Blandade känslor för Tunisien..

pinguu

Blandade känslor för Tunisien..

Inlägg av pinguu » 2007-09-22 12:07

Är en famlj på 5pers och varit i Tunisien i 2veckor..
Är så fundersam och besviken på Tunisien,,hade öppet hjärta om hur det skulle vara ,,och gillade inte det jag såg,,
Vädret var kanon men det är ju solen inte Tunisien..hmm
Havet var blått i färgen ,,toppen ,,men ALLA pratar om det fina vattnet så jag trodde det var något i vattnet också ,,ack så besviken vi blev var INGET att se under ytan ,,..

Vackra hus på ena sidan och ruckel på andra ,vackra bilder kan man ju ta men man borde nog se till hela landet ..

Smutsiga stränder,Herglas strand var Jätte smutsig och vi blev nästan rånade på denna ÖDE strand av invånarna,vi var våran familj och 2 pers till lite längre bort,,på en 6km lång strand ,,ändå kom det 4araber (män såklart)och la sig 3m ifrån ossMin man fick ligga kvar på stranden med våra saker ,,men då hade en gått fram o fråga ska du inte bada det är så härligt..
..Var väldigt obehaglig mag känsla att befinna sig där ..
Dom gick när vi gick ..

Alla ville åt plånboken och öppnade man den ej ,blev man dåligt bemött..
Pratade med flera på hotellet och ville se vad de tyckte utan att vi sa något och de hade samma uppfattning som oss,,(tänkte fall vi var gnälliga)
Mötte även en hel hög trevliga engelsmän och frågade vad de tyckte ,,de sa direkt :: folket är inte så trevligt men sol o bad..
Dom var besvikna på att Ramadan gjorde så de stängde sprit butikerna då de var stor samling på 44 personer och flera som firade födelsedagar..

Åkte taxi vi är ju 5pers,och fick ta 2taxi min man med lilla flickan och jag med de mellersta ..Klart vi krockar och uta far 5 araber och krigar och gormar etc..Barnen satt klistrade i sättet och jag hade andan i halsen ..Såg hur min man for iväg ,,i andra taxin so mej märkt att vi krockade ,,nu blev det ju lindrigt men Obehagligt. Men ingen fråga hur det gick eller nåt..

Helt klart att jag kan berätta mera ang ,prutande jobbiga torg,De räckte ut tungan åt oss för att vi ej ville äta hos dm..m,m,,Vi höll oss på
fasta pris affärerna..

Sousse var en stressig jobbig stad ej så billigt heller som alla säger..
Dyrt och dåligt utbud på maten mest pomme,pizza etc..
Jag hade förväntat mig mera nya rätter provade ojja ,gott både med mergues och crewettes
Min man käkade rill tallrik och det var mest stor bit lever ,,lamm kotletter är små ,,hmmm räkor får man inte så många av och fisken är ganska dyr..
Harrissa serverades endast om man bad om det ,,hmm ingen service som i sverige inte eller spaninen man kände sig inte som en turist ,,de sa kapitalister om oss etc..
Vi kom dit i tron om att de levde på turister och då är man ju trevlig det är långt ifrån detta ..
Vi mötte kanske 5 trevliga araber resten av de vi träffade och det är många på 2veckor var total kultur krock och otrevliga ..

Vart är alla kvinnor de syndes knappt lite yngre fanns i en del affärer men jag hade uppskattat mammor med barn,få lite kontakt ,,hmm var bara män. som ville ha kaffe pengar eller sälja saker eller knark..
Jag gillar ärliga människor som ej har baktankar så ett land som Tunisien blir det aldrig igen så de har förlorat mig med familj som inkomst källa ..Jag rekommenderar inte detta som resemål..
Spanien ,Grekland ,Thailand ,England ,Jamacia etc är barn vänligar och trevligare ..

