Ansökan om Uppehållstillstånd från Gambia.

Skriv svar
sunshinegirl
Flitig
Flitig

Ansökan om Uppehållstillstånd från Gambia.

Inlägg av sunshinegirl » 2011-09-20 01:19

är ny på forumet och har kollat lite, men ser att många trådar inte är uppdaterade på ett tag..

Min man ska söka Uppehållstillstånd från gambia på anknytning till mig.

Har kollat runt på Migv. hemsida för vilka dokument han behöver ha med sig till gambia (han bor här i sverige tillsammans med mig nu, men har blivit utvisad)
Någon som har lite koll på detta?
10000 saker snurrar i min skalle ang. detta så det skulle vara skönt att få lite klarhet i saken.

:shock:

ariam

sunshinegirl

Inlägg av ariam » 2011-09-20 12:15

ja du sunshine girl, varför sökte ni inte uppehållstillstånd innan han kom hit eller om han kom hit på turistvisa så kunde ni kontaktat Mgv medan han var här. Nu måste han ha med sig personbevis för dig, vigselbevis, om han är registrerad i sverige så måste han ha personbevis härifrån oxå, han får gå till svenska konsulatet i bakau så hjälper dom honom där eftersom det inte finns någon ambassad i senegal längre så tar allt ganska låg tid då alla papper måste gå via ambassaden i nigeria men jag har hört att det ska komma personal därifrån några gånger i månaden till bakau så han får helt enkelt gå dit och höra sig för, när sedan pappren kommit till Mgv i sverige tar det upp till 6 månader tills man får en handläggare så det gälller att ha tålamod. Lycka till

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2011-09-20 15:06

Vigselbevis måste man ha som gift. I annat fall går det lika bra att hävda att man är eller planerar att bli sambo. Det behövs då att man kan visa hur och var man träffades. Som gift slipper man det.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Re: Ansökan om Uppehållstillstånd från Gambia.

Inlägg av _Felix_ » 2011-09-20 20:27

sunshinegirl skrev:är ny på forumet och har kollat lite, men ser att många trådar inte är uppdaterade på ett tag..

Min man ska söka Uppehållstillstånd från gambia på anknytning till mig.

Har kollat runt på Migv. hemsida för vilka dokument han behöver ha med sig till gambia (han bor här i sverige tillsammans med mig nu, men har blivit utvisad)
Någon som har lite koll på detta?
10000 saker snurrar i min skalle ang. detta så det skulle vara skönt att få lite klarhet i saken.

:shock:
UT frågor på ett Gambiaforum verkar vara en evighetsfråga.
Om han har blivit utvisad ur sverige är det inte lätt att söka UT oavsett anknytning.
Men det beror ju på VAD han är utvisad på för grunder ?
Är det en overstay eller annan grund för utvisningen ?

sunshinegirl
Flitig
Flitig

Inlägg av sunshinegirl » 2011-09-21 00:22

ariam: Varför vi inte sökte innan han kom hit, helt enkelt för att vi träffades här i sverige.. Nu har han fått avslag på att stanna här.
Så nu ska han söka nytt på anknytning till mig.

Ok, personbevis för mig, samt honom... vigselbevis..

Tack för svar..

EAD
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av EAD » 2011-09-22 17:28

Tror nog att han får åka hem och börja från början. Är ni gifta i Sverige så är det bra att ha alla papper med sig.
Ansökan kan man fixa via konsulatet i Bakau. Migrationsverket vill ha 6 mån på sig, hos oss gick det på 3 veckor. UT-stämpeln tog ca ytterligare 14 dgr och kostade 6000 gmd men vi slapp åka till Nigeria.
Hör gärna av dig på min e-postadress.
MVH Erik gift med Marie från Gambia.

Fru couscous
Flitig
Flitig

Ansökan om uppehållstillstånd från Gambia

Inlägg av Fru couscous » 2011-09-25 18:18

Angående att bli utvisad från Sverige, så är det så att nu kallas allting för utvisning.Även den som i det här fallet blir avvisad pga att man inte får söka UT från Sverige. Jag träffade min man i Sverige och när han skulle söka UT från sitt hemland stod det utvisad i hans papper.Jag undrade varför eftersom han har inte begått något brott, fick då svaret att avvisning kallas utvisning.

sunshinegirl
Flitig
Flitig

Inlägg av sunshinegirl » 2011-09-28 00:23

EAD: Kan inte se din email på din profil... Kan man skicka den privat?

Frucouscous: Så, hur gick det för er? Lever ni ihop idag?

EAD
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av EAD » 2011-09-28 16:00

Min e-post ligger på min profil, vet inte var du har sökt.
Men vi är lyckligt gifta i ett och ett halvt år och bor ihop. Inga planer på att separera heller.

Fru couscous
Flitig
Flitig

ansökan om uppehållstillstånd från Gambia

Inlägg av Fru couscous » 2011-09-30 20:21

Hej sunshinegirl!
Min man är visserligen inte från Gambia men jag tror att känslan av att behöva skiljas åt är den samma oavsett nationalitet. Vi lever fortfarande tillsammans. Han var 8 månader i sitt hemland(Libyen) innan allt blev klart med UT. När han åkte hade vi varit gifta ett år så vi kände varandra o visste att vi ville leva tillsammans.Hade telefonkontakt minst 1-2 g/vecka.

Mig. var lite luriga o ville inte räkna väntetiden från den dag som min man var på intervju på konsulatet, utan ville räkna från den dag som papprena kom till Mig. i Sverige. Detta fördröjde tyvärr tiden med två månader men tillslut fick vi ett erkännande o en ursäkt från Mig. att de hade gjort fel. Så det gäller att vara "på hugget" o veta vad man faktiskt har rätt till.
Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig o din man! 8)

Skriv svar