Vildsvin i Gambia

Skriv svar
gnagar_putte

Vildsvin i Gambia

Inlägg av gnagar_putte » 2012-02-02 17:07

När jag frekvent reste till Gambia som barn och ung såg vi ofta "vildsvin".
Någon som vet vilken art det är? Är de vältaliga numer?
I Sverige är det ju Sus Scrofa vi har. (Tror jag)...

http://www.thebull.se/djuren/pigs/susscrofa.html

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-02-02 17:52

Jag har aldrig mött ett vildsvin i Afrika. Utom på nåt trist zoo. På sidan du la upp sägs att det svenska svinet förekommer även i norra Afrika Kanske är det samma djur?

Fru couscous
Flitig
Flitig

Vildsvin i Gambia

Inlägg av Fru couscous » 2012-02-02 18:27

:D "Timon och Pumba". Pumba är väl ett sk. vårtsvin och de finns på den afrikanska kontinenten.Jag har däremot inte sett något sådant i Gambia.Men det betyder ju inte att de inte finns. Kanske trivs de bäst på savannen?

Ritva
Bofast
Bofast

Re: Vildsvin i Gambia

Inlägg av Ritva » 2012-02-03 20:47

gnagar_putte skrev:När jag frekvent reste till Gambia som barn och ung såg vi ofta "vildsvin".
Någon som vet vilken art det är? Är de vältaliga numer?
I Sverige är det ju Sus Scrofa vi har. (Tror jag)...

http://www.thebull.se/djuren/pigs/susscrofa.html
Såg du dem långt ute i vilda naturen så kanske det kan ha varit vildsvin.
Men de gambiska tamgrisarna som ofta bökar och betar runt städerna o byarna, är svarta och springer lösa, så de kan kanske få någon att tro att de är "vilda".
Hoppas det inte är dem du sett....

EAD
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av EAD » 2012-02-04 15:46

Pratade med svärfar som är något av Djungel-Jim. Han säger att det finns gott om vildsvin, på andra sidan, dvs Brufut och västerut, Kartong och västerut och i Mandinari, där han själv jobbar. Precis som våra så förstör de skörden nattetid. Skillnaden är väl att det inte finns någon allemansrätt, så bara markägaren får bestämma hur och när de får skjutas. Vilken sort förtäljer inte historien.

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2012-02-07 04:18

EAD skrev:Pratade med svärfar som är något av Djungel-Jim. Han säger att det finns gott om vildsvin, på andra sidan, dvs Brufut och västerut, Kartong och västerut och i Mandinari, där han själv jobbar. Precis som våra så förstör de skörden nattetid. Skillnaden är väl att det inte finns någon allemansrätt, så bara markägaren får bestämma hur och när de får skjutas. Vilken sort förtäljer inte historien.
vi bor i mariamakunda o där e enhel del vildsvin..men har även sett dom på andra ställen :?

Skriv svar