hotellen, skall tydligen gälla både turister och gambianer. Någon har skrivit att det är diskriminerande för gambianer att inte kunna gå ut när de vill, men det är väl så att den sk. vanlige gambianen inte har något ärende till hotellen nattetid (förutom taxichaufförer och anställda på hotellen). Det är få gambianer som har råd att gå in och äta och dricka på hotellen därför återstår en kategori, de som inte alltid har goda avsikter mot turisterna. Då kanske legitimationskoll och polisens närvaro i området kan få bort den sortens aktiviteter. Det är ju i Gambia som på många andra ställen i världen förenat med en viss risk att gå ut nattetid. Sedan är det tråkigt att, som en del skriver här, turismen verkar vara på återtåg från Gambia.Men det är kanske så att även turismen har modetrender och svenskarna just nu favoriserar Thailand och Turkiet.

Katja
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Katja » 2009-10-19 17:50

Tittade in på forumet idag och såg att frågorna om turism, utegångsförbud och bumsters fortfarande diskuteras.

Vill bara ta tillfället i akt att berätta att turismen under 90-talet steg från strax under 60,000 om året till drygt 90,000. Största avbräcket var tiden kring kuppen 1994. Och enligt officiella beräkningar så tror jag att man nu ligger kring 100,000 men jag kan inte hitta de rapporterna. Kanske har det gått ned de senaste åren som ni skriver här, jag vet inte för jag har inte fakta. Men man har vad jag vet utökat sommarturismen från England, satsar mer på dyrare hotell, har planer på att skapa bättre konferensmöjligheter osv. Så jag tror inte att det är en dramatisk nedgång. Ett land försvinner, ett annat tillkommer.

Gambia kommer nog aldrig upp i Thailands popularitet, men det är ju också ett mycket mindre land. 100,000 turister på en befolkning om 1,5 miljoner är inte lite. Så kanske kan bör vi alltså revidera våra farhågor om att turismen i Gambia håller på att haverera pga bumsters.

För bumsters har funnits hela tiden och turismen har gått framåt. Eftersom många av dem är relativt outbildade, ganska fattiga och ffa oorganiserade är de en lätt kategori att skylla på för folk som har makt och pengar, 'hade det inte varit för bumsters skulle vi haft mycket fler turister'.

I stater med skakig demokrati är det vanligt att man hittar en grupp att skylla allt elände på (judarna i 30-talets tyskland, de vita i zimbabwe osv - nu säger jag inte att det är samma sak här men ni förstår kanske principen?). Alla som skriver på det här forumet har länkar till Gambia (jag har jämfört med de andra ländernas forum som mer diskuterar rena turistfrågor) och jag tror därför att alla vill se en positiv utveckling där. Det var därför jag hoppades att Katarina var ironisk, för som jag skrev då, och som jag håller fast vid idag, om man börjar nagga på en mänsklig rättighet så kan man lätt också nagga på en annan utan att folk protesterar. Idag utegångsförbud i ett visst område, imorgon i hela landet.

ATt diskutera obehagliga personliga upplevelser är en helt annan sak och absolut inget fel. Men jag tycker att man skall akta sig för att dra för långtgående slutsatser av våra subjektiva upplevelser. Det vill säga,
1. de som skriver mycket på just detta forum har haft problem med bumsters i Gambia,
2. alltså är detta ett problem som kommer att förstöra Gambias turism,
3. därför är det helt okay att införa utgångsförbud.

Med detta hoppas jag ingen känner sig personligt påhoppad - för det är inte min avsikt.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:07

kendowaif skrev: :roll: jag håller med,jag rekomenderar inte gambia till tjejer eller kvinnor

Låter trist... jag menade "ovana ensamresande kvinnor".

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:13

Gabriellur skrev:Jag håller med till en viss del.
När jag åkt dit första gången så var jag glatt överraskad över att et gick så bra som det ändå gjorde...
Andra gången var jag med gambianer hela tiden så då hade jag absolut inga som helst problem.
Men jag förstår att det kan vara jobbigt för tjejer att vara där själva. och jag skulle inte rekommendera ensamma unga oerfarna tjejer som inte har skinn på näsan att åka dit.
Kanske har vi haft olika fokus... jag vet inte. Jag tänkte nog inte annat än att min resa skull gå bra, och det gick den, men det var en del saker jag reagerade på som jag tagit upp här.

