Ekonomiskt stöd

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-02-06 15:10

För mig spelar det stor roll om inte pengarna jag ger, utan motprestation, går till det de är avsedda för. Om jag skulle ge 800 dalasi till någon för att köpa en säck ris och personen i fråga i stället köper ett par Nike skor, då hade det varit sista gången den personen fått några pengar.

Om någon däremot utfört ett arbete eller uppdrag åt mig och får 800 dalasi för det, så är det inte min sak vad han/hon gör med pengarna.

Om man regelbundet ska skicka pengar till en vän, så bör man kanske tänka på vad t.ex städaren på hotellet tjänar per månad. På BB har de 1000 - 1200 dalasi i månadslön, beroende på ålder och anställningsår. Sedan har de ungefär lika mycket (eller lite) i dricks. Det är ungefär 500 s.kr i månaden och en säck ris av hyfsad kvalité kostar 200 s.kr. Inte mycket att spela med, men de klarar sig förvånansvärt bra ändå.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-02-06 18:40

Fågelback skrev:. Jag fick höra när jag hade lämnat Gambia att pappan hade köpt en TV istället.
Så slutade den sponsor hjälpen av mig till honom.
TOMMY

Sånt där är så tragiskt, att man prioriterat en TV före skolgång.

Ett stort problem med gåvor där man själv har koll på vart pengarna går är
att allt som kan köpas för pengar går även att sälja/lämna tillbaka mot pengar. Det är bara att konstatera att så fort man vänder ryggen till eller
åker hem så har man NOLL KOLL.

gnagar_putte

Inlägg av gnagar_putte » 2012-02-08 13:47

4203 GMD överfört till en hedersman som aldrig lämnat sitt hemland trots åtskilliga tillfällen därtill, utan stannar och försörjer långt fler än sin egen familj.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-02-08 14:33

Det finns ÄRLIGA människor i Gambia också, men med tanke på det ekonomiska läget med off-season och stora familjer, och även press på den älste sonen.....så kan lätt pengar som var tänkt till något specifikt...gå till nåt helt annat!!

kyllikki
Flitig
Flitig

Erfarenheter

Inlägg av kyllikki » 2012-03-06 17:20

Vilken samlad erfarenhet och klokhet som finns här på travelpix. En öppen fråga när kommer turisttaxin att försvinna? Den verkar inte rikigt fylla sin funktion. Många av oss som reser runt i Gambia använder lokal taxi och bussar. För min del skulle det räcka att det fanns en taxi. Vi turister måste också ställa krav på rimliga priser!

Skriv svar