Dricksvatten

Skriv svar
gambia
Flitig
Flitig

Dricksvatten

Inlägg av gambia » 2010-08-23 21:19

Kommer under hösten/vintern att vara i Gambia under lite längre tid än vanligt och undrar hur det är med dricksvattnet i Gambia. Har hört att en del säger att det är helt ok att dricka deras vatten och de aldrig köper något vatten....

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2010-08-24 12:42

Jag dricker bara kran vatten spolar dock länge på morgonen...Gamla hus kan ju dock ha dåliga ledningar...observera färg och ev. doft...ser det bra ut ska det nog gå bra att dricka...lite annan bakterieflora kan det ju vara

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2010-08-24 21:21

Jag har alltid druckit kranvatten i Gambia. Det finns få bevis på att någon skulle ha blivit sjuk av just vattnet. Det är oftast något annat, tror jag. Men är du osäker i början, drick flaskvatten första dagarna, blanda sen successivt in mer o mer kranvatten, så får du vänja dig långsamt.

oms
Flitig
Flitig

Inlägg av oms » 2010-08-25 09:58

säger som övriga men med en liten passus, har du väldigt känslig mage så börja långsamt med kranvattnet för börjar magen bråka i kombination med ny miljö, stark mat, annan bakterikultur etc så kan man även vara lite känslig för vattnet - dock inte bli "sjuk" men just att det tar lite tid innan kroppen vänjer sig.

jag bruakr köra flaskvatten några dagar och likadant min man o mina barn men sen brukar det där lösa sig av sig självt när man är hemma hos nån som fyllt på m vanligt kranvatten i evianflaskorna:-)

Jag vet att Gambia har fått välidgt mkt, tips råd o hjälp av Stockholms vatten när de drog nya vattenledningar och byggde reningsverk, vattenkvalitén är oftast mkt hög, ibland kan det vara ltie mkt klor i men generellt smakra det tom bra:-)

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2010-08-25 10:22

Innan jag själv köpte mark i Sanyang, hittade jag lite geologiska fakta om vatten och jordmån i Gambia.

Kolerautbrott är ganska sällsynta i Gambia och det beror på Gambiaflodens nät av underjordiska flöden.

Flera av dessa underjordiska flöden kommer upp till ytan när dom närmar sig Atlanten.

Man kan borra eller gräva nästan överallt i Gambia, fr.a södra delen och för det mesta kommer man att hitta vatten 20-30 meter ner.

Jordmånen i Gambia varierar stort beroende på var man befinner sig. Längs Gambiaflodens mangroveområden är näringshalten mycket hög tack vare omsättningen av växtdelar. Ju längre från floden och ju närmare Atlanten man kommer, så minskar halten förmultnade växtdelar, medan halten sand ökar och den fungerar som ett filter, som gör att vattnet renas, jmf Ramlösa brunn m.fl.Huvudelen av Gambias befolkning finns där sandhalten är högre.

Eftersom jag hittills stannat 1-2 v vid varje besök, så har det blivit köpevatten som dryck, men vid tandborstning får man i sig och även i duschen. Det som kanske är mindre bra att få ner i magen kommer nog från insidan gamla vattenledningar, men som någon skrev innan, det är bara att spola en stund.

tristar

Inlägg av tristar » 2010-08-26 09:34

Jag hade nog också blandat kranvatten med och köpevatten, bara för att va på den säkra sidan ;)

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2010-08-26 22:17

tristar skrev:Jag hade nog också blandat kranvatten med och köpevatten, bara för att va på den säkra sidan ;)
samma här, o så brukar jag vara lite försiktig dom första dagarna så magen får vänja sig 8)

Anna-Lena

Dricksvatten

Inlägg av Anna-Lena » 2010-08-28 00:44

Hade med mej en vattenburen parasit hem i våras, trots att jag inte drack kranvattnet. Blev avstängd från mitt arbete inom sjukvården under några veckor. Har inte blivit OK än, så lite respekt ska man nog ha.

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2010-08-28 17:35

Har ni bestämt när Sätergänget reser härnäst?

Skriv svar