Jag HAR skinn på näsan...

...samtidigt är jag uppfostrad/utbildad att vara artig och förstående.

Till sist... jag hade inte avsikten att bli familj med någon lokalbefolkning. Kanske jag missuppfattat dig här men skulle jag helt umgås med lokalbefolkningen skulle jag göra det via yrkesutövning (vilket jag gärna skulle göra om jag fick chansen utan att helt ruinera mig själv).

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:22

savann skrev:Det är sorgligt men sant att i afrikanska länder, har en del män, fast långt ifrån alla män, en överlägsen attityd till kvinnor. ....

Det här är ett problem som ingen tjänar på att dölja och självklart ska det kunna tas upp av de som är berörda på ett forum som handlar om att resa till Gambia.
Frågan är om det finns någon bra lösning i sikte. Den verkar i sådana fall koka ner till valet att antingen skaffa behövligt skinn på näsan eller avstå att resa dit. Tyvärr verkar det inte gå att snacka förstånd med männen med attityd, oavsett om de befinner sej i Sverige eller något annat land.

Inte alla en just överlägsen attityd mot kvinnor men en påfrestande besvärligt påträngande attityd. Kvinnor kunde också vara väldigt påfrestande påträngande, men kvinnor försökte inte prostituera sig mot mig eller avgöra när/var/hur jag skulle gå/resa/besöka något.

Jag HAR skinn på näsan... ;-)

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:26

yrsa skrev:Bumsters.. Älska eller hata.. Gör som jag, bete er som en riktig svensk! Dvs nochalera och ignorera 8) Hotell- och strandområden tycker jag inte är något större problem men däremot flygplatsen!!! Det är dags att Ving tar sitt ansvar för oss passagerare, jag har fler än en gång fått slita min väska från bagagekärror körda av leende (i bästa fall) karlar. Och att kräva betalt för att lyfta in väskan i bussen (mycket betalt dessutom) är lite väl magstarkt.

Hahaha... ja det var lite "strid" på flygplatsen om ens bagage. :-D

Men jag tyckte ändå att det var en baggis jämfört med dom andra "strider" under själva resan/vistelsen.

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:34

kendowaif skrev: DOM förstör bara för sig själv,,jag ser nu att ving INTE kör från norge i år,, o då e redan nu antalet turister färre :cry:
Bumsters förstör inte alls bara för sig själv.

Dom förstör för den seriösa befolkningen också, eller till och med förstör i mycket högre grad för dom seriösa. Det säger du ju själv också, att Ving inte kör från Norge... är det bara bumsters som kommer lida av det???

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:50

afrique skrev: Hej KatarinaS, jag maste saga att jag haller med dig, bade om att man inte kan skriva negativa saker om Gambia har utan att kritiseras, och om hur storande en del gambianska man ar. For att svara pa din fraga om censur sa tycker jag inte att man ska behova censurera negativa reseupplevelser har, de ar ju lika viktiga i ett reseforum som de positiva upplevelserna. Daremot bor man valja sina ord och akta sig for att glida in pa rasism, icke-konstruktiv kritik och andra saker som ar opassande i ett forum. Jag har last alla dina inlagg och tycker att du hela tiden har skrivit om detta amne pa ett konstruktivt satt (i den man det gar, for det handlar ju trots allt som dina personliga upplevelser). Jag tycker inte att du smutskastar landet eller gor nagot annat fel. ......
Tack för ditt långa och innehållsrika svar...

Min avsikt är minst av allt att smutskasta någon eller något land (Gambia då eftersom det är det enda land jag beskrivit i reseforum, där ser ni hur resvan jag är ;-) ). Jag vill bara belysa utifrån mina egna erfarenheter. Saker jag själv velat läsa som kunde förberett mig bättre. Jag hade inte avstått från att resa om jag läst mina egna inlägg innan. Och min resa är min och det är lite jobbigt ibland att fokus hamnar hos besvararna av mina inlägg i en negativ nyans. Jag vet inte hur många gånger jag beskrivit min resa som en stor livsupplevelse och att jag gärna åker tillbaka.

