Boende

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-09-20 01:32

Jag gjorde en ADSLsökning på ön Kerkennah, och där gick det att få. I början när jag och min kille träffades, så hade han knappt mobiltäckning på Kerkennah. Nu fungerar mobilen i princip överallt på hela ön - så utvecklingen går framåt.

Jag har inte bott i Sfax, bara varit där på semester. Men det är klart, semestrarna där blir ju mer av vardagsliv, fast under en väldigt begränsad tid, till skillnad mot en charterresa till Sousse eller Hammamet.

Jag talar varken arabiska eller franska. Jag kan en del ord och fraser på arabiska, och kan ibland gissa rätt på vad en diskussion handlar om. Om min kille först har berättat något för mig på svenska, som han senare återberättar för en kompis på arabiska, så kan jag förstå att det är det han berättar. Däremot så förstår jag sällan andra som diskuterar. Så, det handlar nog mer om att jag känner min kille så bra, och "vet" hur han pratar än att jag förstår själva språket. :)

I Sfax är det inte så många som talar engelska. En del kan förstå om man pratar sakta och med ett enkelt språk, men de svarar inte gärna mer än "yes" och "no", så det gäller att ställa ledande frågor om man vill få svar.

Ja, visst kan jag återvända till Sverige om jag flyttar till Tunisien och känner att det inte fungerar. Nu funkar det ju inte att "provbo" eftersom man ska vara gift för att kunna bo ihop. Att vara sambo är olagligt även om allt fler tunisiska killar i turistorterna bor tillsammans med sina europeiska flickvänner utan att vara gifta. Det är också något som både jag och min pojkvän är överens om - att gifta oss innan vi bor ihop. Det gör givetvis ett provboende lite mer komplicerat, då man inte gärna gifter sig "på prov".

Hur mycket jag än älskar Tunisien, så är det förmodligen två väldigt skilda saker att vara där 1-2 veckor mot att bo där för resten av livet.

Det politiska läget har jag minimal koll på. Politik intresserar mig inte alls, och jag är inte ens särskilt insatt i den svenska politiken.

Angående klädseln. Jag tänker inte gå in så mycket på islam här, men kvinnor som täcker sig i slöja (i Tunisien) gör det mycket sällan för att de är förtryckta av man eller familj, de gör det för att följa Koranen och Guds vilja. Att tvinga av kvinnor slöjan (som faktiskt händer i Tunisien, då det tex på vissa arbetsplatser är olagligt att ha slöja) är enligt mitt tycke långt mer kränkande än att bli tillåten att klä sig i slöja om man så vill.

Jag tror inte att någon kommer att uppmana er att ta på er mer kläder (förutom om ni konverterar till islam och tänker besöka en moské). Det skulle inte vara respektfullt att be er om att klä på er. Däremot så visar man själv respekt mot tunisierna genom att klä sig respektfullt. Som sagt, spaghettilinnen och korta kjolar funkar bra i turistorten. I mindre byar och i städer utan turism så bör man kanske undvika de kortaste kjolarna och tunnaste topparna. Man behöver inte på något sätt täcka sig i fotsida klänningar för det.

Cappicio, enligt min kille så är det olika regler för "vanliga" tunisier och tunisier boendes utomlands. Med hjälp av ett internationellt körkort, eller körtkort från ett annat land så har man en hel del fördelar. Vi blev stoppade utanför El Djem av motorcykelpoliser som stod och tryckte bakom en skylt. Min kille hade gjort en omkörning vid ett vägbygge (som ingen jobbade vid den tidpunkten) vilket skulle ha lett till att han blivit av med körkortet och fått betala ungefär 2000 kr efter många besök till polisen om han var "vanlig" tunisier. Tack vare att jag lämnade med hans internationella körkort tillsammans med papperen på hyrbilen så löste det sig lite bättre. Poliserna såg det internationella körkortet och frågade vad han bodde. Eftersom han bodde i Sverige så slapp han undan med endast 10tnd i böter. Det var tydligen lagen. De månar om att deras utlandsboende tunisier kommer och semestrar i Tunisien och gör av med sina pengar som de plockat från pengaträden i Europa... Det var motorcykelpoliserna som berättade detta för honom.

