VAD GÖR NI NÄR NI ÄR I GAMBIA??

Skriv svar
irene
Flitig
Flitig

VAD GÖR NI NÄR NI ÄR I GAMBIA??

Inlägg av irene » 2009-11-20 00:52

Hej

jag är 25år idag, första gången jag reste till gambia var jag 15år och reste dit på semester med min yngre syster och mina föräldrar, vi var där 2 veckar och gjorde turist saker, åkte till krokodilerna, åkte båt på "floden", var till marknade, banjul, stranden.. så det känns som att man nu gjort det mesta i gambia

Kul med så många som brukar åka till Gambia, undrar nu vad ni gör när ni är där,
jag är gift med en man från gambia och har varit där 2ggr med honom, hälsat på familjen och tagit det lungt, men kännt mej uttråkad i mellanåt...
Nu i december ska jag och min man åka till gambia och stannar 1 vecka, vi kommer bo på hotell osean bay hoppas det blir bra aldrig bott där förut,

Vore kul att komma i kontakt med några/någon som bruklar åka till gambia, och kanske ska åka i dencember?
lust att träffas, kanske ta en läsk på stranden eller så.....
Min man hatar att gå på marknaden och pruta MEN det är det bästa jag vet, vore kul att träffa annan tjej/kvinna att umgås men ...när man är där

OBS NY MAIL LOVE_WEAKED@HOTMAIL.COM, maila gärna..
/Från Irene

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-11-20 09:53

Hej,

Tyvärr är jag inte nere i december. Vi åker tre veckor i mars istället då vi åker ett stort gäng av våra vänner, ska bli så roligt att vi åker alla samtidigt.
Har inte din mans vänner några fruar eller har han några systrar? Jag umgås med vänners systrar eller min mans vänners fruar när jag är nere. Min man gillar marknaden sådär och har inte så bra koll, då är det bäst att gå med några kvinnliga vänner som har full koll på allt. För mig är det vikgtigt att jag kan sticka iväg själv och inte är beroende av honom. Försök hitta egna kvinnliga vänner, det gör att man känner sig mer hemma och inte som en tillfällig turist. Nu har jag varit nere tre gånger detta året vilket har gjort att jag hunnit göra mig hemmastadd på ett bra sätt och kan reda mig själv. det är en skön känsla.
Men som sagt hade jag varit i gambia samtidigt hade jag gärna träffats.

MagnusF
Kontakt:

Inlägg av MagnusF » 2009-11-20 10:25

Hallå alla,
Jag åker ner nu på måndag och hör väl till dem med de lite mer udda intressena.
Jag är djur och naturtokig, med specialinriktning Reptiler och Amfibier. Så jag åker ner för att leta efter och fotografera reptiler och allehanda andra för de flesta äckliga kryp. Skorpioner, Scolopendrar Insekter mm mm mm. Även annat djurliv som fåglar och däggdjur är givetvis också intressanta.
Givetvis så kommer en del tid att sättas av för fiske, vilket är ett annat stort intresse. Titta på solen och slappa blir det väl en del av också...

MVH
MagnusF

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-11-21 01:05

Magnus F - är du reptiltokig, då måste du besöka reptilfarmen i Kartong. Många ormar och andra kryp att se i inhängnader eller terrarier.

http://gambianreptiles.bizhosting.com/r ... esent.html
Rätt så dåligt skött "hemsida" men bättre än inget.
Menyn till vänster är sisådär...

Min profilbild här på TP är tagen där, jag håller i en Royal Python, kungsboa.
Senast redigerad av 1 Ritva, redigerad totalt 2009 gånger.

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-11-21 15:06

Irene;
Som moongirl skrev, bästa rådet är att bli kompis med kvinnor i din mans släkt!! Kvinnors och mäns världar är så olika och åtskilda i Gambia, att du kan inte bara följa med din man överallt, du måste bli bekant med kvinnornas värld! Kvinnorna vet om tyger, skräddare, rökelser, tvålar, mat, frukter o grönsaker, matlagning, pärlor.... de kan lära dig väldigt mycket roliga saker!

Det vardagliga livet är ändå det som är det mest speciella med Gambia, några andra sevärdheter behöver man egentligen inte de första gångerna man är där, tycker jag. Man lär känna landet "inifrån".

Jaja, det är ju bara som *jag* tycker, andra kan tycka annorlunda.

irene
Flitig
Flitig

Inlägg av irene » 2009-11-22 01:35

Hej!
Tack för svar... jo det e sant att umgås men kvinnor i Gambia, men jag tycker att det ibland kan vara vsårt att få kontakt, men som du säger Ritva kan jag inte hänga på min man hela tiden känns jobbigt..*

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-11-22 09:41

När jag kom tillbaka till Sverige efter tre månader i Gambia fick jag frågan: "Men vad GJORDE du hela dagarna?!" och folk verkade förvänta sig berättelser om en massa häftiga saker jag gjort och sett - safari, utflykter, vad vet jag...

