Uppehållstillstånd

gambia
Flitig
Flitig

Uppehållstillstånd

Inlägg av gambia » 2012-05-28 05:16

Lite frågor angående uppehålstillstånd. Min man har sökt uppehållstånd till Sverige. Vi är inte gifta men har känt varandra i 2,5 år och vill leva ett liv tillsammans. Vi har inte gift oss pga att vi vill först bo med varandra och senare gifta oss i sverige. Jag har under dessa år vi varit tillsammans besökt min man i gambia 2 - 3 ggr/år och bott i hans hus. Vi ansökte för ca 3 veckor sedan men har ännu inget hört. Är det någon som vet hur länge det brukar dröja innan man får komma på en interjuv? och hur interjuvn brukar vara? samt hur lång tid det brukar dröja innan man får besked om man får uppehållstillstånd eller ej?

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-05-28 22:48

Det finns flera spaltmeter av diskussioner om uppehållstillstånd och turistvisum till Sverige här på forumet. Sök-funktion finns i vänstra kanten, under "FORUM". Sök med uppehållstillstånd, Så får du fram massor av trådar. Bara att bläddra och läsa, och sen kan du snacka privat med någon som har erfarenhet.

gambia
Flitig
Flitig

Inlägg av gambia » 2012-05-29 00:06

Ritva skrev:Det finns flera spaltmeter av diskussioner om uppehållstillstånd och turistvisum till Sverige här på forumet. Sök-funktion finns i vänstra kanten, under "FORUM". Sök med uppehållstillstånd, Så får du fram massor av trådar. Bara att bläddra och läsa, och sen kan du snacka privat med någon som har erfarenhet.
Jag har sett detta, men det är väääldigt gamla erfarenheter... Hade hoppats på någon/några som nyligen har genomgått detta....

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-29 10:56

Vad jag vet kan man ansöka om uppehållstillstånd på webben. Migrationsverket påstår att ni ska få svar på ansökan inom 3 månader. Läs mer här: http://www.migrationsverket.se/info/4386.html

Sverige har ett konsulat i Gambia. Där kan intervjun ske skulle jag gissa. Du kan mejla dem på swedish@gamtel.gm och fråga hur deras rutiner ser ut.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-05-30 11:20

Wow, via webben ... Här händer tydligen grejer! Jag hoppas att trådstartaren kan få lite fräscha o uppdaterade svar. För det hon säger är ju sant, det mesta är gamla erfarenheter här.
Själv har jag tyvärr inget att bidra med, har aldrig ansökt om detta för någon från Gambia.

carrassiuscarrassius
Kontakt:

Inlägg av carrassiuscarrassius » 2012-05-30 12:43

hej.

Jag får väll bidra till detta eftersom jag just nu befinner mig mitt i en sådan ansökan. Sverige är ett underbart land på många sätt. Ett av dem är den tekniska utvecklingen på nätet. Så, man kan göra en elektronisk ansökan via webben. Detta har jag och min kille gjort. Det är superbra om man befinner sig i Sverige där internetuppkopplingen fungerar och så även elektriciteten. Men det är personen i Gambia som måste fylla i denna ansökan. Enligt migrationsverket ska detta ta högst 30 minuter. SÅ ÄR ABSOLUT INTE FALLET!!! Det är massor med frågor som ska fyllas i och mycket ska skrivas och förklaras. Det tar en evig tid.
Ok, när detta väl är gjort får den svenske partnern svara på typ samma frågor, också via webben. Man har två veckor på sig. Sedan är det bara att vänta...vänta och vänta.
3 månader är det bara att glömma, vi gjorde ansökan den 10 februari och sedan dess har det varit ett helvete och vi har inte fått svar än. Helvetet har inte med migrationsverket att göra, utan med utlandsmyndigheterna.
Historien fortsätter härmed....
Min partner blev kallad till intervju....i ABUJA, NIGERIA. Va?, tänkte vi. Jo, han måste göra en intervju och något som kallas biometri. Biometri är att ta fingeravtryck och ett foto. Jag började genast tjafsa med alla möjliga, migrationsverket var som att stånga huvudet i en vägg. Så jag mejlade ambassaden i Abuja, ett låååångt meil där jag förklarade hur absurt detta är. Efter ett antal veckor fick jag svar och det visade sig att ambassaden skulle skicka en personal till Gambia och den skulle ta med sig en portabel biometrimätare. Perfekt! Det var bara att vänta tre veckor till. Men man måste gå till KONSULATET för att beställa tid för biometri och intervju som konsulatpersonalen ska hålla i. För övrigt kan jag säga att personalen i den svenska konsulatet i banjul är otroligt högfärdiga, otrevliga och korkade. För att min partner i huvud taget skulle få beställa tid ville de ha frågor och svar från våran ansökan på papper. Vi försökte för gäves förklara att det var en WEBB-ansökan, att vi inte har dessa papper, de går automatiskt vidare till migrationsverket. Detta fattade de inte, de skulle absolut ha detta på papper. MEN ÄR DEM KORKADE ELLER???? Jo, det är dem. jag lyckades till slut få tag på en tjejen på migrationsverket som MYCKET MOTVILLIGT mejlade mig våran ansökan. Hon var ordentligt sur både på mig och Banjul. Så, ETT TIPS: SKRIV UT ANSÖKAN INNAN NI TRYCKER PÅ SKICKA KNAPPEN!!
Nåväl, Dagen för biomtri och intervju kom. Biometrin blev gjord, inga problem. Men intervjun då, frågade jag min partner. Nja, dem ställde några frågor, men jag skulle inte kalla det för intervju, men personalen sa att Thats it så jag gick, sa han. Jaha, bara att vänta igen. Efter 2 veckor skriver migrationsverket till mig och säger att processen kan inte gå vidare för att intervjun är inte genomförd. VA? Efter två veckor fick jag veta varför, tydligen tyckte konsulatpersonalen att dem inte hade tid för detta, alltså genomföra intervjuer, så de struntade i det. Nåväl, några dagar senare blev även detta gjort.
Så, nu är det bara att vänta...vänta och vänta...

