Kanske något att tänka på.

Skriv svar
Nisse
Superflitig
Superflitig

Kanske något att tänka på.

Inlägg av Nisse » 2012-08-24 11:29

Hejsan
För er som åker till Gambia kanske detta är något att tänka på?
Yttliggare en provokation av den förhatliga Diktatorn Yayha Jammeh
http://www.svt.se/nyheter/varlden/gambi ... -dodsdomda
Ha det gott folk.
Nisse

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-08-24 20:20

Man får vara glad för att några svenska journalister överhuvudtaget rapporterar om vad som sker i Gambia. När det gäller de här avrättningarna som ska vara avklarade nästa månad har Afrikanska Unionen nyligen uppmanat presidenten att förhindra att det sker.
Det är värt att komma ihåg att några av de dömda är där av politiska skäl.

yrsa

Inlägg av yrsa » 2012-08-24 23:38

Fruktansvärt, men inte överraskande tyvärr. Jag tycker dock att häxutrotningen var ännu värre, och den nämndes inte med ett ord i svensk media.
Vi måste fortsätta utbilda våra vänner, det är vår viktigaste uppgift som trogna Gambiaresenärer!!

Ritva
Bofast
Bofast

Inlägg av Ritva » 2012-08-25 09:23

De inhemska tidningarna har inte skrivit *något* om det här. Internationell media är förskräckta. Vad händer???
Ganska skrämmande faktiskt.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-08-25 14:42

Tyvärr verkar hela historien sann. Presidenten har fått för sej att verkställa alla dödsdomar. I går natt avrättades 9 personer enligt Amnesty. Läs mer här: http://hellogambia.com/vibeghana-amnest ... in-gambia/

Fru couscous
Flitig
Flitig

Kanske något att tänka på

Inlägg av Fru couscous » 2012-08-25 16:10

:twisted: Ja president Jammeh förnekar sig inte! Tyvärr har han härskat oinskränkt under många år och har ägnat sig åt diverse häpnadsväckande och mycket otäcka handlingar. När jag flyttade till Gambia fanns tidningen Independent och där kunde jag någon gång få mina kritiska debattartiklar införda. Bara efter något år blev det svårigheter med det, tidningens redaktör tyckte att det jag skrev var mycket bra, men vågade av rädsla för repressalier inte längre publicera. Så jag är inte förvånad över det senaste utspelet med avrättningar. Eller att en del av dem som avrättats har varit kritiska till den förda politiken.

Jammeh genomförde ofta rena "Eriksgator" genom landet, och ute i byarna möttes han alltid av jublande folkmassor. Allt återgavs i gambisk TV. När han skulle åka genom Bakau däremot, skickades militären fram för att rensa gatorna från människor som skulle kunna vara kritiska mot honom. Var på väg ut för att handla när en granne uppmärksammade mig på vad som pågick. Såg själv folk köras bort på lastbilar. Att Jammeh nu drar åt tumskruvarna ytterligare några varv kommer inte direkt som någon överraskning.

Hans agenda var redan från början att vara envåldshärskare över sitt rike Gambia. Han vet bäst i alla frågor och tolererar inte någon som helst opposition. Dessutom var han involverad i importen av ris och därmed kunde han påverka priserna på den så viktiga basfödan för gambierna.
Han uttalade sig i TV när frågan om matpriser kom på tal;" jag behöver inte svälta jag har egna odlingar och fri tillgång till kött och andra varor". Många gnisslade tänder framför TV-apparaterna men ingen vågade komma med öppen kritik!

Kanske tittar ingen eller ett fåtal, på gambisk TV eller läser inhemsk press, eftersom de båda medierna inte rapporterar något som kan anses viktigt eller på något sätt kan ses som kritik mot presidenten
:?: och att det är utländska medier eller organisationer som törs säga vad som sker och på det sättet drar uppmärksamheten till Gambia. Det är naturligtvis bra, men det kan också finnas en risk med att turisterna flyr Gambia. Vällovligt att inte spendera pengar i en diktatur men ett mycket hårt slag mot befolkningen som i huvudsak får sina inkomster från turismen. Så ni som är bosatta i Gambia, permanent eller periodvis, rapportera vad ni ser och hör när ni är ute bland folk. För än så länge kan
väl internet användas eller varför inte vanliga skrivna brev, som skickas till människor utanför Gambia. Eller finns det censur som öppnar och kontrollerar utgående post? I så fall kan jag förstå om det finns en viss försiktighet med att uttala sig i kontroversiella frågor.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-08-25 16:25

