tull

Skriv svar
kyllikki
Flitig
Flitig

tull

Inlägg av kyllikki » 2012-03-03 22:56

Det verkar vara lite olika med tull och polisvid Arlanda. Kom hem från Gambia i fredags morse och då väntade både polis och tull på passagerarna vid dörren till flygplanet. Knarkhunden luktade på alla väskor. Samma visa igen vid tullen. Nu letade de inte efter ciggaretter utan droger.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-03-05 10:29

De gör sådana raider emellanåt och är ute efter "gräs". Kan berätta en sann historia om en äldre herre som köpte en axelväska i Gambia, allt för slippa ha fickorna fulla med plånbok, kamera, mobil, bok etc och den inhandlades på en lokal marknad.

Eftersom han tyckte att väskan var praktisk, använde han den som handbagage på planet hem. Väl framme vid tullen på Arlanda gjorde en hund tydlig markering mot mannens väska och då blev det till att gå in i ett angränsande rum för visitering. Eftersom mannen i fråga aldrig använt sig av några droger, så blev han ganska irriterad på den förnedrande behandlingen av en allt desperatare tulltjänsteman.

En timma senare kom mannen ut från visitationen och hade då fått klart för sig att hans väska var begagnad av någon annan före honom och att det inte bara hade varit böcker e.d som hade burits i väskan. Något att tänka på.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2012-03-05 12:09

Jag har suttit bredvid en gambier på väg hem från gambia( för några år sen)
och han verkligen stank av rök...vi togs in för undersökning bägge två....Jag kom ut efter 10 min....min "granne" hade ej kommit ut efter 2 tim,då jag var tvungen att gå till mitt anslutningsflyg.....

Hundarna har en känslig nos...kan vara bra att tänka på,även om man har rent samvete ...känns det inte bra att bli hänvisad in för undersökning...

kyllikki
Flitig
Flitig

Inlägg av kyllikki » 2012-03-06 17:02

Ja det är nog bra att vara försiktig. Personligen känner jag mig aldrig säker när jag passerar säkerhetskontroller. Den gamle mannens historia är precis sånt som jag bävar för.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-03-20 21:22

TobbeS skrev:De gör sådana raider emellanåt och är ute efter "gräs". Kan berätta en sann historia om en äldre herre som köpte en axelväska i Gambia, allt för slippa ha fickorna fulla med plånbok, kamera, mobil, bok etc och den inhandlades på en lokal marknad.

Eftersom han tyckte att väskan var praktisk, använde han den som handbagage på planet hem. Väl framme vid tullen på Arlanda gjorde en hund tydlig markering mot mannens väska och då blev det till att gå in i ett angränsande rum för visitering. Eftersom mannen i fråga aldrig använt sig av några droger, så blev han ganska irriterad på den förnedrande behandlingen av en allt desperatare tulltjänsteman.

En timma senare kom mannen ut från visitationen och hade då fått klart för sig att hans väska var begagnad av någon annan före honom och att det inte bara hade varit böcker e.d som hade burits i väskan. Något att tänka på.
Tobbe, dom är ute efter tyngre än gräs. Västafrika är största transit området för tunga droger från sydamerika till europa.
Jag åker mest Sabena och oftast fullt pådrag vid ankomst till Bryssel även med Ethiopian via Addis är det nästan alltid koll.

Ta aldrig med någonting till sverige från gambia som du inte vet vad det är, oavsett om det är presenter eller gåvor till annan person. Ha alltid full koll på ditt bagage.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-03-21 09:10

Där ser man Felix. Trodde inte att lilla Gambia hade flygförbindelser med Sydamerika.

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-03-21 16:36

TobbeS skrev:Där ser man Felix. Trodde inte att lilla Gambia hade flygförbindelser med Sydamerika.
BEhöver inte vara direkt från Sydamerika till Gambia. Många mellanhänder kan det vara - landvägen, sjövägen......

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-03-21 20:48

Jag tror likt Ritva att knarksmuggling till Västafrika sker mer eller mindre öppet. De olika ländernas regeringar gör som de vill och har i praktiken ingen att stå till svars inför. Ibland som i Guinea Bissau finns knappt ens en fungerande regering. Däremot finns flygfält lite varstans där små plan från Sydamerika kan landa.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-03-21 21:16

savann skrev:Jag tror likt Ritva att knarksmuggling till Västafrika sker mer eller mindre öppet. De olika ländernas regeringar gör som de vill och har i praktiken ingen att stå till svars inför. Ibland som i Guinea Bissau finns knappt ens en fungerande regering. Däremot finns flygfält lite varstans där små plan från Sydamerika kan landa.
förra året var det ett stord beslag i Gambia:
http://www.bbc.co.uk/news/10268510

att regerings och myndighetspersonär är involverade är glasklart:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8610924.stm

Orsaken att Gambia är "drabbat" är pga att det är det enda land i västafrika som har vanliga turistcharter flygningar till europa. UK, Holland, Tyskland och Sverige.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-03-21 21:20

TobbeS skrev:Där ser man Felix. Trodde inte att lilla Gambia hade flygförbindelser med Sydamerika.
Nej gambia har inte det, men du kan flyga från Dakar via Kap Verde till Brasilien
även Angola har direktflighter till Brasilien.
Förmodligen även Syd Afrika.
Men vad jag har hört så kommer lasterna in per båt till länder som Bissau,
Guinea conakry, Eöfenbenskusten mm.

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2012-03-22 14:47

Yayha kallas inte "Cocain Yayha" för inte.han ligger garanterat
bakom det mesta av tung narkotika smuggling genom Gambia
Sjövägen och även med flyg.Han har full kontroll över hamnen och
flygplatsen och privat jetplan med Diplomatisk immunitet.
En Guldsits med andra ord.
Nisse

Skriv svar