vilket hotell är bäst av de billiga? TIPS, TACK!

Skriv svar
oms
Flitig
Flitig

vilket hotell är bäst av de billiga? TIPS, TACK!

Inlägg av oms » 2012-05-11 23:00

För första gången så ska alltså jag, min man och våra 2 barn bo på hotell när vi åker ned under jullovet. Det är stora dotterns önskan då hon numera vill sola vid poolen o bo nära el på stranden istället för i familjens hus i uppväxta områden mer inne i samhällen.

Vi vill ha en 2-rums lgh och alla ska ha egna sängar o gärna grandlit till mig o maken. Kokmöjligheter ingen nödvändighet då vi äter hemma hos familjen el ute på restaurang. Gärna tv men inget måste. Möjlighet till WiFi önskas men vi kan ladda på såväl laptop som mobiler på plats om WiFi inte finns. Parkeringsplats i anslutning till hotellet behövs, helst också AC o kanske kylskåp.

VAR hittat vi detta utan att bli ruinerade? Hur går man tillväga för att få ngt av de bättre utrustade rummen på hotellen osv??

Ni som bott på hotell, här är er chans att sälja in just "ert" hotell;)

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-12 10:59

Utöver hotellen finns en del bra lägenhetskomplex. Om du kan tänka dej att bo i Brufut kan jag rekommendera The Banana Lodge Apartments. De har allt du önskar och priserna är rimliga tycker jag. Pool finns. Ca 10 minuters promenad till stranden. Ett sovrum och ett vardagsrum med bäddsoffa ingår.
Vänta inte för länge med bokningen de blir garanterat fullt under säsongen.
Webbsidan är http://www.bananalodgeapartments.com/gambia/

oms
Flitig
Flitig

Inlägg av oms » 2012-05-12 23:32

Savann- tack men nej tack, privat boende har vi på många ställen, bl a bland taf-husen i Brufut där vi bodde Jan-11. Denna gång vill vi som sagt ha hotell o inte borta i Brufut:)

_Madmar_
Flitig
Flitig

Inlägg av _Madmar_ » 2012-05-13 01:08

Vet inget om detta, men passerade det mer än en gång förra resan å det verkade riktigt trevligt... Det ligger i cape point området, Bakau, å riktigt nära till vattnet :) http://www.oneworldvillage.eu/

kyllikki
Flitig
Flitig

Inlägg av kyllikki » 2012-05-13 17:16

Hur gamla är barnen?
Större lägenheter är inte så lätt att hitta i vings utbud. Jag har rest med min 15 åriga son till Gambia vid två tillfällen. Polen och stranden och aktiviteter lockar i den åldern. Vi har bott på senegambia. Rummen är inte så fina och fräscha men läget och trädgården är nog inget hotell som kan klå. Jag som vit kvinna tycker att det är skönt att bara få vara på hotellområdet ibland. Får vara ifred men det riktiga Gambia är långt ifrån. Jag kommer nog bo privat nästa gång. En lägenhet med bekvämligheter inte allt för långt från stranden. Kontakta mig på min mail ifall du vill ha mera information. Har ganska mycket erfarenhet av både resor och av
att resa med barn. Gambia är bara ett av resmålen jag återvänder till.

oms
Flitig
Flitig

Inlägg av oms » 2012-05-13 19:26

Barnen är 16 och 5 år och halvgambier. Jag o maken har alltså privat boende och har varit i Gambia massor av gånger men vi har Aldrig bott på hotell!! Nu vill tonåringen att vi gör det och det verku vara en god gärning att bo på Vings hotell så att de inte sluter flyga dit;)

Vi pratar alltså om hotell som Bakoteh, BB, Cape point, Sunbeach etc.

Så, ngn som har tips, åsikter eller förslag på dessa o ev andra hotell så kom gärna med tips. Vi vill alltså inte ha privat boende o vara tvungen att åka till stranden eller let upp en pool varje dag. Mat, underhållnin, bil etc är fixat, det är bara boendet kvar.

Tack för er svar så långt:)

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-05-14 09:06

Vad jag vet så är det bara BB som har lägenheter i Vings utbud. Ett kombinerat kök/vardagsrum och ett sovrum. Misstänker att 16-åringen inte vill dela säng med 5-åringen, så då måste vardagsrumsdelen ersättas av 2 sängar. Deluxe-lägenheterna ligger i B-blocket närmast stranden och har TV. Alla lägenheter har kitchenette för lättare matlagning och kylskåp. AC finns (sovrummet) och det går att låna en fläkt för det andra rummet.