Jag vet att en del kommer rasa över det jag skriver men jag vet att många med mig har samma uppfattning..Och det är bra om detta syns även här i forumet.
Hotellet var kanon fint 4stjärningt ,,men jag reser inte för att var runt hotellet enbart ..

kram

Katarina
Flitig
Flitig

Inlägg av Katarina » 2007-09-22 14:06

Håller med. Trodde också vattnet var klarare! Men det var iaf varmt ;) Vädret där nere är underbart! Synd bara att det är araber som bor där... Nä, nästa gång blir det definitivt inget arab-land! Visst ska man inte dra alla över en kam, men jag är inte det minsta sugen på att ge dem en chans till.

märkte också att portionerna var väldigt små. När man fick pommes till så var det kanske 10-15 st. men men, nu har man upplevt det också.

ickapian
Flitig
Flitig

Inlägg av ickapian » 2007-09-22 15:49

Hej!

jag tycker det är tråkigt att ni beskriver tunisien så negativt. Araber är gästvänliga och trevliga. Man får ta seden dit man kommer och tänka på att det är en annan kultur. och det där med baktankar har du nog fått om bakfoten. tror att ditt sätt att bete dig fick tunisierna att se rött. de räcker inte ut tungan åt turister om man uppför sig väl.
Självklart är spritbutikerna stängda när det är ramadan eftersom det är en stor muslimsk högtid och då ska man inte dricka alkohol. Leve zwine maghreb och tunsien. Länderna som har stor plats i mitt hjärta.
salam alykom :D

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-09-22 16:28

Alla har ju givetvis rätt till sin egen uppfattning! men jag kan inte förstå att det är tunisien ni har varit i när jag läser inlägget...

Jag är inte dykintresserad, så jag har ingen aning om det finns något under ytan. Jag vet att jag flera gånger har skrivit att det kan vara ganska skräpigt på stränderna. Men det är ju mest turisternas fel.... fimpar i sanden tycker jag är jätteäckligt, men de som röker har väl ingen annanstans att göra av fimparna...

Undrar om ni har ätit på någon genuin restaurang, för där hittar man i princip allt annat än pizza. Ja, fisk ÄR dyrt i förhållande till annan mat. Men tex på El Ons 05 så betalade jag ca 10-12tnd för en portion fisk. I tunisien så äter man inte så mkt pommes, utan bara nån enstaka till maten. Man kan naturligtvis be om att få mer. :)

linda.s

tunisien

Inlägg av linda.s » 2007-09-22 16:55

hej, jag förstår inte heller. Vi var en familj på fura som var i Hammamet i slutet av Aug. Vattnet var jätte fint och alla var trevliga. Självklart lite jobbigt i Medinan men det tycker jag man får ta. De vet vell de flesta innan man åker. Vi var iallafall helnöjda med våran resa!!

pinguu

Inlägg av pinguu » 2007-09-22 19:48

Ickapian :roll: vad dum jag är :roll: Klart det var MITT fel att någon annan bär sig förjävligt åt :roll:

Bra att du förklarade för mig att DOM inte är så.. :shock:

Till er som inte var där kan jag säga att det inte var det enda de gjorde ,,dom satt bland annat i gäng och skrek till snygga tjejer : I wanna fuck you!!!! etc..
Men det är de som går förbis fel dom hade nog fel utseende också :shock:

Nej usch för araber och andra människor som bär sig åt så ..
Jag är uppfostrad svensk och ligger lågt och är trevlig då jag är utomlands och speciellt i Tunisien ,Marocko blir man uppmanad att" le"och vara vänlig ,,har aldrig blivit uppmanad att bete mig på ett visst sett NÅGON annan stanns..
Man kommer som turist och i en turist uppbyggt område kan man förvänta sig att ALLA inte är muslimer..Allstå borde det finnas utbud för turister då dom "lever"på turister..
Jag tyckte det var att gå bakåt i tiden och de har låååång väg att gå..

