Ärliga människor i Gambia

Skriv svar
gambia
Flitig
Flitig

Ärliga människor i Gambia

Inlägg av gambia » 2014-12-19 23:21

Undrar om det finns några ärliga människor i Gambia? Missförstå mig inte, jag älskar Gambia i alla fall men varje gång man kommer nära människor här märker man att det enda som betyder något är pengar... Jag blir så ledsen.. Varför?

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Inlägg av TobbeS » 2014-12-22 11:09

Visst finns det ärliga människor i Gambia, men jag förstår vad du menar. Toubab=pengar. När man försöker förklara för anställda på hotellet att vissa turister kanske har sparat ett helt år för att kunna semestra 1 vecka i Gambia, så tittar de på en som om man vore dum i huvudet. Om man kan åka flygplan så långt så måste man vara rik.

För mig är det en klar skillnad mellan de som finns i hotellområdena och de som jag träffar ute i byn Farato. Jag har slutat ta med mig kepsar och t-shirts till de anställda på hotellet eftersom jag upplever dem som otacksamma. Inte vid något tillfälle har jag sett pikéskjortan eller kepsen igen och det beror förmodligen på att de är sålda. "What do you have for me this time?" har jag hört till leda och det är många år sedan jag slutade med presentutdelningar.

Om jag däremot tar med mig kepsar och t-shirts till byn, så finns de kvar och används flitigt, inte sällan av en ny familjemedlem om den förra har vuxit ur plagget. Blekta, men hela och rena. Numera köper jag mest ris och matlagningsolja, eftersom det är det viktigaste för alla.
Människorna i byn är mycket tacksamma och endast vid några tillfällen, när någon drabbats av malaria, han man bett mig om pengar.

Att folk kan stå och ljuga en rakt upp i ansiktet, för sin egen vinnings skull, har jag fortfarande svårt att hantera, men på något sätt så tycker de själva att det inte är något större fel. Jag har mycket och de har lite och det räcker för många som underlag för att luras.

Det finns några få som jag litar fullständigt på och en så mycket att hon har tillgång till mitt bankkonto i Gambia. Det är en skärpt kvinna med universitetsexamen och vi har haft djupa diskussioner om hur vi ser på ärlighet ur gambiskt och svenskt perspektiv. Utan att kunna sätta fingret på kärnan till olika synsätt på vad som är att luras och vad som är ett sätt att få mat på bordet, så är ändå den gemensamma nämnaren fattigdom.

Många är gångerna när man suttit och pratat med folk, utan att pengar nämnts, men när pratstunden går mot sitt slut så styrs samtalet in på om inte jag kan hjälpa till med än det ena än det andra. Det här har jag slutat bry mig om nu. Jag säger bara att jag sponsrar 2 compounds i Farato och det räcker för mig.

_Felix_
Superflitig
Superflitig

Re: Ärliga människor i Gambia

Inlägg av _Felix_ » 2015-02-24 16:23

gambia skrev:Undrar om det finns några ärliga människor i Gambia? Missförstå mig inte, jag älskar Gambia i alla fall men varje gång man kommer nära människor här märker man att det enda som betyder något är pengar... Jag blir så ledsen.. Varför?
Jag tror inte Gambianer är oärligare än svenskar skulle vara i motsvarande
situation. Nöd och behov av pengar skapar situationen tyvärr.

Skriv svar