Det blev lite långt men jag ändå förkortat historien rejällt.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2012-05-30 13:28

Ojdå. Nej, personalen låter kanske inte superintelligent. Herregud.

Så skriva ut sin ansökan på papper alltså.

Och kämpa för att få till träff i Banjul, tolkar jag det hela som.

Hoppas att den som startade tråden fick lite bra tips! :)

carrassiuscarrassius
Kontakt:

Inlägg av carrassiuscarrassius » 2012-05-30 14:02

Jo, skriva ut ansökan och ha minst tre kopior på allt möjligt. Vad detta allt möjligt är visar sig när man väl är på konsulatet i banjul.

Ja , just det, enligt migrationsverket ska man INTE betala något ytterligare extra förutom de 1500 kr vid själva ansökan. Men tydligen tycker någon på konsulatet att den behöver pengar till sin privata ekonomi, så man får tyvärr sponsra detta med extra 900 dalasis. :( :( :( Det är för djävligt att ett konsulat betala med våra skattepengar ska bete sig på det sättet.

Sedan får man vara utrustad med mycket tålamod, något gambier verkar besitta, men dock inte jag. :?

Jo, jag hoppas detta kommer till hjälp.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-05-30 14:37

carrassiuscarrassius skrev:extra 900 dalasis. :( :( :( Det är för djävligt att ett konsulat betala med våra skattepengar ska bete sig på det sättet.

Sedan får man vara utrustad med mycket tålamod, något gambier verkar besitta, men dock inte jag. :?

Jo, jag hoppas detta kommer till hjälp.
Sveriges konsulat i banjul är ett Honorärkonsulat, de flesta honorärkonsulat är
oavlönade och skall snarare ses som ett hedersuppdrag.
Man får sina kostnader / utlägg ersatta av UD.
Tror du missupfatat vad konsulatets roll är.
Det hade nog gått fortare om ni åkt till Abuja.

carrassiuscarrassius
Kontakt:

Inlägg av carrassiuscarrassius » 2012-05-30 14:51

Jo, då förstår jag de 900 dalasis extra. Men, bara för att man har åtagit sig ett oavlönat jobb har man inte rättighet att behandla människor respektlöst. Då ska man nog söka sig till andra ställen.

Jag ska påpeka att Ambassadpersonalen var trevliga. Hmmm.... lön=trevlig??

Jovisst, det är ju superkul att åka till Nigeria, ett ställe som Ud inte rekommenderar folk att åka till, dessutom är det ju jättebilligt.
Om jag får uppgifter från migrationsverket och ambassaden i Abuja som säger att konsulatet kan göra intervjun så förutsätter jag att UD betalar deras uttlägg/kostnader för detta och att de faktist utför detta på utsatt tid!