Dom är stolta att de ej dricker men det gör inte vi heller men vi knarkar inte heller som de där nere..hmm
:)

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-09-22 20:15

Jag tycker att man får vara försiktig med att generalisera... Långt ifrån alla araber/tunisier är på det sätt du beskriver.

Min kille kommer från tunisiens andra största stad, en icke-turiststad. Vi träffades för sex år sedan. När han kom till Sverige så hävdade han att knark FINNS INTE i Tunisien! Nu har han blivit varse att knark har blivit vanligare i turistorterana, men i Sfax är det fortfarande VÄLDIGT SVÅRT att få tag på droger om man nu skulle vara intresserad av det. Jag är ganska övertygad om att det är turisterna som är dem som efterfrågar knark så att det har blivit en marknad för det. Straffen för att vara knarkpåverkad, eller bara ha en liten mängd droger på sig, är MYCKET hårda.

Det finns ganska många "lycksökare" i turistorterna, också dem som är "fula i munnen". Det jag upplevt med tunisien är att man går inte och tänker "oj, hon var snygg" utan man säger det! :)

Tunisien kan inte passa alla - men jag personligen har fallit pladask både för landet och dess varma och härliga befolkning! :)

Sun&Sea
Flitig
Flitig

Inlägg av Sun&Sea » 2007-09-22 23:39

Snacka om att dra alla över en kam.....
Jag möter fler trevliga tunisier på en dag där, även i affärer än vad man möter artiga, trevliga och serviceminded folk här i gamla Svedala... :lol:
Sousse är verkligen inte "ett för turister uppbyggt område", det är Tunisiens tredje största stad med både turister och helt vanliga människor som lever, bor och arbetar, och man kan väl knappast begära att ett helt folk ska anpassa sig efter besökande turister?

Ballerinakex

Inlägg av Ballerinakex » 2007-09-23 12:27

Det är klart att man inte ska generalisera och dra alla över en kamm. Åker man på semester en eller två veckor så är det inte så många personer man möter så att man kan generalisera.

Men jag måste hålla med pinguu om att försäljarna, taxichaufförerna, affärsinnehavarna och restaurangpersonalen inte alltid var särskilt vänliga och service inriktade.

Jag har varit i Tunisien två år i rad men nu åker jag INTE tillbaka mer. Första gången var jag i Sousse, en mysig stad med underbart bad. Andra gången var jag i Yasmine Hammamet, också en underbar stad med fint bad och lyxiga restauranger. Deffinitivt ett ställe jag skulle rekomendera om det inte vore för det dåliga bemötandet.

Det gick helt enkelt inte att titta i affärer eller än mindre att handla något. Att fråga om pris och sedan inte vilja handla är nästan farligt, gud vad arga de blir i affären då, skriker efter en och håller på. Och jag har inte varit otrevlig mot någon alls utan har tänkt att ett gott bemötande ger ett gott bemötande tillbaka. Så var det inte. Det kändes som det ända de var ute efter var mina pengar. Tid är relativt var också en lärdom, allt sker när och om de har lust, tex på hotellet då man behövde hjälp.

Åker man till Tunisien så måste man vara vaksam och försiktig, akta plånboken och strunta i att handla. Det är ett underbart resemål om man bara vill bada, sola och ta det lugnt. Något annat går inte!

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-09-23 14:21

Ballerinakex skrev: Åker man till Tunisien så måste man vara vaksam och försiktig, akta plånboken och strunta i att handla. Det är ett underbart resemål om man bara vill bada, sola och ta det lugnt. Något annat går inte!
Vad märkligt att det inte går... Jag älskar nämligen att shoppa i Tunisien och det går hur bra som helst! :D

Att fråga om pris innebär att man är intresserad av varan och förväntas diskutera om ett pris som man blir nöjd med. Vad som anses trevligt i Sverige kanske inte anses som trevligt i Tunisien och vice versa. Ta seden dit man kommer är inget dumt förslag. :)
Jag kan ibland också känna att man skulle vilja veta ungefär vad något kostar. Man kanske är intresserad om det kostar ca 20 kr men inte om det kostar 100 kr, men, då kan man kolla priser i Fixed price-butiker. :)

Att akta plånboken gör jag alltid, men jag känner mig generellt sett tryggare i Tunisien än i Sverige.

