Vad får man inte missa när man besöker Gambia?

Skriv svar
Sophiie

Vad får man inte missa när man besöker Gambia?

Inlägg av Sophiie » 2010-10-14 14:46

Frågeställningen är som rubriken lyder.
Vill se så mycket av Gambia som möjligt! Vi har två barn, 1 och 10 år.

Krokodilfarmen står på måste-göra-lista!

Mer? Kom med förslag, ju fler desto bättre!

Vad?
Var?
Kostnad?
ev hemsida?

erda
Superflitig
Superflitig
Kontakt:

Inlägg av erda » 2010-10-14 15:42

Kolla gärna på www.gambiainside.com och mejla eller ring Ali, som är chef över de statliga guiderna (officiell guides), med fasta priser.

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2010-10-19 09:34

Jag tycker att man inte bör missa en halv dags besök i ett vanligt gambiskt hem. Det är så annorlunda mot det europeiska. Många av taxi- eller t.o.m. hotellpersonalen bjuder gärna hem besökare på middag, om man frågar. Det kostar kanske transport, samt någon present till familjen. Gärna en 50 kg:s säck ris (250-300 kr) eller en 20 kg:s säck potatis eller lök (båda billigare än riset). Sånt är enormt uppskattat. Man kan också ge pengar i förväg, så de kan köpa ingredienserna till middagen. Uppskattas också mycket.

Sophiie

Inlägg av Sophiie » 2010-10-19 11:20

Ritva: Lite OT men måste bara fråga. Min man kan inte riktigt ge mig ett svar. Jag kommer träffa min mans familj för första gången nu i november. Vill ge något till hans mamma. Men vad? I en annan tråd här på travelpix läste jag något om bomullstrosor. Men det känns lite konstigt. Vad uppskattar en gambiansk kvinna i sina bästa år? Mamman är runt 60 år.

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2010-10-20 08:38

Hej
Första gången jag skulle ha något till min mans mamma så hade jag samma problem och han visste inte heller vad jag skulle köpa. Men jag hade med mig massor med te, kryddor så som aromat, kaffe (snabbkaffe) lite svenska typiska saker mm....
Andra gången hade jag kaffe och choklad(en aparadisask), kryddor och te med mig. Det uppskattades mycket. Men sen brukar jag köpa en säck ris, en säck lök, olja, mjölkpulver mm. Allt som går till compoundet.
Denna gång när man man åker till gambia så har vi skickat med tvättmedel och sköljmedel, klädnypor, potatisskalare, knivar (små händiga), kryddor, te, kaffe mm. Sen så skickar vi med pengar då det är tobaski så de kan köpa ris, lök, potatis och allt annat som kan tänkas behövas eller till och med lamm.
Det är inte lätt men det behövs inte så mycket för att hon ska bli glad, brukar även skicka med bodylotion, parfymer, duschgele, smink mm (smink kanske är mer till de yngre).

Lycka till.... ha det bra i gambia och hoppas ni får det trevligt.
Gabriella

oms
Flitig
Flitig

Inlägg av oms » 2010-10-20 11:20

min svärmor smat de andra äldre damerna i släkten brukar bli överlyckliga över väskor samt klockor och bra läsglasögon i olika styrkor. Väskor använts till allt hela tiden så fort de är iväg på program,ska på stan etc och då vill de gärna ha månag olika att välja på sen ligger vi liite före här i sverige med modet så det är alltid kul att ge ngt då.

klockor - då pratar vi armbandsur. ngt snyggt men också praktiskt. i gambia är många klockor av bristfällig kvalité alt till för att bära som smycken för kvinnor eller så har man de stora för männen. många kvinnor vill ha en fin klocka men där man tydligt kan se visarna och siffrorna.

läsglasögon uppskattas ju av alla, framförallt om de är lite finare. nu idag har amn ju börjat sälja mer snyggare läsglasögon så det kanske itne är aktuellt längre när jag tänker efter, men förr var det bra.

kyllikki
Flitig
Flitig

Inlägg av kyllikki » 2010-10-22 18:14

Värmeljus gärna med doft. Det uppskattas av kvinnor i alla åldrar. Ikea har ett bra utbud. Till min svärmor skulle jag nog köpa något personligt första gången som en handväska, parfym eller varför inte sy upp en klänning i Gambia. hoppas du hittar något fint!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2010-10-24 11:26

Sophie, du har fått tre bra svar på presentfrågan!
Smink, väskor och skor är väldigt uppskattade, men *betydligt* billigare i Gambia än här. Förstås är sakerna i Sverige av bättre kvalitet, men om prisskillnaden är typ 100 kr - 500 kr, så skulle jag köpa presenten i Gambia istället. Ofta är det så gott som samma saker.

Glittriga smycken, örhängen, armband och halsband är uppskattat av alla åldrar. Där är det också samma sak att de bara kostar en femtedel eller mindre i Gambia. Parfymer samma sak. En parfymflaska kan man få i GM för 25-50 dalasi

En äldre kvinna blir alltid överlycklig över en rissäck och annan mat, även om det går till hela familjen. Det är ju hon som är chef över skafferiet!

Mitt förslag

afrique
Superflitig
Superflitig

Inlägg av afrique » 2010-11-01 11:07

Förlåt att jag kapar tråden, men Gabriellur - jag har tappat bort din nya e-mailadress, kan du maila mig på min gamla eller på min nya som är mitt förnamn punkt mitt efternamn @live.com (hoppas att du vet vad jag heter:-)) Vågar inte svara på ditt långa fina mail på din gamla adress! Kram!

Gabriellur
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Gabriellur » 2010-11-01 15:19

Afrique - jag har skrivit till din gamla adress.... :)

Skriv svar