hur bokar man arkefly/travelpoort???

Post Reply
Katja
Flitig
Flitig

hur bokar man arkefly/travelpoort???

Post by Katja » 2012-09-27 14:59

Nu har jag med google translates hjälp försökt ta mig igenom bokning hos både arkefly och travelpoort - MEN hos arekfly kunde man inte välja gambier som möjlig nationalitet (allt annat fanns...) och hos Travelpoort kunde man inte välja Sverige som land där man bodde så det blev tvärstopp på båda ställena (plus att det verkade omöjligt att välja bort dyra extraförsäkringar hos travelpoort).

Har mejlat båda bolagen (några telefonnummer som fungerade hittade jag inte) och väntar på svar men har redan bokat anslutningsflyget från Sverige (begränsat antal platser vågade inte vänta) - så jag undrar, är det någon här som lyckats boka de holländska bolagen via internet? alla kloka råd mottages tacksamt.
/katja

savann
Bofast
Bofast

Post by savann » 2012-09-27 15:39

Har du prövat att boka via Arke? Det är en hollänsk motsvarighet till Ving och flyglinjen de anlitar heter Arkefly och det fungerar på samma sätt som när Ving anlitar Thomas Cook. Arkes hemsida är även den på holländska men kanske kan du ta dej igenom den med translate. http://www.arke.nl/default.aspx

Katja
Flitig
Flitig

Post by Katja » 2012-09-27 15:43

Yes, problemet med Arkeflys bokning är att två av familjemedlemmarna har gambisk nationalitet och det fanns inte som valmöjlighet, däremot senegalesisk, afghansk, jamaicansk, haitisk och så vidare. Har tittat och tittat och tittat men kan inte hitta "Gambianen" (som det heter på holländska) någonstans! Undrar om man vågar ta något annat, typ Senegales....

savann
Bofast
Bofast

Post by savann » 2012-09-27 16:45

Man kan ju undra varför men kanske är Gambia på den här stora hemsidan bara ett litet land med få resenärer och därför inte är värt att ta med? Ving har ju inget motsvarande vad jag kan se. Där är det bostadsadressen som de undrar över.
Dina gambianska familjemedlemmar har gambianska pass antar jag. Kan man inte göra en sådan bokning så är det förmodligen inte en så viktig uppgift. De kan ju knappast vara förbjudna att resa.
Kan det inte vara så att det de vill veta är i vilket land man är bosatt?

Katja
Flitig
Flitig

Post by Katja » 2012-09-27 18:41

Nu är det bokat och klart!

Travelpoort svarade att jag kunde boka via mejl, men de skulle tydligen ta 3% om man betalade via Visakort (plus att de redan var 15 euro dyrare per biljett) och Arkefly sa att jag kunde ringa - för den som är intresserad så är deras bokningstelefon 0031534813987.
Däremot kunde kvinnan som svarade i telefonen inte hitta några lediga platser på de datum jag hittat på nätet - så hon sa åt mig att boka on-line istället och strunta i det där med nationalitet, det var ändå inget som stod på biljetterna eller som var särskilt viktigt.

Alltså skrev jag oss alla som svenskar, en fyraveckorsresa över jul och nyår slutade på 4434 kronor per man, plus ToR sthlm-amsterdam för 1225 och natt på flygplatshotell för 250, det vill säga en total på 5909 vilket jag tycker är ett kap (visst, det blir bökigt att checka ut och in och extra kostnader för middag, och jo, vi måste betala maten på Arkeflys flyg också tror jag, men på det stora hela ett prisvärt alternativ till Ving när det är högsäsong)

Synd man inte bor i Holland!

savann
Bofast
Bofast

Post by savann » 2012-09-27 19:22

Ja det var ju fantastiskt bra nyheter. Jag antar att det pris ni fick 5.909 kr, förutom natten i Amsterdam, är utan hotell?
Jag kan bara gräma mej att vi bokat en liknande resa utan hotell mellan jul och nyår på två veckor med Ving för 10.950 per person. Dubbelt upp med andra ord.

crillee
Flitig
Flitig

öppen biljett

Post by crillee » 2012-09-27 22:46

hej,har ni kollat med go travel i danmark,jag bokade en öppen biljett för 3 mån vistelse i gambia för 7350,flyger med condor dec-mars

iza
Superflitig
Superflitig

Post by iza » 2012-09-30 16:21

Jag har tidigare kommit hem med travelpoort och tyckte att de hade bra service, mer personligt och även via mejl. Ett plus att de har kontor i senegambia där de kan fixa det mesta. När jag flög med dem ingick mat och dom höll inte på o sälja en massa strunt som ving gör. Problemet är bara att hitta bra anslutning till Sverige.

crillee
Flitig
Flitig

hej igen

Post by crillee » 2012-09-30 16:31

mitt flyg med condor är från arlanda06.00-frankfurt-banjul 20.15 på kvällen samma dag o ingen ny incheckning,kanske lite dyrare men verkar enkelt,kollade bryssel okså men det var 1400 dyrare,men såg även nu efter jag bokat att solfaktor hade bra priser på flyg med.

Post Reply