Själv har jag ofta bott i B28 som ligger nästan på stranden och plan 2. Underbart att sitta på uteplatsen kvällstid med något gott att dricka och lyssna på vågskvalpet och palmbladens rasslande spel av kvällsvinden.

Anniak

Inlägg av Anniak » 2012-05-14 11:17

Sunset beach, Kotu - trevligt, bra läge vid strand, pool. Har bott där två av fyra gånger och återvänder nog.
De har nog en variant på i allafall två rum. Hör m Ving.
Lite dyrare än Bokotu o BB dock.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-14 16:13

Det finns ett ställe vid Palma Rima som heter Calabash Residence. http://www.calabashresidence.gm/ 2 minuter till stranden, nära affärer och restauranger. Lägenheter finns med två sovrum.

Anna_Wa
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Anna_Wa » 2012-05-15 08:07

Här kommer ett ytterst partiskt tips om Cape point hotell då det är i princip det enda hotell jag bott på! :)
Väljer man alternativet större tvårumslägenhet (kolla vings hemsida) får man ett sovrum och 2 extra sängar i det kombinerade vardagsrummet/köket. Då vi bodde där hade man fortfarande minst en 2-soffa kvar trots att man hade extrasängar. Förutom det finns det litet matbord och kök inhyst i ena hörnet. AC, kylskåp och tv finns, wifi ska gå att köpa till men har hittills fungerat endast ibland.

Poolen är dock inte speciellt stor men hotellet har trevlig personal och är relativt litet och hemtrevligt.

oms
Flitig
Flitig

Inlägg av oms » 2012-05-26 11:05

tack för alla tips! har idag pratar med Ving och de rekommenderar Bijilo eller Cape point för vår familjelösning och jag är, efter lite egen efterforskning, benägen att hålla med:-)

Vi tar 2v m hotell för 4 pers (troligen Bijilo) och sen åker jag o stora dottern hem pga hennes skola medan maken och yngsta dottern får stanna en vecka till men då kommer att bo i familjehuset hos farmor, makens lillebror och lillasyster.

lite bök men det ska gå bra att boka på sånt sätt enlt ving, dock inte nu på helgen då det är ngn manuell körnign som måste göras fölrst på måndag,

Någon som bott på Bijilo??

crillee
Flitig
Flitig

Inlägg av crillee » 2012-05-26 17:37

oms skrev:tack för alla tips! har idag pratar med Ving och de rekommenderar Bijilo eller Cape point för vår familjelösning och jag är, efter lite egen efterforskning, benägen att hålla med:-)

Vi tar 2v m hotell för 4 pers (troligen Bijilo) och sen åker jag o stora dottern hem pga hennes skola medan maken och yngsta dottern får stanna en vecka till men då kommer att bo i familjehuset hos farmor, makens lillebror och lillasyster.

lite bök men det ska gå bra att boka på sånt sätt enlt ving, dock inte nu på helgen då det är ngn manuell körnign som måste göras fölrst på måndag,

Någon som bott på Bijilo??
:D helt :) hej, ett helt okay hotel,vi har bott där 5 gånger och trivits jättebra,trevlig personal o 100m till stranden,3km promenad på stranden så kommer man till senigambia där man kan äta gott (rekomenderar cina på övervåningen billigt o jättegott.

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Inlägg av kendowaif » 2012-05-27 11:00

Anna_Wa skrev:Här kommer ett ytterst partiskt tips om Cape point hotell då det är i princip det enda hotell jag bott på! :)
Väljer man alternativet större tvårumslägenhet (kolla vings hemsida) får man ett sovrum och 2 extra sängar i det kombinerade vardagsrummet/köket. Då vi bodde där hade man fortfarande minst en 2-soffa kvar trots att man hade extrasängar. Förutom det finns det litet matbord och kök inhyst i ena hörnet. AC, kylskåp och tv finns, wifi ska gå att köpa till men har hittills fungerat endast ibland.

Poolen är dock inte speciellt stor men hotellet har trevlig personal och är relativt litet och hemtrevligt.
det e väl oxo det säkraste,( lugnare eftersom det går in mot" floden)) stället som man kan simma i havet,,, stranden pricis utanför hotelet. :idea:

Skriv svar