Vidare så finns massor att se i Tunisien! Man kan slå runt på uteställen hela natten om man så önskar. Så att säga att man bara kan sola, bada och ta det lugnt för att något annat inte går, ja, det håller då i alla fall inte jag med om!

AT
Superflitig
Superflitig

Inlägg av AT » 2007-09-23 17:05

Hej!
Jag håller med om att det är viktigt att både positiva och
negativa saker kommer med och jag kan också säga att jag
upplevde både ock när vi var i somras. Min upplevelse av landet var
mer positiv när vi var deär för 3 år sedan (då i Hammamet, nu i Sousse).
Den här gången blev min man tillfrågad 2 gånger om han ville köpa knark.
Märkligt tycker jag. Vi är en familj på 4 personer (döttrarna 11 och 13).
Likaså var flera taxichaufförer otrevliga och en hel del i medinnan.
MEN vi upplevde mycket positivt också. Jag kan tänkta mig att åka igen
en tredje gång, men det kändes inte bra att knart såldes så öppet.

Hälsningar

AT

Fru couscous
Flitig
Flitig

Blandade känslor för Tunisien

Inlägg av Fru couscous » 2007-09-23 19:05

:? Ledsamt att läsa dessa inlägg om Tunisien, eller rättare sagt, tunisierna.
Det är ett muslimskt land och där ingår det att fira Ramadan,så därför är det många människor som arbetar,trots att de inte får äta eller dricka på hela dagen.Då kan det ju hända att tempot inte är så uppdrivet som vissa svenskar önskar.Att just araber skulle vara särskilt otrevliga håller jag inte med om.

Jag är gift med en man från ett Nordafrikanskt land och varken han eller hans vänner beter sig som det beskrivs av Pinguu i forumet.Vi kommer ju som turister, dvs besökare i ett annat land,och då kan vi väl knappast kräva att de anpassar sig helt och hållet efter våra önskemål?Jag tror att vi svenskar är lite "fattiga" vad gäller kultur och traditioner och därför blir något vilsna när vi konfronteras med det.

Att det förekommer narkotika, främst på turistorterna, är bara att beklaga men det är ju tyvärr ett gissel som finns på många ställen i världen.Även i svenska storstäder.Därav kommer mycket av det beteende som vissa tydligen uppfattar som något typiskt för araber.Jag tycker att det är uppträdandet och inte ursprunget som skall kritiseras.Säg till om du tycker att någon behandlar dig illa eller dumt.

Ballerinakex

Inlägg av Ballerinakex » 2007-09-23 19:21

jag håller med föregående talare till viss del. Men inte kan man förklara att folk beter sig illa med att de har en annan sed och kultur? Jag anser inte att de personer jag stötte på som var otrevliga var det bara för att de var araber. Självklart är det inte så. Men jag tycker att ett gott bemötande från båda håll, både från mig och från mina medmänniskor är A och O, oavsett vart i världen jag befinner mig. Tyvärr stötte jag på väldigt otrevliga människor i Tunisien.

Och ja, visst kan man göra annat än att sola och bada. Det jag menade var att i alla fall jag inte orkade handla i annat än fixed price butiker eftersom försäljarna i de andra butikerna ibland uppträdde hotfullt. Och att hålla i plånboken menade jag inte bokstavligt utan jag menade att tyvärr är vissa personer bara ute efter att lura av en pengar på ett eller annat sätt. så att vara vaksam är inte så dumt.