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-09-20 08:54

jo jag vet att det är helt andra regler för utlandstunisier o sådans som bor i landet. Tycker bara att det är så helt fel men om jag inte minns helt fel så när jag var nere där under en längre period sommaren05 så hörde jag väldigt mycket om att presidenten "förbjudit" polisen att göra något med utlandstunisier eftersom dom är en av landets största inkomstkälla.
Alla tunisier som kommer hem med pengar/gåvor till familjen. Men sen om det ligger något i det vet jag inte men jag skulle inte bli sådär jätte förvånad

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-09-20 11:53

Det du skriver om att presidenten har förbjudit att göra ngt.emot utlands tunisier har jag också hört : )
Så de kan nog stämma .
För om man tänker efter lite så är det krasst sagt så att en tuiniser med "rött pass"eller dyl.har ALLA fördelar som turisterna har .
Stoppar tex.polisen en tunisiser som drar fram sitt röda pass.
Ojojoj , då ber de så hemskt mkt.om ursäkt !!!
Samma sak gäller på tex.hotell,där tunisier ej släpps in i normala fall. MEn så tar de fram sitt röda pass,eller intern.körkort eller dyl.
Då blir det en tväromvädning på det hela .

De som är utlandstunisier har i princip samma regler som gäller som för turister .
Och turisten kan göra i princip vad som helst (inte riktigt men nästan ) utan repisalier i Tn.
Trist att de ska behöva vara så emot sin egen befolkning : /

Så jag blir inte heller förvånad över det om det finns en regel på riktigt gällande detta .

Tidigare (ngr.år sen) "förbjöd"presidenten att polisen ej får stoppa kvinnor efter kl.9 på kvällen då de åker själva .
Med anledningen av att hans dotter blivit stoppd en kväll då hon var på väg från sin älskare ,kille eller vad man kallar de i Tn.då hon varit hos honom i smyg .
Polisen hade ej kännt igen henne men när de fick veta och presidenten fick veta,så hade dessa poliser ej kvar arbetet så länge till ...

Och bara ngn.dag efter togs den "regel"att aldrig stoppa kvinnor som färdas i bil efter 21,00 .

Arabiskan förstår jag det mesta när man talar , pratar gör jag också : )
Och visst har man en stor fördel i Tn.då man kan språket .
Men generellt så klarar man sig med eng.allafall om man bor runt större städer .
franska däremot kan jag bara någon enstaka fras: /

Och ju längre ned i Tn.man kommer ju mindre förstår de eng.
Som Jozie skriver,i Sfax har jag varit på besök hos släktingar och vissa kan eng.men sen när man åker längre ned..
I Gabes tex.(har varit mkt.där )talar de knappt eng.alls.Sen ännu längre ned, där min mans fam.bor ca 1 tim.färd från Gabes in i landet emot sahara ,kan ingen eng : )

Och det ÄR stor stor skillnad på att vara i Tn.en - 2 v.på semester ,trots att de blir mer vardagsliv då än att bo där längre tid .
Stor skillnad är det !Går ej direkt att jämföra tycker jag ...

Ang.presidenten ,politik,m. så kanske Wickz , kan maila mig , för kanske inte är sådär uppskattat att prata politik här på forumet : /? )
Men maila gärna !

