Ekonomiskt stöd

gnagar_putte

Ekonomiskt stöd

Inlägg av gnagar_putte » 2012-02-03 18:21

Om en mångårig, kär vän i Gambia mellan raderna ber om ekonomiskt stöd,
vad är egentligen rimligt?
Beloppet ska ju tillföra, inte vara "för" högt, och inte uppfattas som snålt...
Synpunkter?

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-02-03 20:56

Med lång erfarenhet skulle jag rekommendera följande:

Jag tycker inte att du ska ge något *generellt* ekonomiskt stöd överhuvudtaget. Bidrag måste i mitt tycke ha en tydlig adress, t.ex. barnens skolavgifter, en säck ris och en dunk matolja, kläder och skor, förbättra taket så det inte regnar in, och så vidare.

Och detta bistånd ska helst ges när du är närvarande och skaffar grejen som ni kommit överens om. Annars är det stor risk att pengarna försvinner illa kvickt, och ingen kan säga vart de tog vägen.

Okej, bara mitt lilla förslag....

Fågelback
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Fågelback » 2012-02-03 21:46

Jag håller med Ritva fullständigt.
Ger man lillfingret vill de till sist ha hela handen” Jag har råkat ut för det vid flertal tillfälle.
Man är för snäll och naiv…
Det börjar försynt med en liten säck ris.. och om man inte sätter gränser vill dom till sist ha en bil av dig..
Man kan hjälpa med humanitär insatser som Ritva skriver… skolavgifter eller förbättra deras tak.
Sist jag var nere bidrog jag med elektricitet till mina vänners compounds. Det gäller att ha koll vad pengarna går till. Jag har lärt mig att kontrollera att pengarna man skickat ner går till de ändamål som är avsikten för.
Förr hade jag många vänner som jag har slutat att träffa därför de missbrukade de sponsor pengar de fick av mig.
Ett exempel är att jag i 4 års tid sponsrade skolavgiften för en familjs barn.
:arrow: Jag Besökte skolan och betalade avgiften hos rektorn. Fick ett kvitto och barnens skolbetyg hemskickade till mig.
I fjol av någon anledning hade jag inte tid att följa med till skolan. Pappa fick skolavgiften i handen av mig och skulle själv gå till skolan och betala årsavgiften.
Där gjorde jag ett stort misstag. Jag fick höra när jag hade lämnat Gambia att pappan hade köpt en TV istället.
Så slutade den sponsor hjälpen av mig till honom.
TOMMY

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-02-03 21:50

Jag håller med Ritva. Om du är på plats och kan se vad ditt bidrag kan göra för skillnad så är det som hon skriver ett nytt tak eller typ mat som gäller. Å andra sidan om du inte är där men har en mycket gammal vän som du inte känner riktigt längre därför att åren har gått så kan du mycket väl ge ett bistånd men se till att du får något som är viktigt för dej tillbaka. Vad det kan vara kan bara du bestämma.

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-02-04 14:58

Pengar smälter i händerna på folk här, det går fort!!!
Skickar du pengar, så spelar det ingen roll om du skickar 100 kronor eller 10.000 kronor. Allt är slut inom en vecka, och inget syns.
Okej okej, detta var lite överdrivet, men ofta är det så, tyvärr. Man konsumerar och imponerar på kompisar, sen är fickan tom igen.

Vi har sett t.ex. att mannen som vi köpte vår tomt av för många år sen, förstörde den stora summan under nolltid! Hans eget hus ser fortfarande fallfärdigt ut, och det regnar in. Sånt bryr man sig tydligen inte om.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-02-05 14:50

Håller med alla här!!!

