Djerba Abir

Skriv svar
nettiandren

Djerba Abir

Inlägg av nettiandren » 2007-05-02 15:15

Vi är två familjer på sammanlagt 13 st som åker till djerba och bor på Hotel abir. Vi åker 29 maj och stannar i två veckor. Undrar lite om maten finns mc donalds?, hotellet är det rent och fräscht?, alkoholen(spriten) är den verkligen så dyr som 600 kronor litern?Kan man köpa beileys eller dooleys om till vilket pris isåfall? Tacksam för svar innan vi åker./// :P TC

Lex
Flitig
Flitig

Inlägg av Lex » 2007-05-02 15:34

Macdonalds finns inte alls!
ALL importerad alkohol kostar uppåt 800:- per flaska, alltså spelar ingen roll om det är sprit el. likör. Tunisisk alkohol är billigare, men kan inte jämföras med importerade, smaken är annorlunda.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-05-02 15:53

Jag kollade just Baileys när jag var i Sousse hösten -05. Den kostade närmare 900 för en flaska. Ska man dricka sprit i Tunisien så bör man alltså köpa den med sig. Öl och vin är förhållandevis billigt, liksom den inhemska spriten. Jag har smakat Boukha, men gör inte gärna om det. :D

McDonalds finns som sagt inte i Tunisien... :)

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-05-03 08:16

Köp med er alkohol om ni ska ha att dricka.... är som sagt tokdyrt att köpa alkohol som är importerat.... fast allt som är importerat är dyrt. En snickers är nästan dyrare än här hemma

nettiandren

Djerba Abir

Inlägg av nettiandren » 2007-05-03 11:30

Hej och tack för svaren. Liten fråga till Hur mycket alkohol får man ta med in i landet per person och vilken ålder är det?

Lex
Flitig
Flitig

Inlägg av Lex » 2007-05-03 12:04

1 liter sprit per person.
Är osäker på åldern, kanske 20 eftersom det är myndighetsåldern där. (har liksom inte varit aktuellt att ta reda på för min del :wink: )

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-05-03 15:29

Tyvärr ingen aning.
Jag har dock haft med 3 flaskor whiskey och 2 flaskor vodka och en massa annat gott med till svärfar på en o samma gång. Och det har jag haft med vid flertalet gånger o har aldrig mött på något hinder

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-05-03 16:01

1 liter sprit, 2 liter vin, 20 år.

Jag hade dock med mig två liter sprit in i tunisien som jag hade köpt på taxfreen på planet, samt 1 liter sprit, 2 liter likör (starkvin) och 3 liter vin till Sverige, utan problem.

Tänk däremot på att det inte går att handla sprit och lägga in handbagaget och ta med sig, då man inte får ha mer än en dl vätska i handbagaget (scannades även när man kom till Tunisien). Men när man köper taxfree så får man spriten i förseglade påsar, och då går det bra.

~bf~
Flitig
Flitig

Inlägg av ~bf~ » 2007-05-03 18:21

Man får köpa vätska och ha i handbagaget om man gör det efter säkerhetskontrollen. Läs mer här

Jag har för mig att jag läst någon gång att det finns någon form av licensbryggeri el. liknande i Tunisien, stämmer det? Dvs att det fanns något "västerländskt" öl eller vad det nu var, som man kunde köpa hyfsat billigt. Men som sagt, minns inte var jag läst det eller hur pålitlig källan är, så jag får det gärna bekräftat eller motsagt här så jag vet vad som gäller :)

Är de väldigt petiga med att kolla hur mycket alkohol man för med sig in i landet? Vi är ett stort sällskap som reser, och även om inte jag dricker så tror jag inte att våra 1 liter per person kommer räcka... :wink:

Och kan någon rekomendera någon inhemsk alkohol, som jag kan tipsa mina törstiga medresenärer om? De gillar sprit, öl och vin, hela skalan i princip. Någon speciell vinsort ni kan tipsa om t ex? Något öl som går ner?

Nu låter det ju som att vi inte ska göra annat än dricka, men jag kan försäkra er om att så inte är fallet :lol: Men vissa i resesällskapet är orolig över "alkoholsituationen" :roll:

// ~is~

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-05-03 19:12

Mig kollade dom inte, och jag hade ju för mycket med mig. Jag förbokade 2 liter sprit från taxfreen på flyget ner och det var inga problem. Men om man har tänkt handla hemifrån och ta med sig (dvs inte från taxfreen) så måste man lägga flaskorna i det incheckade bagaget.

Jag har inte hört talas om någon som blivit kollad i tullen i tunisien (ang sprit).

Celtia, den inhemska ölen, är helt okej och ungefär som mellanöl i styrka.

nettiandren

Inlägg av nettiandren » 2007-05-03 19:32

Om dom stoppar någon i tullen in till landet och man har med sig för mycket, vad händer?? Beslagtar dom bara spriten eller?? Kan man köpa goda drinkar i baren??// :P TC

Nicki
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nicki » 2007-05-03 23:52

Det finns lite olika licensbryggda öl i Tunisien, inte på alla restauranger, men kan köpas på Magasin General.
Det finns ganska många vinsorter, (och olika smaker), så det är lite svårt att säga vad som är bäst, men köp hellre de som kostar lite mer så är det lite bättre kvalitet också.

Tunisiskt öl,Celtia, smakar bra utan att vara så annorlunda än en del sorter vi är vana vid. Det är ljust och lättdrucket och finns i alla barer och på de restauranger som serverar alkohol, även på Magasin General.
Brännvinet Boukha har speciell smak, lättare om man blandar med läsk, tycker jag iaf!
Likören Thibarine är helt ok.

Drinkar i barer på importerad sprit är ganska dyrt.

Skriv svar