Om jag inte åker tillbaka är det ingen kritik mot Gambia.

En del av dina upplevelser låter väldigt jobbiga och det är väl så att vara kvinna... tyvärr... klart man måste få berätta sånt!

KatarinaS
Flitig
Flitig

Re: Censurerade reseupplevelser

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 22:57

Fru couscous skrev:... Någon har skrivit att det är diskriminerande för gambianer att inte kunna gå ut när de vill, men det är väl så att den sk. vanlige gambianen inte har något ärende till hotellen nattetid (förutom taxichaufförer och anställda på hotellen). Det är få gambianer som har råd att gå in och äta och dricka på hotellen därför återstår en kategori, de som inte alltid har goda avsikter mot turisterna. Då kanske legitimationskoll och polisens närvaro i området kan få bort den sortens aktiviteter. Det är ju i Gambia som på många andra ställen i världen förenat med en viss risk att gå ut nattetid. Sedan är det tråkigt att, som en del skriver här, turismen verkar vara på återtåg från Gambia.Men det är kanske så att även turismen har modetrender och svenskarna just nu favoriserar Thailand och Turkiet.

Du har rätt.

Vad har lokalbefolkningen i turistområdena att göra efter midnatt? Hotellpersonal, restaurangpersonal, seriösa taxi... ok. Men dom som bor (lokalbefolkning) ska väl ändå inte häcka utanför hotellen. Lokalbefolkningen bor faktiskt inte på hotellen utan i för Gambia vanlig boområden utanför.

Egentligen är det, om man ska vara korrekt, turistområdena som är UTANFÖR.

Låt turisterna vara lite avsides utanför det vanliga livet... ok...

KatarinaS
Flitig
Flitig

Inlägg av KatarinaS » 2009-10-19 23:08

Katja skrev: ATt diskutera obehagliga personliga upplevelser är en helt annan sak och absolut inget fel. Men jag tycker att man skall akta sig för att dra för långtgående slutsatser av våra subjektiva upplevelser. Det vill säga,
1. de som skriver mycket på just detta forum har haft problem med bumsters i Gambia,

Med detta hoppas jag ingen känner sig personligt påhoppad - för det är inte min avsikt.
Hej Katja!

Jag känner mig inte personligt påhoppad. Inte påhoppad i alla fall men en del personligt blir det när jag antas vara ironisk när jag är seriös (fast aningen sarkastisk).

Ok... är vi "kvitt"? :-)

Jag har aldrig skyllt på bara bumsterns utan det jag tänker på är mentaliteten i stort OCH dom som säljer sig själv på olika extremt påträngande sätt.

Ska man prata mänskliga rättigheter i Gambia kan man ju börja med den kvinnliga könsstympningen... lite allvarligare än utegångsförbud i turistområden enligt min mening...

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2009-10-20 01:13

KatarinaS skrev:
kendowaif skrev: DOM förstör bara för sig själv,,jag ser nu att ving INTE kör från norge i år,, o då e redan nu antalet turister färre :cry:
Bumsters förstör inte alls bara för sig själv.

Dom förstör för den seriösa befolkningen också, eller till och med förstör i mycket högre grad för dom seriösa. Det säger du ju själv också, att Ving inte kör från Norge... är det bara bumsters som kommer lida av det???
URSÄKTA :idea: JAG MENADE ATT DOM FÖRSTÖR FÖR SITT EGET LAND---

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2009-10-20 06:51

Katja skrev:Tittade in på forumet idag och såg att frågorna om turism, utegångsförbud och bumsters fortfarande diskuteras.

