Brunn

Skriv svar
densomsoker
Flitig
Flitig

Brunn

Inlägg av densomsoker » 2014-01-06 13:18

Hej!
Behöver all info jag kan få gällande vattenbrunn. Detta gäller en tomt ner mot Gunjur.

Det finns ingen el på tomten än, men planerar solceller, men det är inget som brådskar.
Vatten behövs dock till själva bygget.

Att gräva en enkel brunn och ha den täckt med cement hela vägen ("moules") är ju billigt. Men verkar farligt ur bakteriesynpunkt att hiva hinkar upp o ner plus att man lär dö av ansträngningen varje gång.

Tänker handpump?
Hörde någon som sade att det bara är staten som ombesörjer handpumpar? Det kan väl inte vara sant?

Vad tycker ni?
Vad är smartast att göra?

Skaffa sån där plasttank o någon slags pump o generator till den?

Eller köra på handpump?

Eller bara enkel grävd nu och låta det vattnet användas till bygget?

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2014-01-06 19:52

En variant kunde vara om det inte rör sej om väldigt mycket vatten, att skaffa ett tomfat på 200 liter med lock och ordna vatten via en annan brunn för att sen få fatet transporterat till din tomt. Ett pris på en sån resa samt själva vattnet borde du kunna få och sen handlar det om att räkna ut hur mycket vatten det går åt för ditt bygge. Vet man hur många liter cementbruk eller betong du behöver kan man lätt räkna ut vattenmängden. På så vis kan du från början se om det här blir billigare än att ordna en grävd brunn. Fatet kan du sälja när du är klar.
Jag har köpt en handpump i Gambia och det finns inga restriktioner där utom möjligen priset för de är dyra. Vad dina bekanta menade kan vara att det bara är myndigheter osv som ordnar med såna pumpar därför att de kostar så mycket i inköp. Vattnet kan ju ligga djupt ner i brunnen och då krävs också rejäla grejer för att få upp det.
En borrad brunn med pump är bra för då kan man trycka upp vatten i en tank på ben som sen kan fungera som ett litet vattentorn. Samt att du sällan får problem med bakterier. Latrinbrunnar i närheten kan ge problem men det är svårt att säga något om det innan du kan ta vatten från hålet. En sak som spelar in för vattenkvaliteten är hur djupt du borrar hålet. Brunnsborraren borde veta tror jag.

densomsoker
Flitig
Flitig

Inlägg av densomsoker » 2014-01-08 23:53

Savann, du är fantastisk! Tack för ditt svar!

Du säger dyrt, vad innebär dyrt?? Ungefär alltså?

Jag har fått ett pris på 10 000 dalasi inklusive materialet för den lokala varianten av grävd brunn, med gjuten cement hela vägen ner. Billigt. Men att hiva upp hink med hand ...? Nja.
Kan man "sätta en handpump" på en sån eller gäller en borrfirma från första början?
(Var får man tag i sådana?)

Jag kan verkligen noll om detta, tyvärr. :/ Och folk som själva inte ens har vatten tycker naturligtvis att den lokala varianten är fantastisk och nästan lyxig och förstår ju inte att man kan önska något annat.

Din idé med tank och litet vattentorn är fenomenal. Du menar att det skulle gå att lösa endast med hjälp av handpump, att generator/solkraft ej behövs för just den detaljen?

Men än så länge känner jag att vattentorn o tank är överkurs.

En säker brunn med handpump räcker.
Det låter som om de måste maskinborras, eller fattar jag dig fel?

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2014-01-09 10:51

10.000 dalasi för en grävd brunn inklusive allt material låter mycket billigt. Bara materialet för en 20 meter grävd brunn, inklusive transport av cement, sten och sand kostar de pengarna. Ska du gräva själv?

På en tidigare tomt ( som visade sig vara fel ) hann jag få en brunn grävd. Det kostade 25.000. På min nuvarande tomt ( den korrekta ) är brunnen borrad och det kostade 55.000 inklusive allt.

savann
Bofast
Bofast

Inlägg av savann » 2014-01-09 11:57

Jag menade att när du ska ha ditt dricks och duschvatten är det enklast och säkrast att borra ett hål och skaffa en elektrisk pump för att få upp det. Trycka skrev jag och det är nog den tekniska termen därför att pumpen ligger i vattnet vid botten av borrhålet och pumpar/trycker upp vattnet via en slang upp till ytan och dit du vill ha det, t.ex ett litet vattentorn. Att suga upp vatten med en elektrisk pump som finns uppe på ytan eller markplanet, är inte lika effektivt därför att det finns tekniska begränsningar med ett sådant alternativ. Skulle du pumpa för hand kan det bli rätt tungt men å andra sidan behöver du ingen el till det. Här kan du inte heller ansluta ett vattentorn utan får pumpa till varje tillfälle.
Ett borrhål kan du få via en brunnsborrare. Jag pratade med en kille som kan det på Neils bar. Baren ligger vid stora vägen i höjd med Brusubi om du vet var det är. Gå in där och prata med Neil och fråga efter den här engelsmannen som borrar brunnar. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette men hans fru har ett ställe som heter Flower Lodge om jag inte minns fel.

Skriv svar