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-09-20 16:52

Har oxå hört det med dottern... Och det värsta är att jag tror att det är sant för jag har sett hur släktingar till honom beter sig :(

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-09-21 19:20

Hej, som komplement till de bra svar du redan fått i alla dina frågeställningar, ber jag att få hänvisa dig till två sajter där du kan bilda dig en uppfattning om det aktuella utbudet just nu när det gäller att hyra, köpa en lägenhet eller ett hus. Vad som är "billigt" avgör du själv men som de andra redan berättat så är de facto att ju längre bort från turiststråken du kommer, desto billigare blir det. Spannet på priser skiljer sig enormt, varvid man inte generellt kan säga att prisnivån på ett hus och lägenhet är likvärdigt. Inåt landet, längre västerut så kan du i princip halvera priset på de flesta likvärdiga objekt med de som står till buds utmed kusten. Innan du börjar - ta fram en karta över Tunisien så du lär dig namnen på "kommunerna". Då är det lättare att söka och hitta rätt rätt stad/område och prisläge från början.

www.lerefleximmobilier.net finns objekt som säljs via fastighetsbolag/byggherrar: hus villor lägenheter att hyra eller köpa. Många av dessa anger inte något pris, det är som i många andra situationer i Tunsien - en förhandlingsfråga. Det kan även gälla huruvida el/gas ska ingå. Detaljbilder på inredning saknas men det finns en bra länksamling till fastighetsbolag som du kan klicka dig vidare på och hitta mer uppgifter om varje objekt. Såväl befintliga, nyligen byggda som är under försäljning sam nya objekt där man inte satt spaden i jorden än. Le Reflex Immobillier är även en månatlig broschyr som ligger ute på caféer och restauranger m.fl ställen och du kan se alla nummer som pdf-filer på sajten.

En sajt som likvärdig svenska Blocket med privatpersoner som söker eller säljer är www.tunisie-annonce.com . Den är på franska, har ingen aning hur pass mycket du kan men titta in där ändå, alltid lär du dig nåt, Dessutom så finns ofta bilder på objekten så du ser om och hur det är möblerat, utrustat med tvättmaskin, el eller gas etc. Börja klicka på Immobillier som betyder fastigheter. Till vänster högst upp så väljer du Location (vanliga hyreslägenheter för längre perioder), Location Vacance (semesterboende), Vente (till salu). I de olika fälten kan du välja vilken kommun du söker i, t.ex. Sousse och sedan nästa steg precisera vilket område i Sousse, t.ex. Kzezama Ouest. Tryck på recherer och sen poppar listan upp och du klickar dig vidare in i varje objekt. En liten kamera vid rubriken anger att det finns bilder att titta på.

Jag har själv en annons ute nu där jag söker lägemhet/litet hus att hyra ett år och har på några dagar fått flera svar, bl.a från en i England som har ett flertal lägenheter till uthyrning i Yasmine Hammamet, förmodligen inte till den prisnivå du kan tänka dig....men någon annan som läser det här kanske är intresserad och jag kan vidarebefordra mail. Jag kan även se hur många som varit in och tittat på min annons och från vilka länder. Får jag ett svar så poppar det upp ett mail, jag loggar in och kan svara. Dock inte lagt ut mit telefonnummer..ej heller min hotmailadress eftersom om jag förstått det rätt - hotmail ännu är under censur..dvs det funkar inte. Jag har skrivit på franska, men angett att folk ska höra av sig på engelska. Att kunna lite franska är en klar fördel eftersom tunisier lär sig det i skolan.

Lägenhetshotell - med pool - finns bl.a. mellan Port El Kantaoui och Sousse, erbjudande ligger ute på bägge sajterna.