Jag skulle också egentligen vilja åka tillbaka men jag tycker att det var otrevliga människor. (till viss del) Och för att yterligare förtydliga, inte för att araber i stort är otrevliga människor. Jag har själv varit gift och har barn med en nordafrikansk man. :)

danielochemma

Inlägg av danielochemma » 2007-10-02 18:59

Tänkte bara tillägga att jag och min sambo var i tunisien nu i september, vi bodde i pek utanför sousse, där alla säger att området är uppbyggt för turister.

Förstår att de som jobbar i tunisien inte alls har samma inkomst som oss i sverige, men när till och med personalen i mataffärerna försöker lura en på pengar genom att inte ge till baka för lite växel lr ingen alls. De är allämt otrevliga, Vart finns servicen när de hellre sitter och pillar med mobilen ist för att hjälpa kunderna som står i kön?

Gick inte en enda dag utan att vi blev erbjudna att köpa knark, de hände att dom frågade oss 3-4 ggr per dag, till och med på stranden!!

Vi var nöjda med resan för att det var varmt och skönt, de trevliga tunisierna som vi stötte på kan vi lätt räkna upp på en hand dock, men annars var vi väldigt glada att vi bodde i pek och inte i sousse, sousse var jobbigt, och medinan var om möjligt ännu värre, drog en i armarna, och man kunde inte ens köpa vatten eller gå in i mosken utan att några försäljare försökte tracka på en smycken.

Är ni ute för att shoppa, så håll er till fixed price, där man kan kolla i lugn och ro, och bara för att det är fixed price är det VERKLIGEN inte dyrt, betalar hellre lite mer så att jag slipper alla jobbiga försäljare och blir påhoppad att köpa något jag inte vill ha!

tunisien blir det nog inte igen för våran del!

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-10-02 22:10

Alla har ju sina upplevelser, men jag kan inte ens förstå att det är samma land vi pratar om! Det som ni har upplevt, Daniel och Emma, har jag aldrig varit i närheten av i Tunisien.

I Sfax blev kassörskan väldigt nervös när hon skulle ge tillbaka växel, eftersom jag var "utlänning" och det inte är såå vanligt med turister i Sfax. Men i sousse/hammamet så har det alltid stämt på öret (vilket det gjorde i Sfax också). Jag har aldrig någonsin blivit lurad på växel i Tunisien.

De otrevliga människor jag har stött på kan lätt räknas... Det är ju som överallt i världen, vissa är trevliga, andra är otrevliga, men generellt sätt så tycker jag att tunisier är trevliga ÄVEN de som jobbar med turister. :)

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-10-02 22:45

Jag bara undrar om det är samma Tun.vi talar om "pinguu".. :roll:
För precis som måånga andra som varit där har jag aldrig upplevt detta Tun.du talar om ...
Men ditt inlägg har mkt.likheter med komentarer osv som ett av mitt resesälskap jag hade med mig en gång...
Han hade nästan exakt samma kommentarer som ni om Tn.
MEn i efterhand har han erkännt att de var ändå ok..
MEn att han ville hellre åka till ett land som är som Sv.typ kanarieöarna : )
Så de kanske kan vara därför ni tänker som ni gör ...

Sen tyckte jag dian ord "Jag är uppfostrad svensk"säger i princip allt..
Just det sätt man är på i norden och sv.den kyliga attityden, mentaliteten hos en typisk sv. men detta har alla de som är "sv."koll på redan hur det är...MEn tack och lov inchAllah !!!är inte alla sådana i detta land :D

"Man kommer som turist och i en turist uppbyggt område kan man förvänta sig att ALLA inte är muslimer..Allstå borde det finnas utbud för turister då dom "lever"på turister.."
Har jag fattat rätt?? !! ni trodde att det inte bara är muslimer där i Tun.och området ni var i ??
MEn då måste jag ju påminna er om att det är ett muslimskt land...! de är ju deras land..SJÄLVKLART ATT DE BOR DÄR !! : )
och de är de som tar hand om turismen :wink:

