Test av brunnsvatten

Skriv svar
TobbeS
Superflitig
Superflitig

Test av brunnsvatten

Inlägg av TobbeS » 2013-10-29 10:22

Någon som känner till om det finns ett laboratorium som testar brunnsvatten i Gambia och vad det kostar?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-10-29 21:41

Om du inte hittar nåt laboratorium i Gambia kan du köpa tester på nätet och göra det själv. Sök på watertest så hittar du lite olika leverantörer. Testerna bygger oftast på färgförändringar som sker när olika ämnen blandas med vattnet du vill undersöka.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-10-30 10:13

Tack Savann. Kommer att ta med mig 3-4 provrör från en svensk organisation som heter Rent Vatten och också låna med mig en speciell kylväska för att hålla nere temperaturen från brunnen i Sanyang till laboratoriet i Malmö. Denna undersökning kostar dock en slant och tanken var att det kanske fanns ett billigare alternativ i Gambia.
Ska kolla upp leverantörer på nätet.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-10-30 11:51

Vattenprover som rör bakterier kan vara lite lurigt. Jag vet av egen erfarenhet att laboratorier i Sverige vill ha kylda prover och dessutom levererat så snabbt som möjligt från brunnen. Det verkar finnas andra metoder som fungerar om man har problem med transporten. De bygger lite förenklat på att man tillsätter en vätska till vattenprovet och sedan under ett dygn själv observerar färgförändringar som sker. Förändringar som visar på bakteriehalten i provet.
Om den här tekniken är sämre eller lika bra vet jag inte men den kan kanske vara enklare att hantera i ett fall som ditt.
När det gäller laboratorier i Gambia finns det fler som utför medicinska tester som malariaprov osv. Kanske kan man fråga någon där som har lite fackkunskap om provtagningar?

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-10-31 11:13

Var och hämtade grejerna i går. En kylväska modell mindre, 2 plastflaskor, den ena för kemiska test och den andra för mikrobiologiska. Vidare fanns 2 kylblock som passade perfekt i den lilla väska.

Tanken är att proverna från brunnen ska tas sen eftermiddag 20/11, på väg till flyget hem. Planet landar i Köpenhamn 10.25 dagen efter och jag har till 16.00 på mig innan de stänger laboratoriet i Malmö. För att få full tillförlit till proverna ska de vara kylda och inte äldre än 24 timmar.

Den kritiska tiden för kylningen är endast från brunnen till att planet är i luften och det bör kylblocken klara.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2013-11-11 13:11

Jag är också intresserad av detta! Både om du hittar leverantörer på nätet som säljer hemmatest som inte behöver skickas iväg, samt om det finns något företag i Gambia som gör detta?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-11-12 13:43

Det finns flera olika företag som säljer vattentester som man gör själv. Om jag får rekommendera en leverantör så får det bli https://www.discovertesting.com/product ... est%20Kits
Sidan är förstås på engelska.
Som sagt vet jag inte hur säkra testerna är men en fingervisning om vattenkvalitén är det. Får man ett tveksamt svar är det bäst att gå vidare med fler prover.
Labb i Gambia kan finnas. Varför inte mejla en fråga hit? http://www.bijilomedical.org/

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2013-11-12 15:40

Tobbe,

Vilket bolag skall du flyga med ?
Du får nog checka in kylväskan Tror inte man får ha den
som handbagage. ( vätska/gel visserlige fryst men...)

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-11-27 14:48

Ser att det kommit några inlägg sedan jag åkte (6/11). Gjorde som jag skrev tidigare och stoppade kylväskan i mitten på resväskan med isolerande kläder runt om. Det incheckade bagaget ligger ju i ett par minusgrader när väl planet är på sin flyghöjd. Hann precis till Alcontrols lab i Malmö innan lunchstängning 12.00 och då hade inte frysklamparna tinat helt.
Nu är det bara att vänta på resultatet. 800:- kostar de 2 testerna jag begärt.

