Visumkrav för Senegal

Skriv svar
savann
Bofast
Bofast

Visumkrav för Senegal

Inlägg av savann » 2013-07-08 20:57

EU-medborgare måste numera söka visum för att resa in i Senegal. Priset är 55 Euro och visumet kan sökas genom någon av Senegals konsulat eller ambassader. Senegal har en ambassad i Gambia på Kairaba Avenue men tyvärr ingen i Sverige. Läs mer här: http://www.snedai.sn/en/

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2013-07-11 12:56

Mycket tråkiga nyheter, tycker att visumförfarandet verkar krångligt.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-07-11 17:02

Ja krångligt, osäkert och dyrt. Krångligt för att visumansökan sker i två steg, osäkert för att avgiften betalas inte tillbaka om du nekas visum och dyrt för ett visum med bara en inresa.
Tanken kan kanske vara att Senegal vill försöka ha koll på inresande efter de stridigheter som utbrutit i grannlandet Mali. Ecowas ländernas medborgare kan fortfarande röra sej fritt över gränsen men alla övriga måste söka visum

betttan
Flitig
Flitig

Frågor på det!

Inlägg av betttan » 2013-09-15 22:15

Detta var en nyhet som jag missat - typiskt! Vi har planerat resa till Senegal från Gambia i december, under två veckor.
Någon som provat att ansöka? Hur lång tid innan bör man vara ute? Vad är det som återstår att göra när man hämtar upp det - och kan man lite på att det verkligen finns något visum att hämta upp?

Vi funderar nu på att skippa Senegal om det bara blir rörigt och tidsödande...Någon som vet om samma sak gäller även om man bara åker genom Senegal som transfer - ex om man åker till Guinea?

Sjutton också!! :(

betttan
Flitig
Flitig

Frågor på det!

Inlägg av betttan » 2013-09-15 22:17

Detta var en nyhet som jag missat - typiskt! Vi har planerat resa till Senegal från Gambia i december, under två veckor.
Någon som provat att ansöka? Hur lång tid innan bör man vara ute? Vad är det som återstår att göra när man hämtar upp det - och kan man lite på att det verkligen finns något visum att hämta upp?

Vi funderar nu på att skippa Senegal om det bara blir rörigt och tidsödande...Någon som vet om samma sak gäller även om man bara åker genom Senegal som transfer - ex om man åker till Guinea?

Sjutton också!! :(

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-09-16 21:18

Senegal har en ambassad i Gambia vid Kairaba Avenue. Dit kan man vända sej för att få veta vilka krav som gäller.
På embassy-finder.com sägs att för resor kortare än 3 månader behövs inget visum för svenska medborgare. http://embassy-finder.com/senegal_visa
Detta var absolut en nyhet för mej. Hur uppdaterad den här informationen är vet jag inte. Det kan hända att den ligger kvar sedan tiden innan visumkravet. Om du klickar på länken sweden på den sidan så sägs att det går bra att resa utan visum under en tid på 3 månader.
Det vore kul att sen få veta hur det gick med er resa.

betttan
Flitig
Flitig

Inlägg av betttan » 2013-09-18 20:22

Tyvärr tror jag det är gammal info. Jag har haft kontakt med någon person som finns i kontaktuppgifterna på sidan man ansöker. Hon skrev bara att man måste söka visum via deras länk. Söka, betala och sen få nått papper som man tar med sig när man hämtar ut sitt visum. Har ställt lite följdfrågor...återkommer med info.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2015-08-30 00:16

Senegal har sedan en tid släppt kravet på visum. Med andra ord är det numera fritt fram att korsa gränsen mellan Gambia och Senegal utan andra papper än ett pass. Skönt tycker jag att förnuftet segrade.

Skriv svar