Ge aldrig pengar och aldrig för mycket...Har varit med om man köpt flera säckar hundmat...och så fort man vänt ryggen så säljs de för en spottstyvel...En medelinkomsttagare har ca 1000 Dalasi per månad...(varierar förståss,europeer betalar bet bättre för arbetskraft än gambier)

Jag har ett motto...SKOLAVGIFT, RIS EL OLJA OCH SJUKVÅRD..men jag har alltid ett finger med i spelet och ska följa till ex. sjukhuset....oftast blir personen frisk eller kommer aldrig tillbaka före avresa...

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-02-05 14:56

90% av grabbarna kommer från orter långt från Bakau och andra turistområden. Vi som bor där i offseason VET..Gatorna är mer än tomma och "hemliga" fruar och barn kommer fram. Trots att man hör och ser så mycket ÄR faktiskt ganska många helt ÄRLIGA också!!!

gnagar_putte

Inlägg av gnagar_putte » 2012-02-05 17:00

Jag kommer inte att kunna var på plats och se till att pengarna används rätt, tyvärr.
Men känner jag min vän sedan drygt 30 år rätt kommer pengarna att användas till nödvändigheter, möjligen till fler "folk i periferin" än vad jag själv kanske gjort i samma situation.

För att det ska bli regelbundenhet i det hela har vi funderat på 1200:- SEK per kvartal.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-02-05 17:39

Ge ej mer än du har råd att förlora....

Och med all säkerhet får du förfrågan om pengar till tobaski och ramadan...och säkerligen hinner de ha malaria flera ggr om...

Men som sagt....besluta vad du vill och kan ge, fundera ej mer till vad och vem som tar del av dem...men jag har i min bekantskapskrets de som slutat jobba pga. de fått bidrag från swe....tanken var ju att det skulle vara ett extra tillskott och ej en totalförsörjning...

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-02-05 17:43

Det är fint att ni vill hjälpa din vän och det skulle jag också ha gjort. Men jag hade INTE INTE INTE berättat att det var tänkt som "en regelbundenhet". Faktiskt.
Jag hade skickat en mindre summa också, och hellre då i stället något oftare. Det finns några olika företag som tar 70 kr per överföring. RTH money transfer är just nu min favorit.
http://www.rthinternational.com/index/

Jag hade skickat runt 400 plus avgift, alltså 470 kr, varannan månad, hellre än 1200 per kvartal. Men det är jag. För precis som många här säger är tyvärr inte alla så bra på att hålla i pengar. 400 svenska ger ändå en bra och markant hjälp, men är inte så mycket att det helt bör "passivisera" om ni förstår hur jag menar ... Det är lite därför jag inte tycker att du ska lova en viss regelbundenhet heller. Ge när du kan och vill. Men RÄKNAR de med det är det inte direkt ett incitament för dem att göra något själva, på egen hand.
Samtidigt vill man ju dela med sig och VET man att personen i fråga har svårigheter och det är en kär vän så känns det ju i hjärtat! Det hela beror ju också på dina egna ekonomiska förutsättningar.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-02-05 17:46

Bridaso: det var lite så jag tänkte, vi är inne på samma spår. Att det inte ska vara totalförsörjning, utan en hjälp. Samhället förstörs om folk tappar viljan att göra något i sitt eget land. Därför tycker jag att han ska låta bli att lova regelbundenheten och kanske även minska beloppet. För som du säger, årstidsspecifika förfrågningar kan mycket väl komma.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-02-05 18:02

Precis....väntas pengar varje månad är de ofta redan förbrukade pga. små lån i shoppen eller privata köp....Om man skickar lite spontant..och ej samma summa så ligger ej förväntningarna på en....

Jag har ett spärrat visa kort (dvs. kan bara tas ut i automat),liggandes i gambia..jag sätter bara in det belopp som ska tas ut...sen tömmer jag det.Det kallas visa 2 swedbank .uttaget kostar 10kr för 4000Dalasi.

Jag har en fastighet och betalar mina vaktmän mm....varje månad...

