Visumfråga...se inte hit ni som blir sura :P

Skriv svar
afrique
Superflitig
Superflitig

Visumfråga...se inte hit ni som blir sura :P

Inlägg av afrique » 2010-03-26 16:04

Hej alla, jag ber härmed om tillåtelse att irritera vissa av er här för jag har en fråga som visserligen är reserelaterad men som absolut inte handlar om turism och inte ens direkt om Gambia :P

Jag undrar om det är någon av er vars gambiska man med svenskt uppehållstillstånd har rest till Sverige via Bryssel, och om mellanlandningen då krävde belgiskt visum?

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag ställer denna fråga här men jag får inget svar varken av svenska eller belgiska myndigheter.

Mvh afrique

Fru couscous
Flitig
Flitig

Visumfråga se inte hit ni som blir sura:P

Inlägg av Fru couscous » 2010-03-26 20:08

:) Jag kan inte tänka mig att någon skulle behöva ett
Belgiskt visum för att byta plan i Bryssel. Eftersom man
inte lämnar flygplatsen så beträder man ju så att säga
inte Belgisk mark.Det finns inte direktförbindelser mellan
ex Afrika o Sverige o man måste alltid mellanlanda i något
land inom EU. Det finns ju på europeiska flygplatser två köer
en för EU-medborgare o en för personer utanför EU.
Ett gällande visum/uppehållstillstånd till Sverige borde
därför räcka. Min man flög från Libyen via Österrike med enbart
svenskt uppehållstillstånd, det var inga problem.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Re: Visumfråga...se inte hit ni som blir sura :P

Inlägg av _Felix_ » 2010-03-26 20:18

afrique skrev:Hej alla, jag ber härmed om tillåtelse att irritera vissa av er här för jag har en fråga som visserligen är reserelaterad men som absolut inte handlar om turism och inte ens direkt om Gambia :P

Jag undrar om det är någon av er vars gambiska man med svenskt uppehållstillstånd har rest till Sverige via Bryssel, och om mellanlandningen då krävde belgiskt visum?

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag ställer denna fråga här men jag får inget svar varken av svenska eller belgiska myndigheter.

Mvh afrique
Nu har ju jag varken gambiansk fru eller man, men jag tror visumreglerna inte skiljer på just detta.

Jag är ingen visumexpert men jag trodde att ett svenskt visa per automatik innebar ett schenken visa och belgien är med i schenken.
Jag har åkt massor med gånger med senegalesiska kollegor ned franskt visum via bryssel och dom bara visar upp sina pass precis som jag, aldrig varit några problem.
Som gambian kommer man inte ens på planet i banjukl utan visa då flygbolaget gratis måste flyga tillbaka personen som dom felaktigkt släppt på flyget.

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2010-03-30 13:30

Belgiska konsultatet i Bakau har nu äntligen svarat och min man behöver inget transitvisum när han flyger hit via Bryssel!

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2010-03-30 13:58

Jag har skickat mail till dig... hoppas allt är bra med dig. funderar lite på vad som händer i ditt liv och hur det har gått med allt! :)
nyfiken.... här händer det grejjer också. :)
kram

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2010-03-30 19:04

Gabriella, jag har inte sett något mail från dig :shock: Skicka igen!

Skriv svar