Uppehållstillstånd

mmmatilda

Inlägg av mmmatilda » 2012-10-03 18:31

gambia skrev: Hej igen!

Nej vi gjorde ingen webbansökan utan lämnade in alla papper på konsulatet i Bakau och betalade 6850 dalasi. Vi lämnade in ansökan 4/5 och fick beslutet 23/8 så ja det gick snabbt. Papper som måste vara med i ansökan som din pojkvän kan fixa innan du kommer ner är ett födelsebevis och ett utdrag från polisregistret samt 2 eller 3 foton (kommer inte ihåg exakt) samt kopior på hans pass. Det du behöver fixa är ett familjebevis för uppehållstillstånd hos skatteverket (får ej vara äldre än 3 månader och du kan fixa det själv via deras hemsida). Som jag berättade förut slapp vi åka till Abuja för intervjun och fingeravtryck utan fick göra detta i Bakau när folk från ambassaden i Abuja var där, så vi hade tur.. Allt vi betalde var 6 850 dalasi för ansökan inget annat..

Lycka till!
Okej, då kanske det är något att fundera på att göra i alla fall. Men hur blir det att man göra sin del då? Alltså mina frågor och uppgifter? Kan man få det på mejlen i alla fall?
Det jag menar med det han ska fixa är det sånt som tar en massa tid så att han borde göra det innan? För han är inte så sugen på massa pappersarbete vilket jag kan förstå om man inte är van med det så jag vill gärna hjälpa honom så mycket som möjligt. Jag kommer vara där i tre veckor. Passet förstår jag att det tar tid men resten kanske inte är långa väntetider på?
Vad är det för bilder som behövs? På honom eller oss eller vad?

:) Tack för hjälpen!

gambia
Flitig
Flitig

Inlägg av gambia » 2012-10-04 08:11

mmmatilda skrev:
gambia skrev: Hej igen!

Nej vi gjorde ingen webbansökan utan lämnade in alla papper på konsulatet i Bakau och betalade 6850 dalasi. Vi lämnade in ansökan 4/5 och fick beslutet 23/8 så ja det gick snabbt. Papper som måste vara med i ansökan som din pojkvän kan fixa innan du kommer ner är ett födelsebevis och ett utdrag från polisregistret samt 2 eller 3 foton (kommer inte ihåg exakt) samt kopior på hans pass. Det du behöver fixa är ett familjebevis för uppehållstillstånd hos skatteverket (får ej vara äldre än 3 månader och du kan fixa det själv via deras hemsida). Som jag berättade förut slapp vi åka till Abuja för intervjun och fingeravtryck utan fick göra detta i Bakau när folk från ambassaden i Abuja var där, så vi hade tur.. Allt vi betalde var 6 850 dalasi för ansökan inget annat..

Lycka till!
Okej, då kanske det är något att fundera på att göra i alla fall. Men hur blir det att man göra sin del då? Alltså mina frågor och uppgifter? Kan man få det på mejlen i alla fall?
Det jag menar med det han ska fixa är det sånt som tar en massa tid så att han borde göra det innan? För han är inte så sugen på massa pappersarbete vilket jag kan förstå om man inte är van med det så jag vill gärna hjälpa honom så mycket som möjligt. Jag kommer vara där i tre veckor. Passet förstår jag att det tar tid men resten kanske inte är långa väntetider på?
Vad är det för bilder som behövs? På honom eller oss eller vad?

:) Tack för hjälpen!

Hej! i Din pojkvän måste fylla i migrationsverket blanketter. De övriga dokumenten som behövs kan ni tillsammans fixa när du är i gambia. Det enda du måste ha med det är pappret från skatteverket. Bilderna jag skrev om är vanliga passfoton på din pojkvän. Dom papper du skall fylla i kommer när Sverige har fått din pojkväns ansökan.

Lycka till!

mysan
Flitig
Flitig

Inlägg av mysan » 2013-04-14 20:58

Blir lite fundersam när jag läser hur fort det gått för vissa. Min pojkvän lämnade in sin ansökan i februari 2012. Först nu ska migrationsverket handlägga ärendet. Är det något slags lotteri eller??
Lite less på att vänta..

mysan
Flitig
Flitig

Inlägg av mysan » 2013-05-24 15:24

Någon som har någon aning om hur lång tid det tar från att migrationsverket skickat uppehållstillståndskortet tills det landar i Bakau?
Vi har äntligen fått beviljat efter 16 månaders väntan..

malmö
Flitig
Flitig

Inlägg av malmö » 2013-05-27 09:36

För oss tog det ca 1,5 vecka (men det är 1,5 år sedan) detta förutsatt att han redan lämnat fingeravtryck och foto. Kortet skickas till Gambia via ambassaden i Nigeria. Be honom kontakta konsulatet i Bakau och säga att kortet är "på gång" så att de ringer honom så fort de har fått det.

mysan
Flitig
Flitig

Inlägg av mysan » 2013-05-29 05:29

Tack!

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2013-07-01 14:23

Ni som ska förlänga uppehållstillstånd/få ert PUT...var ute i god tid.Handläggningstiderna är låååååååååånga nu pga. handläggningstiden för asylsökanden prioriteras.Upp till 8 månaders väntan är inget ovanligt!!

malmö
Flitig
Flitig

Inlägg av malmö » 2013-07-02 08:41

Var inne och kollade på Migrationsverkets hemsida. Om man gör ansökan om PUT via webben, kan man göra det tidigast 1 månad innan AT/UT går ut!! Någon som vet om det går snabbare via webben eller om man skall lämna "pappersansökan".

malmö
Flitig
Flitig

Inlägg av malmö » 2013-07-02 09:09

Kollade igen, nu finns nedanstående information, webbansökan alltså!!!

Kortare väntetid om du ansöker på webben
När du ansöker på webben får du:
beslut inom 5 arbetsdagar om din ansökan är komplett
tydliga instruktioner om vad du ska skicka med i din ansökan och risken att göra fel blir därför mindre.
En komplett ansökan innehåller alla de uppgifter och underlag som vi behöver för att fatta ett beslut. Saknar vi något kommer vi att kontakta dig inom 5 arbetsdagar och berätta vilken information vi behöver för att ta ett beslut. Du får då också besked om ungefärlig väntetid. Du behöver inte kontakta Migrationsverket.

Bridaso
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bridaso » 2013-07-03 18:09

Låter ju toppen OM det håller....den som väntar får se...

ellis82

Inlägg av ellis82 » 2013-07-12 14:37

Har precis ansökt om PUT via webben och det tog en vecka att få beslut!! Helt underbart!

Skriv svar