Jag tyckte det var att gå bakåt i tiden och de har låååång väg att gå..
Tun.är ett land med gamla anor och mkt.historia ...
och det låter lite som ni hellre uppskattat Mallorca istället...
Tn.kan man ALDRIG jämföra med Sv.,,

"Ballerinakex"har alltid kännt mig tryggare på Tn.s bakgator än på Sv.s . : )

MEn men Tn.kan ej passa alla de sant...
Är man ute efter ett land som är mer modernt så åk inte till Tn.
Själv tyccker jag att det är det som är det charmiga med Tn. :D
Att det är välbevarat ändå och har mkt.att se och göra : )

Katarina
Flitig
Flitig

Inlägg av Katarina » 2007-10-03 16:21

danielochemma skrev:Tänkte bara tillägga att jag och min sambo var i tunisien nu i september, vi bodde i pek utanför sousse, där alla säger att området är uppbyggt för turister.

Förstår att de som jobbar i tunisien inte alls har samma inkomst som oss i sverige, men när till och med personalen i mataffärerna försöker lura en på pengar genom att inte ge till baka för lite växel lr ingen alls. De är allämt otrevliga, Vart finns servicen när de hellre sitter och pillar med mobilen ist för att hjälpa kunderna som står i kön?

Gick inte en enda dag utan att vi blev erbjudna att köpa knark, de hände att dom frågade oss 3-4 ggr per dag, till och med på stranden!!

Vi var nöjda med resan för att det var varmt och skönt, de trevliga tunisierna som vi stötte på kan vi lätt räkna upp på en hand dock, men annars var vi väldigt glada att vi bodde i pek och inte i sousse, sousse var jobbigt, och medinan var om möjligt ännu värre, drog en i armarna, och man kunde inte ens köpa vatten eller gå in i mosken utan att några försäljare försökte tracka på en smycken.

Är ni ute för att shoppa, så håll er till fixed price, där man kan kolla i lugn och ro, och bara för att det är fixed price är det VERKLIGEN inte dyrt, betalar hellre lite mer så att jag slipper alla jobbiga försäljare och blir påhoppad att köpa något jag inte vill ha!

tunisien blir det nog inte igen för våran del!
Tycker man det är dyrt kan man pruta även i fixed price, så så mycket "fixed" är det inte...

pinguu

Inlägg av pinguu » 2007-10-04 20:00

ja:) svar på dina påståenden :wink: Jag är en "uppfostrad svensk"
artig och slänger inte kommentare hur som helst har även mycket vördnad för andra människor,och DJUR..
Jag såg vad jag såg..Träffade även ANDRA trevliga från alla möjliga håll i Världen och de sa samma sak ,,UTAN att jag undrade " :)
Det var en kulturshock i många avseenden och jag är lättad att jag är född svensk..Och har underbar sjukvård,, även för djuren..
Jag hade ett par Holländare på besök ,,vi bjöd in dom till oss på Köttbullar sås och potatis äkta svensk mat,,hade jag varit arab i Tunisien hade jag fått BETALA för ett sådant kalas..
Men vi är fortsatta vänner via mejl..Vi har ett stort hjärta i Sverige,,
Finns många exempel på det..

Vi bjuder på oss själva och vi har humor man kan ju undra hur du ser på "svenskar"och vilka "kyliga " du har i din närvaro..

Angående om du fattat rätt om turist uppbyggd stad ,,jahhaaa inte så smarta affärs män,, då de ej har utbud i affärer som tilltalar de turister som kommer till deras hemland...
Hade de haft lite säljar intresse hade de haft mera utbud på tex,maträtter på restaurangerna var väldigt enformiga,,grönsaker ,frukt,kött,burkmat,öl, saltlakrits jhaa jag kan nämna mycket ..
Det är inget roligt om det blir för exploaterat,,men lite kanske om man kallar det uppbyggd stad! hmmm
Mallorca är inte så bra eller Gran canaria ,,men kolla Thailand,Jamaica etc..