Det finns ett svenskt bolag som säljer lägenheter i Tunisien, tyvärr har det av flera anledningar bliviti lite tumult i den processen men fler är på väg att starta upp. Ett av dessa har kontaktat mig i egenskap av chefredaktör för byggtidning. Gissningsvis är det här bara början, allt fler svenskar har insett fördelen med närheten till Tunisien. Jag ämnar själv att inom de närmaste två åren köpa något eget och när det klart så kommer jag att hyra ut - billigt!!
Wickz skrev:Ixa vart jätte glad varje gång hon träffade vår recepitionist på hotellet just för att denne var så glad och pratsam *tro*
De flesta var jätte trevliga och barnkära, men några gick över gränsen och kände inte alls in huruvida vår tös ville vara med och prata eller ej. Hon vart jätte ledsen några få gånger när folk klampade fram och pratade och tog i hennes fötter och grejade. Det kändes inte alls som om de pejlade av innan. I allmänhet gick de trätt bra, men några gånger slog det dock fel som sagt.
Det jag tyckte var lite jobbigt var att alla ville hålla henne och förutsatte det dvs. stäckte fram armarna och "shhade typ" dvs. försökte locka. Jag låter inte ens de flesta i familjen hålla min dotter så det är rätt känsligt kapitel för mig. Nåväl så nöjde sig de med ett "no, please" eller dylikt så det var ju ingen större fara :)

Utan tvättmaskin går vi nog under så de tär nog ett måste för oss... vi tvättar tja... rätt mycket, som du säger riskerar det nog att bli det med barn :)
Vi kör blöjfritt (EC) så det går åt en hel drös med t-shirtar lite titt som tätt.
Vad kostar det att tvätta på tvätteriet?
Att tvätta för hand, nej den tiden vill jag inte lägga, det är på tok för mycket tvätt och jag tycker inte det blir nog rent (är dessutom allergisk så att ha tvättmedel på händerna är inge vidare, kan knappt diska vintertid... )
Kan man fråga om det finns tvättmaskin eller går det att hyra månntro? Tvätteri kanske kan vara en bra ide, på något sätt måste de ju bli rent :)

Vad kostar det om man går dit och betalar för det adm. Osv.? Vad behöver de som bevis? Hyresavtal och liknande eller vad krävs?

Aha, då blir matkostnaderna mer rimliga =)
Glass verkar rätt billigt i Tunisien, men hur är det med läsk? Allt jag fann var rätt dyrt.... kring 1,5 dinarer för en 1½l flaska. Vi köper alltid backläsk i Sverige och det går på ca 4,5 kr per liter. Nu letade vi ju inte så noggrant och i Tunisien dricker man nog mer vatten än här iofs...
Rekommenderar ni att man köper vattnet även vid en längre vistelse eller att man vänjer sig med det inhemska?

Hur är Ben Ali som presidendent? Han verkar mån om turismen, men vad har i görningarna i övrigt m.m.
Finns det motkandidater i valen? Om det gör det, hur blir de behandlade, blir de trakasserarde, tillfångatagna eller liknande?
Hur kunde han avsätta presidenten och hur hölls han fånga dvs. var det militären eller polisen eller vad var det som höll honom kvar där?
Vi fick känslan av att landet var indelat som i kommuner eller liknande, någon form av gränser i varje fall, stämmer det? Hur styrs dom och vad skiljer dom åt (polisdistrikt verkar det vara Tex.)?
Så landet har politiska partier och från ett av dessa kommer Ben Ali? Finns det fler partier och hur behandlas dessa (kanske samma fråga som den första?)?

Andlednignen att jag undrar Ang klädsel är att jag inte är säker på att jag visar min respekt just genom att dölja mig. Det känns verkligen fel, som att man stödjer delen med att kvinnor och män är olika (jag tror inte på könsindelning alls).
I Hammet resp. naebul så var de tingen som reagerade alls på mina klädval utan verkar tycka att det var individensval typ dvs. inget som rörde dom. De unga i Hammet hade väldigt ofta just korta kjolar eller shorts och spagettilinne på sig. När vi på hemvägen passerade Sousse däremot så såg vi inte en enda i liknade klädsel *tänker*
Nåväl så undrar jag mest för att åsikterna verkar variera och den uppfattningen jag fick av kvinnan bakom oss som vi talde med var att ingen egentligen reagerade på klädsel i de mindre byarna heller.
Ja jag vet inte vad jag ville komma fram till, bara fiska lite efter mer åsikter tror jag.