Det känns som att dessa laboratorietest ger ett säkrare svar än de man köper på internet och 800:- var inte dyrt.

densomsoker
I Stockholm, Linköping, Göteborg och Malmö vet jag att det finns lab som gör denna undersökning.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-12-09 10:31

Har fått provsvaren från labbet i Malmö och de var tvungna att testa det flera gånger pga den högsta halten E.colibakterier i labbets historia. Det här var också första gången labbet testade ett prov från Afrika. Annars testas bara prover från Sverige och Danmark.

Riktvärdet (E.coli) för att ett vattenprov ska vara otjänligt är 10 enheter(cfu)/100 ml vatten. Mitt prov hade 340 cfu/100 ml. Koliforma bakterier ska ligga under 500 cfu/100 ml för att vara tjänligt som dricksvatten, mitt prov låg på >2400. Odlingsbara mikroorganismer ska inte överstiga 1000 cfu/ml och mitt prov visade >3000 cfu/ml. De kemiska testerna visade att järnhalten var något hög, men inte otjänligt att dricka.

Gambierna dricker gärna vattnet från min brunn och utan några symtom på magsjuka, medan jag förmodligen skulle bli väldigt sjuk om jag tog en klunk.
Det här visar också att E.colibakterierna överlever ganska lång tid i de underjordiska flöderna, som har sitt ursprung i Gambiafloden, men passerar Serrekunda på vägen mot Sanyang, där jag har min brunn.

Det blir till att bygga ett pumphus med UV-strålning på vattnet för att ta kål på bakterierna.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Inlägg av _Felix_ » 2013-12-14 08:52

Jag tror inte bakterierna kommer från grundvattnet.
Vanligaste orsaken är ytvatten dvs under regnsäsongens skyfall läcker det in
ytvatten ner i brunnen. Även gamla latrinrester (nergrävda ) och andra avlopp är
vanliga orsaker. En sanering av brunnen ( klorin ) och sen en UV lampa borde lösa
problemet.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-12-16 17:46

Nja, nu är jag inte riktigt med. Det skulle ju innebära att ett prov taget i januari skulle vara fritt från E.coli. Vattnet i brunnen är ju inte konstant utan byts hela tiden och den man som odlar grönsaker på tomten använder mängder av vatten för alla plantor, 7 dagar i veckan, under torrperioden.
Dessa bakterier är anaeroba och mesofila, vilket innebär att de inte tål fritt syre och att temperaturer över 45 gr förstör proteinet och nukleinsyrorna i bakterierna. Då kan de inte föröka sig även om de inte dör på direkten.

Avföring från fåglar, gnagare och apor finns naturligtvis på tomten och även i brunnens närhet, men den "brinner" tämligen fort i den torra värmen och kommer inte att kunna påverka vattnet i brunnen. E.coli kan inte heller ta sig 25 meter ner i jorden, utan att få sin regelbundna dos energi = organiskt kol.

På tomten har aldrig funnits någon bebyggelse och jag har en granne i riktning sydväst, vilket är den troliga riktning de underjordiska strömmarna rinner. Patogena bakterier kräver fuktig miljö. Bakterier består till 75% av vatten och därför tål de ej uttorkning under längre tid. De näringsämnen som bakterien behöver är lösta i vatten. Vatten är således transportören av näring och avfallsprodukter in och ut ur bakterien.

Eftersom E.coli kan överleva många dygn i vatten så är förklaringen för mig nedsmittning från latriner längre ifrån tomten och där finns 1000-tals, i riktning nord och nordost. Men jag ska inte slå mig för bröstet och säga att min förklaring är den enda rätta. Därför kommer jag att ta nya prover när jag åker ner i mars månad.

