Valuta/växling på landsbygden...

Skriv svar
betttan
Flitig
Flitig

Valuta/växling på landsbygden...

Inlägg av betttan » 2013-11-11 14:42

Snart dags för vår rundresa i Gambia. Vilken valuta är att rekommendera att ha med sig, svenska kronor eller dollar? Bör man växla till dalasi för hela rundturen vid turistområdena, eller vågar man hoppas på att det går att växla från kronor/dollar i ex Basse, Georgetown eller Soma?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2013-11-12 12:50

Jag tror inte att det finns någon bra anledning att först köpa dollar för att sen köpa dalasis med dollarn. Kronor är en välkänd valuta i Gambia och fungerar fint i växlingssammanhang. Dessutom får du två växlingsavgifter på köpet om du går över dollarn.
Det enda skälet till att låta bli att växla vid kusten är att dalasien bara finns i som högst 100-lappar. Det medför att det kan bli en ordentlig sedelbunt som man får ta hand om.
När det gäller växlingskursen tror jag att den är som bäst vid kusten vilket naturligtvis inte hindrar att du kan få en bra kurs i tex Soma. Ditt problem blir att kunna hitta nån att växla med och se vad de kan erbjuda för kurs. De hotell som finns har ofta nån kontakt som kan hjälpa till. Räkna inte med att hitta växlingsbyråer uppe i landet. De finns bara där turisterna finns. De som växlar uppe i landet är affärsmän som handlar med tex Senegal och behöver CFA som gäller där.
Att tjata till sej några dalasis extra på kursen är inte heller fel, de flesta växlingskontor ger med sej rätt lätt om man envisas. Det förutsätter förstås att det finns konkurrenter som du kan hota att gå till om du inte får som du vill.
Western Union som också valutaväxlar har några några få kontor bortom kusten. Basse och Bansang är sådana ställen.

betttan
Flitig
Flitig

Inlägg av betttan » 2013-11-13 18:35

Fint, tack för svar!

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2013-11-27 15:22

Lite off topic. Undrar om det någonsin varit så billigt för en svensk i Gambia som nu. Själv har jag rest dit sedan -92 och det känns som om jag aldrig fått så mycket för mina svenska pengar som denna november. Priserna har naturligtvis stigit, men kursen har förbättrats betydlig mer. Fick 5.80 nu då jag var nere och hade förmodligen kunnat på ytterligare något om jag tjatat.

Skriv svar