OUTSIDERS Tisdag 15 maj Kanal 5 !!!!

Skriv svar
Bridaso
Superflitig
Superflitig

OUTSIDERS Tisdag 15 maj Kanal 5 !!!!

Inlägg av Bridaso » 2012-05-13 10:07

Alla Gambia vänner,nu ska lilla Gambia svartmålas och lika så dess befolkning....för att inte tala OM alla vita kvinnor från europa...

Med facit i hand sen förra TV3 dokumentärern, som visades för några år sen,har turismen sjunkigt till katastrofal nivå...och hur ska det bli efter denna dokumentär????

kyllikki
Flitig
Flitig

Inlägg av kyllikki » 2012-05-13 17:02

Frågan är komplex. Den här frågan har vit nött och blött många gånger här i forumet. Vi får väl se om programet kan fånga det fina med Gambia. Mina finska "systrar "kanske har det bättre där än här i norden. Vi återkommer!

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-13 21:30

Jag antar att det är dags att ännu en gång förfasa sej över vad 100 kvinnor gör i Gambia samtidigt som man enkelt glömmer vad 1000 män gör i Thailand.
Kanal 5 vet som vanligt hur man får igång publiken utan att bry sej om de som betalar.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-05-15 21:07

Stackars Baba och hans syster/fru !

Fru couscous
Flitig
Flitig

OUTSIDERS tisdag 15 maj TV5

Inlägg av Fru couscous » 2012-05-16 14:34

Som vanligt när tv skall göra något så är det sensationsreportage. Ja, det finns kvinnor som reser till Gambia ( även andra länder förekommer) för att få kontakt med yngre män. Programmet om systrarna väckte många frågor. Framförallt när en av dem kom i konflikt med Babas, mest troligt, flickvän/fru, som presenterats som hans syster. Gambianerna framstod som ytterst giriga när de begärde hus, bil och allt vad det var. Vad hade de egentligen blivit lovade från början? Bryter man en överenskommelse är det inte särskilt konstigt att man blir arg!

Sanningen i förhållanden mellan yngre män och äldre kvinnor, och vise versa, är oftast av ekonomisk art. Man kommer överens om ekonomiskt stöd, uppehållstillstånd i Sverige, ett hus till familjen etc. Att det är kvinnorna som främst blir uttnyttjade håller jag nog inte med om. Den som är i ekonomiskt underläge är helt i händerna på den som har plenty. Som boende i Gambia under flera år levde jag tillsammans med min man och hans familj. Jag såg ganska mycket av de som visades i programmet och att en del vita kvinnor inte drog sig för att förnedra sina gambianska "vänner". En kvinna anlitade en flicka som hette Fatou för attt få sina kläder tvättade och döpte då om flickan till Kristina! Hur oförskämd får man egentligen vara?

Nu är naturligtvis inte alla kvinnor som turistar i Gambia på det här viset, långt därifrån. Men som sagt en timmes tv-program ger sällan en rättvis bild av något det försöker beskriva. Jag anser också att det är stor skillnad mellan det som sker i Gambia och det som förekommer i Thailand. I det senare är det inte så sällan som det handlar om flickor i 12- 15 årsåldern som äldre män roar sig med. Trots det verkar inte svenskarnas intresse för Thailand ha avtagit nämnvärt. Så jag tror inte att programmet i sig skulle göra att intresset för Gambia dalar. Det är nog snarare så att det går mode i vilket resmål som gäller. Vilket är trist eftersom Gambia är ett härligt resmål, mycket att titta på, underbart väder, vänliga och mestadels trevliga människor att möta och utbyta erfarenheter med.

Vi får väl hoppas att systrarna lever lyckliga, med eller utan förhållanden, och att de har det bättre i det varma o sköna Gambia än i kalla Norden. 8)

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-16 15:46

Det kan hända att det är skillnad på hur sexturismen ser ut i Thailand men min poäng var att TV5 hellre talar om några kvinnor som reser till Gambia än att granska den enorma sexhandel som män utövar i t.ex Thailand. Genom att röra upp de här känslorna som programmet gjorde får de människor att glömma omfattningen av sexhandeln och hur den egentligen ser ut. Det vill säga, män sätter på unga kvinnor både i Thailand och hemma i traffickingeuropa.
Jag antar att det egentligen inte var sexturismen som redaktionen ville undersöka trots att programmet verkade ha den ambitionen. Avsikten måste istället ha varit att reta upp folk och få TV5 att framstå som en intressant och spännande kanal. Man kan ju undra över vem som tjänat pengar på att sälja in den här programidén.
På köpet blir de kvinnor som åker till Gambia misstänkliggjorda vilket framkom mycket bra i Aftonbladets artikel.

Ritva
Bofast
Bofast

Protest mot ensidig rapportering

Inlägg av Ritva » 2012-05-16 15:47

En svensk kvinna som kallas Fatou, har skrivit ett långt inlägg i sin blogg, som mothugg mot den här sortens ENSIDIGA rapportering om landet Gambia. Journalisterna borde ge även andra infallsvinklar, inte enbart sexturismen.

Gambia behöver turisterna, och den här sortens rapportering (om det är det enda) avskräcker "normala" turister från att åka dit.