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-30 15:14

Jag vill minnas att det är inte första gången som konsulatet i Gambia fått klagomål här på forumet. Snorkig och uppblåst attityd och ovilja att hjälpa till med det som borde vara en naturlig uppgift är inget att ha.
Man inser lätt att de som kunde klaga på behandlingen hos UD drar sej för det då inte vill störa behandlingen av ansökan.

carrassiuscarrassius
Kontakt:

Inlägg av carrassiuscarrassius » 2012-05-30 15:28

Stämmer bra.

I samma sekund som vi har vårt på det torra ska jag klaga/skriva till UD och berätta!! Det är ju det enda sättet att ändra på felaktigheter här i världen! Det kanske inte hjälper eller så kanske det gör det. Jag önskar att fler hade modet till det.

Nåväl, man kan ju som sagt alltid åka till Nigeria om man vill bli trevligt/korrekt bemött.

ellis82

Inlägg av ellis82 » 2012-05-30 19:09

Vad hände med konsulatet i Bakau? Finns d inte kvar längre? Min pojkvän va där på intervju o d va inga problem alls. Personalen va trevligt o allt gick fort. Fick besked om beviljat UT efter 4 månader. Nu ansökte vi visserligen förra året...

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-05-31 08:31

Är det inte konsuln Robert Hardmarks hustru som ansvarar för kontakterna på konsulatet och som är känd för att vara allmänt otrevlig. En god vän, tillika gambier, upplevde henne som mycket arrogant och rent ut sagt jävlig när hon hanterade hans ärende. Han fick dessutom uppfattningen att hon avsiktligt förhalade ärendet.

carrassiuscarrassius
Kontakt:

Inlägg av carrassiuscarrassius » 2012-05-31 13:18

Jag kan inte uttala mig om vem det är som jobbar där, men precis så som du beskriver uppfattade vi denna dam.
Mycket arrogant, ville inte hjälpa till med något, precis tvärtom, försöker förhala det hela tiden. Hon sa även otrevliga saker som hon uppfattade som skämt, men min partner tyckte det var kränkande och opassande.

Vi försökte förgäves förklara för denna dam att det var en WEBB-ANSÖKAN, men hon sa hela tiden att något sådant inte fanns. Min partner hade t o m med sig proceduren utskrivet på papper från migrationsverkets hemsida, och erbjöd sig även att på datorn ge henne länken, men icke. Kan man uppfatta detta som något annat än förhalning?

Men när ambassadpersonalen var där för att utföra biometri var denna konsulatdam "trevlig".
Nåväl, otrevliga människor finns runt om i hela världen. Men till er som ska ha med konsulatet att göra kan det vara bra att veta vilken slags person som tar emot en.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-05-31 19:58

TobbeS skrev:Är det inte konsuln Robert Hardmarks hustru som ansvarar för kontakterna på konsulatet och som är känd för att vara allmänt otrevlig. En god vän, tillika gambier, upplevde henne som mycket arrogant och rent ut sagt jävlig när hon hanterade hans ärende. Han fick dessutom uppfattningen att hon avsiktligt förhalade ärendet.
Nej Tobbe, hon jobbar för Danska Maersk Line.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2012-05-31 20:20

savann skrev:Jag vill minnas att det är inte första gången som konsulatet i Gambia fått klagomål här på forumet. Snorkig och uppblåst attityd och ovilja att hjälpa till med det som borde vara en naturlig uppgift är inget att ha.
Man inser lätt att de som kunde klaga på behandlingen hos UD drar sej för det då inte vill störa behandlingen av ansökan.
Klagomålen på HONORÄRKONSULATET på detta forum är uteslutande av personer som söker UT för Gambianska medborgare till Sverige.
Konsulatet har - tro det eller ej - andra uppgifter.
Var glad att det över huvud taget finns ett svensk konsulat i Gambia.
Gå igenom hur många länder det finns i Afrika och kolla hur många länder som har Ambassad resp konsulat.
Jag är ochså kritisk till hur Sverige är representerat i västafrika. Om man, som jag jobbar i regionen och hamnar i trubbel, vart skall man vända sig ?
Sanningen är den att ingen svarar på telefon utom en timme eller två på en tisdag eller torsdag eller vad det nu kan vara. Eller så har man en lokal honorärkonsul med
ett minimalt intresse för verksamheten.
Jag ser två huvudsyften för svensk representation; Hjälpa svenska medborgare som hamnat i nöd eller fängslats. Stärka relationerna mellan landet och sverige i form av handel, utveckling och bistånd.
Hantera UT ärenden måste vara sekundärt.