Nej jag har nog högre krav än det här..
Men det är ju min åsikt!För det var våran resa.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-10-04 21:08

Lite reflektioner...

Jag är tillsammans med en kille som är halvtunisier och halvsvensk, uppvuxen i Tunisien. Han har bott i Sverige i 6 år och är innerligt glad att han växte upp som "tunisier" istället för "svensk".
Jag är en "uppfostrad svensk"
artig och slänger inte kommentare hur som helst har även mycket vördnad för andra människor,och DJUR..
Om det är bra eller dåligt ligger väl i betraktarens ögon. Många uppfattar ju svenskar som ganska kalla och o-omtänksamma... Det finns väl många djurplågare i Sverige? Tycker att man läser om det lite nu och då....
Jag såg vad jag såg..Träffade även ANDRA trevliga från alla möjliga håll i Världen och de sa samma sak ,,UTAN att jag undrade " :)
De som jag generellt sätt kan tycka är otrevliga i Tunisien är försäljarna i medinan. MEN, jag väljer ju själv vilka jag handar av. ;) Tunisier i allmänhet är ett mycket trevligt folk tycker jag. Jag har inte hört många negativa kommentarer från andra turister då jag varit där...
Det var en kulturshock i många avseenden och jag är lättad att jag är född svensk..Och har underbar sjukvård,, även för djuren..
Ptja, Tunisien är ju inte på något sätt Sverige, och det är man väl medveten om innan man åker dit? Jag får också en kulturchock när jag åker till Tunisien, i positiv bemärkelse. :D JA, vi har bra sjukvård i Sverige, men tyvärr alldeles för få läkare. Om man kan betala för sig så får man mycket bra sjukvård även i Tunisien. Jag har inga djur, så jag vet inte hur djursjukvården fungerar vare sig i Sverige eller Tunisien. Jag vet inte, har du hälsat på hemma hos många Tunisier och sett hur de behandlar sina husdjur? Eller tänker du på hästarna som drar droskor i turistorterna? Tyvärr så nyttjar väl turister dessa hästdroskor annars skulle de knappast finnas kvar. Jag tycker att det är bedrövligt hur illa skötta just de djuren är.
Jag hade ett par Holländare på besök ,,vi bjöd in dom till oss på Köttbullar sås och potatis äkta svensk mat,,hade jag varit arab i Tunisien hade jag fått BETALA för ett sådant kalas..
Ehm, vaaaar har du fått det ifrån? Återigen, har du hälsat på hemma hos många tunisier? När man är ute och äter med ett gäng tunisier så blir det nästan "bråk" om vem som ska få betala. Att bjuda gäster på mat är en självklarhet! När man ställer till med fest i form av bröllop tex så får ALLA komma! Man behöver inte ens känna dem som gifter sig. Mat i massor till alla - utan kostnad. Ett varmare, generösare, och gästfriare folk har då jag inte träffat på än så länge. Men sen är det väl självklart... i turistorten när man går på restaurang etc så får man ju betala för sig....
Vi bjuder på oss själva och vi har humor man kan ju undra hur du ser på "svenskar"och vilka "kyliga " du har i din närvaro..
Jag håller inte med för fem öre! Svenskar är ganska kyliga generellt och inte särskilt gästvänliga. Tycker inte att svenskar generellt bjuder på sig själva heller... Som nyinflyttad har man ganska svårt att finna vänner. Man pratar inte spontant med folk på bussen, i kön, på affären, i parken etc... då anses man ofta som lite konstig... Mina upplevelser, och enligt mig ganska allmän uppfattning även svenskar emellan.