I Gambia är oppositionen tystad med våld. Det som finns är webbsidor baserade utanför landet te.x Freedom Newspaper och Hello Gambia. Båda dessa sidor samt andra är helt blockerade inom Gambia. Det tillsammans med att den inhemska pressen inte kan kritisera regeringen och presidenten, gör att folk i allmänhet inte känner till vad som sker.
För de som vill veta finns här en lista på de dödsdömda fångarna.
http://gambiadispatch.com/2012/08/24/ga ... on-threat/

Frågan är hur detta kommer att påverka turismen och människors möjlighet att försörja sej på den. Avrättningarna har nu uppmärksammats av The Guardian i England, det land den stora majoriteten av turister kommer från.

Uppdatering. Det finns uttalanden från oppositionen som säger att inga avrättningar har skett. Hur tillförlitligt detta rykte är lär visa sej.

Uppdatering 2 Nya uppgifter säger att avrättningarna har ägt rum. Se vidare här http://www.freedomnewspaper.com/Homepag ... fault.aspx

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2012-08-27 15:32

Vad är sant egentligen? Det måste vara hur lätt som helst för Senegals president att kräva bevis på att 2 av Senegals medborgare fortfarande är vid liv.

Som vanligt så bryr sig inte omvärlden särskilt mycket över vad Yahya Jammeh begår för grymheter mot sin befolkning. Några fel valda ord som hamnar i fel öron och du döms till döden för högförräderi. I Aftonbladet fanns inte en rad om avrättningarna. Det är viktigare att skriva 3-4 sidor om Stefan Löfvens förtroendetapp i en opinionsmätning och vädret.

Man ska inte önska andra människor olycka och dödlig sjukdom, men det finns undantag.

Nisse
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nisse » 2012-08-27 17:08

_Madmar_
Flitig
Flitig

Inlägg av _Madmar_ » 2012-08-27 21:56

http://www.svt.se/nyheter/varlden/eu-fo ... r-i-gambia

dock ingenting skrivet hos de stora nyhetstidningarna ännu...

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-08-28 10:00

Det verkar som president Jammeh har fått som han ville. Det gambiska inrikesdepartementet sade under måndagen att 9 fångar avrättats. EU protesterar och kan ta bort pengar avsatta till landet. Länk till detta : http://www.france24.com/en/20120827-gam ... ring-squad

Kan detta vara början till slutet för presidenten och vad innebär det för oss som gärna reser dit?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2012-08-30 13:53

Nu börjar det hetta till i relationerna mellan Senegal och Gambia. Senegal har kallat hem sin ambassadör från Banjul. Orsaken påstås vara att Gambias president ljög då han först påstod att hotet om avrättningarna endast var ett sätt att skrämma kriminella. Två av dem som då redan hade avrättats var dessutom senegaleser.
Jag hoppas att man kan hitta en annan väg att gå. Om avrättningarna fortsätter som presidenten sagt, finns risken att det kan sluta olyckligt.

Uppdatering: De som var i Gambia under kuppen där president Jammeh tog makten 1994 säger att de överhuvudtaget inte märkte av att någon kupp hade hänt. Förklaringen kan vara att de berörda förstår nyttan av turismen och därför inte har något att vinna på att hindra den. Blir det en politisk omvälvning måste livet gå vidare efteråt och turismen drar in massor av pengar till landet. Det värsta som kan hända är egentligen att resebolagen ställer in därför att utrikesdepartementen i turistländerna varnar folk för att åka.

IJ
Superflitig
Superflitig

Inlägg av IJ » 2012-09-01 11:28

Jo jag var nere då, och hörde om kuppen i radion på stranden. Vi skulle ändå resa hem första flyget därefter, men alla som skulle stanna längre fick ochså resa hem och en del fick vända direkt de kom ner.

Skriv svar