Nu har ju jag "tur i oturen" Jag är anstäld av Franska staten.
När jag hamnat i problem ( Conakry) har jag försökt få hjälp av den s.k konsuln i Guinea, konsulatet i Banjul, Ambassaden i Abuja, UD jour i Stockholm.
Resultat = Noll
Ett samtal till France Telecom interna sos nummer i Paris = Ambassadpersonal på plats innom 2 timmar. Vive la France !
Nu blev jag ju inte frisläppt på 2 timmar men bara vetskapen att någon jobbade på saken och viste att jag satt där räckte långt för att hålla humöret uppe.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-05-31 21:28

Det kan vara så att behandla viseringar och UT inte har samma tyngd som affärslivets krav på service. Men likväl är det deras uppgift att hjälpa även här.
Här är ett klipp från regeringens hemsida: "Konsulatens huvuduppgift är bland annat att stödja svenska exportföretag, främja utländska investeringar i Sverige och hjälpa nödställda svenska medborgare. Konsulaten utfärdar också viseringar, uppehålls- och arbetstillstånd för utländska medborgare som vill besöka eller arbeta i Sverige."
Frågan är väl om det överhuvudtaget lönar sej för privatpersoner att klaga hos UD över den dåliga hjälp som konsulaten ger. Om man läser vad Felix skrev om sina kontakter med svenska utrikesförvaltningen kan man knappast tro att man har något att hämta varken nu eller senare.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-06-01 08:59

_Felix_ skrev:
TobbeS skrev:Är det inte konsuln Robert Hardmarks hustru som ansvarar för kontakterna på konsulatet och som är känd för att vara allmänt otrevlig. En god vän, tillika gambier, upplevde henne som mycket arrogant och rent ut sagt jävlig när hon hanterade hans ärende. Han fick dessutom uppfattningen att hon avsiktligt förhalade ärendet.
Nej Tobbe, hon jobbar för Danska Maersk Line.
Är inte det Roberts dotter? Henne har jag träffat på Maersk kontor i Banjul och hon var mycket trevlig.

carrassiuscarrassius
Kontakt:

Inlägg av carrassiuscarrassius » 2012-06-01 16:08

Det är helt skilda saker som disskuteras. Jag lägger mig inte i vad som ska eller inte ska göras av konsulatet. Men om det påstås från flera olika myndighetshåll att de ska syssla med en viss uppgift så ska de också göra det! Om de sedan tycker att arbetsuppgiften är tråkig är deras bekymmer. Då får de säga till UD att de inte vill ha med UTansökan att göra i huvud taget. EN ARBETSUPPGIFT SKA GÖRAS OAVSETT VAD PERSONEN I FRÅGA TYCKER OM SAKEN. Tänk om jag på mitt jobb skulle bara utföra uppgifter som jag tycker är roliga och strunta i de som jag tycker är tråkiga?? Vad skulle arbetsgivaren säga då?

Visst kan jag sätta mig ner och vara nöjd och glad över den ena med den andra, men då skulle aldrig någonsin någonting utvecklas. Om man inte kritiserar händer inget i världen, så tycker jag i alla fall. De flesta människor bryr sig inte särskilt mycket om klagomål, de flesta bryr sig bara om sitt eget. Men då och då träffar man på människor som faktiskt lyssnar och försöker få till en ändring. Om man inte kritiserar och pratar med beslutsfattarna m fl träffar man troligtvis aldrig på dessa människor som har potentiall att förändra saker till de bättre.

Jag tycker att det är beklagligt att ambassaden i Senegal stängdes, vilket jag har påpekat på många håll. Man kan ju tycka att Senegal vore bättre att ha affärskontakter med än Nigeria. FÄrdtjänsten ska väll ha personal där som svarar i telefon. Dock inte svenska medborgare, men det visar ändå på något om landets stabilitet.

En annan sak är UPPFÖRANDET /BEMÖTANDET från personalen. Ska man jobba med människor ska man även bete sig hyggligt mot dem oavsett vad man tycker om sina arbetsuppgifter.

Nåväl, denna diskussion hör kanske inte hemma i detta forum och jag är väll kanske en aning för engagerad av naturliga skäl.

För att återgå till ursprungsfrågan. Vi har ännu inte fått något svar. Snart är det semestertider så jag är lite orolig att det förhalar det hela ytterligare. Men det är bara att vänta och se.

Skriv svar