Här Fatous blogginlägg, en längre originalversion:
http://fatou.se/2012/05/16/konsekvenser ... uristland/

Aftonbladet tog in hennes debattinlägg idag 16 maj 2012, men i kraftigt förkortad version:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14832078.ab

Många som skrivit under inlägget, är aktiva även här på Travelpix.

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2012-05-16 19:27

Jag håller med vad övriga skriver.
Men har själv blivit utsatt för jagande av både män och kvinnor,
blivt hämtad av polisen för spionage anklagad av en gambian som bor i sverige allt detta i paradiset Gambia.
Får väl se efter Uppdrag granskning ikväll om folk förstå att
koppla ihop vilken kulturkrock det är.
Gambia är ett muslimskt land,med en diktator som har många
anhängare i Gambia framröstad i fria val ????
Yayha Yammeh han står för månggifte,FGM och jagar homosexuella
ingen fri press och TV,säljer knark och vapen till högtsbjudande.
detta av en så kallad rätttrogen muslim.
att äldre kvinnor och män också föresten åker till Gambia för att skaffa sig en yngre partner är nog Gambias minsta problem
Man kan ju undra vad världen är på väg.
Nisse

kendowaif
Superflitig
Superflitig

Re: OUTSIDERS tisdag 15 maj TV5

Inlägg av kendowaif » 2012-05-17 11:53

Fru couscous skrev:Som vanligt när tv skall göra något så är det sensationsreportage. Ja, det finns kvinnor som reser till Gambia ( även andra länder förekommer) för att få kontakt med yngre män. Programmet om systrarna väckte många frågor. Framförallt när en av dem kom i konflikt med Babas, mest troligt, flickvän/fru, som presenterats som hans syster. Gambianerna framstod som ytterst giriga när de begärde hus, bil och allt vad det var. Vad hade de egentligen blivit lovade från början? Bryter man en överenskommelse är det inte särskilt konstigt att man blir arg!

Sanningen i förhållanden mellan yngre män och äldre kvinnor, och vise versa, är oftast av ekonomisk art. Man kommer överens om ekonomiskt stöd, uppehållstillstånd i Sverige, ett hus till familjen etc. Att det är kvinnorna som främst blir uttnyttjade håller jag nog inte med om. Den som är i ekonomiskt underläge är helt i händerna på den som har plenty. Som boende i Gambia under flera år levde jag tillsammans med min man och hans familj. Jag såg ganska mycket av de som visades i programmet och att en del vita kvinnor inte drog sig för att förnedra sina gambianska "vänner". En kvinna anlitade en flicka som hette Fatou för attt få sina kläder tvättade och döpte då om flickan till Kristina! Hur oförskämd får man egentligen vara?

Nu är naturligtvis inte alla kvinnor som turistar i Gambia på det här viset, långt därifrån. Men som sagt en timmes tv-program ger sällan en rättvis bild av något det försöker beskriva. Jag anser också att det är stor skillnad mellan det som sker i Gambia och det som förekommer i Thailand. I det senare är det inte så sällan som det handlar om flickor i 12- 15 årsåldern som äldre män roar sig med. Trots det verkar inte svenskarnas intresse för Thailand ha avtagit nämnvärt. Så jag tror inte att programmet i sig skulle göra att intresset för Gambia dalar. Det är nog snarare så att det går mode i vilket resmål som gäller. Vilket är trist eftersom Gambia är ett härligt resmål, mycket att titta på, underbart väder, vänliga och mestadels trevliga människor att möta och utbyta erfarenheter med.

Vi får väl hoppas att systrarna lever lyckliga, med eller utan förhållanden, och att de har det bättre i det varma o sköna Gambia än i kalla Norden. 8)
jag MÅSTE bara säga att det e ej ALLA förhållanden som börjar med (ekonomiskt kontrakt)) jag träffa min man 2005- 2006 förlovade vi oss 2008 gifte vi oss...2011 kom han till sverige det var aldrig snack om några pengar eller att åka till sverige, han var bara taxichafför i gambia så han hade sina egna fickpengar---det som har kostat mig o kostar--e att vi skaffade 2 hundar 2007 o hundmat e dyrare än människoföda---nu var väl felet att jag skämde bort dom från början så dom e lite kräsna i mat--
jag ger inga pengar till hundmat utan köper upp lager ,så dom har...
OCH 1 ANNAN SAK JAG TALAR ALDRIG OM NFÖR FOLK ATT JAG ÅKER TILL GAMBIA.då blir man genast klassad""..FÖR DET E KÄNNT SEDAN 1960-TALET OM ÄLDRE KVINNOR O YNGRE MÄN (men på den tiden var det ju bara överklassen som hade råd att åka dit)))))
det finns mycket att säga om programet men det e i alla fall ingen fördel för oss som e gifta m. gambier, i går kom 1 granne o fråga OM DET VAR PÅ DET SÄTTET SOM VI HADE TRÄFFATS, SKA VÄL OXÅ TILLÄGGA ATT MIN MAN E 45ÅR SÅ INGEN DUVUNGE PRECIS.... :roll: :idea: :idea: :idea:

Skriv svar