Point08
Flitig
Flitig

Inlägg av Point08 » 2012-02-05 18:42

Många ggr är det nog så att får man hjälp utifrån så"ger" man jobben till nån annan,ge andra också en möjlighet till försörjning....

gnagar_putte

Inlägg av gnagar_putte » 2012-02-05 18:44

Som sagt, vi har varit vänner i över 30 år.
Jag har fått frågan, eller snarare informationen att hjälp är välkommen, en handfull ggr under dessa år.
Situationen är nu avsevärt mycker sämre, jag vill med regelbundenheten bespara min vän allt vad det innebär att fråga, jag märker ju tydligt att det bär honom emot.
Jag behöver ju däremot inte i förväg upplysa om att jag tänkt mig att göra fler överföringar, det är nog en vettig tanke.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-02-06 10:27

Precis som många har skrivit, så undviker jag att ge kontanter i handen. Pengarna verkar bränna som den värsta svetslåga och då blir det inköp av mindre viktiga saker, t.ex ett par nya Nike joggingskor i stället för en säck ris. Det finns en anledning till att så många har dagslöner.

På det compoundet som jag och några andra sponsrar, har vi byggt ett hönshus. Var själv med vid inköp av virke och nät och numera vet man när det är gambianska priser och inte toubabpriser. De hade höns redan innan, men också en tupp som fritt sprang omkring och roade sig, vilket resulterade i befruktade ägg och kycklingar. Nu blev det inköp av 5 stora hönor som kunde lägga sina ägg utan att tuppen hade varit framme. Resultatet blev att de dagligen kan äta färska obefruktade ägg.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-02-06 11:25

Du behöver inte vänta på en förfrågan, självklart inte. Skicka som en glad överraskning. Men lite oregelbundet och en mindre summa, tycker jag.
Det är fantastiskt att ni varit vänner så länge och att du ändå fått frågan så få gånger, det låter som en fin och sann vänskap!! :)

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-02-06 11:34

Sen är det klart att det är ju allra bäst om det så att säga går till något som konkret och långsiktigt förbättrar din väns liv, som hönshuset Tobbe nämner. Men då kanske man själv ska vara på plats ... Men samtidigt finns ju självklart löpande kostnader med mat och liknande. I det här fallet skulle jag ändå välja att lita på min vän och att han gör det som är bäst för honom själv. Handlar det om brist på mat gissar och hoppas jag att han väljer att köpa en säck ris och inte ett par gympaskor.
Samtidigt, han är en vuxen människa och vill han hellre ha gympaskor än mat får det någonstans vara hans val, kan jag känna.
Ger du mindre summor som inte är så märkbara för dig är det säkert lättare att "acceptera" det och att valet är hans. Någon skrev "ge inget du inte har råd att förlora". Bra råd. :)

gnagar_putte

Inlägg av gnagar_putte » 2012-02-06 12:45

För kännedom kan nämnas att min vän fyller 59 år i år.
Vi träffades första gången 1975.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-02-06 12:57

Skicka du. Men oroa dig inte för att uppfattas som snål, (i ditt första inlägg skönjer jag det lite) jag är säker på att han uppskattar även en svensk hundring! Allt är bättre än inget!
Det låter som en fin och fantastisk vänskap, som hållit genom halva hans liv!

Fågelback
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Fågelback » 2012-02-06 13:44

Ett intressant inlägg.
Det hela går ut på att lita på sina vänner.
:arrow: I lördags skickade jag 1500:- via Western Union till en av mina vänner.
Han ville börja träna på ett GYM ochhan köpa en cykel
För att ta sig till jobbet. Han kommer att spara D14 varje dag
Jag har ställt krav på honom.
Så fort han börjat på GYM och köpt sin cykeln skall han ta bilder och skicka Email till mig.
Han vet också om inte pengarna går till de vi har kommit överens om,
så kommer jag bryta kontakten med honom.
Det är han medveten om, har sett när jag har gjort det med andra tidigare s.k. vänner.
TOMMY

Skriv svar