Relalalaxa

Inlägg av Relalalaxa » 2013-12-17 09:29

Intressant och skrämmande att höra resultatet av ditt test. hur många brunnar finns det inte som har ännu sämre resultat?? blir intressant att se vad nästa test visar.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-12-18 10:33

Det vore intressant att ta ett prov mitt inne i Serrekunda, eller kanske inte. Om jag hade 34 ggr för högt värde på E.coli i min brunn på en ganska isolerad tomt i Sanyang, vad kan man då förvänta sig mitt i det mest tätbefolkade området?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-12-18 23:10

Det finns ett nät av kommunala vattenledningar med vatten av godkänd kvalitet. Hur det ser och var det finns är jag osäker på. Förra året grävdes vattenrör ner längs stora vägen från kusten mot Brufut vilket jag själv sett på plats. Personligen har jag aldrig fått magproblem av dricksvatten på de ställen där jag bott. Kanske tur men det verkar inte vara nåt stort problem tror jag.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-12-19 10:15

Om man är ansluten till kommunala vattenledningar så bör vattnet passera tillhörande reningsverk och reducera kolibakterierna betydligt. Själv använder jag bara flaskvatten för att fylla på vätska, men jag äter allt och blir inte sjuk. Det är ofrånkomligt att man får i sig små mängder vatten när man duschar på hotellet, men det är uppenbarligen inte något som ger magsjuka.

Drack du kranvatten första gången du var i Gambia Savann, utan att bli magsjuk? Då är du bara att gratulera, för jag tror inte att jag hade klarat det. Kommer nog att ta med mig dubbla satser för vattenanalys, när jag åker ner i mars, ett prov från brunnen och ett från hotellet.

Har besökt några bostäder i Serrekunda, både med och utan kommunalt vatten och avlopp, samt en med vattenkran på bakgården, men inget avlopp.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-12-19 16:26

Det är den stora mängden avföringsbrunnar som är boven i dramat. Folk flyttar från landet till kusten och folkmängden ökar hela tiden på den lilla kuststräckan.
Första gången jag reste i Afrika söder om Sahara var i början av 70-talet. Då var det flaskvatten som gällde. Fanns inte det blev det te av väl kokat vatten eller öl. Kunde vara lite jobbigt att borsta tänderna i dock. Större hotell och nu pratar jag inte Gambia, hade redan då borrade brunnar och personalen sa att det var ok att dricka vattnet. Jag antar att de drack av det men själv har jag inget minne av den saken. Möjligen borstade vi tänderna och duschade utan problem. Däremot har jag blivit magsjuk ett antal gånger av dåligt upphettat vatten för kaffe med burkmjölk. Vatten som togs ur en grävd brunn på ena sidan huset förorenades av latrinbrunnen på baksidan av huset. Folk på trakten kunde även de bli sjuka av vattnet men hade sannolikt en högre tröskel för att råka illa ut. Man får komma ihåg att det finns allvarligare saker än e-kolibakterier. Dysenteri som är riktigt smärtsamt och ger feber har andra orsaker och tar längre tid att bli fri från. Dessutom bör antibiotika sättas in för att hindra vidare smittspridning då den smittar väldigt lätt.

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-12-20 10:51

Fick förmodligen i mig Shigellabakterier på ett tåg mellan Nairobi och Mombasa 1980. Blev j-gt sjuk och satt mesta tiden på toa, samtidigt som jag kräktes i handfatet. En hästkur med antibiotika tog död på dysenterin (läkaren var ganska säker på att det var dysenteri, utan att ta några prover) och några dagar senare var jag helt frisk, men jag vill aldrig uppleva det igen

Tack och lov är utbrott av dysenteri och kolera ovanliga i Gambia, men det finns faktiskt en variant av e.coli som likt ovanstående producerar toxin och därmed kan bli dödlig, men jag vet inte hur vanlig den (EHEC) är i Gambia. Intressant är att närliggande Kap Verde ligger på 5:e plats när det gäller utbrott av den mycket smittsamma dysenterin. Kenya ligger på 4:e plats.

GOD JUL på er alla gambiaresenärer.
//Tobbe

Katja
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Katja » 2013-12-25 23:34

är brunnen borrad eller grävd? har själv aldrig mått dåligt av vatten från borrad brunn men däremot från grävd

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2014-01-02 09:21

Brunnen är borrad.

Skriv svar