Får man fråga vad de tär för lghhotell? :)
Men du trivs bättre i egen lägenhet? Kände du aldrig dig hemma i lghhotellet? Jag får känslan av att "hemma" känslan bör infinna sig, men har ju aldrig stannat på ett hotell nog länge för det...

Gällande att tala med dom så är det svårt då vi befinner oss i Sverige just nu (kom hem i söndags) och nästa gång hade vi tänkt åka ner en månad eller så...

Så ett hus kostar som en lägenhet i pris? Vad kan man förvänta sig av ett hus i möbleringsväg?

Vart bör man vända sig för att hyra moped/bil en längre tid? Såg några uthyrare i Hammet, men hotellet var klart billigare av det lilla jag såg.

I de små byarna gissar jag att adsl inte är tillgängligt?
Jo en liten by hade varit jätte trevligt, du har inte någon att rekommendera? :D

Jozie: Jo jag läste att du funderade på det på din sida. Låter jätte häftigt men förstår din tveksamhet, de tär ett stort beslut att fatta. Men i värsta fall kan du alltid återvända. Jag fick känslan av att Tunisien redan är ditt andra hem, kanske kan du ha Sverige som ditt "sekundära hem istället? =)
Läste också att du bott i Sfax en tid, hur var det där? Hur blev ni bemötta och var du där med din man då?

ALLA: Kan ni arabiska? Kan ni franska? Jag får känslan av att man tjänar enormt på att kunna just arabiska (franska med för att göra sig förstådd, men på ett helt annat sätt).

Wickz
Flitig
Flitig

Inlägg av Wickz » 2007-09-21 21:15

Vart ska jag börja mitt svar?

Så adsl går att få på de flesta platser i landet? Får helt enkelt söka på adress och kolla när vi hittar något aktuellt ställe.

Hur lång tid behöver vi hyra för att det ska vara aktuellt för de som hyr ut?

Trodde inte slöja var olagligt på arbetsplatser, tvärtom *blir förvånad*

Tycker det låter jätte hemskt att tunisier inte kommer in på hotellen just för att de är tunisier. Känns verkligen som något gått snett och verkligen snett :?

Är arabiska ett svårt språk att lära sig? I vilken ända börjar man? Tecknen?

ja :): Har mailat dig

Jozie: Känns ändå som turist i Sfax är en annan sak än i Sousse, du får gärna berätta om du orkar och vill.

Gällande boendet med din partner så förstår jag att det blir ett enormt stort steg då om ni inte redan bott tillsammans. Att gifta sig på prov förstår jag inte är något som fungerar, men frågan är om man flyttar ihop på prov? Jag skulle se förhållande som avslutat om boendet inte fungerar *allmänt tänkande*
Lycka till med funderingarna i varje fall och jag hoppas du kommer fram till det bästa för er :) :D

Sousseannika: Tack så jätte mycket, ska in och kika. Återkommer säkert med massa frågor.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-09-21 22:12

Wickz, vad vill du veta om turistandet i Sfax? :D Jag svarar så gott jag kan! :)

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-09-21 22:12

Citat: "Vart ska jag börja mitt svar?"
Tips - nästa gång du undrar något, skapa hellre ett nytt ämne för varje område istället för som den här Boende som nu dragit iväg att handla om både politik, böter, relationer och annat. Det underlättar både för dig och de som svarar och tråden blir inte så lång och svår att följa. Forumet är ju en ypplerlig informationskanal, många andra missar saker pga att det förs dialoger om allt annat än rubriken på ämnet. Det vara bara ett tips..hoppas ingen tar illa upp för det..