Men jag gjorde ju inte så mycket. Eller jag menar, jag levde ju vardagsliv där. Gick upp tidigt varje morgon, pussade min man hejdå när han gick till jobbet, gick till marknaden, lagade mat, tvättade, passade barn och annat som man gör hemma en vanlig dag. Jag var aldrig uttråkad, för det är som Ritva säger, det är vardagslivet som är det speciella med Gambia.

Samtidigt förstår jag vad du menar med att det kan kännas svårt att få kontakt. Men ni ska väl bara vara där i en vecka, inte hinner man bli uttråkad på så kort tid? Sola lite, bada lite, äta lite, träffa lite släkt. Sen är det ju dags att åka hem.

Ja, det är vad jag brukar göra i Gambia (-:

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-11-22 13:52

Här en liten lista på vadjag gör i gambia:

Sköter om trädgården och komposten
Matar och sköter 5-6 hönor och plockar ägg
Stickar och virkar
Hjälper till på lilla förskolan 1-2 ggr i veckan
Åker kollektivtrafik
Går på myllriga marknader och handlar
Promenerar på stranden och tar en öl på en stilla beach bar (väldigt sällan)
Trär pärlor
Fotograferar, editerar bilder och skriver på laptopen
Lagar mat
Spelar trummor i Serrekunda hos min trumlärare sen 10 år tillbaka
Sitter på långsamma internetkafeer ett par ggr i veckan
Ligger och latar mig

Sen är det inte så mycket mer!!! :-)

Allt detta gör jag för det mesta ensam, och trivs med det!
Jag har hjälp med städ, tvätt och disk, en UNDERBAR lättnad!
Senast redigerad av 1 Ritva, redigerad totalt 2009 gånger.

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2009-11-22 13:59

irene skrev:Hej!
Tack för svar... jo det e sant att umgås men kvinnor i Gambia, men jag tycker att det ibland kan vara vsårt att få kontakt, men som du säger Ritva kan jag inte hänga på min man hela tiden känns jobbigt..*
afrique skrev:Samtidigt förstår jag vad du menar med att det kan kännas svårt att få kontakt.
Jag förstår däremot inte hur det kan vara svårt att få kontakt med släkten.
Gambierna brukar ju vara så spontana.... blir man inte som vit fru automatiskt välkomnad in i gemenskapen? Jag vet inget om detta, så jag måste fråga.
Det är säkert helt olika för olika personer och familjer, så det finns säkert inget generellt.

irene
Flitig
Flitig

KAN VARA SVÅRT...

Inlägg av irene » 2009-11-22 21:27

ibland e det svårt att komma in i familjen, de "(problem(kulturkrock) jag uppmärksammar mest när jag e i Gambia är att folk tror att jag e gambian.. (jag är adopterad från colombia så alltså mörk i hyn*)och ska "veta" att tex kvinnor håller på med matlagning och att det kanske inte är så kul för en man att gå 4-6 tim på bullrig marknad och köpa kyckling..och tyger..... så jag tycker det kan vara svårt.... kvinnorna i min mans familj är hemma och passar barn och en del har jobb 9-16... så får inte så mycket kontakt, men det e kalrt 1 vecka är kort tid, men jag funderar på att ta en sista minuten i februari när det är lite billigare och åka utan min man..... och då blir det ju ganska ensamt.. men tycker självklart om gambia så missförst mej inte

//kram på er alla och ha det bäst!

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2009-11-23 10:45

Hej Ritva, min mans familj är fantastisk och jag känner mig som en självklar del i den. De är absolut välkomnande! Det som gör att det ibland är svårt att få kontakt är att jag inte pratar så värst mycket mandinka och ingen wollof alls, och en del i släkten kan bara lite eller ingen engelska alls. Jag är en sån som vill prata en massa och alltid har tusen frågor om allt, så då är det trist att spendera en massa tid med släktens kvinnor som jag inte kan prata med.

Irene, jag vill också åka i februari, jag mailar dig senare! (-:

irene
Flitig
Flitig

Inlägg av irene » 2009-11-23 13:18

afrique såg ditt mail... jag mailade tillbaka
*ler*

Fru couscous
Flitig
Flitig

VAD GÖR NI NÄR NI ÄR I GAMBIA

Inlägg av Fru couscous » 2009-11-23 15:29

:) Jag håller med Ritva som ger rådet att ta kontakt
med den kvinnliga delen av familjen. Min svärmor
tog verkligen hand om mig när jag var bosatt i Gambia.
Hon kunde ingen engelska men ville lära sig, jag ville
lära mandinka. Vi hankade oss fram o hon lärde mig
vad det kostade på marknaden, ibland lånade jag hennes
kök (tre stenar där jag tände en brasa) o hon presenterade mig
för de andra kvinnorna som bodde i husen bredvid.
Hade även bra kontakt med min svärfar men han
arbetade mycket o var sällan hemma. Den första tiden
glodde människor på mig, jag stack ju ut bland alla svarta!
Det varade inte länge, eftersom de snabbt kom fram till
att jag levde som de, hämtade vatten, gick till marknaden etc.
Ibland kunde det bli höga röster o lite hårda ord, men det
gick över o så var det bra igen! Visst har kvinnor andra levnads-
villkor i Gambia men om man bosätter sig där får man ta hela
paketet. Så ni som är gifta med en gambian, ta chansen under
er vistelse där o lära känna det "vardagliga" livet. Turist-
områdena har inte mycket med det att göra!! Kulturkrockar, jo visst
men det är berikande att få en inblick i hur andra lever, även om
du inte håller med om allt! Min erfarenhet är: bjud på dig själv o
lyssna till vad andra har att säga,så är många gambianer villiga
att acceptera dig!