Mat; det finns hur mycket som helst att välja på! Många, många, många turister vill ha "vanlig mat", dvs sånt man kan hitta hemma... Det är ju en helt annan matkultur i Tunisien, med massor av godsaker som grillat kött, lamm, nöt, grillad färsk fisk, grytor av alla de slag, tajine, brick, ojja, spaghetti, pizza... etc etc etc etc....

Skulle kunna fortsätta i all evighet, men sätter punkt nu. Som jag tidigare har skrivit, alla har naturligtvis rätt till sina upplevelser, intryck och åsikter. Men, när det kommer såna här negativa inlägg, som jag inte kan känna igen mig i över huvud taget, så vill jag gärna skriva min syn på saken också, så att eventuella tunisienresenärer kan sålla bland inläggen och välja vad de själva tror kan stämma in på deras eventuellt kommande upplevelser. :)

Kram, Sofia - en gång Tunisien, alltid Tunisien

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-10-04 22:57

"Jag är en "uppfostrad svensk"

Precis vad jag menade i mitt tidigare inlägg om svenskar...
De ses generellt som kyliga och ytliga personer som ej har en värme som de har i Tun.hos folket..
Och vilka jag har omkring mig .. det är mestadels svenskar och som jag skrev så är inte ALLA såna , tack och lov, MEN min erfarenhet av svenskar säger att det generellt är kyligare ..
Som tunisierna säger om svenskar , att vi är kyliga och kalla beror på vädret vi har,då vi har det så kyligt i landet :wink: utan vi måste lära oss att "leva" :D

"Men ingen fråga hur det gick eller nåt.."

HHHMMMM ....detta är vekligen märkligt :roll: jag lovar att jag ALDRIG hört något liknande .. tunisier som är de mest hälpsamma människor som finns ...
Och en krock i trafiken och nästa sekund har du en hop av tunisier som frågar hur det gick och även tjafsar med varann...
SPECIELLT om du är som turist som åker med..garanterat att de kommer ....frågar , frågar och åter frågar...
kanske hade ni en mycket underlig chafför och de andra omkring som kom efter krocken...måste varit så..för detta är första gången i hela mitt liv jag hör detta ...att de ej frågar turisten ...

"Harrissa serverades endast om man bad om det"

Det är klart..det är inte så vanligt att turister vill ha harissa, så man måste be om det då de tror att turister ej vill ha någon...
Undrar lite bara var ni ätit någonstans... :roll: då du skrev att det var inte så bra utbud av mat..mest pommes.pizza mm...
Antar att ni höll er till turiststråken ..men även där finner man mycket annan mat :wink:

" jag varit arab i Tunisien hade jag fått BETALA för ett sådant kalas.."

kan bara hålla med om vad jozie skriver..antar att ni ej varit hos en tunisisk familj nånsin...
Om man säger så , att om vi har en person i Sv.och en i Tun.som är hemlösa..inga pengar till mat för dagen ...vem tror ni får mat och blir inbjuden på mat till en familj :roll:
Och ett brölopp i Tun.vem som, helst kan komma..vare sig du är bjuden eller ej..om du är och hälsar på i byn bredvid 5 mil .från bröloppsbyn..hör att det är brölopp i byn som ligger 5 mil därifrån..åker dit..tror du att någon säger "nej du är inte bjuden och får ej komma in här"
Njae , trodde väl inte det... :wink:

BAra hälsa på en tun.familj, behöver ej vara brölopp alls, bara en visit...kolla om du bara får kaffe och kaka...
KNAPPAST....du får allt och lite till :D till du storknar...
och betala för det...kommer ej på frågan, vare sig du är arab eller ej...

en liten grej till...köttbullar, sås och potatis... hittade ni inte den maten i Sousse :D finns en restaurang med just det :wink: med personal som talar svenska ...

visst får man tycka och tänka vad man vill och ha sina upplevvelser..men säger som förre inlägg...detta känner jag absolut inte igen...

Skriv svar