Citat: Hur lång tid behöver vi hyra för att det ska vara aktuellt för de som hyr ut?
..den frågan kan knappast besvaras här, ställ den till de som hyr ut.. :lol: ..det brukar framgå av annonserna. På www.tunisie-announce.com finns Location (långtidsuthyrning), Loc. Vacances (korttid dygn, vecka, månad, flera månader). Ju längre period du hyr desto billigare kan det bli. Det är rätt vanligt att du får betala ett pris per månad för perioden sept-maj och sen är det dubbelt så dyrt per månad i högsäsong, jun-aug, trots att du tecknar ettårskontrakt.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-09-22 11:15

"SousseAnnika"skriver :
"Det finns ett svenskt bolag som säljer lägenheter i Tunisien, tyvärr har det av flera anledningar bliviti lite tumult i den processen men fler är på väg att starta upp. Ett av dessa har kontaktat mig i egenskap av chefredaktör för byggtidning. Gissningsvis är det här bara början, allt fler svenskar har insett fördelen med närheten till Tunisien. Jag ämnar själv att inom de närmaste två åren köpa något eget och när det klart så kommer jag att hyra ut - billigt!!"

Var de antagligen Vivacare som hörde av sig om jag ej gissar fel : /
Om de är de så vill jag varna för dem , de har en del ouppklarade affärer där i Tn.
Sedan ligger de i en process hos polisen då de är anmälda för bedrägerier mm...
Finns ett inlägg om detta i ett annat forum om Tn.Tror du är med där : )

Sedan angående att du skulle köpa något eget i Tn...Man kan inte som ensam turist äga något hus dyl.enligt Tn.lagar och regler ..
Hyra ja.MEn ett eget som ensam turist ,(icke tunisier )funkar ej ...

Men de klart köper man från ett bolag som bygger upp i Tn.måste de alltid ha en tunisier i ryggen för att kunna bygga osv.
Antar att det blir som en andelslgh.då och då äger man ej hela lgh.en ..
tror de kommer att bli så ...
Men o andra sidan , visst är det bra för den Tn.ekonomin , ja att fler lockas dit ..
Men risken är då att charmen med Tn.och det kulturella mm.försvinner ...
Så då har vi ett "nytt Mallorca " vilket är tråkigt tycker jag ...
Men Tn.är ett vackert land med stora naturskilldringar,vackert osv. vilket man ser då man rest lite runt i landet ..

Så jag förstår ändå alla som vill åka dit , kanske köpa sig "eget"i Tn. : )

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-09-22 11:39

ja :) skrev:"SousseAnnika"skriver :
"Det finns ett svenskt bolag som säljer lägenheter i Tunisien, tyvärr har det av flera anledningar bliviti lite tumult i den processen men fler är på väg att starta upp. Ett av dessa har kontaktat mig i egenskap av chefredaktör för byggtidning. Gissningsvis är det här bara början, allt fler svenskar har insett fördelen med närheten till Tunisien. Jag ämnar själv att inom de närmaste två åren köpa något eget och när det klart så kommer jag att hyra ut - billigt!!"

Var de antagligen Vivacare som hörde av sig om jag ej gissar fel : /
Om de är de så vill jag varna för dem , de har en del ouppklarade affärer där i Tn.
Sedan ligger de i en process hos polisen då de är anmälda för bedrägerier mm...
Finns ett inlägg om detta i ett annat forum om Tn.Tror du är med där : )

Sedan angående att du skulle köpa något eget i Tn...Man kan inte som ensam turist äga något hus dyl.enligt Tn.lagar och regler ..
Hyra ja.MEn ett eget som ensam turist ,(icke tunisier )funkar ej ...

Men de klart köper man från ett bolag som bygger upp i Tn.måste de alltid ha en tunisier i ryggen för att kunna bygga osv.
Antar att det blir som en andelslgh.då och då äger man ej hela lgh.en ..
tror de kommer att bli så ...
Men o andra sidan , visst är det bra för den Tn.ekonomin , ja att fler lockas dit ..
Men risken är då att charmen med Tn.och det kulturella mm.försvinner ...
Så då har vi ett "nytt Mallorca " vilket är tråkigt tycker jag ...
Men Tn.är ett vackert land med stora naturskilldringar,vackert osv. vilket man ser då man rest lite runt i landet ..