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2009-11-23 16:23

jag instämmer helt i vad fru couscous säger, även om vi gärna går och dansar på WOW i turistområdet när vi är nere. men visst är det stor skillnad om man jämför med det vanliga gambia och det vanliga livet.

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2009-11-25 23:05

Jag var tillsammans med en gambiansk man i 17 år, han berättade direkt att han var gift och hade 2 barn. När barnen var små och mötte mej på compounden ville jag inte hålla dem i hand då vi kom till mamman, det var ju hennes barn. Men hon o jag blev bästa vänner från början och är det fortfarande. Nu har vi båda separerat för några år sen men är fortfarande alla vänner. Det berodde på han gifte sej med sin yngre avlidne brors änka med några barn, som kutym är. Hon kom från landet kunde ingen engelska och flyttade till Bakau och de har skaffat 3 barn tillsammans, så jag kunde inte ta med honom ut på dans varje kväll som tidigare. Men lånade t ex med honom på 2-dagarstripp för nåt år sen, eftersom det var tryggt. Jag följer familjen på alla släktträffar, bröllop, dop, födelsedagar mm, t o m till BB som 3:e grandma till 2 timmar gammalt barnbarn. Och följer ofta deras dagliga liv. Sirras äldsta dotter följde mej på dans många år och nu deras yngre dotter i flera år och vi tillbringar mkt tid tillsammans. Och barnbarnen, alla 9 kallar mej grandma utom den yngsta än, som bara är 10 veckor. Jag tycker det är så bra ha en så fin familj där nere också. Berättar detta för det är lätt bli accepterad av familjen o släkten där. De accepterade också min vän sen några semestrar tillbaka och yngsta dottern nu 23 ville deltaga i hans begravning då jag rest hem.

flyingnurse
Superflitig
Superflitig

Re: VAD GÖR NI NÄR NI ÄR I GAMBIA??

Inlägg av flyingnurse » 2009-12-09 23:44

irene skrev:Hej

jag är 25år idag, första gången jag reste till gambia var jag 15år och reste dit på semester med min yngre syster och mina föräldrar, vi var där 2 veckar och gjorde turist saker, åkte till krokodilerna, åkte båt på "floden", var till marknade, banjul, stranden.. så det känns som att man nu gjort det mesta i gambia

Kul med så många som brukar åka till Gambia, undrar nu vad ni gör när ni är där,
jag är gift med en man från gambia och har varit där 2ggr med honom, hälsat på familjen och tagit det lungt, men kännt mej uttråkad i mellanåt...
Nu i december ska jag och min man åka till gambia och stannar 1 vecka, vi kommer bo på hotell osean bay hoppas det blir bra aldrig bott där förut,

Vore kul att komma i kontakt med några/någon som bruklar åka till gambia, och kanske ska åka i dencember?
lust att träffas, kanske ta en läsk på stranden eller så.....
Min man hatar att gå på marknaden och pruta MEN det är det bästa jag vet, vore kul att träffa annan tjej/kvinna att umgås men ...när man är där

OBS NY MAIL LOVE_WEAKED@HOTMAIL.COM, maila gärna..
/Från Irene

Lams Tours the Gambia har organiserade tura till Guinea Bissau.
Jag åket med honom dit tillsammans med fyra andra Svenskar och vi var borta i tre dagar. När jag tänker tillbaka på turen vart vi också var i Jufunko en avlägset belägen kungarike var vi träffade kungen, så är det en av mina mest givande turar jag något sinne har gjort. Då ska man veta att jag har besökt och rest i 36 olika länder! Du kommer ut i områden vart de knappt har sett vita människor tidigare! Och för dig som vill slippa Busters i Gambia går helt fritt där inte en enda frågade så mycket som efter en liten mynt!
Man ska vara medveten om att de pratar Kreol, Potugiska men ingen engelska så tolk behövs på något sätt om man reser ensam!
Så för den som vill se något av det landet kan jag bara rekommendera dessa tre eller fyra dagas tura beroende på vad man vill hinna med att uppleva och se! Och är man redan i Gambia så kan det verkligen vara värd att spendera detta extra för att få ett helt annorlunda semester upplevelse!
Vägarna i Gambia är ganska dårliga från Brikam till gränsen, men i Senegal är de mycket bättre i princip Europidisk standard hela vägen till gränsen i Guinea Bissau.
Lams ordnar allt med Visa i de priser som han har på sin hemsida vilket är skönt!
Jag skulle gärna lägga pengar på att komma ditt igen när jag kommer till Gambia nästa gång!

Skriv svar