Vill bara ta tillfället i akt att berätta att turismen under 90-talet steg från strax under 60,000 om året till drygt 90,000. Största avbräcket var tiden kring kuppen 1994. Och enligt officiella beräkningar så tror jag att man nu ligger kring 100,000 men jag kan inte hitta de rapporterna. Kanske har det gått ned de senaste åren som ni skriver här, jag vet inte för jag har inte fakta. Men man har vad jag vet utökat sommarturismen från England, satsar mer på dyrare hotell, har planer på att skapa bättre konferensmöjligheter osv. Så jag tror inte att det är en dramatisk nedgång. Ett land försvinner, ett annat tillkommer.

Gambia kommer nog aldrig upp i Thailands popularitet, men det är ju också ett mycket mindre land. 100,000 turister på en befolkning om 1,5 miljoner är inte lite. Så kanske kan bör vi alltså revidera våra farhågor om att turismen i Gambia håller på att haverera pga bumsters.

För bumsters har funnits hela tiden och turismen har gått framåt. Eftersom många av dem är relativt outbildade, ganska fattiga och ffa oorganiserade är de en lätt kategori att skylla på för folk som har makt och pengar, 'hade det inte varit för bumsters skulle vi haft mycket fler turister'.

I stater med skakig demokrati är det vanligt att man hittar en grupp att skylla allt elände på (judarna i 30-talets tyskland, de vita i zimbabwe osv - nu säger jag inte att det är samma sak här men ni förstår kanske principen?). Alla som skriver på det här forumet har länkar till Gambia (jag har jämfört med de andra ländernas forum som mer diskuterar rena turistfrågor) och jag tror därför att alla vill se en positiv utveckling där. Det var därför jag hoppades att Katarina var ironisk, för som jag skrev då, och som jag håller fast vid idag, om man börjar nagga på en mänsklig rättighet så kan man lätt också nagga på en annan utan att folk protesterar. Idag utegångsförbud i ett visst område, imorgon i hela landet.

ATt diskutera obehagliga personliga upplevelser är en helt annan sak och absolut inget fel. Men jag tycker att man skall akta sig för att dra för långtgående slutsatser av våra subjektiva upplevelser. Det vill säga,

Jag har inte heller lyckats hitta någon officiell statistik över turismen, jag träffade gambias ambassadör i Belgien för en tid sedan och han trodde att man helt enkelt räknade antal ankommande passagerare till Banjul.
Då blir det lite fel. Om man pratar med hotellägare, touroperators, taxikillar mm så ger nästan alla en bild av att turismen har gått ner.
Något som jag däremot vet och själv läst är Thomas Cooks/Vings statistik på enkätsvar som man lämnar efter sin vistelse. Dom som bara köpt flygstol får inte denna utan bara dom med hotell.
40 % var missnöjda eller mycket missnöjda med sin resa. Över 60 % kunde inte tänka sig att besöka resmålet igen eller rekomendera Gambia för släkt/vänner osv. Enligt personen som lånade ut rapporten så låg alltid gambia i topp på missnöjda resenärer, Agadir, Marocko alltid tvåa.

vildmarren

Inlägg av vildmarren » 2009-11-01 15:13

KatarinaS skrev:
kendowaif skrev: :roll: jag håller med,jag rekomenderar inte gambia till tjejer eller kvinnor

Låter trist... jag menade "ovana ensamresande kvinnor".
Vill bara säga att jag just kommit hem från en resa till Gambia, det var jag (kvinna) med mina två tonårsdöttrar. Jag är resvan, har varit i Afrika på långresa, men mina flickor har inte samma reserfarenhet. Vi hade det fantastiskt! Trots att vi var av kvinnligt kön allesammans :D

Bumsters och äktenskapsanbud tar man bäst med humor och glimten i ögat. "I come from Sweden, which country do you come from??" brukar få dem att inse det lustiga i situationen.

För övrigt kan jag säga att det är olagligt att trakassera turisterna i Gambia. Man kan vid behov - om vänlig-men-bestämd eller humor inte hjälper - hota med polis. Men det ska man förstås inte göra i första taget, bara om det verkligen behövs. Landets motto, som alla blivit intrimmade på, är "it's nice to be nice". Turister ska behandlas väl, och känna sig välkomna. Och vad oss tre tjejer anbelanger lyckades de väl!

Skriv svar