Äta i Banjul

Skriv svar
Lelle_sj

Äta i Banjul

Inlägg av Lelle_sj » 2012-01-03 17:47

Hallå
Jag och min familj ska åka till Gambia i Mars och har läst en del om det landet på olika sajter. Då jag aldrig varit där så finns det säkert en massa saker att tänka på när det gäller Gambianernas seder och bruk. Jag har läst en hel del om vikten att pruta när man handlar, vilket verkar viktigt.
I vilken nivå bör man lägga sig? Gäller det endast på marknader osv eller även när man handlar mat tex?

Vad är normalpriset för en lunch med dryck, i Svenska kronor då?
Hur ser det ut med möjligheten att handla med Visa kort på restauranger?

Rekomenderas vissa taxibolag.

Frågorna är många och jag kommer säkert på fler. :)

Tack på förhand!
/Lelle_sj

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-01-03 19:46

Det finns knappast ett "normalpris" på en lunch utan det varierar på samma vis som här. Ju finare desto dyrare. Dessutom om du går på en turistrestaurang eller på en där lokalbefolkningen äter så är det stor skillnad.
Prisexempel är en Halv kyckling med sallad och strips. Den kan kosta från 12-13 kr på tex Kadi kadi som är ett lokalt ställe till samma sak på tex. Paradiso i Senegambias turistområde för runt 60 kr.
Glöm visa kort på restaurangerna. Finns risk för skimming på de dyra ställena och på de billiga funkar det inte alls. Kontanter som du skaffar på växlingskontor (ta med 500 kr sedlar) är överlägset bäst. Det finns bankomater här och där men uttagsbeloppet är maximerat för varje uttag till 2000 D och du får betala en avgift för varje uttag. Det är bara Visa som gäller i Gambias bankomater.

Det finns inga särskilda taxibolag utan gula och gröna bilar. Alla bilar ägs av föraren eller nån han anställt. De gula är billiga och du bör förhandla om priset innan ni kliver i. De gröna är endast för turister och väsentligt dyrare. De har dock fasta priser för transporter mellan vissa utvalda ställen. Det kan vara mellan flygplatsen och ett visst hotell tex.
Pruta kan och ska du alltid göra men du kommer knappast ifrån att du inte får det lägsta priset för det syns lång väg att du har pengar och råd att betala mer.

Lelle_sj

Inlägg av Lelle_sj » 2012-01-04 11:23

Tack Savann för ditt svar. :)
Vi svenskar har ju svårt för detta med att pruta men man vill ju inte bli "lurad" även om man har pengar. Hur ser det ut kvällstid, finns det risker med att åka taxi, rån osv?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-01-04 16:18

Normal aktsamhet räcker bra när man är ute på kvällarna. Förmodligen är risken större att bli rånad nån stans i Europa än i Gambia. Skulle det mot förmodan ske så skrik bara så får du hjälp av andra som befinner sej på platsen.
Ta med en olåst telefon och skaffa ett lokalt simkort, de är mycket billiga och samtalen är nästan gratis. På så vis kan du skaffa en taxichaufför som du gillar och som kan hämta dej när du vill. Alla har mobiler och vill hemskt gärna vara i din telefonbok. Fråga runt lite där du bor efter en pålitlig chaufför, jag tror inte att det är några problem med att få flera kandidater. Kan vara bra också vid utflykter men se till att du får ett pris innan du åker och vid utflykter så fråga om entréavgifter ingår eller ej. Du kan ha en bil som väntar på dej för hemresan kom bara ihåg att bestämma hur allt ska gå till innan. Betala när du är tillbaka. Kom ihåg att gula taxis är billiga och de gröna dyrare men allt beror till slut på hur du kan förhandla.

Lelle_sj

Inlägg av Lelle_sj » 2012-01-04 18:26

Tack igen, Savann!
Bra tips detta med telefon, vilken tur att jag träffade dig! :)
Att åka till Kanarieöarna, Grekland är så enkelt, så likt våran vardag
men Gambia känns mer spännande. :)

Tack igen!

flyingnurse
Superflitig
Superflitig

Utflykt till Banjul

Inlägg av flyingnurse » 2012-08-28 16:39

Det finns flera olika typer av restauranger i Banjul, inne i stan är det mera typ fast food, men priserna är bra. ca 25 kr för en halv grill kyckling plus dryck. ca 10 kr för färsk pressat juice
vid hotellen kan man få mera varierande Västerländskt mat men då blir det klart dyrare.
Varför inte be någon turist guide om hjälp med ett bra hotell och få då bra pris tillsammans med restaurang besöket. Han är garanterad 100% ärlig, växlar också pengar till bra kurs
kolla med Lamstours1@gmail.com www.lamstours.com

Plastic

Inlägg av Plastic » 2015-10-04 14:23

192.168.1.1
This is very nice and cool post tahsnk for this ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skriv svar