Så jag förstår ändå alla som vill åka dit , kanske köpa sig "eget"i Tn. : )
Hej till ja:)..jo jag är med där också men svar nej, det är inte VC som hört av sig..

..enligt nya uppgifter bl.a från flera mäklare där nere så har de helt nyligen lättat på reglerna..även här håller jag på med källforskning hos myndigheter till reportaget, återkommer...

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-09-23 19:23

..ang. senaste nytt om Vivacare, här en länk

http://www.city.se/Nyheter/1.851856/sal ... inte-fanns

tunisianhome

Fastighetsinvestering i Tunisien

Inlägg av tunisianhome » 2008-01-15 09:02

Hej!

Jag har köpt lägenhet i Tunisien och ni kan titta på min hemsida om hur ett köp kan gå till m.m.

www.tunisianhome.com
:D :D

Janne

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Re: Fastighetsinvestering i Tunisien

Inlägg av Sousseannika » 2008-01-15 12:41

tunisianhome skrev:Hej!

Jag har köpt lägenhet i Tunisien och ni kan titta på min hemsida om hur ett köp kan gå till m.m.

www.tunisianhome.com
:D :D

Janne
Som komplement - jag var till Tunisianhomes lägenhet i förra veckan, träffade platschefen och kan intyga ovanstående. Mycket positivt, inte minst att svenskar nu får tillgång till sådan praktisk info enär det hittills saknas i den form många önskat. Ytterligare ett svenskt-tunisiskt samarbete har sjösatts, ett projekt i olivlundarna ovanför PEK och det jag har även besökt. Fler goda exempel på svenskar som är på g/har köpt och renoverat privatbostäder finns, bl.a så har jag besökt en kvinna som förvärvat ett objekt inne i Sousse medina där hon nu är i full färd med pietetsfull renovering samt påbyggnad av ett våningsplan. Ett norskt-tunisiskt samarbete är även på g. Mer info om ovanstående kommer framgent, bl.a i mina reportage.

Enligt en tunisisk fastighetsadvokat som jag pratat med så har de lättat på reglerna ytterligare i form av att det nu är möjligt att köpa mark klassad som jordbruksmark. Inte generellt och inte överallt men möjligheten finns. Han berättade även att vid en försäljning om du köpt fastighet i egenskap av privatperson, beskattas ev vinst med 15%, som företagare 35%. Och samma regler gäller där som i Sverige att man får tillgodoräkna sig de 5 senaste årens renoveringar. Obeservera att bara se detta som en allmän info, just din personliga beskattning är det Skatteverket i Sverige du ska vända dig till för att få exakt uppgifter vad som gäller, bl.a när det gäller fastighetsskatt samt avdrag för hushållsnära tjänster/tillsynsservice etc som du ev betalar för på plats.

Några tips och råd från andra som har såväl positiva som negativa erfarenheter är bl.a att alltid i alla lägen anlita en advokat vid planering inför och vid själva genomförande av köp/kontraktskrivning. Det är vi inte vana vid i Sverige men här är det A och O. Det gäller speciellt vid köp av objekt från privatperson. Advokaten är den som kan ta reda på att säljaren är lagfaren ägare med rätt att sälja. Att köpa av de stora etablerade byggherrarna som bl.a. marknadsför projekt i Le Refleximmobilier innebär ofta en logisitk där allt fungerar på de sätt som vi skandinavier är vana vid. Köpa mark och bygga själv? Se upp så inte en planerad vante blir en tummetott - finns fall där man i god tro köpt en normalstor tomt men servitut, krav på bandvägar etc har gjort att den plätt som blivit kvar till byggyta inte varit större än att den rymt en friggebod.. :cry:

Skriv svar